• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat heerscht bij verkiezing Engine of the Year 2011

Auteur: ricardo, gepost 18 mei 2011 om 16:37 – 50 Reacties

Engine of the Year 2011

Dat is best knap te noemen. Met een tweecilinder koffiemolen-met-turbopower de verkiezingen voor de beste motoren van dit moment op je naam schrijven. Fiat heeft het kunstje geflikt met de 875 TwinAir-motor. En daarmee stoten ze Volkswagen van de troon, die was vorig jaar en het jaar daarvoor de eindbaas qua motoren.

De winnaars in de verschillende categorieën worden op de volgende wijze gekozen. Men stopt 76 juryleden met de titel “autohjournalist in één kamer, voegt daar 16 kg pijptabak aan toe, laat het een paar weken sudderen en tadaa: de antwoorden komen er zo uitrollen. Fiat is de algemene winnaar en mag zijn TwinAir-motor nu de beste nieuwkomer van het jaar noemen. Het blokje werd geroemd op zijn kracht én zijn zuinigheid. BMW deed het ook niet bepaald slecht, aangezien de Teutoonse autobouwer -wederom- vier keer in de lijst staan met hun krachtbronnen.

Met de bekende 1.4 TSI van Volkswagen en consorten hebben ze het wel gezien, die komt dit jaar nog maar één keer voor in de lijst. Wel nieuw is de krachtbron uit de Ferrari 458 Italia. De overheerlijke, 570 pk sterke, atmosferische V8 waarbij de toerenbegrenzer pas bij 9.000 rpm een keer zegt “Nou is het wel genoeg!” is de winnaar in de categorie Best Performance Engine. Geheel terecht.

Bekijk hieronder de volledige lijst van dit jaar en vertel ons welke recente krachtbron er volgens jou tussen had moeten staan.

  • Best New Engine of the Year
  • Fiat 875 TwinAir

  • Green Muesli Engine of the Year
  • Fiat 875 TwinAir

  • Best Performance Engine
  • Ferrari 4.5 V8

  • Kleiner dan 1 liter
  • Fiat 875 TwinAir

  • 1-liter -1.4-liter
  • Volkswagen 1.4 TSI Twincharger

  • 1.4-liter – 1.8-liter
  • BMW 1.6 turbo

  • 1.8-liter – 2-liter
  • BMW 2.0 diesel

  • 2-liter – 2.5-liter
  • Audi 2.5 vijfcilinder turbo

  • 2.5-liter – 3-liter
  • BMW 3.0 DI Twinturbo

  • 3-liter – 4-liter
  • BMW 4.0 V8

    Ook interessant!

    • Dít is de International Van of the Year 2022
    • Volkswagen ID.4 is World Car of the Year 2021
    • Dit is de World Car of The Year 2022!
    • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
      Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer

    Nieuwste artikelen

    • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
    • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
    • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
    • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

engine-of-the-year, Fiat, motor

Vorig bericht: « Nissan 370Z GT is voor Engeland, niet voor ons
Volgend bericht: Help! Maserati’s krijgen een diesel V6? »

Lees Interacties

Reacties

  1. floryn zegt

    18 mei 2011 om 16:42

    Groene Muesli. Dat is niet best.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      18 mei 2011 om 16:50

      @floryn: Het kan zijn dat wij de naam voor die categorie iets hebben bijgewerkt. 8)

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        18 mei 2011 om 21:37

        @ricardo: Die dichterlijke vrijheid wordt gewaardeerd :)

        Login om te reageren
  2. bisazza zegt

    18 mei 2011 om 16:47

    Hierboven staat BMW er toch maar 4 keer in. KNAP! Helaas niets voor Mercedes. En die 2.5 van Audi.. klinkt die een beetje zoals de vroegere 5-cilinders?

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      18 mei 2011 om 17:27

      @Bisazza: Ik weet niet hoe de vroegere 5-cilinders klinken maar ik kan je uit ervaring wel vertellen dat de huidige super klinkt! Lekkere zware roffel die overgaat op hard gebrul in hoge toeren!

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      18 mei 2011 om 17:46

      @Bisazza: Oordeel zelf.

      Login om te reageren
    • mercedesclsfan zegt

      18 mei 2011 om 18:22

      @Bisazza: De goede motoren van Mercedes zijn dan ook groter Dan 4 liter dus het is normaal dat deze er niet zijn als het maar tt 4 liter gaat

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        18 mei 2011 om 21:07

        @mercedesclsfan: Ahum…

        * Best Performance Engine

        Ferrari 4.5 V8

        Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    18 mei 2011 om 16:47

    Is de BMW 3.0 DI Twinturbo niet gewoon BMW’s zescilinder twinpower blokje? Zal de jury de komende jaren wel weer fan zijn van de 3-4-6 cilinder twinpower blokjes…

    Login om te reageren
  4. bisazza zegt

    18 mei 2011 om 16:48

    Overigens, heeft de BMW 1.6T niets meer te maken met PSA dan? verdienen die dan geen credit?

