Keiharde conclusies na twee F1 testweken [2019]

Auteur: , 52 Reacties

Het artikel dat je een jaar F1 kijken bespaart.

VER

Omdat we dolblij zijn dat het F1 seizoen zich weer aandient, hebben we de afgelopen twee weken al best veel geschreven over wat er allemaal gebeurd is in Barcelona. Een ding hebben we echter nog niet gedaan en dat is onze eigen inschatting van de krachtsverhoudingen te geven. Vorig jaar was deze -uiteraard- spot on en had je na het lezen ervan eigenlijk niet meer hoeven te kijken. Dit jaar hopen we natuurlijk dat de glazen bol wederom werkt, maar ach, als we er schromelijk naast zitten is dat op zich ook wel weer goed entertainment, toch? Komt ‘ie!

De volgorde van de toppers
Daarvoor moet je eerst bepalen wie de toppers zijn natuurlijk, maar ja dat is evident. Nee, het zijn niet Joling en consorten, maar wederom gewoon Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing. Met dat uit de weg geruimd; hoe ziet de volgorde eruit? Op 1 januari schreven we nog dat Mercedes simpel weg zou lopen met haar zesde titel oprij. Ik en collega @ikschrijfookoverautos waren het op dit vlak roerend met elkaar eens. Laten we ons nu gek maken door het moment en bombarderen we Ferrari opeens als titelfavoriet na een succesvol verlopen test? Durven we te wedden tegen de macht uit Stuttgart? Jazeker! Ferrari gaat de titel pakken dit jaar, sowieso bij de constructeurs.

De SF90H was namelijk direct snel ‘out of the box’. Maar veel belangrijker, het ding is snel op alle bandencompounds. Mercedes was weliswaar het grootste deel van de test aan het sandbaggen en kwam op de laatste dag akelig dicht in de buurt van de tijd van Vettel, maar we denken dat dit niet het hele verhaal vertelt. Vettel deed op harder rubber tijden waar Mercedes niet in de buurt kwam. De halve seconde voordeel die de mannen in zilver toedichten aan team rood willen we niet helemaal geloven, maar dat het een paar tienden is dat willen we wel van ze aannemen.

Maar hoe zit het dan met Red Bull Racing? Wel, de uitlatingen van Helmut Marko ten spijt geloven we dat Red Bull Racing vooralsnog de derde macht is gebleven. Marko denkt dat RBR nu al de tweede snelste auto van het veld heeft (na Ferrari) en dat Max wereldkampioen wordt. Doch de longruns van Max en Pierre gedurende de testweken ondersteunen dat beeld niet. In het voordeel van de Oostenrijkers spreekt dat ze een auto doorgaans lekker door kunnen ontwikkelen. Mercedes is daar echter ook niet heel slecht in.

Op sommige circuits (zoals in Australië) heeft Red Bull misschien het voordeel, maar over het hele jaar bezien wordt het denken we toch weer tanden knarsen voor Max en de zijnen. Als ik eerlijk ben: vóór de wintertest was ik nog wat minder positief gestemd over de kansen van Red Bull en dacht ik dat ze met Honda weleens terug zouden kunnen zakken in het middenveld. Dus wat dat betreft zou het eigenlijk al top zijn als Max potentieel wat overwinningen kan pakken dit jaar.

Het middenveld
Tsja, dit is natuurlijk gewoon gegarandeerd je vingers branden. Het middenveld zit zó dicht op elkaar, dat er bijna niks over te zeggen valt. Maar voor dit artikel gaan we dat natuurlijk toch gewoon doen, want anders zou het lafjes zijn.

Best of the rest wordt waarschijnlijk toch wel weer Renault. De Fransen gingen het grootste deel van de tests erg traag in de rondte, maar dat had naar verluidt een reden: ze hadden weinig reserve onderdelen bij, dus veteranen Hulk en Ricci waren gemaand het een beetje rustig aan te doen. Beiden zijn niet meer de jongste van de jonge honden, dus die houden zich daar dan ook aan. Heel af en toe liet Renault toch wel flitsen van snelheid zien, zoals op de laatste dag. Ze zitten echter nog wel een dikke halve seconde van de echte toppers af. Ook een minder puntje: er was af en toe een pechgevalletje te noteren, net als bij klantenteam McLaren.

