Fiat dringt nogmaals aan op fusie met GM

Auteur: , 26 Reacties
Don Marchionne

Coltruieneindbaas Sergio Marchionne weet van geen ophouden. Na eerdere afwijzing dringt hij wederom aan op een fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en General Motors. Volgens Marchionne zijn de cijfers zó fantastisch dat GM eigenlijk geen keus heeft.

Hij dringt dus wederom aan op een gesprek met GM. De mannen van Automotive News hadden een twee uur durend interview met de Italiaans – Canadese CEO van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), waarin Marchionne behoorlijk vijandig overkwam. “Het zou onredelijk zijn om geen partnership te forceren,” aldus Marchionne. Daaruit zou je een vijandige overname in the making kunnen horen, maar volgens Marchionne valt dat mee.

“Niet vijandelijk. Er zijn verschillende gradaties van knuffels. Ik kan je vriendelijk knuffelen, ik kan je stevig knuffelen, ik kan je knuffelen als een beer, ik kan je écht knuffelen. Alles start met fysiek contact. Daarna kan het degraderen maar het begint met fysiek contact.”

Marchionne geeft vaker aangeboden te hebben om met de grote bazen van GM om de tafel te gaan. Hij wil graag uitleggen waarom hij denkt dat een samenwerking een goed idee is. Beknopte samenvatting: een winst tussen de 28 en 30 miljard euro, met de verkoop van 17 miljoen auto’s per jaar.

De grootverdiener voegt daar nog aan toe dat hij alles heeft uitgezocht qua modellen en motoren en dat GM verreweg de beste partner is voor zijn plan. Dat hij niet vies is van het omgooien van strategieën heeft hij al bewezen bij Ferrari. Er is interesse van andere partijen, maar Marchionne wil eigenlijk alleen met GM praten. Onafhankelijke analisten zijn overigens van mening dat Marchionne best eens gelijk zou kunnen hebben.

Bij GM worden echter collectief de schouders opgehaald: ze hebben geen zin om FCA uit de problemen te kopen, en concentreren zich op hun eigen kracht. Dat er kritisch gekeken wordt naar bijvoorbeeld de revival van Alfa Romeo is niet vreemd te noemen. General Motors CEO Mary Barra en Sergio Marchionne hebben elkaar overigens nog nooit ontmoet. Marchionne grapt dat hij niet probeert de CEO van GM te daten, maar dat hij wel met haar aan tafel wil en dat hij blijft volhouden.

Of er een vijandelijke overname aan zit te komen? Dit is Don Marchionne. He’ll make them an offer they can’t refuse.



26 reacties

I’ll make you an offer you can’t refuse…
@TDI-goeroe: He’ll make them an offer they can’t survive ;-)
Is ook een tactiek. Zo groot groeien dat je te groot bent om om te vallen. Dan redden de overheden je wel.
Zo kennen we de Italianen weer pakken wat je pakken kan, en als het niet kan gewoon doen
Haha, heerlijk weer dit. Want Fiat doet het zo geweldig….
@dutchdriftking: Jammer dit iedere keer te lezen maar check de cijfers even. Ze maken goede winsten als groep. Zit een behoorlijk stijgende lijn in dus het gaat ze zeker goed.
@ferry832:
Ach, dat wil hij toch niet lezen.
Dat Fiat kwalitatief betere auto’s bouwt dan zijn favo groep zal er ook niet ingaan.
Voor de neutrale kijkers is dit weer een vermakelijk verhaal, oké Sergio blijft een zeer vermakelijk heerschap.
Dan zijn ze in één keer twee keer zo groot als Toyota.
Als ik die GM dame was zou ik hier niks van willen weten, zoiets kan alleen maar verkeerd aflopen, bij GM hebben ze nog puin genoeg te ruimen vanuit het recente verleden lijkt me, om dan zo’n avontuur aan te gaan zou niet zo verstandig zijn.
Zou wél jammer zijn voor VAG want die worden dan never nooit meer de grootste, haha, alleen daarom al zit die Marchionne hier natuurlijk op te kicken, alles om VAG het leven zuur te maken nadat VAG eigenlijk Alfa wilde inpikken.
@stationcar:
Ik lach me de ballen uit de broek als hij uiteindelijk gewoon die hele vag troep opkoopt.
Dat zou pas echt een stunt zijn.
Hm, heeft hij dat trucje niet eerder gedaan, om vervolgens miljarden te cashen van GM om Fiat te lozen?
@raymster: Dat waren zijn voorgangers, maar iets zegt me dat GM dit nog wel weet…
Binnenkort een paardenkop in bed bij Mary Barra
En toch heeft die rare snuiter gelijk…De enige manier om in de toekomst het VAG/Toyota geweld te kunnen pareren is samen gaan..
@norge:
Onzin natuurlijk, FCA is al een behoorlijk grote speler met ca. 5 miljoen units op jaarbasis, dat is groot genoeg om zelfstandig te overleven (Toyota doet er een kleine 9 miljoen, maar BMW bijvoorbeeld slechts ruim 2 miljoen). Het enige wat ze nodig hebben is een goede modellenpolitiek en op dat vlak wringt de schoen op dit moment een beetje. Aan de andere kant, FCA bestaat nog niet verschrikkelijk lang, het kan nog goedkomen met hun modellenpolitiek.
@stationcar: Onzin? Ook BMW overleeft niet zelfstandig in de toekomst op zo,n kleine verkoop basis Daarom breiden ze nu uit met modellen die een grotere massa bereiken (voorwielaandijving)…
Over een jaar of twintig zijn er nog maar een stuk of zes fabrikanten over…
@norge:
Je staat duidelijk onder invloed van de heer Marchionne, en dat geeft niks, je mag hem ook best citeren met je opmerking over 6 grote fabrikanten, maar zolang ze bij bijvoorbeeld BMW nog recordwinst op recordwinst pakken hebben ze daar echt geen probleem met overleven.
Waarom zouden er slechts 6 fabrikanten overblijven trouwens? Dat zou logischerwijs betekenen dat Mercedes of BMW of beiden worden ingelijfd door een VAG, Toyota of FCA en dat gaat écht niet gebeuren. Overigens reken je dan ook buiten de groter wordende Chinese auto-industrie en zie je Volvo, Jaguar en Tesla die min of meer zelfstandig én relatief succesvol zijn gemakshalve over het hoofd.
@stationcar: Volvo en Jaguar zijn absoluut niet zelfstandig. Tesla overleeft niet zonder samenwerking met anderen. Nee, ik vind die Marchionne ook een rare snuiter maar ik vind dat tie af en toe ook goede dingen zegt.
@norge:
Ik weet dat Volvo en Jaguar eigendom zijn van andere bedrijven maar dit zijn relatief zelfstandige bedrijven die redelijk los van de rest van de automarkt opereren (hoewel je je dat van Geely af kan vragen eerlijk is eerlijk).
Wat betreft Marchionne, hij zegt zeker af en toe goede dingen, maar ik vindt dat jij hem nu misschien wat veel napraat zonder goede onderbouwing, en dat is jammer.
Als jij mij kan uitleggen wáárom dit de enige manier is voor FCA om het geweld van Toyota en VAG te kunnen weerstaan, neem ik dat graag van je aan. En als jij mij uit kan leggen waarom er 6 fabrikanten over zouden blijven neem ik dat óók van je aan, maar als je gewoon stellingen poneert zonder onderbouwing krijg je daar vragen over, en weerwoord op. :-)
@stationcar:

