• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Giorgetto Giugiaro vertrekt bij zijn eigen ItalDesign

Auteur: Dizono, gepost 2 juli 2015 om 19:43 – 45 Reacties

Giorgetto Giugiaro


De legendarische autodesigner Giorgetto Giugiaro heeft zojuist bekend gemaakt dat hij het bedrijf dat hij zelf oprichtte gaat verlaten. Sinds vijf jaar zwaait Audi de scepter bij ItalDesign en enkele dagen terug verkocht Giorgetto zijn laatste aandelen. Nu pakken hij en zijn zoon hun biezen.

Het is eind mei 2010 als VAG aankondigt een aandeel van 90,1 procent in het op dat moment noodlijdende ItalDesign te nemen. Volkswagen brengt de ontwerpstudio onder bij Audi. De overige 9.9 procent van de aandelen blijven in handen van oprichter en meesterontwerper Giorgetto Giugiaro en zijn zoon Fabrizio. 28 juni jongstleden verkopen de twee ook die laatste aandelen aan VAG, aldus Automotive News Europe.

Tijd om te vissen

Nu, slechts enkele dagen later, neemt de 76-jarige Giorgetto Giugiaro dus afscheid bij het bureau dat hij zelf oprichtte in 1968. Zelfs de titel van erevoorzitter heeft Giorgetto naast zich neer gelegd, naar eigen zeggen om zich meer op zijn hobby’s te kunnen richten. Of dat het echte verhaal is?

Audi heeft nu dus de volledige zeggenschap over de design-toko, waar behalve auto’s bijvoorbeeld ook Nikon-camera’s worden ontworpen. Naar het schijnt wordt er flink geïnvesteerd in ItalDesign, er zouden sinds de overname in 2010 al 250 mensen extra aan het werk zijn gezet.

Beroemd met alledaagse auto’s

Giorgetto Giugiaro begon zijn carriere bij Bertone, waar hij onder andere de Maserati Ghibli tekende. Na twee jaartjes bij Ghia, begon Giugiaro in 1968 voor zichzelf. Onder zijn belangrijkste ontwerpen bevinden zich de Volkswagen Golf I, Passat I, Scirocco, de originele Fiat Panda én Cinquecento en de eerste Lancia Delta. Maar Giugiaro waagde zich ook aan sportiever spul, zoals de Lotus Esprit, DeLorean DMC-12, Alfa Romeo Brera en de BMW Nazca conceptcars.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Peperdure Italdesign GT-R50 van klanten zien er zo uit
    Peperdure Italdesign GT-R50 van klanten zien er zo uit
  • Audi dealerschap onder water
  • McLaren geeft toe: we hebben met Volkswagen gepraat

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, giorgetto-giugiaro, giugiaro, italdesign

Vorig bericht: « ‘Snelheidslimiet op de Nürburgring wordt opgeheven’
Volgend bericht: Waarom Ferrari al in de jaren ’90 een driecilinder bouwde »

Lees Interacties

Reacties

  1. mennok zegt

    2 juli 2015 om 19:48

    Voor het ontwerpen van alledaagse auto’s zit ie wel goed bij Audi

    Login om te reageren
  2. silver zegt

    2 juli 2015 om 19:48

    Een van de beste ontwerpers ooit, jammer dat hij zijn toko verlaat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 juli 2015 om 06:37

      @silver: jammer .. Jammer ,. Te gek voor woorden dat iemand op zijn 76ste maar effies besluit om te stoppen met werken ..

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 juli 2015 om 22:43

        @lincoln: True. Gaan alle anti-vaggers er weer complot theorieën achter zoeken, terwijl die man waarschijnlijk gewoon eens in z’n zetel wil zitten…

        Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    2 juli 2015 om 19:53

    Ontwerper van de Maserati 3200 GT met de boemerang achterlichten. Zo subtiel, zo mooi.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      2 juli 2015 om 20:42

      @alfablog: die achterlichten vind ik juist de enige nadeel aan dat, verder fantastische, design

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        2 juli 2015 om 21:15

        @redneckdarian: als geheel schitterend inderdaad.

        Ik heb die met de Honda Prelude achterlichten zoals ze plagend worden genoemd

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          2 juli 2015 om 21:18

          @alfablog: jij hebt een masserati??! Nice!
          Onderhoud schrikbarend of valt t mee?