Voor P5 gaan we voor…Haas F1. Het nieuwe Lotus *kuch* liet zich helemaal niet zien tijdens de wintertests. Tenminste, ze waren er wel, maar sprongen behalve dankzij hun flashy livery niet in het oog. Deden ze vorig jaar ook niet, maar toen stonden ze in Australië opeens bijna op het podium. Veel aandacht ging uit naar Alfa Romeo Racing, dat nu opeens geldt als het B-team van Ferrari. De vrees is/was dat Haas F1 hierdoor het C-team van Ferrari wordt, maar mocht dat zo zijn dan denken we dat het dit jaar nog wel los zal lopen.

P6 dan is voor Alfa Romeo Sauber. Zoals gezegd waren alle ogen op de eerste dagen van de tests gericht op het nieuwe team van Kimi, onder andere vanwege hun wulps gevormde voorvleugel. Dit zou weleens de verrassing van het seizoen kunnen worden, zo luidde het. Eerlijk is eerlijk, dat dachten wij ook in januari. Maar na wat bemoedigende dagen zakte Alfa weg op de tijdenlijst en zakte de hype ook weg. Desalniettemin zien we Kimi met al zijn ervaring dit jaar wel een paar mooie puntenscores behalen (misschien een podiumpje als het heel erg meezit), wat Alfa boven de teams hieronder kan verheffen.

P7 gaat namelijk naar Scuderia Toro Rosso. Vorig jaar was het team proefkonijn voor Red Bull Racing, dit jaar krijgt het de beloning in de vorm van de RB14. Met de nu redelijk sterke en bulletproof Honda in het achteronder moet er af en toe een leuk resultaat mogelijk zijn, zeker op banen als Monaco. Kvyat en Albon zijn bovendien twee coureurs met potentie en vooral voor de Rus geldt dat hij gebrand zal zijn om te bewijzen dat hij zijn plek in de F1 toch echt verdient.

Op P8 vinden we de nieuwste aanwinst van Lawrence Stroll terug. Het roze team wordt naar verluidt nu gesteund door een zwikje miljardairs, maar je vraagt je wel af, waarom moeten die dat dan met zijn allen doen? Als ze echt mentaal geïnvesteerd zouden zijn in het beter maken van het team, dan zouden ze het met twee of drie man toch ook wel kunnen (en willen) financieren? Het idee is dat Force India de afgelopen jaren boven haar kunnen presteerde met een klein budget en dat als ze dat blijven doen met een groot budget er mooie dingen in het verschiet liggen. Maar zoals een bekend adagium luidt: eerst zien dan geloven. In de wintertests deed het team bijna niks en met Lance Vance Dance achter het stuur komt er veel neer op de schouders van Perez. Die lijkt zijn hoop inmiddels gevestigd te hebben op een grote update waarmee het team naar Australië komt. Dat hebben we vaker gehoord…

Blijven alleen nog de traditionele Britse teams over. Triest maar waar, de op Ferrari na oudste F1-teams verwachten we terug te zien in de staart van het veld. De McLaren was weliswaar snel op sommige dagen van de wintertest, maar alleen op zachte banden en vermoedelijk met weinig benzine aan boord. Daarbij viel de auto net als de Renault met enige regelmaat stil. Waarschijnlijk kan McLaren wel af en toe punten sprokkelen, maar heel veel meer voorzien we niet voor team oranje.

Voor Williams staan de zaken er nog minder rooskleurig voor. Het team is inmiddels afgegleden naar de traditionele Minardi-rol in de sport. Wie had dat gedacht in de dagen dat Jos Verstappen nog voor Minardi reed en Williams races won met Juan Pablo en Ralf. In de tests maakte Kubica ook niet echt de indruk happy te zijn met de situatie. Hopelijk kan de Pool op zijn minst zijn teammaatje Russell bijbenen.

