• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari: “Verstappen titel afpakken zou verkeerd zijn”

Auteur: jaapiyo, gepost 16 oktober 2022 om 15:12 – 17 Reacties

Ferrari Binotto Conor Moore

Ferrari denkt dat Verstappen de titel van 2021 afpakken verkeerd zou zijn.

De FIA is op dit moment een soort Sinterklaas geworden voor alle teams die geen Red Bull heten op de grid. Het is een beetje een cynische opmerking, maar de straf die het beste team van dit jaar boven het hoofd hangt, is een cadeautje voor de rest. De een zijn dood is immers de ander zijn brood. Een waarheid die zeker ook geldt in de dog eat dog wereld van de Formule 1.

Net als bij de zak van Sinterklaas, weten degenen die in spanning afwachten op de cadeau’s, nooit precies/zeker wat er nu gegeven zal worden. Gisteren schreven we al over Mercedes, dat op allerlei manieren aandringt op een zware straf. Bij Das Haus dreigen ze zelfs om als er een lichte straf komt zelf ook maar het budgetcap te breken.

Ook Ferrari heeft aangedrongen op een zware straf. Echter bij de Scuderia, is men er niet voor om Max Verstappen zijn titel af te pakken. Teambaas Mattia Binotto geeft namelijk toe dat dat een beetje lastig zou zijn qua PR en dergelijke:

Ongeacht het team en de situatie die moet worden geanalyseerd, denk ik dat het moeilijk is om het resultaat van een wereldkampioenschap terug te draaien, nadat het gevecht op de baan en alle ceremonies en vieringen al gehouden zijn.

Mattia Binotto, vindt Max de echte kampioen van 2021

Wat hierbij ongetwijfeld helpt is dat Ferrari zelf niet zoveel te winnen heeft bij het afpakken van Max’ titel. Die zou dan namelijk logischerwijs naar Hamilton en Mercedes gaan en niet naar Ferrari. Wat Ferrari echter wel zou helpen, is als Red Bull wat afgeremd wordt in de ontwikkeling van de auto door de auto. Laat dat nu toevallig ook net zijn waar Binotto ook voor pleit:

Naar mijn mening zal er een straf moeten komen die het vermogen om de auto te ontwikkelen, verhindert. Anders blijft het voordeel ook in de komende jaren bestaan en racen we niet met dezelfde middelen.

Mattia Binotto, wil de veugels van Red Bull bijknippen

Waarvan akte…

Ook interessant!

  • VT1 Hongarije: Verstappen en Ferrari gaan weer vechten
    VT1 Hongarije: Verstappen en Ferrari gaan weer vechten
  • Verstappen: 'Ferrari dominantere weekends dan wij'
  • Red Bull blikt terug op binnenslepen WK Max Verstappen
  • Video: Max Verstappen doet rondje op Red Bull Campus met RB7
    Video: Max Verstappen doet rondje op Red Bull Campus met RB7

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, geld, mattia-binotto, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Autoblog Spot van de Week: Mercedes 300 SL Roadster
Volgend bericht: Deze lamp kost een godsvermogen om te vervangen »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicolasr zegt

    16 oktober 2022 om 16:21

    Als ieder ander team nou óók 7,5 miljoen extra krijgt (desnoods van RB), staan ze allemaal weer quite en kunnen we weer door. Ideetje?

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      16 oktober 2022 om 16:42

      Gaat het daadwerkelijk om 7,5 miljoen? Of is dat gebaseerd op maximaal 5% overschrijding van het budget?
      En laat de FIA eerst maar eens verduidelijken om welke bedragen en op welke gronden ze de overschrijding is begaan. Voorlopig is het voor de meeste giswerk.

      Login om te reageren
      • bbjorn zegt

        16 oktober 2022 om 18:13

        Het gaat om een bedrag tussen de 1,5 en 2 Miljoen, dus nieteens in de buurt van 7,5. Die gooit iedereen er maar in omdat de Fia het elke keer heeft over die max 5%

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          16 oktober 2022 om 20:09

          En waar komt jouw 1,5 – 2 miljoen vandaan?

          Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    16 oktober 2022 om 16:23

    Wat ik er inmiddels van begrijp is dat de oorzaak in het probleem zit in het feit dat Newey is betaald voor zijn diensten als zijnde een externe consultant, van een andere Red Bull dochter, en niet als een werknemer. Hierdoor had Red Bull de ruimte om een van de andere medewerkers aan te merken als een van de drie hoogst verdienende werknemers. Dat salaris werd dus buiten de costcap gehouden. Het gaat om een bedrag van minder dan 2 miljoen euro dollar of pond. Zo op het eerste gezicht een nogal doorzichtige manier om de costcap te omzeilen. Maar goed. Hij werkt blijkbaar ook aaneen zeilboot en aan een hypercar, dus helemaal onzin is het ook niet. In het voordeel van Red Bull spreekt verder nog dat het nieuwe regelgeving betreft. Daarnaast zijn de argumenten van Ferrari (2 miljoen levert een halve seconde op) en van MB ( een nieuwe vloer van 3 ton had een kampioenschap opgeleverd) wat uit de lucht gegrepen.

