Ferrari wil volumemerk worden: productie gaat omhoog

Auteur: , 73 Reacties

Luca di Montezemolo is officieel nog niet eens weg bij Ferrari, maar moet nu al lijdzaam toezien hoe zijn filosofie binnen twee dagen compleet overboord gegooid is.

Ferrari wordt volumemerk

Dat di Montezemolo en Sergio Marchionne (Ferrari’s nieuwe CEO) elkaar dit jaar waarschijnlijk geen kerstkaart sturen, werd de afgelopen week wel duidelijk. De twee Italiaanse heethoofden hebben een totaal tegenovergestelde mening over de toekomst van Ferrari. Di Montezemolo wilde het merk exclusief houden, zoals hij al 23 jaar doet. Marchionne wil vooral cashen door meer auto’s weg te zetten.

Dat meningsverschil bleek niet bespreekbaar, waarop di Montezemolo zijn biezen pakte en tegelijkertijd 27 miljoen euro vertrekpremie in zijn zak stak. Hij blijft nog tot halverwege oktober officieel in dienst, maar daar heeft Marchionne geen boodschap aan. Die heeft namelijk bekend gemaakt de productie per direct op te voeren, zodat Ferrari per jaar 10.000 auto’s aflevert. Nu zijn dat er nog zo’n 7.000.

Het opvoeren van de productie is overigens een stokpaardje van Marchionne, want ook andere merken van Fiat Chrysler wil hij flink laten groeien. Zo moest Alfa Romeo dit jaar 500.000 auto’s gaan verkopen, terwijl dat er in 2012 slechts 100.000 waren. Aan ambities dus geen gebrek, al kun je jezelf afvragen wat er op deze manier overblijft van de ooit zo roemruchte Italiaanse merken.

Dat Ferrari over de eerste zes maanden van 2014 meer verdiende dan ooit is voor Marchionne blijkbaar dus nog niet genoeg. De Italianen leverden in totaal 3.631 auto’s af en verdienden 185 miljoen euro. Het aantal verscheepte bolides lag lager dan in het eerste half jaar van 2013, maar daar stond tegenover dat er per auto meer verdiend werd. De meeste nieuwe Ferrari’s rijden overigens rond in Amerika, want daar werden er in zes maanden tijd liefst 1.062 verkocht.



73 reacties

En daar gaat het Ferrari dat we al sinds de jaren ’60 bewonderen. Bereid je maar voor op de Toscane, een Cayenne-concurrent…
@dikdraak: OMG! 10k wagens ipv 7k p/j , wat een verschil, nu zullen ze op elke hoek v/d straat staan!
@lekkaah: Deze beslissing op zich maakt niet zoveel uit. Waar het mij om gaat is dat er nu een strategiewijzing is besloten die op termijn waarschijnlijk tot Porsche-achtige gevolgen gaat leiden.
@dikdraak: Inderdaad. De eerste druppel een dag na de aankondiging dat Luca weggestuurt wordt en Sergio “gekker dan een zak katten” Marchionne het roer overneemt.

Dit.is.een.ramp.

Voor wie van Ferrari houdt tenminste.
@lekkaah: In dit jaar… dus in het laatste kwartaal van dit jaar gaan ze van 2.3k auto’s in 4 maanden naar 5.3k auto’s, dat is meer dan een verdubbeling van de productie!

En daar gaat het niet bij blijven ben ik bang…
@lekkaah: Ja en als die 10k gehaald is wordt het 15kan, dan 20k en voor je het weet maakt Ferrari 100k auto’s per jaar. Want zo is Marchionne gewoon helaas
Eerst Masserati en nu Ferrari…
Ik hoop dat ze nu niet met budgetmodellen komen.
Méér Ferrari is leuk natuurlijk, maar dat mag het imago van Ferrari zeker niet schaden!!!
@sulobb:
Ach, ik reed in d jaren 90 al rond in een Ferrari PandaRossa..

Geintje van een collega, maar toch. 25 jaar na dato komt zijn “droom” toch uit.
via Android app
Jammer dit..
Alles wat hedendaags in één adem genoemd wordt met Marchionne, neem ik niet meer serieus omdat de informatie vaak (1) onhaalbaar is of (2) triest is. Hij is de iets meer geslaagde, Italiaanse versie van onze Victoire Chateau d’Air. Jammer dat die luchtfietser aan het hoofd van Ferrari komt te staan.