Conclusie
Het belooft een spannend F1 jaar te worden en we kunnen niet wachten tot de eerste race van start gaat over twee weken. Het blijft koffiedik kijken, maar het zou best eens kunnen dat de topteams zo dicht bij elkaar zitten dat we een zeldzame strijd tussen drie of vier man krijgen voor de titel. De meest voor de hand liggende variant daarop lijkt op dit moment Vettel, Leclerc, Hamilton en Verstappen te zijn, omdat Ferrari het sterkst lijkt en je Hamilton en Verstappen met een redelijk competitieve auto nooit kan uitvlakken. Om de vraag der vragen tenslotte te beantwoorden: Leclerc pakt ‘m gewoon en wordt de jongste wereldkampioen ooit.



52 reacties

Denk dat mercedes er weer met de titel van door gaat. Na deze 2 test weken ligt alle druk bij ferrari en iedereen weet hoe ze daar onder presteren
Er is eigenlijk maar een iemand waar ik naar uit kijk en dat is Kubica, ik kan echt genieten van zo’n comeback. Natuurlijk heeft Verstappen mijn Oranje hart (Lincoln niet bijdehand gaan doen over de werkelijke kleur), maar Kubica heeft mijn support!
@panam1:

je hart is niet echt oranje ..
leugenaar ..
@720s: inderdaad. Hoe vaak moeten ze het nu nog zeggen bij Ferrari: het is matte rood, geen oranje.
@panam1: ik ben vooral benieuwd wat LeClerc gaat doen bij Ferrari
@lekkerlinksrijden: En ik naar Crashly…
@venividivici: Ik heb bij Albon een bepaalde soort van focus gezien, die mij aan Verstappen deed denken, Gasly heeft dit veel minder tot niet laten zien, dus waarschijnlijk is het maar een één jarig project bij Team Red Bull voor Gasly.
@loutervanplezier: albon lijkt me een heel volwassen en berekenende rijder. Een soort hulkenberg of ricciardo. Ben benieuwd. En ik denk dat leclerc vettel te kakken zet. Vettel gaat fouten maken onder druk, maar ze hebben wel de snelste auto.
Ik ben echt weer benieuwd naar dit seizoen. Hoe vergaat het Ricciardo bij Renault? Pakt Hulkenberg eindelijk eens een podiumplaats? Gaat Renault het überhaupt wel goed doen? En wat doet Bottas? Laat hij zien dat hij een potje racen kan of zakt hij weer door het ijs? Kan Stroll een beetje imponeren of bakt ‘ie er nog steeds niets van? Gaat Leclerc strijden om het kampioenschap? Kan Red Bull zich mengen in het kampioenschap? Gaat Gasly weer als een idioot dingen roepen over de boardradio?

Yep, heb er weer zin in!
@viezefreddyw: anders ik wel!
@viezefreddyw: ik vond de dingen die LeClerc soms riep toch ook wel bij vlagen geniaal; “Magnussen is, and will always be, stupid! It’s a fact. A shame.”

Ook de lekkere droogkloterige manier waarop hij dat zei, geweldig :D

En natuurlijk de “Ericsson hit me!” toen Grosjean rechtsaf ging op het rechte stuk.
@Gulli: Haha ja. Hij straalt ook veel rust en kalmte uit vind ik. Het zal me niks verbazen als Leclerc de grootste tegenstander van Vettel gaat worden.
@gulli: dat over Magnussen is ook vooral grappig omdat het waar is.
Laten we het hele artikel na een race of 5 / 6 nog eens schrijven/herzien. Nu is het allemaal nog koffiedik kijken en kunnen wij er weinig nuttigs over zeggen.
@gertjan2012: Ik hou mijn kaarten tegen de borst tot in Abu Dhabi, wil niet teveel troeven weggeven namelijk ;)
Mercedes is wellicht iets langzamer, maar wederom feilloos. Plus betere strategen en ze hebben een duidelijke eerste rijder, dus ik geef ze meer kans op de rijders titel dan Ferrari.
Red Bull straalt een enorme rust uit en blaakt van het zelfvertrouwen, wat houden ze achter de hand? Hebben ze verschrikkelijk lopen sandbaggen?
Max wint het kampioenschap want Honda blijkt onverwoestbaar en uitermate krachtig. Gasly bakt er niks van en Putin mag weer terug naar Redbull, om daar de tweede plek in het kampioenschap te pakken. Hamilton rijdt met een matige Mercedes naar plek drie en Ferrari kan wederom niet tegen de druk. De auto is snel maar ze maken verkeerde beslissingen waardoor ze net teveel punten laten liggen.