    Daarbij komt dat zowel Ferrari en MB boter op het hoofd heeft als het gaat om sportiviteit. Vlak voor het einde van het seizoen een 5e motor van 10 miljoen in de auto lepelen levert gewoon meer op dan een vloer van 3 ton. Ik weet dat ze hiervoor een straf hebben ontvangen en dat het verder gewoon is geoorloofd, maar het is niets meer of minder dan een maas in de regelgeving die inmiddels is gedicht. En dan heb ik het ook niet over het Ferrari “enginegate” van een aantal jaar geleden.

    Hoe dan ook heeft de overschrijding van het budget RB voordeel opgeleverd. De vraag is of dat een toekomstig voordeel is geweest of een voordeel waar ze in 2021 van hebben genoten. De straf zal daarop moeten worden gericht denk ik. Daarin ben ik het wel met Binoto eens.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      16 oktober 2022 om 18:54

      Ferrari is wel bestraft geweest en mocht met onmiddellijke ingang die “supermotor” niet meer gebruiken, hetgeen Mercedes deed was idd niet fair maar was wel geheel volgens de regels. Hetgeen red bull nu klaarspeelt heeft een weerslag op zowel het verleden, het heden als de toekomst. Ongeacht hoe groot de overschrijding van de budgetcap ook niet is. Red bull zou reeds een lichtgewicht chassis hebben voor 2023 welke reeds is goedgekeurd door de FIA om er maar eentje te noemen. McLaren werdt in 2007 door spygate op het randje van het failliet geduwd door de boete van 100 miljoen, Renault met crashgate heeft een (voorwaardelijke) schorsing ontvangen en zag symonds en briatore genoodzaakt vertrekken. Tevens is/was Newey betrokken bij verschillende projecten binnen Aston Martin en in de zeilboten maar die zijn al lang afgehandeld volgens mij…

      Login om te reageren
    • flow82 zegt

      16 oktober 2022 om 19:44

      De kosten die zijn veroorzaakt door crashes, even los van het feit of deze wel of niet door eigen schuld zijn veroorzaakt, vallen deze binnen of buiten de budget cap?

      Overigens vind ik de eerder genoemde oplossing om de overige teams voor komend seizoen te compenseren met de overschreiding wel een mooie en eerlijke. Dat zou de eventuele voorsprong die behaald zou kunnen zijn dmv de overschreiding weer te niet kunnen doen. Komt het veld ook weer dichterbij elkaar te liggen. In theorie dan.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        16 oktober 2022 om 21:26

        Binnen.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        16 oktober 2022 om 21:53

        Kosten van crashes is een marge die je binnen het budget moet hebben gereserveerd.. dus daar kan het niet aan liggen.

        Login om te reageren
  3. martinus.tussengas zegt

    16 oktober 2022 om 16:49

    Goed kapsel

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      16 oktober 2022 om 18:22

      Waar blijft jouw foto?

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      16 oktober 2022 om 18:40

      Binotto heeft overduidelijk de bokkenpruik op ! 🐐

      Login om te reageren
    • flow82 zegt

      16 oktober 2022 om 19:36

      Zwarte piet uiteraard…

      Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    16 oktober 2022 om 19:48

    Ben het hierin wel eens met Ferrari. Lijkt me een gepaste straf die je eenvoudig proportioneel kan laten zijn. En MB moet die Toto echt wegsturen, wat een ongelofelijk slechte verliezer en zeurpiet is dat zeg.. echt ontiegelijk slecht voor het merk MB..

    Login om te reageren
    • bobje zegt

      16 oktober 2022 om 21:22

      Toto is onafhankelijk. Wel gaaf van Mercedes dat ze dat toelaten. En…. winnaars zijn nooit de leukste mensen als ze niet winnen 😉

      Login om te reageren
  5. Turbo S zegt

    16 oktober 2022 om 20:27

    Binotto heeft hierin gelijk. Dus ik stel voor om iedere toekomstige overschrijding van de budgetcap te bestraffen met een vermindering van de budgetcap van het eerstvolgende seizoen en wel met een 5 voud van het eerder overschreden bedrag. Zo haalt niemand het meer in zijn hoofd om de budgetcap te overschrijden.

    Login om te reageren
    • boriske zegt

      17 oktober 2022 om 09:49

      Zoiets zal het beste zijn. Ze moeten dit bestraffen of het hek is van de dam en ze kunnen de cost cap begraven. Audi zal daar niet mee kunnen lachen. Mercedes heeft trouwens al plannen om de cost cap volgend jaar te overschrijden als er geen deftige bestraffing komt. En gelijk hebben ze. De FIA gaat geen andere keuze hebben in deze.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North