Ferrari SUV is nu officieel bevestigd

Auteur: , 51 Reacties

Welles, nietes, welles, nietes. Het sneeuwt definitief in de hel: er komt een Ferrari SUV.

Brace yourselves!

Gisteren kondigde De Coltrui (ook bekend als Fiat Chrysler eindbaas Sergio Marchionne) aan verslaggevers op de New York Stock Exchange aan dat ze bij Ferrari definitief hun ziel verkocht hebben. De bouwer van louter sportwagens gaat aan de SUV. Was er eerder nog een hardnekkig gerucht dat Ferrari twijfelde, inmiddels is het dus zeker.

In een gesprek met verslaggevers vertelde Marchionne namelijk dat de Fiat Chrysler niet gaat breken met Jeep. Bovendien is men het overwegen van een SUV voor Ferrari voorbij. Men moet vooral nog een ei leggen over het aantal te bouwen SUV’s, een beslissing die de komende dertig maanden genomen moet worden. Voorlopig kunnen spotters dus nog even door de PC Hooftstraat hobbelen zonder een offroad-gedrocht met Ferrari-badge op de neus tegen te komen.

Marchionne zegt dat Ferrari “dead serious about this” is. Hij noemt het overigens een “FUV”, maar of dat komt doordat hij slist moet nog duidelijk worden. Ferrari moet vooral duidelijkheid krijgen over hoe om te gaan met de relatie tussen exclusiviteit en schaarste van het product. Dat is een chique manier om te zeggen “We willen kijken hoe we zoveel mogelijk mensen volledig leeg kunnen laten lopen op het aanschaffen van onze producten”, maar dat terzijde. Daarna wordt de FUV aan het modellenportfolio toegevoegd.

Verlangen jullie ook zo terug naar de tijd dat Ferrari werd geleid door een man als Luca Di Montezemelo die zijn woord hield? Marchionne riep vorig jaar nog dat je hem neer zou moeten schieten voordat een Ferrari SUV in de plannen zou voorkomen.



51 reacties

Die wordt dus nog sneller dan de Stelvio…
Arme nurburgring.
Dit was te verwachten natuurlijk. Ferrari heeft ook een cashcow nodig. En tegenwoordig is een SUV bij elk merk dé cashcow dus ja, het is niet verrassend.

Het is wel weer typisch Ferrari om er zo moeilijk over te doen en er steeds omheen te draaien. Vroeg of laat komt hij er toch wel blijkt maar weer.
@viezefreddyw: Volgens mij valt het wel mee dat Ferrari een cashcow nodig heeft. https://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-boekt-een-bak-winst-van-jewelste-100969

Denk dat ze vooral willen anticiperen op (mogelijk) teruglopende vraag vanuit China en wellicht is er veel vraag vanuit de clientèle om met een SUV, pardon, FUV te komen.
@mauritsh: Cashcow is misschien niet het juiste woord. Maar als je als merk er flink aan kan verdienen en in andere continenten klanten (terug) kan winnen, waarom dan ook niet?
@viezefreddyw: Iets met principes en weten waar je voor staat en daar voor blijven staan..? Maar dat is al even niet meer van deze tijd geloof ik (bv Porsche, Maserati, Lamborghini, BMW – niet zozeer SUV maar in het algemeen), dus wat betreft gaan ze met de stroom mee. Geen van deze merken hoeft het voor het geld te doen, het is een soort hebzucht in mijn ogen. Jammer dat nu ook voor 1 vd laatste merken dat als voorbeeld gold voor mij dat het niet per se nodig is, toch ook mee gaat doen. Maar goed, mijn algehele weerzin tegen SUV’s en het gebrek aan logica waarom de meeste mensen ze kopen, zal ook vast niet helpen in bovenstaande…
@mauritsh: vergis je niet in het midden oosten, daar willen ze allemaal die exclusieve SUV’s. Ik weet nog toen ik net in Kuwait begon te wonen (dan hebben we het over 12 jaar terug dus rond 2005) vertelde mij de manager van de porsche dealer in Kuwait dat zij elke maand meer dan 160 porsches verkocht waarvan er 60% een cayenne was (waarvan weer ongeveer 70% vrouw was), die net uit was uiteraard. dit op een populatie van nog geen 3,000,000 inwoners toen is best flink natuurlijk… laat staan hoe dat nu gaat nu er nog meer rijkdom is in de regio en mensen nog er nog meer merken zulke autos leveren (Maserati met de Levante, Lamborghini komt met de Urus). Tegenwoordig liggen de aantallen nog hoger. Een kleine insight van hoe het er nu is in Kuwait, bij de introductie van de 991 hadden ze voordat het doek van de auto afging al meer dan 5000 orders binnen. ze sloten de avond af met boven de 10,000 orders.
Eerlijk gezegd ben ik wel heel nieuwsgierig wat het gaat worden 👻
“Verlangen jullie ook zo terug naar de tijd dat Ferrari werd geleid door een man als Luca Di Montezemelo die zijn woord hield?”

