FIA introduceert nieuwe internationale competitie

Auteur: , 36 Reacties

Je kunt nu zeggen dat driften een door FIA erkende sport is.

FIA introduceert nieuwe internationale competitie

De Federation Internationale De L’Automobile, kortweg FIA, heeft namelijk een nieuwe klasse tot leven geroepen. De competitie luistert naar de naam FIA Intercontinental Drifting Cup. Wat ooit begon ergens in de jaren tachtig in Japan is uitgegroeid tot een serieuze sport.

De eerste competitie gaat op 30 september van start. Uiteraard in Japan. Odaiba, in de hoofdstad Tokio, om precies te zijn. De aankondiging van de nieuwe racecompetitie deed de organisatie gisteren tijdens de vijfde FIA Sport Conference in Genève, Zwitserland. De keuze voor Odaiba is een logische. Dit kunstmatige eiland is een entertainmentwijk in Tokio. Een aanrader om te bezoeken mocht je een keer in de Japanse hoofdstad zijn.

Het proces om de nieuwe competitie van de grond te krijgen begon in juli 2016. De promotie van het event is in handen van Sunpros en Isao Saita. FIA president Jean Todt spreekt over een nieuwe belangrijke categorie voor de FIA. Nu de internationale federatie haar naam heeft verbonden aan de driftsport zal deze vorm van autosport vermoedelijk internationaal populairder worden.



36 reacties

Ik ga zometeen even oefenen! Maak de weg maar alvast vrij! (En zorg dat je een goeie verzekering hebt!)
@peug206: daar zou ik geen Peugeot206 voor gebruiken dan wordt het niks
@bohica: 2 dienblaadjes van de mac er onder handrem er op…. of je koopt gewoon een e36 zoals ik hahahahaha.
@sjeppie156: ik ben voor e36 wezen kijken maar heb uiteindelijk toch besloten dat ik voor een e46 ga. Zeker met het gebruik wat ik in gedachten heb is makkelijk aan reserve-onderdelen kunnen komen is dan zeer makkelijk; )
@peug206: trek de snelheids sensor rechtsachter los, ben je meteen van je ASC/DSC en ABS af, diff lassen, en gaan :)

Ik gebruik een 330i sedan voor deze sport :D
@dutchiehd: daar heb ik ook om zitten kijken maar omdat er zoveel gigantisch verkloot zijn zijn ze bijna niet te vinden (staat 1 coupe op autoscout onder de 4k). Ben jij niet ook actief op het bimmerforum? Heb me daar wat zitten inlezen in een paar topics en kwam daar regelmatig ene dutchie tegen ;)
@peug206: dat ben ik!
@bohica: nee ik heb straks een proefrit in een bmw 328 ;-)
@peug206: Succes man! Coupe of sedan? Tijdloze BMW is de E46 in mijn ogen. In sedan vind ik hem nog steeds fraai. Zeker het exemplaar van @jzaero.
@viezefreddyw: ik zoek een coupe met handbak, wil het liefst weer een rode of gele auto maar die zijn niet te vinden. Zal dus wel een zwarte worden… ;)
@viezefreddyw: Thanks man! Een 328i is relatief gezien wel meeste bang for buck. Een 330i is aanzienlijk duurder, meestal 2-3k, maar echt enorm veel scheelt dat niet na een upgrade met M54B30 inlaat + spaghettispruitstukken etc. Voor geluid doe je die laatste vroeg of laat toch wel, omdat die spruitstukken allemaal scheuren. Inlaatje hoeft niet veel te kosten. Inmiddels ook in het bezit van een 330d Touring voor de dagelijkse kilometers, wat een beul van een cruiser! Maar als het moet, ook een enorm snelle GT op binnenwegen. @peug206 Succes met je proefrit! Ben erg benieuwd
@jzaero: @viezefreddyw niets geworden… blokje was perfect schoongemaakt, maar miste wel wat vermogen. Toen ik de dop van de kvs eraf trok na een tijdje onderhandelen wist ik wel waarom. mn volgende bod wilde hij niet eens in overweging nemen. Ga geen 3k uitgeven aan een 17 jaar oude auto met een lekke koppakking… gek.
Enfin: de zoektocht gaat verder en ik zet wel pica’s online als ik de ware vind ;)
@peug206: Jammer man! Maar je weet wat ze zeggen he?! Er zwemmen meer vissen in de zee en er lopen meer koeien in de wei. Er zijn ook meer vrouwen dan kerken en zo is het ook met auto’s.
@jzaero: Ik heb je 330D gezien op Autojunk een tijd terug. Erg mooi exemplaar zeg! Na een paar keer klikken op het wereldwijdeweb kwam ik op je YouTube-kanaal terecht en zag je filmpje van je roadtrip samen met een E46 M3. Toffe roadtrip!
ik weet nog wanneer ik ermee voor het eerst in aanraking kwam.
Need for Speed Underground. Volgens mij Drift Parcours 7. Driftend de hele ronde door.