Ik hoop van harte dat Marchionne snel opstapt met zijn waardeloze beleid. Het had andersom moeten zijn: Di Montezemolo aan het hoofd van het concern, Marchionne eruit. Maar helaas…
Kan iemand hem even stoppen voordat er niets meer van Ferrari over is. Nu is er nog geen schade aangericht.
@sjaakk: Als we als AB-lezers nu eens geld zouden verzamelen en een sniper zouden huren…?
@sulobb: DOEN WE!
@sulobb: waar kan ik doneren?
@sulobb: Ferrari is in nood. Doneer nu bij giro 555 en help Ferrari te bevrijden van een wisse dood. Kom in actie nu het nog kan.
@sulobb: er staan toch mensen hoger op mijn snipe-lijstje…
ik hoop dat de komende jaren de productie niet verder omhoog gaat, het heeft wel voordelen, misschien wordt een ferrari meer bereikbaar voor meer mensen….gaat wel verloren aan de exclusiviteit, maar ferrari heeft wel een sterke naam en positie wat niet zo maar verloren gaat
Ik ben niet zo bang voor een Ferrari SUV, zo een auto is makkelijker onder te brengen bij Maserati.Maar je weet het nooit in een wereld waar oliesjeiks,gargen en ultrarijke techchinezen het voor het zeggen hebben.
Een auto onder de California met 6 cilinders en turbo’s zie ik sneller gebeuren.
@sydney: Dat is dan nog niet zo’n ramp!
@sydney:
Laat maar komen die “nieuwe” Dino, ze hebben in de 4C al een prima platform.

OT:
Zo groot is de toename nu ook weer niet, een groot deel van naar groeimarkten verdwijnen. Het zal echt niet zo worden als bij Porsche dat je ze op elke straathoek tegenkomt.
@tupperware: @styns: Eens, ik wilde het “D” woord niet gebruiken, maar dat zou mooi zijn.Als het een Iets betaalbaarder,lichtere,bloedsnelle en toch een echte Ferrari is kan ik het alleen maar toejuichen.Daar zal de exclusiviteit van het merk niet onder gaan lijden denk ik.
Maar ja, hoe lang horen en lezen we al niet over een Dino opvolger?
@sydney:
Sec genomen was de 308 de opvolger van de Dino, trek je die lijn door dan kom je bij de 458 uit. Eigenlijk zou je de 4C als moderne Dino kunnen zien.
@tupperware: Waar, alleen als ik aan de opvolger van de 246 Dino denk,dan denk ik vooral aan de 308 GT/4 En dat is er nu net eentje die we moeten vergeten.De Dino’s waren in eerste instantie ook geen Ferrari’s dus dat de 4C in die zin een soort van spirituele opvolger is,daar heb je wel gelijk in ja.
@sydney: GT/4 wás een Dino, latere versies zijn met Ferrari badge verkocht – als ik mij niet vergis… Toen een schraal ding, nóg relatief, maar zou er toch graag één hebben. Toch een wagentje met een bijzonder karakter?
fiat concern verkoopt momenteel niet al te goed, als ik fotos en artikels zie hoeveel nieuwe auto’s er op distributiecentra staan te niksen zonder eigenaar, vind ik echt superzonde….en ook nog eens een financieel risico voor een concern als Fiat….misschien kunnen ze zich beter focussen op kwaliteit en weer net als vroeger een degelijk goed product leveren waar meer marge op te maken valt omdat consumenten immers meer betalen voor daadwerkelijke kwaliteit…in mijn optiek dus meer voordeel dan aan kwantiteit gezien de economische situatie in de autobranche voor merken zoals fiat en chrysler
Als Fiat het meest bekende automerk in de geschiedenis weet te vernielen,dan zal de autogeschiedenis nooit meer hetzelfde zijn…kijk maar wat ze deden met Alfa Romeo…
Grappig dat Marchionne hier als italiaanse koekenbakker wordt bestempeld, terwijl ze in Italie hem een buitenlander noemen (want half canadees).