Neuh, verlang vooral terug naar de tijd van Enzo. Die man had nog liever het bedrijf ter ziele laten gaan dan om een SUV te bouwen…
@Rick-dos: enzo wou ook geen straat auto’s maken maar kon niet anders….
@boomhauwer:
Hij deed ook ooit de uitspraak: aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen. En ondertussen hebben ze zelfs actieve aerodynamica.
Fuck you Ferrari !
@zwannes: Zozo, klare taal zeg. Geen potentiele klant aan het woord, zo te lezen.
@probono: lekker opbouwend ook
@lekkerlinksrijden: Je had een opbouwend antwoord van mij gewenst op de opmerking ‘fuck you ferrari’? Sorry dat ik je heb teleurgesteld.
@probono: nee sorry was niet voor jou bedoeld. Meer aanvulling op jou comment
Tja, zonder het diesel schandaal had er ook nog een zelfontbrander in gekomen…
Ha de Ferrari Fluffer komt er aan! Ik weet het niet hoor, ik ben nooit echt een totale Ferrari nut geweest maar is zo langzamerhand de magie van dit merk niet volledig door het putje gegaan? Er komt vooral marketing gebrabbel uit Maranello, de winstmarges zijn gigantisch maar op geen enkel vlak loopt Ferrari nog in de voorste gelederen mee. Waarom zou je in 2017 nog een Ferrari kopen als er zoveel beter spul te krijgen is bij automakers die je graag als klant willen hebben en nog waar voor je zuurverdiende geld willen leveren?
@pomoek: Beter spul? Noem eens wat.
@pomoek: ik ben het helemaal met je eens! Een Ferrari rijden is lang mijn ambitie geweest maar de magie is zo wel een beetje verdwenen. Dan maar doorsparen voor een Pagani… 🤔
@pomoek: Beter spul bij andere automakers?
De 812 Superfast is gewoon weer een pareltje hoor, vol met Ferrari waardige techniek.
@trustmeiamanengineer: ik ben een beetje te hyperbolisch geweest in mijn reactie, daar heb je gelijk in. Laat ik het anders zeggen. Ik denk dat Ferrari’s inderdaad prima auto’s maken. Ik hoor vaak dat ze wat kwetsbaar zijn maar goed, dat is denk ik met de meeste van dit soort auto’s.

Wat ik zo jammer vindt is dat Ferrari vooral bezig lijkt met het cultiveren van het merk. Het is natuurlijk een van de bekendste,automerken. Ik denk dat een merendeel van de klanten een Ferrari koopt vanwege de bekendheid met het merk. Daardoor kan Ferrari inmiddels een godsvermogen vragen voor hun apparaten. Wat ze weer onbereikbaar maakt voor gewone enthousiastelingen die graag een sportwagen met V12 willen rijden.

Ik denk dat de doorsnee klant van Ferrari dus gewoon erg veel geld heeft (liefhebber of niet). De prijs van de auto doet er voor de koper niet meer toe.

Ik zou, als ik in die categorie zou shoppen, liever mijn geld uitgeven aan een auto die met een kleine winstmarge zou worden geproduceerd. Natuurlijk mag Ferrari belachelijk veel winst maken, daar is op zich niets mis mee. Maar ik zou daar niet voor willen betalen.
@pomoek: Ik ben dan wel benieuwd wat voor auto met vergelijkbare prestaties/motor/uitrusting/rijgedrag je dan wel zou kopen.
@viezefreddyw: Ik zal je eerlijk zeggen: Daar heb ik niet direct een antwoord op. Maar ik begrijp dat in de FCA stal ze 20.000 euro toeleggen op een Fiat 500e dan zou dat dus alleen al een betere koop zijn dan een 812.
@pomoek: Maar dat godsvermogen vragen de concurrenten toch ook? Denk je dat McLaren geen gigantische marges vangt? Elke auto staat op hetzelfde platform en heeft dezelfde motor. Ze flikkeren er alleen een ander uiterlijk op. Porsche melkt haar 911 gigantisch uit en vangt er flink mee. Lamborghini graait de schappen leeg bij Audi en vraagt hoge prijzen.

