Giorgetto Giugiaro vertrekt bij zijn eigen ItalDesign

Auteur: , 45 Reacties

De legendarische autodesigner Giorgetto Giugiaro heeft zojuist bekend gemaakt dat hij het bedrijf dat hij zelf oprichtte gaat verlaten. Sinds vijf jaar zwaait Audi de scepter bij ItalDesign en enkele dagen terug verkocht Giorgetto zijn laatste aandelen. Nu pakken hij en zijn zoon hun biezen.

Giorgetto Giugiaro

Het is eind mei 2010 als VAG aankondigt een aandeel van 90,1 procent in het op dat moment noodlijdende ItalDesign te nemen. Volkswagen brengt de ontwerpstudio onder bij Audi. De overige 9.9 procent van de aandelen blijven in handen van oprichter en meesterontwerper Giorgetto Giugiaro en zijn zoon Fabrizio. 28 juni jongstleden verkopen de twee ook die laatste aandelen aan VAG, aldus Automotive News Europe.

Tijd om te vissen

Nu, slechts enkele dagen later, neemt de 76-jarige Giorgetto Giugiaro dus afscheid bij het bureau dat hij zelf oprichtte in 1968. Zelfs de titel van erevoorzitter heeft Giorgetto naast zich neer gelegd, naar eigen zeggen om zich meer op zijn hobby’s te kunnen richten. Of dat het echte verhaal is?

Audi heeft nu dus de volledige zeggenschap over de design-toko, waar behalve auto’s bijvoorbeeld ook Nikon-camera’s worden ontworpen. Naar het schijnt wordt er flink geïnvesteerd in ItalDesign, er zouden sinds de overname in 2010 al 250 mensen extra aan het werk zijn gezet.

Beroemd met alledaagse auto’s

Giorgetto Giugiaro begon zijn carriere bij Bertone, waar hij onder andere de Maserati Ghibli tekende. Na twee jaartjes bij Ghia, begon Giugiaro in 1968 voor zichzelf. Onder zijn belangrijkste ontwerpen bevinden zich de Volkswagen Golf I, Passat I, Scirocco, de originele Fiat Panda én Cinquecento en de eerste Lancia Delta. Maar Giugiaro waagde zich ook aan sportiever spul, zoals de Lotus Esprit, DeLorean DMC-12, Alfa Romeo Brera en de BMW Nazca conceptcars.



45 reacties

Voor het ontwerpen van alledaagse auto’s zit ie wel goed bij Audi
Een van de beste ontwerpers ooit, jammer dat hij zijn toko verlaat.
@silver: jammer .. Jammer ,. Te gek voor woorden dat iemand op zijn 76ste maar effies besluit om te stoppen met werken ..
@lincoln: True. Gaan alle anti-vaggers er weer complot theorieën achter zoeken, terwijl die man waarschijnlijk gewoon eens in z’n zetel wil zitten…
Ontwerper van de Maserati 3200 GT met de boemerang achterlichten. Zo subtiel, zo mooi.
@alfablog: die achterlichten vind ik juist de enige nadeel aan dat, verder fantastische, design
@redneckdarian: als geheel schitterend inderdaad.

Ik heb die met de Honda Prelude achterlichten zoals ze plagend worden genoemd
@alfablog: jij hebt een masserati??! Nice!
Onderhoud schrikbarend of valt t mee?
@redneckdarian: via mn profiel wat plaatjes. Over dat onderhoud, inderdaad. Normaal onderhoud valt mee, dingen vervangen is schrikbarend. Maar dat heb je ook bij een Audi of BMW die 100k+ nieuw was.
@alfablog: Dat is een detail wat ik aan de ene kant heel mooi vind, maar waar ik aan de andere kant ook moeilijk kan wennen.
Staat de Grande Punto ook niet op zijn naam? Een tijdloze autootje als je het mij vraagt.
@W115: Ook, maar nog zoveel andere modellen. BMW M1, Alfa 159, Subaru SVX… maar ook de Renault 19 en 21.
Het studiemodel van de Alfa Brera vond ik trouwens veel ,mooier dan het definitieve model. Volgens mij was het een echt rijdende auto en hield Giugiaro hem voor zichzelf.
@danmar: De 159 is inderdaad een plaatje!
@dutchdriftking: En de M1 sla je gemakshalve over? Wat een palmares heeft die man!
@smokey: De M1 is mooi in de juiste uitvoering. Standaard is deze uniek, en een gave verschijning. Maar niet perse mooi.
@W115: 100% zeker, grande punto’s (alsmede andere Modellen) hebben een blauwe Giugiarosticker voor de achterste wielkast.
Vedi presto si tratta è buona
En weer een onafhankelijk designhuis minder…
@e1000bmw523i: voo4 zover ze nog onafhankelijk waren….
Overdosis A4?
Hij had nooit de boel aan VAAG mogen verkopen. Hij is hoogstpersoonlijk bijna alleen verantwoordelijk voor het rijdende Italiaanse erfgoed van de jaren 70, 80, 90 en 00.
@roppp: ???
…..”in het op dat moment noodlijdende ItalDesign” dus op sterven na dood.
Anders had het allang niet meer bestaan als vag het niet gekocht had.
@HZW: nu bestaat het feitelijk ook niet meer. Of kun jij nog een aansprekend modelletje benoemen wat de afgelopen 5 jaar door ID is afgeleverd?
@roppp: nou dat klopt. Heb het eens nagekeken maar na de 159 in 2005 en de Fiat Sedici in 2006 nog wat Proton. Ssan Y en Chinees spul. Hoe zou dat toch komen?

