Ferrari vanaf dit weekend weer met tabaksponsor*

Auteur: , 38 Reacties

Komt dat zien.

Ferrari vanaf dit weekend met nieuwe livery

Gisteren ging het gerucht dat Scuderia Ferrari vanaf de Grand Prix van Japan met een nieuwe livery ging rijden. Vandaag heeft de Italiaanse renstal het eerste beeld gepresenteerd van hun nieuwe auto. De veranderingen zijn misschien minimaal, in zekere zin betekent het wel de terugkeer van tabaksponsoren in de Formule 1.

Goed, technisch gezien zijn tabaksponsoren nooit helemaal weggeweest. Ferrari rijdt namelijk het gehele jaar al met Philip Morris op de auto. Het plaatsen van de naam of het logo is misschien verboden, alsnog heeft de tabakgigant het volledige jaar op de auto mogen prijken. Ondanks het feit dat dergelijke sponsoren al jaren strikt zijn verbannen uit de sport, zijn de twee bedrijven sinds de regelverandering in 2007 onderling samen blijven werken. Door suggestieve kleuren op de auto te blijven plakken, zijn Philip Morris en Marlboro toch niet helemaal uit de sport verdwenen.

Aan het begin van dit jaar kondigden de twee bedrijven zelfs stilletjes aan dat ze de deal hadden verlengd. Inmiddels ontdekken we waarom Philip Morris hiervoor heeft gekozen. Diep in het seizoen plakt de tabakgigant eindelijk nieuwe stickers op de auto, die refereren naar Philip Morris’ nieuwe project: “Mission Winnow”. Dit is niet zozeer een campagne om roken terug te brengen of een poging tabaksproducten terug in de spotlichten te zetten, maar Philip Morris’ manier om te laten zien dat het bezig is met het aanbrengen van veranderingen. Hoewel het plan niet luid en duidelijk wordt beschreven, is het uiteindelijk doel naar eigen zeggen het creeëren van een rookvrije toekomst.

De Mission Winnow-stickers zullen vanaf dit weekend te vinden zijn op de motorkap, achtervleugel, Halo en neus van de auto.

Ferrari vanaf dit weekend met nieuwe livery



38 reacties

Wow, precies dit soort dingen gaat RAI heel erg niet missen bij Sauber..
Sta je daar als wereld kampioen naast een stukje bodywork met een lullige nieuwe sticker!
@ukbob: jaloers?
@ukbob: Ach, voor zijn jaarsalaris wil ik wel 12 uur per dag op de foto met een lullige sticker!
@dutchdriftking: Geloof me, in het begin is het leuk. Daarna ben je blij dat je vrijetijd hebt
@ukbob: dan rijdt je liever voor plek 14/15 inderdaad, uuuuuhhh hahaah
@ukbob: alsof hij bij Sauber geen sponsor verplichtingen heeft. Die ‘sticker’ is wel deels verantwoordelijk voor zijn salaris.
Verder prima. Laat de rokers maar dokken. Prima strategie van de overheid om peuken net zo duur te maken dat de belasting veel oplevert, maar dat elke verslaafde gewoon door blijft paffen… en dan gelukkig ergens buiten in de regen.
@gregorius: ieder zijn eigen keuze toch ? Snap niet dat daar zo moeilijk over moet worden gedaan…
@raceface: Zolang ze anderen niet dwingen om passief mee te roken, prima.
@raceface: Ik vind ook die iedereen het voorzich moet beslissen, maar soms moeten mensen tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Er zijn busladingen semi-zwakzinnigen die gaan roken om erbij te horen.
@zwepp: wat knap dat jij de geestelijke gesteldheid van al deze mensen kunt waarnemen als zijnde ‘semi zwakzinnig. Je bent zeker zelf nooit gepest, of zodanig op een andere manier gekwetst dat je het gevoel hebt nergens bij te horen? Wellicht zou je je eerst een kunnen verdiepen in geesteziekten voor je dit soort uitspraken uitkraamt.
@hijdienietgenoemdmagworden: Wie zijn ‘al deze mensen’ dan? Maak je niet zo druk om een fictieve betiteling van een niet gedefinieerde groep. Tegenwoordig kan er ook echt niks meer gezegd worden zonder dat er belangenstrijder opstaat voor iets zo infantiel als dit. Er zijn nou eenmaal veel mensen die zijn gaan roken om erbij te horen en vervolgens verslaafd zijn geraakt. Het is mensen eigen en heeft niks met mijn eigen staat van doen te maken. Maar je zal je ook wel niet tegen cabaret kunnen?
@zwepp: Ik vraag me af wat jij allemaal hebt gedaan “om er bij te horen”.

