Ferrari krijgt dikke boete van FIA voor pitstop-incident

Auteur: , 33 Reacties

Het is wel minder dan de 100 miljoen die McLaren moest dokken na spygate.

Maurizio

Hét moment van de race van gisteren was, zeker voor de gemiddelde Nederlandse fan, uiteraard de touché tussen Hamilton en Verstappen. Het had alle kanten op kunnen gaan, maar de Brit kwam er uiteindelijk zonder kleerscheuren vanaf en voor MV33 was de race (verslag) voorbij. Maar daarmee was de drama-beker die de race in de woestijn ons voorschotelde nog lang niet leeg.

Écht pijnlijk werd de race vooral voor Francesco, de monteur van Kimi Raikkonen die opgevreten werd door de SF71H toen Kimi prematuur groen licht kreeg om te vertrekken uit de box. Het been van de ongelukkige werd opgeslokt door de brede Pirelli-wals, met als gevolg een gebroken tibia en fibula. Kimi werd vervolgens verordonneerd om zijn auto stil te zetten. Beelden van het ‘oh snap-moment’ zie je hieronder, al moeten we je waarschuwen: het is weer zo’n cringe-gevalletje.

Pitstop

De FIA, in het verleden nog weleens gekscherend aangeduid als ‘Ferrari International Assistance’, is niet onder de indruk van de werkwijze van de roden. Het team heeft nu een boete gekregen van 50.000 Euro voor het overtreden van artikel 28.13a van het reglement, wat gaat over unsafe releases die blessures veroorzaken. Op vrijdag kreeg Ferrari overigens ook al een boete voor een unsafe release van Kimi Raikkonen, toen bleek dat een wiel niet goed gemonteerd was. Die keer kwam iedereen er echter zonder kleerscheuren vanaf en bleef het bedrag beperkt tot 5.000 Euro.

Boze en opportunistische tongen hebben reeds beweerd dat Ferrari een probleem heeft met het bevestigen van wielen. Die conclusie zou je dan niet alleen kunnen trekken uit de twee faals van Ferrari dit weekend, maar ook uit de dubbele uitvalbeurt van Haas F1 in Australië. Dat laatste past dan weer in het straatje van lieden die menen dat de Haas VF-18 een kopie is van de Fezza. Hoe dan ook blijven we de pitstops van Ferrari de komende tijd scherp in de gaten houden.



33 reacties

Met alle respect, maar waarom verordonneerden ze Kimi te stoppen? Als bij voetbal iemand zijn kruisbanden scheurt speelt de rest van t team ook verder toch?
@wpgt: ik denk dat het wiel wellicht niet vast zat
@w115: het linkerachterwiel was nog niet gewisseld.
@wpgt: zat nog een verkeerd wiel onder en de crew had wel andere zaken aan het hoofd…
@wpgt: er zat sowieso nog 1 verdwaalde Soft band op de auto. Terugduwen van de auto en het oprapen van de collega zou allemaal veel te lang duren denk ik.
@jeps90: Dan rijd je een rondje rustig en kom je weer binnen voor dat ene wiel, kans op punten was dan alsnog groot. Denk dan dat het wiel inderdaad niet goed vast zat, dan is het begrijpelijk.
@wpgt: het is niet toegestaan om op meerdere compounds te rijden. Dus dat was in ieder geval een DSQ geweest.
@wpgt: tegen dan was zijn auto oververhit ook
@wpgt: Omdat er bij het wegrijden nog 1 soft band onder zat, terwijl de andere 3 al gewisseld waren naar supersoft. https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2018/4/ferrari-handed-big-fine-for-raikkonen-unsafe-release.html
@wpgt: gewoon een nette beslissing om Kimi te laten stoppen. Oude band of nieuwe band vast of niet vast. Na zo’n ongeval gewoon stoppen klaar. Ik vond het netjes.

Vond alleen raar dat Kimi niet heel heel ff naar de monteur toe liep. Ja het was er druk maar laat dan toch heel ff je gezicht/helm zien. Je werkt in de F1 als team niet alleen.

Maar ja iceman…
@kvgorp: Tja ik vond hem meer een ijsco, het zou hem sieren als hij naar de monteur zou lopen. Ik vind hem een druif.
Plus het feit dat het gewoon menselijk is om hier de man die je aan gort rijdt boven de race te stellen.

Ik zal het commerciële belang dan wel te laag waarderen, maar de mens gaat voor mij voor. En hoe rustig Kimi terugwandelde en niet eens naar de man liep vond ik triest.