Tijd om wakker te worden geloof ik. Maar het zou wel leuk zijn…
@lekbak: Mooie voorspelling die jij hier Put in..! 😊
@lekbak: ik ben wel oprecht benieuwd hoe Vettel zich gaat gedragen dit jaar. Op de baan vind ik het een eersteklas eikel, ernaast is het wel een goeie gozer lijkt me. Maar de druk ligt nu NOG hoger, zeker met een jongeling naast zich die snel is en zich in de kijker wil rijden zal Vettel echt moeten gaan presteren. En we hebben allemaal gezien hoe slecht hij met druk om kan gaan als hij in de auto zit. Ik heb ergens het vermoeden dat Vettel nog wel eens tegen kon gaan vallen dit jaar, met name door zijn eigen toedoen.
Pffff kunnen we weer terug naar de tijd dat F1 op autoblog een sporadisch 5-regelig stukje was dat soms verscheen ergens op de dinsdag na de F1 race?
@gebruikersnaam3: ondanks dat je opmerking misschien iets té gechargeerd is , deel ik je mening ergens wel. Het is nu iets teveel van het goede.
Niemand verplicht je om erop te klikken en het te lezen toch ?
Koffiedik kijken, maar wel altijd leuk.
Denk dat je redelijk gelijk hebt, al denk ik dat Hamilton ‘gewoon’ weer wereldkampioen wordt. En Leclerc eindigt echt niet voor Vettel, dat gaat Vettel niet pikken. Krijgen we gevechten zoals Hamilton versus Rosberg?
@ijoost: Als Leclerc sneller is kan Vettel er weinig aan doen en zal hij het wel moeten pikken.
Ferrari zal toch niet zo stom zijn dat ze niet op het snelste paard wedden.
@hzw: kan je je de reactie van Vettel herinneren na de poleposition van Kimi op Monza?
Klinkt aannemelijk. Ik hoop natuurlijk dat Redbull en Renault tussen Ferrari en Mercedes in zitten. Dat zou de mooiste wedstrijden opleveren.
@dutchdriftking: Helemaal eensch!
Hoop dat RB een Saubertje uit de hoge hoed kan toveren maar vermoed een sub Ferrari, Merceded klassement ….
In die laatste regel kan ik het wel vinden.
Ik denk dat Leclerc gaat aantonen dat Vettel zijn tijd is geweest.
@hzw:
Ik denk dat het talent van Leclerc overschat wordt omdat hij vorig jaar een pannekoek als teamgenoot had en Sauber een mega sprong had gemaakt.
Leclerc is snel, maar gaat echt niet Vettel zomaar eventjes zoek rijden.
“Als ik eerlijk ben: vóór de wintertest was ik nog wat minder positief gestemd over de kansen van Red Bull en dacht ik dat ze met Honda weleens terug zouden kunnen zakken in het middenveld.”

Als je dat echt dacht dan ben ik teleurgesteld in je…
@Rick-dos: zoveel realisme gaat inderdaad niet samen met een oranje bril.
@mashell: Ik wil @Jaapiyo niet beschuldigen van het hebben van een oranje bril. Maar goed, ieder z’n mening natuurlijk…
Zonder zijn slechte start had Max in 2018 een serieuze gooi kunnen doen naar P2 in het kampioenschap. Nieuw jaar, nieuwe kansen. De Honda PU lijkt krachtiger en betrouwbaarder dan de Renault die voorheen achterin lag. Max lijkt van zijn fouten te hebben geleerd. De 3 topteams lijken dichter bij elkaar zitten dan vorig jaar. Het belooft een mooie strijd te worden. Ik heb er zin in.
Ik denk zelf dat Ferrari en Mercedes nagenoeg gelijk zijn. De ene keer heeft Mercedes de overhand, de andere keer Ferrari. Over het algemeen denk ik dat Ferrari net iets vaker de overhand heeft. De auto is net iets allrounder dan de Mercedes.