man man man……….. Waanzinnige tijd was dat zeg op de Playstation 2
@kimhung: ik heb nu Assetto Corsa, kan je ook in driften maar is qua concept realistischer en lastiger. Heb t nog niet onder de knie iig :-)
@drdre1: Gebruik je wel de juiste auto?
Toyota Trueno AE86 of de Mazda RX 7 zijn tenslotte de grondleggers :’)
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-heeft-de-toyota-ae86-zon-cultstatus-85446
@drdre1: heb ik ook. Heb jij het op PC of Ps of Xbox
@drdre1: t is nog vies lastig ook met de rx7, a86 en de m3 e32. Welke controller heb je erbij?
Gaat Formula-D leuk vinden…
@smotsholle: Formula D wordt ook vollop gepromoot in het filmpje, misschien plukken hun ook de vruchten ervan?
Is driften ondertussen niet een beetje passé? Kennelijk niet dan…
@zwepp: dacht ik ook. De grote hype is wel over. D1 was 15 jaar geleden al hot
@rolov: In de States is het populairder dan ooit. Zwitserland, Griekenland, allemaal een populaire driftcompetitie. Passé is het zeker niet.
@zwepp: in Nederland is het zeker passé helaas, in de rest van de wereld blijft het groeien.
Tof! Ik vraag me af welke regels ze gaan hanteren. De D1 hanteerde volgens mij andere richtlijnen dan in Europese events.
Kan iemand mij het competitive onderdeel uitleggen van driften?

Ik kan mij niet voorstellen dat het afleggen van een bepaalde afstand/parcours binnen een zo kort mogelijke tijd onderdeel uitmaakt van deze ‘sport’.

Het is toch enkel spektakel? Of werkt het met een jury, zoals bij turnen, kunstschaatsen, synchroonzwemmen en dressuur?
@timbre: Ligt aan het onderdeel. Je krijgt scores op basis van techniek en looks (dus, het hele rondje doordriften zonder te stoppen of uit de drift te gaan), snelheid (lekker vlot door) en moeilijkheidsgraad van de baan. Tandem driften (zoals op de foto) heeft dan als extra dat er gekeken wordt hoe dicht ze bij elkaar kunnen blijven. Je hebt dan een leider en een achtervolger. De achtervolger dient zo dicht mogelijk achter/naast de leider te blijven. De leider moet proberen weg te komen als t ware. Daarna draaien ze die rollen om. Je score is dan een gemiddelde van 2 heats. Dit is wat ik er van weet. Zullen ongetwijfeld meer regels etc zijn.
@e34m5touring: zelfde lijn kunnen houden als je voorganger, afstand en hoek waarin je drift zijn samen met de snelheid volgens mij bepalend. En natuurlijk hoe goed de overgangen zijn.
@timbre: ja er is jury aanwezig en mensen die toezicht houden of je jezelf wel aan het parkoers houd
@timbre: het is een jurysport inderdaad, tijdens de qualificatie wordt je beoordeel op hoek, lijn en stijl. Tijdens de battles moet de voorligger de qualificatie lijn volgen, en de achterligger moet dit exact kopieren, en dat zo dicht mogelijk op de deur.
Een mooie vooruitgang! Maar ik hoop dat het voor de hobbyisten zoals ik wel een beetje leuk en betaalbaar blijft.
Betaalbaar is het nooit geweest. En het is tevens een rekbaar begrip.
@tazmania: ik vind het nu nog redelijk betaalbaar, in ieder geval om voor de lol wat competitie te rijden (als je wilt strijden voor titels wordt het duur), alles kan redelijk simpel, en je hebt er een hoop lol aan.
Ik weet nog wel mijn eerste ervaring met driften. Mn moeder was door een woonwijk aan het rijden met ijs op de weg. Helaas sneuvelde er een lantaarnpaal en een flinke kras op onze voorbumper.
@banaan7: zonde dat die kras op je voorbumper sneuvelde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).