          Login om te reageren
          • alfablog zegt

            2 juli 2015 om 21:32

            @redneckdarian: via mn profiel wat plaatjes. Over dat onderhoud, inderdaad. Normaal onderhoud valt mee, dingen vervangen is schrikbarend. Maar dat heb je ook bij een Audi of BMW die 100k+ nieuw was.

            Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 juli 2015 om 21:44

      @alfablog: Dat is een detail wat ik aan de ene kant heel mooi vind, maar waar ik aan de andere kant ook moeilijk kan wennen.

      Login om te reageren
  4. W115 zegt

    2 juli 2015 om 20:02

    Staat de Grande Punto ook niet op zijn naam? Een tijdloze autootje als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      2 juli 2015 om 20:12

      @W115: Ook, maar nog zoveel andere modellen. BMW M1, Alfa 159, Subaru SVX… maar ook de Renault 19 en 21.
      Het studiemodel van de Alfa Brera vond ik trouwens veel ,mooier dan het definitieve model. Volgens mij was het een echt rijdende auto en hield Giugiaro hem voor zichzelf.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        2 juli 2015 om 21:45

        @danmar: De 159 is inderdaad een plaatje!

        Login om te reageren
        • Smokey zegt

          2 juli 2015 om 22:00

          @dutchdriftking: En de M1 sla je gemakshalve over? Wat een palmares heeft die man!

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            2 juli 2015 om 22:11

            @smokey: De M1 is mooi in de juiste uitvoering. Standaard is deze uniek, en een gave verschijning. Maar niet perse mooi.

            Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      2 juli 2015 om 20:35

      @W115: 100% zeker, grande punto’s (alsmede andere Modellen) hebben een blauwe Giugiarosticker voor de achterste wielkast.

      Login om te reageren
  5. wheelerdealer zegt

    2 juli 2015 om 20:06

    Vedi presto si tratta è buona

    Login om te reageren
  6. e1000bmw zegt

    2 juli 2015 om 20:06

    En weer een onafhankelijk designhuis minder…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 juli 2015 om 21:45

      @e1000bmw523i: voo4 zover ze nog onafhankelijk waren….

      Login om te reageren
  7. norge zegt

    2 juli 2015 om 20:06

    Overdosis A4?

    Login om te reageren
  8. roppp zegt

    2 juli 2015 om 20:07

    Hij had nooit de boel aan VAAG mogen verkopen. Hij is hoogstpersoonlijk bijna alleen verantwoordelijk voor het rijdende Italiaanse erfgoed van de jaren 70, 80, 90 en 00.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      2 juli 2015 om 20:43

      @roppp: ???
      …..”in het op dat moment noodlijdende ItalDesign” dus op sterven na dood.
      Anders had het allang niet meer bestaan als vag het niet gekocht had.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        2 juli 2015 om 21:23

        @HZW: nu bestaat het feitelijk ook niet meer. Of kun jij nog een aansprekend modelletje benoemen wat de afgelopen 5 jaar door ID is afgeleverd?

        Login om te reageren
        • alfablog zegt

          2 juli 2015 om 23:51

          @roppp: nou dat klopt. Heb het eens nagekeken maar na de 159 in 2005 en de Fiat Sedici in 2006 nog wat Proton. Ssan Y en Chinees spul. Hoe zou dat toch komen?

          Met de overname door Vag js de cirkel wel rond. Piech liep stage bij Giugiaro en G mocht de Golf, Passat en Audi 80 tekenen daarna.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            3 juli 2015 om 19:43

            @alfablog: da’s de kip of het ei. Zonder de Golf was VAAG nooit zover gekomen….. Dan hadden ze nu nog steeds Kevertjes verkocht (zoals Porsche nog maar een paar jaar iets met 911’s doet).

            Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    2 juli 2015 om 20:09

    Heeft Audi gelijk de ontwerprechten voor een heel mooi en praktisch accesoire dat door Giugiaro is ontworpen: de flacon die voor G Energy ontworpen is. Bekroond met de Red Dot Design Award, dus nog premium ook.