En wat mij betreft kan Ferrari mee met de absolute top. Ik zeg niet dat ze het beste zijn, want dat is voor iedereen persoonlijk vind ik. Maar er zijn in die prijscategorie niet veel betere alternatieven.
@berlinetta: Oke, even wat cijfers. Het is niet helemaal zuiver (of beter heel erg onzuiver) maar toch. Bruto winst Ferrari 2016: 595 miljoen op 8000 verkochte auto’s. Bruto winst Mclarenin 2015: 20,8 miljoen op een 1650 auto’s.
(ik pak de bruto winst even omdat ik geen netto winst cijfers van McLaren zo snel kan vinden). Ferrari maakt dus per auto 75.000 euro winst en McLaren 12.600 pond. De netto winst voor Ferrari per auto is bijna 50.000 euro. Die van McLaren weet ik niet.

Nogmaals, er is een hoop af te dingen op de berekening maar een verschil van 60.000 euro bruto winst per auto en laten we zeggen 40.00 euro netto winst is een behoorlijk verschil dat ik niet kan verklaren in petjes en toegangskaartjes voor Ferrari world.
@pomoek: Ik denk dat je je aardig vergist in de miljoenen die Ferrari verdient met de hele merchandise van het merk. Daar verdienen ze meer aan dan aan hun autoverkoop. McLaren heeft dat niet.
@berlinetta: Volgens bloomberg ” slechts” 30% van de winst.

https://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-dikke-winst-pakken-porsche-en-ferrari-per-auto-97034

Ik had de hele berekening dus kunnen laten zitten, het was al eens voor ons gedaan. Bedankt @jaapiyo!
@pomoek: Oei, dan is het verschil inderdaad wel erg groot. Maar dat wil dan dus ook zeggen dat Ferrari haar auto’s veel goedkoper kan produceren dan haar concurrenten. Dat is ook wel vreemd.
@berlinetta: ze gaan inderdaad de toer op van Porsche, Lambo en co en dat is net jammer. De ziel van het merk, die nu zo veel geld waard is, gaan ze nu aan een snel tempo cashen maar op lange termijn weet ik het niet hoor… 😪
UmFUVu
KARAYA: Mclaren, amg gts bijv
@elemento: Maak je een grap?
Het volgende merk dat het SUV afvoerputje verder gaat bijvullen.
Ik gok de basismotor iets met een geblazen 2.9 V6. Ik vind de Stelvio al scherp en strak sturen, een FUV met vierwielbesturing awd en een v12 of v8 met turbo’s lijkt mij echt wel een feestje
Gaat niet gebeuren. Een Italiaan geloven die “dead serious” zegt. LoL! Hij dacht waarschijnlijk aan zijn diner.
Asjeblieft een op zichzelf staand model en geen opgewarmde Stelvio of Levante!
Mooi toch, een Dodge Durango met een Ferrari V12.
Ben wel benieuwd wat Ferrari er van gaat maken eigenlijk. Prima hoor!
Wat was onze Victor toch een helderziende zeg. Zo jammer dat die D12 er niet kwam.
@breinstein: https://youtu.be/gXKZAVEee74
@pomoek: Ja en nee. Ik verwacht niet dat de hoogpotige Ferrari enige sier maakt in de zandbak, dat doet deze wel.
Ik verlang naar de tijd terug dat Ferrari’s exclusief waren en voor elke voetballer of neefje van een olieboer.
Ferrari en de historie gaat zo helemaal naar de knoppen. Ik denk dat Enzo zich kapot zou schamen. Laat ze zich richten op snelle, mooie, exclusieve auto’s die zuiniger worden ipv met de massa mee te gaan en ook een SUV (FUV) op de markt brengen.
Marchionne is denk ik wel zo’n beetje dé nachtmerrie van iedere liefhebber van Italiaanse auto’s. De mijne wel in ieder geval.
Van purisme kun je als merk niet bestaan. Als Porsche, Lamborghini, Bentley en Rolls Royce voorgaan dan kan Ferrari niet achter blijven. Geen SUV hebben terwijl de klant er om vraagt is gewoon achterblijven.
Mijn vrouw moet lekker bij Ferrari gaan solliciteren. Haar karakter plus de bedrijfsvoering bij Ferrari sluiten perfect op elkaar aan. Altijd beetje zeuren, overal omheen draaien. Nee zeggen, ja doen. Dat werk.
Ik ben er ook niet echt blij mee dat ze dit gaan doen, maar als er een markt voor is dan zouden ze gek zijn om niet aan die vraag te voldoen. Het is immers een bedrijf dat geld wil verdienen. En met dat geld kunnen ze ook de auto’s blijven maken die wij graag willen zien. Precies zoals Porsche doet dus.
Is Marchionne dan neergeschoten? De arme man…
Ferrari moet de financiële wonden gaan likken van oa Alfa. Heel jammer en bij Luca Di Montezemelo had “de Coltrui” met dit idee niet aan hoeven kloppen. Heb nu ook een donkerbruin vermoeden dat de Maserati Lavente een flop aan het worden is…
Sinds de F355 is het alleen maar bergafwaarts gegaan met het steigerende paard….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).