Ferrari gaat daarom toch de (beide) titel(s) grijpen mede omdat ze ook 2 rijders hebben die beide het maximale uit de auto kunnen halen. Bottas gaat voor Mercedes veel punten laten liggen.

Red Bull gaat het dit jaar nog niet echt redden maar zullen wel veel dichter bij Mercedes en Ferrari zijn gekomen.

Zwak puntje van leclere is dat hij niet zo goed in het kwalificeren is
En dat is Vettel wel
Dus hij zal hem in moeten halen dat gaat niet gebeuren bij Ferrari
@supertjeduc: mwah. Lec is daar volgens mij best wel oké is en Vettel goed, maar niet super. Ricciardo had ‘m destijds circa 2 van de 3 keer in de tas.
@jaapiyo: hij is ook best goed maar volgens sky lukt het hem niet om zijn drie beste sectoren in een rondje te proppen
Qua race snelheid is er niks mis met leclere
Denk ook dat het een kwestie van kracht is dat max en RB zich niet hebben laten verleiden tot een snel rondje
Zelfs Hamilton liet zich verleiden op de laatste dag
Als je ziet dat torro rosso op 0,7 sec van de top staat kan iedereen begrijpen dat max meer als een sec sneller had kunnen zijn als hij dat gewild had
@supertjeduc: Hamilton heeft zich laten verleiden? Denk je echt dat Lewis in paniek roept: jongens, snel een setje nieuwe C5 banden, alles op maximaal vermogen en voor 3 rondjes peut erin! Ik moet Vettel/Ferrari verslaan!

Of zou het onderdeel van het schema zijn geweest dat er eind van de week wat meer op snelheid getest moet worden?
@sportevo: het eerste , heb je nooit gezien in een race als hij onder druk staat , dan begint hij te zeiken dat van alles er niet deugd
Zo’n coole kikker is het niet
( hij kan als alles klopt wel erg goed race/ kwalificeren )
Mercedes wordt de nummer drie achter Ferrari en Red Bull, waar het bij Red Bull grotendeels van Verstappen gaat komen, maar beide Ferrari’s gaan goed vooruit en blijven dat ook doen, wie het onderling wint, is nog te bezien, hoe Vettel zichzelf weet te behoeden van foutjes. Leclerc zit hem in iedergeval op de hielen.
Mercedes heeft te veel last van de banden en de slijtage ervan. Te veel tractie is een mogelijk gevolg van de rete snelle krachtbron, maar werpt Mercedes terug omdat de banden te hard slijten.
Vierde wordt McLaren, met kort gevolgd door Renault en Toro Rosso, omdat zowel Albon, als Kvyat zich gaan bewijzen, daarachter komt Alfa Romeo. Haas en Racing Point gaan elkaar in de wielen rijden en Williams heeft te veel achterstand en komt onverhoopt te kort, waarbij Russell zich wel in de kijker weet te rijden en Kubica het echt heel moeilijk gaat krijgen, dat is jammer, want ik had het hem wel gegund.
@loutervanplezier: hij zeikt niet dat er van alles niet deugt. Hij hoort vreemde geluiden (of dat nou verbeelding is of niet) en ziet (op zijn display) rare meldingen. Dan snap ik dat hij die graag gechecked wil hebben. Ook snap ik dat hij (zoals in Australië vorig jaar) aan de leiding ligt, een pitsstop maakt, er een code 60 is en Vettel daar gebruik van maakt en Vettel vervolgens voor hem de baan op komt, hij graag wil weten hoe dat kan. Dat heeft niets met onder druk staan te maken want hij doet het ook als hij comfortabel aan de leiding ligt alleen is er onzekerheid of het allemaal wel goed gaat. Vooralsnog geen manco als je er 5 wereldtitels mee bij elkaar rijdt. Hij maakt er ook geen fouten mee en als je onder druk staat, en je kunt er niet mee omgaan, dan ga je fouten maken.