    Login om te reageren
  10. stephanotis zegt

    2 juli 2015 om 20:12

    Ontwerper ook van de Subaru SVX, want “het geld voor het model was op” ;) @desjonnies

    Login om te reageren
  11. redneckdarian zegt

    2 juli 2015 om 20:41

    Audi en een designstudio. Rare combinatie…

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      2 juli 2015 om 21:00

      @redneckdarian: Dat is een kelder met een batterij aan kopieermachines. Daar werkt één stagair, ervoor zorgen dat er genoeg inkt en papier is.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        2 juli 2015 om 21:16

        @gijsso: nice.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 juli 2015 om 22:46

      @redneckdarian: Misschien dat we nog wel eens kunnen verschieten van wat Audi over 10 jaar brengt…

      Login om te reageren
  12. HZW zegt

    2 juli 2015 om 20:46

    Lijkt mijn eerder een noodzakelijke combinatie, Audi kan wel wat nieuw design gebruiken als je het mijn vraagt.

    Login om te reageren
  13. pjotr zegt

    2 juli 2015 om 20:54

    Kortom: Audi heeft een lege huls gekocht…

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    2 juli 2015 om 21:47

    Ik gun het hem. Geniet er van. En wat laat hij ons mooie auto’s na! Mijn volgende daily driver wordt de 159, en als auto voor er bij lijkt me een golfje 1 altijd nog top!

    Login om te reageren
  15. PeugeotGTI zegt

    2 juli 2015 om 22:53

    Zijn naam staat op mijn auto :) Ok Walter De Silva ontwierp de basis van de 156 maar de nieuwe neus en kont maakten hem nog mooier vind ik. Een icoon in elk geval. Goed dat hij voor zichzelf kiest.

    Login om te reageren
  16. speedie zegt

    2 juli 2015 om 23:24

    Het Giugiaro GEA Concept is trouwens niet van Giugiaro maar van een zekere wolfgang Egger. Wil maar zeggen de Giugiaro nog maar weinig nieuws inbracht de laatste decenia. Niets dat in grote getallen op de markt kwam of bij velen in de smaak viel. Eigenlijk heeft Audi het bureau van de ondergang gered om de creativiteit van het aanwezig talent naar voren te brengen en te benutten.

    Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      3 juli 2015 om 08:39

      @speedie: creativiteit benutten? Bij audi?

      Login om te reageren
  17. clarkson zegt

    2 juli 2015 om 23:28

    Het grappige is. Als je hem vraagt wat zijn beste design is zal hij direct de panda noemen. Vergeet niet dat de panda 23 jaar zo goed als ongewijzigd is geweest!

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      3 juli 2015 om 19:45

      @clarkson: de Uno wordt nog steeds geproduceerd in Brazilië!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 juli 2015 om 22:47

        @roppp: Maar wel met ander smoelwerk…

        Login om te reageren
  18. speedie zegt

    2 juli 2015 om 23:35

    Design is ongemeen belangrijk geworden maar design om het design en de rest uit het oog verliezen is niet waar de alledaagse bestuurder op zit te wachten. Dan ga je inboeten op ruimte en functionaliteit en dat is wat Audi, VW e.a. altijd voor ogen houdt ondanks ze toch mogen gezien worden.

    Login om te reageren
  19. gamma81 zegt

    3 juli 2015 om 00:28

    @speedie, volgens mij wil je iets intelligents zeggen, maar komt het niet helemaal uit de verf. Als ik je goed begrijp vind je de oer Panda geen functionele auto?

    Login om te reageren
  20. miataman zegt

    3 juli 2015 om 14:13

    Zoals ik ’t artikel lees heeft hij er genoeg van & heeft Audi er nu ’n compleet ander bedrijf van gemaakt, waarbij hij zich totaal niet meer thuis voelt. Overnames zijn zelden goed, zeker niet als zo’n creatief bedrijf opgeslokt wordt door zo’n saai statusgeil bedrijf als Audi. Ben benieuwd hoe lang ze nog de naam Italdesign zullen voeren…

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      3 juli 2015 om 19:47

      @miataman: naar verluidt is als een naamsverandering aangevraagd: GermanDesign. Kan die Belg van Bentley en Lamborghini mooi leiden, want als er één tijdloze moderne auto’s weet te schetsen, dan is hij het wel.

      Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    6 juli 2015 om 21:09

    Altijd zonde om weg te gaan bij je eigen bedrijf

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North