Okay, niet zijn fout. Maar toch….
@peke: dat heet protocol. Gezien er hulpverlening was mocht Kimi of wie dan ook niet in de buurt komen. Wat maakt het dan uit hoe hij terug loopt. Hij bleef niet voor niets even kijken van een afstand wat er gebeurde aleer hij echt de box in liep.
@peke: verder werd er na de race gevraagd hoe het was met de monteur, hier wist ie ook geen antwoord op te geven. Ondanks dat het zijn schuld niet was lijkt het mij wel normaal om even bij je teamgenoot te checken. Vond het al geen sympathieke vent, maar dit bevestigd het nog eens.
@janmetdelangeachternaam: Geloof mij maar dat Kimi achter de schermen echt wel even sympathiek heeft gedaan hoor.
@peke: ik vraag ne af in hoeverre hij het doorhad. Daarnaast: adrenaline, en er de pee in hebben omdat je uit valt.

Wat mij betreft valt Kimi geen blaam.
@dutchiehd: qua incident zeker geen blaam. Kan hij weinig aan doen.

Adrenaline okay, maar als je iemand ziet blijven liggen, brancard erbij en later weet je niet hoe het gaat heb je m.i. Een empathisch vermogen van een stoeptegel. Maar dat verrast me niet bij Kimi
@dutchiehd: Precies dit. Wij zaten met zijn allen boven op het scherm en zagen het incident gebeuren. RAI zat in zijn cocon en keek naar het licht, dat springt op groen.. dus gaan!! Vervolgens krijgt hij in zijn oortje te horen dat ie moet stoppen, terwijl hij goed op dreef is. Kan me prima voorstellen dat je dan over de zeik bent, zeker omdat het in het weekend tijdens P2 ook al gebeurde.
Vervolgens loopt hij boos terug en ziet hij allemaal hulpverleners rondom zijn pitbox. Hij stopt om te kijken wat er is maar wordt door niemand geïnformeerd of toegesproken waardoor hij daaropvolgend maar gewoon naar binnen gaat.
Wat mij betreft is hier RAI ook echt niets aan te rekenen.
Uiteindelijk is het vooral erg naar voor de monteur. En verder, dikke boete??? 50k is voor een team als Ferrari een schijntje.
@robin147gta: zijn toch weer 15 petjes en 2 schaalmodellen die ze moeten verkopen.
Dus de FIA verdient nu geld aan dit ongeluk? Of gaat het geld van dit soort boetes naar een goed doel ofzo?
@svenb: Normaal gesproken gaat dit naar de campagne FIA Action for Road Safety. Het is dus niet zo dat Jean Todt en de zijnen een leuke bonus bij elkaar kunnen sparen met het boetegeld van de F1 teams.
De toon van de boordradio zei genoeg. De manier waarop gezegd werd, ‘Kimi, stop the car’. Geen extra info nodig, gewoon klaar. afgelopen. Top dat de monteur voor ging. Ze hadden makkelijk hem kunnen terugduwen, wiel wisselen en gaan. Was hij nog top 5 geweest. Maar heel goed dat de monteur voor ging.
Een boete van 50k is niets voor een team als Ferrari. Een punt aftrek in de stand voor constructeurs was beter geweest.
@w0o0dy: waarom? Denk je dat de lollypop dude zich nu nog niet kut genoeg voelt? Het was een oprecht ongeluk.
@2wheeler: Ferrari heeft een systeem met indicator op iedere wheelgun en dat systeem bepaalt automatisch of de lollypop man her signaal aan de rijder mag geven.. daar is dus iets grondig mis waardoor dit kon gebeuren. Team is verantwoordelijk en moet dus worden teruggefloten.
@w0o0dy: dat wist ik niet, thanks! Ik dacht dat het de beslissing van de lollypoppert was.
@w0o0dy: Een ongeluk bestraffen met een punt aftrek is best raar. Redbull dan -2 punten behaald dit weekend?
Achtergrond: de teams zetten de pit-crews steeds meer op de limiet voor een paar tienden. Als dat gevolgen heeft voor de veiligheid dan moet je hard genoeg ingrijpen. Die 50k is meer symbolisch dan dat Ferrari echt anders zal acteren tijdens de volgende Grand Prix. De vraag of Kimi van de FIA de race moest staken of dat dit een team beslissing was is overigens ook wel interessant.
@w0o0dy: gezien de snelheid waarmee de beslissing werd genomen, was dit een beslissing van het team. De FIA besluit zoiets ingrijpends niet binnen enkele seconden.
@escort77: bedoel meer: was ingrijpen onvermijdelijk omdat ze de auto met verschillende banden de baan op stuurden? Of hadden ze een ander keuze?
Als dit pitstops van 3,5 sec gaat opleveren voor Ferrari zijn er wel kansen voor RB!
En daar trainen ze dan zoveel op en dan nog gaat het fout. Robots inzetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).