Daarnaast, op alleen Red Bull na, hebben alle teams op vrijdag op de C5 band gereden terwijl dat eerder in de week nog lang niet bij iedereen het geval was. Ik denk dat als Gasly die crash niet had gehad, ook Red Bull een poging op de C5 band had gedaan met Verstappen maar vanwege de schades het zinloos leek. Verder heeft ook Bottas in de ochtend een snelle ronde op de C5 band gereden dus om te zeggen dat Hamilton zich heeft laten verleiden of om dit een paniekactie van Hamilton te noemen lijkt mij onzin.
Gelukkig hoeven we het woord sandbaggen de komende 50 weken iig niet meer te horen.
@cloverleaf: wel hoor, in de kwalificatie gaat ie terugkomen.
Het enige opvallende dat je bij de tests kon zien is dat je twee heel verschillende kampen hebt gekregen in het omgaan met de nieuwe regels voor aerodynamica. Omdat er te weinig werd ingehaald en teveel in optochten werd gereden door de turbulentie die alle flaps op voorvleugels, achtervleugels en bargeboards creëerden, heeft men dat versimpeld. Minder lelijke flapjes overal, meer gestroomlijnde vleugels. Er zijn daardoor twee richtingen in de ontwerpen overgebleven.
– Red Bull leidt de dans in de Conservatieve richting. De auto was door zijn ‘rake” (hogere achterkant, dieper op de grond vooraan) altijd al goed in snelle bochten en RBR blijft volharden in een vleugel die vooraan flink downforce geeft. Goed op bochtige banen, maar de turbulentie die van die vleugel afkomt creëert instabiliteit aan de achterkant, waardoor je nerveus rijgedrag zou krijgen als je simpelweg dezelfde auto als vorig jaar bouwt zonder de uitgebreide Aerodynamica. Andere teams die conservatief bleven zijn Renault (input van Danny), Williams (geldgebrek) en Mercedes, al zijn ze in de tweede testweek wel tussenoplossingen gaan proberen.

Ferrari heeft het anders aangepakt door een outwash vleugel, de luchtstroom wordt niet naar de onderkant gestuurd, maar naar de wielen . Daardoor zou de wagen op circuits met hoge topspeed wel eens heel snel kunnen worden. Ook Alfa en Mclaren hebben die oplossing gekozen, de afgelopen weken zijn er dus vooral opgericht geweest wat te doen als de wagen NIET de ideale omstandigheden in bv Monza, Baku, Red Bull Ring of Silverstone treft. Een verrassing is dat ook Toro Rosso de low downforce aanpak koos, lijkt wel alsof Kvyat en Albon mogen uittesten of die aanpak echt beter werkt zodat RBR alvast kan gaan sleutelen voor het geval ze er zelf naast zitten. Toch handig als je meerdere teams op de grid voor je laat werken.

Teams die nog niet echt het achterste van hun tong lieten zien waren Haas en Stroll Racing. Stroll heeft geprobeerd het probleem van de zouteloze naam op te heffen, maar zowel de familie Brabham als de familie Broadley (die erfgenaam van Lola Racing zijn) weigerden om voor zijn dollars te bezwijken. Dus bleef het gewoon Racing Point. Beide teams wachten met hun updates en ontwerp richting tot ze in Australië.
@alex_79: dat is een indrukkende uitleg.
Na de 1ste race maar kijken wie het beste de reglementen heeft geïnterpreteerd.
Net als die miljardairs heb ik zoveel mentaal geïnvesteerd dat ik er nu al moe van ben. Wat we dit jaar in de testen hebben gezien is dat de teams helemaal niet meer geïnteresseerd zijn in hoe snel de wagen is (dat vertellen de computer simulaties wel) maar of de boel heel blijft.
@mashell: Mee eens, maar men houdt van speculeren.
Het is verstandiger om na de 1ste race keiharde conclusies te trekken.
Nu blijft het speculeren.
@erf2: als we de conclusies niet na de eerste maar na de laatse race van het seizoen trekken dan zitten we helemaal goed natuurlijk.
@mashell: op dat moment durf ik wel een Ekkerman in te zetten op de vermoedelijke winnaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).