Het gerucht waart rond dat Luca de opvolger van Bernie Ecclestone wordt.
@pjotr: *pizzabakker
Ow boehoe. Niets abnormaals aan. En al wie niet wil dat Ferrari een volume-merk wordt, moet er maar geen kopen…
@Esprit_de_Flandre: Nou, geen Ferrari kopen lukt mij nog steeds. Zonder moeite zelfs.
Op zich is het niet verkeerd om de productie ietwat te verhogen, maar laat het aub geen tweede Porsche worden!

Hey ome Sergio, waar blijven die 500X en Giulia? Want ik zou graag willen dat mijn favoriete merken ook terug volumemerken worden. Alvast bedankt.
het is wel wisselend nieuws eerst werd het omgekeerde gemeld…
Dood en doodzonde, ik heb het angstige gevoel dat Ferrari zich laat leiden door gladde marketeers.
Op deze manier gooit het merk zijn naam te grabbel en gaat het Porsche achterna welke ook zijn roots heeft verloochent met gedrochten als de Cayenne en de Panamera omwille van de commercie.
Deze strategie is zo ontzettend bagger voor een merk.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de Ferrari FWD Active Tourer wordt gelanceerd met makkelijke instap voor de kapitaalkrachtige baby-boom generatie.

BMW heeft de strategie nog redelijk goed vol weten te houden door Mini te lanceren en daar het FWD concept verder uit te werken. Helaas heeft ook dat niet mogen duren.
Och och och, wat een ramp !
Van wel 7000 auto’s naar 10000.
Wat een catastrofe !
Volgens mij draait Toyota dat aantal in drie uur…

Toyota is dan wel weer jaloers op Ferrari’s omzet van de schaalmodellen…
@desjonnies: Nouja, als je je bedenkt dat ze van 7k naar 10k gaan in een kwartaal betekend dat dus een ruime verdubbeling van de productie.

Ach, als je iets exclusiefs wilt moet je maar voor een Spyker gaan, daar zie je er in ieder geval geen 2 van…
Ach, 7000 of 10000 stuks, het is maar een getal. De wagens blijven duur en exclusief. Hier zullen we niks van merken.
Dus meer auto’s mag maar 1 Purrari mag niet?. Slaat nergens op.
27 miljoen afkoopsom vanwege 3.000 auto’s die er per jaar extra geproduceerd worden.
En op die 3631 auto’s verdienen ze 185 miljoen. Is ongeveer 50.000 per auto.

Die 27 miljoen is dan zo terugverdiend..
Niet zaniken. Porsche is ook begonnen met meer productie en dat heeft het merk EN de beleving daarvan geen slecht imago bezorgd. Sterker nog. Het is alleen maar beter geworden.

De 911 is qua bouwkwaliteit beter dan ooit. Dankzij het geld dat verdient is met “volume modellen”.

Ik zou zeggen: Ferrari ga bouwen en wel snel!!!!
@c350cdi: Het imago van Porsche is wel degelijk geschaad door modellen als de Cayenne en Panamera toe te voegen waar louter nobody’s (lees: voetballers en de onderwereld) in rond rijden.
@toniominestrone: @toniominestrone: dat foute mensen goede auto’s kopen is Porsche niet aan te rekenen.

Doet niets af aan de kwaliteit sprong die gemaakt is. Ten tijde van de 964 was Porsche bijna blut.
Inzetten op 1 paard gaat niet goed. De verbreding trekt nieuwe klanten en dus geld aan.


Nobody’s kopen ook Bentley en RR. Zijn die slecht dan.

PS: Wie bepaald trouwens of iemand een nobody is?
@c350cdi:
Ik wil niet zeggen dat Bentley en Rolls Royce slecht zijn, iets wat ze overigens wel jaren geweest zijn.
Bentley is helaas niet meer wat het was en hoort wat mij betreft thuis in het rijtje waar Saab en Lancia ook deel van uitmaken.
BMW laat Rolls wel de statigheid behouden, ook al rijden daar ook randgroep figuren in.
Ferrari laat juist zien dat Porsche al die nutteloze auto’s niet nodig heeft.
Juist een merk als Porsche had, met de juiste strategie ook kunnen overleven als puur sportwagenmerk.
@tupperware: porsche had dan inderdaad, zoals je zelfs zegt kunnen overleven. Porsche doet het nu erg goed en maakt zeer veel winst , klinkt toch beter als “overleven”.
@1audi1:
Zoals ik zijn comment lees bedoelt hij dat Porsche dan net als Ferrari een gezond en zeer winstgevende sportwagen fabrikant geweest was.
Geen fabrikant van tractoren die sportwagens er een beetje bij doen.
Nu weet ik dat begrijpend lezen geen onderdeel meer uitmaakt van het huidige onderwijs, maar dat had je er zelf ook best uit kunnen halen.