Rij je soms een sjoemel Audi want je klinkt aardig gefrustreerd.
@raceface: Daar wordt moeilijk over gedaan omdat het je lichaam vergiftigd, vergeet niet dat het de NL samenleving jaarlijks honderden miljoenen aan gezondheidszorg kost.
@p1m: Ja of dat mensen menen op een terras wel rustig te kunnen paffen terwijl ik daar met kinderen zit. Als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook.
@airc:
En wat zeg je van de meurende auto’s die langs het terras rijden dan ?
@airc: je zit buiten hè. Je mag er ook autorijden, BBQ’en, je open haard gebruiken of een kolencentrale stoken.
@airc: je hebt helemaal gelijk. Mensen die bij een restaurantje buiten op het terras flink aan het paffen zijn, terwijl er 2 meter verderop nog mensen aan het eten zijn.
Ja het mag, maar het is gewoon onbeschoft.
@p1m: Aan de andere kant gaan die mensen ook vroeger dood. Dat bespaart weer zorgkosten en AOW.
@p1m: Ik denk eerder dat het oplevert.

Rokers betalen extra accijnzen en gaan gemiddeld eerder dood.

Mensen die 90 worden kosten de schatkist meer.
@karaya: zware rokers leven gemiddeld 13 jaar korter, maar dat gaat om minimaal 20 sigaretten per dag. Gemiddelde rokers 9 jaar minder en lichte rokers (niet dagelijks) 5 jaar minder. Kortom: het kost veel meer dan dat het bespaard.
@gregorius: [quote] Laat de rokers maar dokken.[/quote]

Dat geldt ook voor de auto-junk. De overheid weet ook deze groep te vinden. Ik neem aan dat vleeseters de volgende groep wordt. Ook prima. En wat dacht je van de mensen met overgewicht? Same shit. Ik zou zelf graag vuurwerk-junkies, houtkachel- en vuurhaarden junkies aan de lijst willen toevoegen. En het liefst ook een aso-tax…
Ik dacht ergens dat er een of andere kansloze E-sigarettenfabrikant van zijn geld af moest.
@gulli: kansloos? Ik zie zoveel mensen “dampen” dat ik de indruk krijg dat het zelfs hip is. Lijkt me wel de toekomst voor rokers te zijn.
@mashell: misschien financieel niet kansloos maar ik vind roken kansloos dus dit ook. Gewoon omdat het kan.
@gulli: ik vind roken ook kansloos, maar dat dampen een heel stuk minder stinken dan die brandende tabak.
Heb eens even het persbericht en de website bekeken en vindt het toch een vaag en dubieus verhaal. Gaat om een erg vaag (en wordt echt niets concreets genoemd) ‘innovatie’ project om de wereld in de toekomst rookvrij te maken, maar lijkt dus vooral bedoeld om het imago van Philip Morris wat op te poetsen. In die zin in het eigenlijk gewoon weer tabaksreclame en kan ik me niet voorstellen dat de F1, Liberty en verschillende reclame code commissies dit een goed idee vinden.
@wigoo: Kijk voor de flauwekul ook eens de merknaamregistratie. Daar staan ook categorieën bij als “batteries for electronic cigarettes” en “USB chargers for devices that are used for heating tobacco”. Het zou me niks verbazen als er binnenkort Mission Winnow oplagers bij de e-sigarettenboer in de schappen liggen en het gewoon een doorzichtige tactiek is om een nieuw accessoiremerk van Philip Morris in de markt te zetten.
Honda is vast blij met deze verkapte reclame. Dit logo lijkt wel wat op de H van Honda
Als je goed kijkt zit er nog steeds Marlboro reclame op de Ferrari. Op de vin bij de Italiaanse vlag zit er nog steeds de “Marlboro driehoek”.
@henkhupelschoten: Dat is geen Marlboro driehoek. Ik weet niet waar die theorie vandaan komt, maar die klopt van geen kant. Die vorm werd in 1976 al gebruikt op de wagens van Lauda en Regazzoni. Toen betaalde Philip Morris/Marlboro enkel nog voor hun logo op coureurspakken en helmen van Ferrari en zaten ze qua autostickering nog vuistdiep in McLaren. Pas in ’84 verscheen de merknaam Marlboro op de Ferrari bolides. Niet elk hoekje is automatisch een verwijzing naar het Marlboro logo ;-)
Hypocrisie ten top!
When you drive never drink…
Mooie filosofie. Misschien ook iets voor Shell: een toekomst zonder brandstof. Of Pirelli voor een rubbervrije toekomst. Of Ray Ban gaat voor een toekomst vol teveel UV straling ofzoiets. Wat een onzin.
When you drive always smoke
Dit gaat m’n pet echt te boven!!! Op de hele planeet geen multinational te vinden die gewoon z’n bedrijfslogo op de Ferrari wil plakken?
@jorden: jawel. Maar die betaalt niet zoveel, en PW mag niet zomaar zn logo erop zetten van de F1. Terwijl overal Heineken wel gepromoot wordt, wat ook wel onder de categorie harddrugs kan worden geschoven.
Mission Widow

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).