    Login om te reageren
    • 240sx zegt

      18 mei 2011 om 17:07

      @LagoDiLugano: Jawel, motor ligt toch in de DS3 1.6 THP?

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      18 mei 2011 om 17:35

      @Bisazza: volgens mij zijn is die MINI motor in de basis gelijk aan de PSA (Peugeot/Citroen) motor, maar zijn er wel (detail) verschillen. Ook worden de motoren voor MINI in Engeland gebouwd en die van PSA in Frankrijk.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        18 mei 2011 om 17:48

        @robbie: En die minieme verschillen zorgen ervoor dat de BMW-versie onder de streep beter is dan de PSA-versie? Of zou het door de Franse bouwkwaliteit komen?
        Ach wat, ik ben al lang blij dat er eindelijk fatsoenlijke benzinemotoren in PSA-producten zijn te vinden.

        Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      18 mei 2011 om 17:58

      @Bisazza: Mooi dom idd, BMW gebruikt dat blok zelf niet eens.

      Login om te reageren
    • Nilo zegt

      18 mei 2011 om 19:00

      @Bisazza: in weze is het de zelfde motor, alleen een beetje aangepast. het hele verhaal is dat PSA voor de benzine motoren BMW techniek gebruikt. en BMW voor zijn diesels PSA techniek gebruikt, tot grote ergenis van somige fanboys.

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    18 mei 2011 om 17:00

    Dus uh.. wie krijgt nou wat? Of is het de eeuwige eer dat je een goed motorblokje hebt gemaakt ooit?
    Vraag me af of de marketing mensen van deze bedrijven, wanneer gevraag, met een strak gezicht kunnen zeggen: “We zijn vereerd met deze uitverkiezing, we zien het als een waardering van ons harde werk en zullen in de voor de toekomst hard werken om een toonaangevend bedrijf te blijven, bla bla kost”

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 mei 2011 om 21:11

      @gregorius: Tuurlijk kunnen ze dat. Das toch hun job…

      Login om te reageren
  6. ferrari94tr zegt

    18 mei 2011 om 17:08

    italia rules

    Login om te reageren
  7. 240sx zegt

    18 mei 2011 om 17:09

    De twinair is echt alsof je in een opgevoerde grasmaaier rijdt. Rijd er wekelijks in en het trekt wel OK. Maar om dat nou de motor van het jaar te noemen…

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      18 mei 2011 om 20:48

      @240sx: ja maar wel minimaal 1 op 20 hoop ik. En er zou nog een sterkere variant komen.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 mei 2011 om 21:13

      @240sx: Alles moet ‘green’ zijn tegenwoordig…

      Login om te reageren
      • 240sx zegt

        18 mei 2011 om 22:49

        @Esprit_de_Flandre: Inderdaad. Geef mij maar een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor :)

        Login om te reageren
        • 240sx zegt

          18 mei 2011 om 22:51

          @240sx: Dat was dus afgeleidt van de elektromotor. De twinair is uiteraard een verbrandingsmotor. *facepalm*

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 mei 2011 om 10:05

      @240sx:
      rij zelluf vaak stiekem met een 500 TwinAir en ik vind het net een Ducati motor op 4-wielen, ’t is een demo van de FIAT dealer (een vriend) en hij gaat er een brulpijpje onder zetten.
      ik vind het geweldig lollig rijden zo’n ding Avanti !

      Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    18 mei 2011 om 17:10

    haha muesli is al een categorie!

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    18 mei 2011 om 17:13

    De M3 motor is nu al werkelijk een eeuwigheid de beste motor in de hoogste klasse 3-4 liter ! Ik denk nu 10 jaar achtereen. Hulde !

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      18 mei 2011 om 17:16

      @Megakix: ik denk eerder sinds de launch van het blok, 3j terug ;)!

      Was er vroeger trouwens geen +4l waar de 6.2 van mb de plak zwaaide?

      en de performance engine oty is wel terecht, 570 pk uit een 4.5 is gewoon onevenaarbaar!

      Login om te reageren
      • technopatat zegt

        18 mei 2011 om 17:17

        @technopatat: whups, beter eerst links checken, dan zetten :p! het was er vroeger idd! maar dan zou de 458 motor tovh terug winnen dusjah :p!

