• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari meer waard dan Stellantis, echt waar

Auteur: willeme, gepost 11 mei 2023 om 09:03 – 8 Reacties

Ferrari meer waard

Ja, Ferrari is nu officieel heel erg veel waard.

Meestal is het geen slim idee om een solo te carrière te vervolgen. Als groep sta je immers toch sterker. Niet alleen ben je groter, je kan de risico’s en investeringen uitsmeren. Dat geldt in veel sectoren. Zo had ondergetekende een flippoverzameling met een klasgenoot. We waren onverslaanbaar in het uitwisselen van schijfjes. En het eten van chips.

Uiteraard zijn er de nodige uitzonderingen. Kijk maar naar Robbie Williams, het enfant terrible verliet de immens populaire groep Take That, maar werd zo mogelijk nóg populairder en succesvoller. En dat is ook en beetje het lot van Ferrari geweest.

Ferrari meer waard dan Stellantis

Ferrari was namelijk ooit onderdeel van Fiat. Net zoals zoveel sportautomerken was Ferrari een klinkende naam, maar kon het goed de resources van het moederbedrijf gebruiken.

Ferrari meer waard

Tegenwoordig heet dat moederbedrijf Stellantis en is Ferrari zelfstandig. En ondanks dat Stellantis een van de grootste autofabrikanten wereldwijd is, is het niet de meest waardevolle, want Ferrari is er voorbij geschoten. Ja, echt: Ferrari is nu meer waard dan Stellantis. Na het sluiten van de beurs was Stellantis 48,1 miljard euro waard en Ferrari 51,9 miljard euro.

13.288 tegen 5,88 miljoen

Ferrari, het merk dat 13.288 auto’s op jaarbasis verkocht in 2022, heeft men hoger zitten dan Stellantis. Man, Stellantis verkocht vorig jaar 288.000 auto’s alleen al enkel met en elektromotor. In totaal verkocht het concern 5.880.000 auto’s.

Ferrari meer waard

Waar Ferrari het met een paar modellen (en variaties daarvan) moet doen, heeft Stellantis merken als (adem in) Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM en Vauxhall (adem uit).

Waarom is Ferrari meer waard dan Stellantis?

Waarom is Ferrari dan zo populair onder de investeerders? Luxe producten zijn heter dan ooit en traditionele luxemerken spinnen daar garen bij. Er zijn ook meer hele rijke mensen die interesse hebben, maar de topmerken voldoen niet aan de vraag.

Ferrari meer waard

In plaats van meer auto’s te bouwen, verhogen ze de marge per unit. En door die hoge vraag heeft Ferrari de orderboeken de komende jaren helemaal vol. Daarnaast verkoopt Ferrari ook heel veel merchandising, mede geholpen door het Formule 1-team. Ze schrijven Ferrari op willekeurige objecten en verkopen dat tegen hoge prijzen. Jouw T-shirt zegt wel ‘Ferrari’, maar is geenszins de Ferrari onder de T-shirts.

Uitdagingen voor Stellantis

Stellantis aan de andere kant heeft een paar uitdagingen. We bedoelen het niet onaardig, maar de strategie is om te huilen. Ze hebben concurrerende massamerken (Citroen, Fiat, Opel, Peugeot), terwijl de luxemerken niet voldoende aanslaan in vergelijking met de Duitse luxemerken (Alfa Romeo, DS Automobiles, Maserati).

Ook zijn er enkele merken op sterven na dood (Lancia, Chrysler) of is er maar één model dat gewoon en rebadge is (Abarth). Er zijn heel erg mooie plannen hiervoor, en op de beurs is het vertrouwen gewoon goed, terwijl dat bij Ferrari extreem goed is.

Via: Bloomberg

Meer lezen? Dit zijn 12 bijzonder lelijke Ferrari’s op een rij!

Ook interessant!