Misschien is het wel zo handig om de Chinezen mee te nemen in je wereldbeeld.
Als die de markt gaan bombarderen heeft de hele mondiale auto industrie gewoon een probleem.
Zoals Japan nu een probleem heeft met Korea, krijgt Korea eenzelfde probleem met China.
Alleen heeft China nog veel meer power dan Japan en Korea bij elkaar.
En worden auto’s steeds minder high-tech qua fabricage en ontwikkeling .

Al met al ben ik van mening dat Marchionne nog niet zo dom is.

GM heeft door Opel een beetje aan te laten modderen en hun geld op het Koreaanse Chevrolet te zetten vergeten dat dat gekke Opel wel de kraamkamer was van nieuwe ontwikkelingen.
Verder mogen GM en FIAT uit elkaar zijn gegaan, qua Diesel techniek heeft GM dat gedeelte nooit verkocht, en logisch lijkt me, FIAT is nog steeds DE leider op Diesel gebied!
En zie ik momenteel Fiat bedrijfswagens lopen met een Opel logo op de neus.

En wat BMW betreft ben ik van mening dat Norge best wel een punt heeft.
Ik heb een enorm diepe bewondering hoe ze het flikken die Beiers, want ik zie persoonlijk geen meerwaarde bij een MPV als de Citroen Picasso voor het BMW logo.
Echt niet, en toch flikken ze het die Duitsers, de vraag is misschien alleen hoe lang nog ?
@desjonnies:
Ik ben het volstrekt met je eens…
En voor de volledigheid, ik nam de Chinezen al mee in het schetsen van mijn wereldbeeld :-)
@stationcar: “dat Mercedes of BMW of beiden worden ingelijfd door een VAG, Toyota of FCA en dat gaat écht niet gebeuren.”

Mwoah, toch wel hoor denk ik. Alleen niet letterljk “ingelijfd”, maar ik zie Daimler nog fuseren met Renault-Nissan…
misschien ligt het aan mij, maar ik zie geen enkele toegevoegde waarde in GM voor FCA…

wat zijn de sterke punten van GM nog? zijn die er uberhaupt nog wel?
lijkt me zinvoller voor de coltrui om zich eerst eens bezig te houden met het koesteren van de vele juwelen en oplossen van de issues binnen FCA…,
@hans75: Eens. Mercedes en BMW zijn gekomen waar ze zijn op innerlijke sterkte. Hebben ook fouten gemaakt, alleen niet 20 jaar opeenvolgend.
Go sergio! Maar dan benoemd hij zichzelf wel tot ceo van alle merken!
deze kwallebal heeft al het prachtige merk Lancia om zeep geholpen en de fiat groep heeft al eerder een mislukte samenwerking met gm gehad.laat die vent zich concentreren op zijn bestaande merken,al moeilijk genoeg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).