Bij mijn weten is Ferrari zo’n beetje de meest winstgevende autofabrikant, dus daar heb je geen omgekatte VW’s en Audi’s voor nodig. Tot op de dag van vandaag betreur ik die koerswijziging van Porsche. Dat “overleven” moet je dus niet te letterlijk nemen….
@jrk68:
Juist, dat is wat ik bedoelde.
@c350cdi: Ik, in dit geval.
Nu valt een verhoging van 7.000 naar 10.000 auto´s wel mee. Maar wat als ze er aan zitten? Schroeven ze het dan op naar 15.000 auto´s? En wat als ze dat halen? 100.000 auto´s? Ferrari hoort exclusief te zijn. Dan maar minder produceren en duurder maken in plaats van meer en meer produceren. Op een gegeven moment is Ferrari gewoon een dure Fiat.
Helemaal niet zo’n ramp. Ferrari’s schijnen in vele opzichten superieur te zijn aan de concurrenten. Als je zo’n goed product hebt, waarom zou je er dan niet zo veel mogelijk verkopen? Door de prijzen blijven ze toch wel exclusief.
Leuk is dat! Eerst heeft Marchionne Alfa Romeo om zeep geholpen, nu wordt Ferrari volgende slachtoffer. Ik heb in elk geval bar weinig vertrouwen in die man.
Meegroeien met de vraag lijkt mij geen verkeerd idee en dat doen ze al jaren zag net een mooi lijstje langs komen ieder jaar stijgen de aantallen. En over alfa kapot maken waar iedereen overlult slaat nergens op Is gewoon elkaar na papegaaien.

Alfa romeo is altijd een kleine speler geweest met weinig modellen laatste piek Was rond 2000 met de 156 en 147 en zelfs toen stelde het niks voor. Want mensen blijven maar hangen in het verleden dat alfa slecht Is iedereen lult er over maar niemand wil het rijden. Wat hadden ze dan moeten doen modellen uit blijven brengen die niemand koopt? Of hergroeperen en sterker terug komen?
@c-greg: je zit nog in de ontkenningsfase? Alfa verkocht in het verleden helemaal niet zo slecht. Voldoende om te overleven. Nu zitten ze met 3 modellen, de Mito die oud begint te worden, de Gulietta die gewoon te duur is en de 4C waarvan je je afvraagt waarom? Alfa moet zich zelf weer uit de goot oprapen en een betere BMW 3 serie gaan bouwen. Als er 1 merk is die dat kan is het Alfa.
@mashell: ik zit in de ontkenningsfase? gaat mij om al die mensen die roepen dat alfa dood is gemaakt en zelf nooit een alfa aanschaffen(heb zelf een gt gehad nu een 159). ik doel op het feit dat alfa nooit een verkoop topper is geweest op wat successen daar gelaten. zoals ik al zei wat hadden ze dan moeten doen deze trend doorzetten? of de fout erkennen en proberen door een pauze te nemen beter terug te komen? dat lijkt mij geen ontkenningsfase maar logica? ok ja kan geen vertrouwen hebben in de plannen die er liggen maar wat ze van plan zijn klinkt goed hoop dat alles loopt als verwacht deze x…
@c350cdi: precies mijn reactie: ze hebben ze meer cash om met mooie techniek te komen. De meesten hier op het blog die reutelen dat Ferrari eraan gaat want de exclusiviteit is weg, hebben blijkbaar geen benul. 10.000 auto’s op de 90 miljoen die gemaakt worden….. Blijft uber exclusief.

