2019 is een verhaal van twee seizoenshelften voor Ferrari in de Formule 1. Na de wintertests werd de rode brigade gebombardeerd tot de torenhoge favoriet voor de titel, maar in de eerste helft van het seizoen bleek daar maar weinig van. Mercedes won alles en als het dan een keer de bal liet vallen, was het Red Bull Racing dat de kruimels opraapte.
Na de zomer is alles opeens anders. Vooral op de zaterdagen is Ferrari opeens oppermachtig. Op de zondag kunnen ze dat voordeel niet altijd vertalen naar een overwinning, maar de prestaties zijn desalniettemin een stuk beter dan voorheen. Zoveel beter, dat de concurrentie de wenkbrauwen af en toe een beetje fronst. Vooral hét nieuwe sterke punt van Ferrari, namelijk de enorme motorpower die ze op zaterdagen uit hun motor weten te peuren, is de rest een doorn in het oog. Is het allemaal wel legaal wat ze doen in Maranello? Enkele teams wilden dat weleens officieel aan de FIA vragen, zo gonsde het dit weekend in de paddock.
Teambaas Mattia Binotto slaat bij Autosport keihard terug met harde woorden. Als iemand wil protesteren, dan moeten ze dat vooral doen, aldus Mattia. Dan kan Ferrari namelijk aantonen dat ze zich wel degelijk aan de regels houden en daarmee een einde brengen aan de geruchten. Tevens vindt Binotto het wel lekker om te bewijzen hoe stom de anderen zijn:
I would be happy because then we can show how stupid they are, and stop the rumours.
Ferme woorden dus van de Italiaan, maar we graven dat wel. Het gemekker van de rest, met name van de kant van Mercedes, is natuurlijk ontzettend potsierlijk gezien de recente historie van de sport. En dat gewauwel over illegaliteit is ook maar irritant. Protesteren, prima. Kopiëren, ook prima. Maar jankmuilen en iets boven de markt laten hangen, daar heeft niemand tijd voor. Toch?
25 reacties
Maar ja de FIA hé. FIA = Ferrari en Ferrari = FIA
En 1990 wil zijn grap terug over de FIA..
1. Kijkcijfers: Liberty Media is een mediabedrif (Duh). Hun business model is content verkopen aan tv stations en andere broadcast platforms tegen een zo hoog mogelijke prijs. In de eerste helft van dit seizoen was er in een grootste markt (UK) maar 1 race (nota bene Paul Ricard) die hogere kijkcijfers haalde dan in 2018.
https://www.google.nl/amp/s/www.forbes.com/sites/csylt/2019/07/04/record-number-of-tv-viewers-tune-into-boring-f1-race/amp/
2. Regelgeving: Sinds de overname van de F1 door Liberty Media wordt er binnen de F1 al druk gesproken over radicale veranderingen in de regelgeving die nodig zouden zijn om de sport wereldwijd te laten groeien. Er zijn nog veel markten (o.a. VS) waar de F1 nog niet de kijkcijfers haalt die er potentieel te behalen zijn, en dat wordt verweten aan het gebrek aan spektakel. Om dat spektakel te krijgen, zullen de regels moeten worden aangepast. Met name het budgetplafond is een heet hangijzer. Nu is de F1 een optocht in volgorde van teambudget, als je de budgetten aftopt, creëer je een meer level playing field en dus meer spanning, is de gedachte. Probleem is tot nu toe dat de teams teveel zeggenschap hebben en nauwelijks op 1 lijn te krijgen zijn en stemmen ze altijd in hun eigen korte termijn belang. Daarbovenop heeft Ferrari ook nog eens een vetorecht. Daarom is het ontzettend ingewikkeld om radicale verandering in regelgeving erdoor te krijgen.
Wat er nu aan het gebeuren is, is dat Liberty Media heeft geconcludeerd dat het zo niet opschiet. Ze willen hun radicale plannen doorvoeren, en zullen dit erdoor pushen met een “Take it or leave it” voorstel. Dit brengt een groot risico met zich mee want Ferrari heeft altijd gedreigd de sport te verlaten als er plannen worden doorgepushed die hen teveel benadelen.
Ik denk dat vanwege dit spel wat nu wordt gespeeld Ferrari achter de schermen wordt gemasseerd om mee te gaan in de aankomende regelwijzigingen en als “smeermiddel” (pun intended) wordt er nu een oogje dichtgeknepen door de FIA bij een aantal zaken die eigenlijk niet in de haak zijn.
M.a.w. Ferrari (en de neutrale F1 fans) wordt nu op korte termijn tevreden gehouden door vals spel toe te staan met als doel de sport op de midden lange termijn weer echt spannend te maken.
Wat denken jullie?
Voor de zomerstop waren ze langzamer en finishten op 3 en 4, nu zijn ze sneller in een rechte lijn en finishen ze op 3 en 4.
Zonder Max was de wedstrijd van gister trouwens ook weer niet om aan te gluren geweest. Weer een nog saaiere optocht was het geworden dan het nu al was.
66 ronden op 1 set banden, Hamilton zonder noemenswaardig gevecht weer op 1.
eindstand weer Merc, Fezza, RBR en dan de rest.
Dat doet het wereldbeeld van de premium boys op z’n grondvesten schudden.
De Alfa’s verliezen ook vaker plaatsen in de race dan dat ze plaatsen in de race winnen.
m.a.w. Ferrari’s hebben een leuke party mode.