Met de overname door Vag js de cirkel wel rond. Piech liep stage bij Giugiaro en G mocht de Golf, Passat en Audi 80 tekenen daarna.
@alfablog: da’s de kip of het ei. Zonder de Golf was VAAG nooit zover gekomen….. Dan hadden ze nu nog steeds Kevertjes verkocht (zoals Porsche nog maar een paar jaar iets met 911’s doet).
Heeft Audi gelijk de ontwerprechten voor een heel mooi en praktisch accesoire dat door Giugiaro is ontworpen: de flacon die voor G Energy ontworpen is. Bekroond met de Red Dot Design Award, dus nog premium ook.
Ontwerper ook van de Subaru SVX, want “het geld voor het model was op” ;) @desjonnies
Audi en een designstudio. Rare combinatie…
@redneckdarian: Dat is een kelder met een batterij aan kopieermachines. Daar werkt één stagair, ervoor zorgen dat er genoeg inkt en papier is.
@gijsso: nice.
@redneckdarian: Misschien dat we nog wel eens kunnen verschieten van wat Audi over 10 jaar brengt…
Lijkt mijn eerder een noodzakelijke combinatie, Audi kan wel wat nieuw design gebruiken als je het mijn vraagt.
Kortom: Audi heeft een lege huls gekocht…
Ik gun het hem. Geniet er van. En wat laat hij ons mooie auto’s na! Mijn volgende daily driver wordt de 159, en als auto voor er bij lijkt me een golfje 1 altijd nog top!
Zijn naam staat op mijn auto :) Ok Walter De Silva ontwierp de basis van de 156 maar de nieuwe neus en kont maakten hem nog mooier vind ik. Een icoon in elk geval. Goed dat hij voor zichzelf kiest.
Het Giugiaro GEA Concept is trouwens niet van Giugiaro maar van een zekere wolfgang Egger. Wil maar zeggen de Giugiaro nog maar weinig nieuws inbracht de laatste decenia. Niets dat in grote getallen op de markt kwam of bij velen in de smaak viel. Eigenlijk heeft Audi het bureau van de ondergang gered om de creativiteit van het aanwezig talent naar voren te brengen en te benutten.
@speedie: creativiteit benutten? Bij audi?
Het grappige is. Als je hem vraagt wat zijn beste design is zal hij direct de panda noemen. Vergeet niet dat de panda 23 jaar zo goed als ongewijzigd is geweest!
@clarkson: de Uno wordt nog steeds geproduceerd in Brazilië!
@roppp: Maar wel met ander smoelwerk…
Design is ongemeen belangrijk geworden maar design om het design en de rest uit het oog verliezen is niet waar de alledaagse bestuurder op zit te wachten. Dan ga je inboeten op ruimte en functionaliteit en dat is wat Audi, VW e.a. altijd voor ogen houdt ondanks ze toch mogen gezien worden.
@speedie, volgens mij wil je iets intelligents zeggen, maar komt het niet helemaal uit de verf. Als ik je goed begrijp vind je de oer Panda geen functionele auto?
Zoals ik ’t artikel lees heeft hij er genoeg van & heeft Audi er nu ’n compleet ander bedrijf van gemaakt, waarbij hij zich totaal niet meer thuis voelt. Overnames zijn zelden goed, zeker niet als zo’n creatief bedrijf opgeslokt wordt door zo’n saai statusgeil bedrijf als Audi. Ben benieuwd hoe lang ze nog de naam Italdesign zullen voeren…
@miataman: naar verluidt is als een naamsverandering aangevraagd: GermanDesign. Kan die Belg van Bentley en Lamborghini mooi leiden, want als er één tijdloze moderne auto’s weet te schetsen, dan is hij het wel.
Altijd zonde om weg te gaan bij je eigen bedrijf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).