En koop je een auto voor de exclusiviteit? Dan kun je beter een Bristol kopen…..
Zo mijn Ferrari is afbesteld..
Van de week
Franse autoroute.
Kwam met 140 aankachelen.
De man reed zo’n 120 misschien net 130.
In zijn bloedrode Ferrari.
Zo’n mooie ouwere, met middenmotor,
Wat hobbelde dat ding over de aalgladde piste van de autoroute.
Ik had meelij met de man.
Maar hij gebruikte zijn Ferrari tenminste als auto, als vervoermiddel.
Tig keer beter dan al de handtasjes die we ’s avonds aan de Riviera zagen poseren.

Want dat is eigenlijk het trieste van dit soort wagens, ze worden eigenlijk alleen maar verkocht om te laten zien wie de grootste heeft.
En resideren aan de Cote d’Azur, Hong Kong en ’s zomers in London en voornamelijk op plaatsen waar de rijken en bevoorrechten verblijven.

Maar de meesten worden eigenlijk niet gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, rete hard te gaan en te stuuuuuuhren
’t liefste over een bergweggetje.
Gewoon lekker rossen met zo’n ding, je hebt niet eens al die powerrr nodig.

On days like this……
@desjonnies: amen!!
@desjonnies: On days like these… We need a Miura ;)
27 miljoen… Had ie de staatsloterij gewonnen?
Mijn vrouw gebruikt onze 997 S gewoon om boodschappen te doen in het dorp.
Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan

De grap is; louter positieve reactie, ondanks de benzine dampen en het harde (heerlijke) geluid

Dat is onze middelvinger naar de moraalridders.
@c350cdi:

Mijn vriendin gaat altijd shoppen met mijn Aventador. Behalve als ze grote spullen gaat kopen, dan neemt ze de LM002 mee. Maar daar vind ze de koppeling wat zwaar van gaan. Dat levert ook altijd positieve reactie op. Een supermodel in een Lambo, dat spreekt de mensen aan.
@c350cdi: Haalt ze dan alleen een pak melk of gaan de kratten bier mee op de passagiersstoel?
Goede actie. Fiat groep heeft geld nodig. Maserati moest ook in een paar jaar van 3000 naar 50.000 en dat gaat lukken lijkt het. Dat levert geld op. De helft meer F zal dat ook doen. Budget voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Wachtlijsten wegwerken levert zonder risico direct cash. Kan hij goed gebruiken.
Dit is dan het zelfde ferrari als de jaren 80 en 90 want toen hadden ze de mondial t en de 348 als hrt goed was en een ferrari met een v6 dus ik zie zelf dat ze dus met meer modellen komen en dat zal op zich beter zijn voor de winst maar voor de exclusiviteit is het niet goed. Maar als je met masarati al dezelfde marktstrategie gebruikt waarom gebruik je dan dezelfde strategie voor ferrari?
@levon

Welke Ferrari uit de jaren ’80 en ’90 had dan een V6?
@topless:
Deze
https://c1.staticflickr.com/7/6006/5915031259_52127a5226_z.jpg
Verder kon ik me ook geen bedenken, zeker niet voor de straat, daar was de laatste V6 niet eens een Ferrari maar een Dino. Voor zover mijn parate kennis reikt ging daar in 1973 de stekker uit..
@topless: Ligt eraan welke motor en hoeveel honger de steenmarter heeft ;)
@topless: kan me vergissen maar volgens mij was er op basis van de 308 GTB een 208 in Italië verkrijgbaar, in elk geval zo zelfde verhaal met 308 GT/4, welke -dacht ik- uiteindelijk ook als Ferrari ipv Dino verkocht is…
@davelepeef:
Klopt, in die tijd ging je boven de 2 liter fors meer belasting betalen in Italië, vandaar die 208.
@davelepeef:

Die had een 2 liter V8.
Snap niet waarom dit erg is. Minder exclusief = meer afschrijving dus eerder bereikbaar. Kom maar op met die SUV, met V12 graag. Als ie net zo afschrijft als een Cayenne/Range Rover rij ik over 4j Ferrari!
Als ze nog meer productie gaan draaien, zal de quality control achteruit gaan, resulterend in nog meer afgebrande Ferrari’s wat Ferrari uiteindelijk weer exclusiever maakt. Meer auto’s verkopen en minder in het straatbeeld. Slimme strategie van ome Sergio!
Dit is jammer, hoop dat ze niet zo als lamborghini worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).