  • Alfa Romeo teambaas vertrekt na jaren van trouwe dienst
    BREEK: dit is de nieuwe teambaas van Ferrari!
  • Alfa Romeo sportwagen
    Natuurlijk: Alfa Romeo gaat dikke sportwagen bouwen
  • Alfa Romeo goede start
    Goede start Alfa Q1: allemaal recordstijgingen
  • Deze Subaru heeft een hart van Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ferrari, Stellantis, Video

Vorig bericht: « Rode 911 Turbo S trekt sneller op dan Bugatti Veyron
Volgend bericht: Spitsstroken weer open. Waarom waren ze dicht? »

Lees Interacties

Reacties

  1. drsjeroen zegt

    11 mei 2023 om 09:19

    Wat is de marge per auto bij Ferrari en bij Stellantis? Niet in procenten maar in centen. Moet een behoorlijk verschil zijn

    Login om te reageren
    • invictus66 zegt

      11 mei 2023 om 10:14

      Dat zal uiteraard een stuk hoger zijn, maar op zich niet relevant. Dit gaat over de beurswaarde, wat op zich niet direct gerelateerd is aan de omzet of winst. Stellantis had in 2022 een winst van 16.8 miljard, Ferrari “slechts” 939 miljoen.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 mei 2023 om 11:51

      Ik heb wel eens gelezen dat Ferrari makkelijk 75k per auto pakt en Fiat slechts 500 euro. Is wel alweer een tijdje geleden.

      Login om te reageren
  2. Thieuke zegt

    11 mei 2023 om 11:09

    Waarom Ferrari meer waard is? Stellantis, een van ons Nederlands belastingklimaat profiterende (hoofdkantoor in A’dam) Frans, Italiaans en Amerikaans bedrijf, heeft inbreng vanuit de USA, en alles waar de USA zich in mengt als het om de automotive industrie gaat, wordt naar de knoppen geholpen…

    Oh, leuk feitje: één van de twee overkoepelende organisaties van het merk Ferrari (Exor) is ook gevestigd in Amsterdam. Enfin, het is wat het is.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    11 mei 2023 om 11:15

    Ik hoop vooral dat Stellantis doorpakt en alle merken die het nu in beheer heeft ook daadwerkelijk kan blijven aanhouden. Ik zie Lancia en Alfa Romeo nog wel verdwijnen. Natuurlijk zal er vast een groot Indiaas of Chinees concern zijn wat de merkrechten overneemt, maar of het daar beter van zal worden betwijfel ik.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 mei 2023 om 11:52

      Chinezen kunnen Alfa Romeo niet eens uitspreken, dus hopelijk willen ze er ook niet eens aan beginnen.

      Login om te reageren
  4. smeck zegt

    11 mei 2023 om 11:17

    Beurswaarde is gewoon natte vinger werk en zegt dan ook helemaal niets over de daadwerkelijke waarde van een bedrijf. Enkel wat een paar rijke mensen vinden wat jouw bedrijf waard is omdat ze er zelf geld in hebben zitten, net als schilderijen die absurd veel geld waard zijn omdat 1 persoon weer wat geld moest witwassen.
    Bergen van die tech startups in Amerika met een beurswaarde van tientallen/honderden miljoenen en meer dan eens ook gewoon weer verdwijnen voordat ze überhaupt een product of dienst hebben uitgebracht.
    En afgelopen jaren genoeg voorbeelden van bedrijven die in een enkele middag opeens tientallen miljarden minder waard zijn vanwege een verkeerde tweet…

    Login om te reageren
  5. Habanero zegt

    11 mei 2023 om 12:30

    De individuele merk-inventiviteit en creativiteit van al die Stellantis-merken is verdampt in een eenheidskoek. Telkens dezelfde auto’s met alleen verschillen in koetswerk en uitrustingsdetails. Idemdito het hele Volkswagen-gebeuren. Massa’s van dezelfde blitse SUV’tjes en voor de rest nog heel weinig boeiends, als dat er dan al is, is het voor de gewone(re) man steevast ook onbetaalbaar geworden. Of geheel overbodig. Het hele electrische gebeuren verziekt deze sfeer nog meer. Wie niet begrijpt wat ik bedoel, moet maar eens naar eender welk van deze merken in jaren ’70 of zelfs ’80 kijken, waar is dié spirit gebleven? Zelfs van een merk zoals Opel?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North