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        18 mei 2011 om 17:23

        @technopatat: nope, het staat er nog steeds goed…klasse 3 – 4 liter = M3 = 10 jaar lang winnaar hiervan..

        Login om te reageren
        • 240sx zegt

          18 mei 2011 om 22:53

          @Megakix: Klopt, alleen was het 10 jaar geleden geen V8 maar een 6-in-lijn.

          Login om te reageren
  10. vale46 zegt

    18 mei 2011 om 17:15

    Voor ons; petrolheads, blijft BMW gewoon de beste!
    Maar ik moet toegeven, bij Fiat hebben ze ook mooie motoren ontwikkeld, vooral die kleine twin-air, echt een mooi stukje techniek :)

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      18 mei 2011 om 17:29

      @vale46: oja?

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        18 mei 2011 om 18:31

        @pexiges:
        Als ik jou dan ook moet meerekenen word het het volgende: “voor de meeste petrolheads blijft BMW gewoon de beste.”

        Login om te reageren
        • pexiges zegt

          18 mei 2011 om 20:06

          @vale46: :) Ik vind BMW ook goed hoor, maar zou er persoonlijk niet snel een aanschaffen. Ook geen audi of mercedes overigens.

          Login om te reageren
    • vincenzo zegt

      19 mei 2011 om 11:23

      @vale46: vandaar dat de performance ook naar het zuiden gaat.

      Login om te reageren
  11. 240sx zegt

    18 mei 2011 om 17:16

    Ehm, had de M3 10 jaar geleden geen 6-in-lijn?

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      18 mei 2011 om 17:19

      @240sx: inderdaad, pracht blokje dat :)!

      Login om te reageren
  12. slappehap zegt

    18 mei 2011 om 17:24

    Deze lijst had ik met mijn ogen dicht, twee vingers in de neus en zonder enige technische know-how (dat laatste is sowieso een feit) ook kunnen bedenken. Ik twijfel over de Audi 2.5, die van Ford klinkt in mijn oren beter. En als ik mocht kiezen uit een M3 of een MP4-12C ging ik voor de laatste.

    Login om te reageren
    • guust zegt

      18 mei 2011 om 20:52

      @slappehap: die van Ford is van Volvo, die waren ooit eens vriendjes toch?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 mei 2011 om 21:15

      @slappehap: Klinkt beter, maar is ie beter… ?

      Login om te reageren
  13. Marijn90 zegt

    18 mei 2011 om 17:32

    Misschien de 3 liter tfsi die nu in de nieuwe s4 ligt? Geen ervaring mee maar schijnbaar ook een puik blokje. Iemand ervaring mee?

    Login om te reageren
  14. catch zegt

    18 mei 2011 om 17:49

    Dankzij ontwikkelingen als twinair / multiair kun je ondanks steeds strengere milieumaatregelen nog leuke auto’s blijven rijden. Dus daar zou je als petrolhead alleen maar blij van moeten worden.

    Login om te reageren
  15. dirkh zegt

    18 mei 2011 om 19:40

    Mooie prestatie van de Fiat Group dat ze aan beide uiteinden van het spectrum een winnaar hebben!

    Login om te reageren
  16. dirkh zegt

    18 mei 2011 om 19:43

    Mooie prestatie van de Fiat Group met aan beide uiteinden van het spectrum een winnaar!!

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    18 mei 2011 om 19:54

    “# Green Muesli Engine of the Year”

    ??? Als je een opsomming heeft over een officieel iets, hou het dan zakelijk aub…

    Login om te reageren
  18. mbman zegt

    18 mei 2011 om 21:19

    Ik vraag mij af hoelang dat 2 cylindertje heel blijft.Aangezien dat er meestal van die trutjes in zitten die niet kunnen rijden vrees ik het ergste.

    Login om te reageren
    • 240sx zegt

      18 mei 2011 om 22:58

      @mbman: of je dat trutje nou in een 4 of 2 cilinder zet, maakt geen verschil. Twinair rijdt heel soepel. Hij klinkt alleen vreemd. Je weet, neem ik aan, dat er bij een 2 cilinder veel onbalans is? Omdat je maar om de toer een arbeid hebt? Dat wordt opgevangen door een groter vliegwiel. Die helpt de zuiger die de compressie-slag doet over ’t bovenste dode punt heen. Of bedoelde je dat niet? Dat die motor’tjes kwetsbaar zijn?

      Login om te reageren
  19. hape zegt

    18 mei 2011 om 22:48

    @mbman
    Gelukkig zijn fiats nieuwe motorontwikkelingen tenminste het laatste decennium oerbetrouwbaar op het moment dat ze worden gelanceerd
    Dit in tegenstelling tot bijv VW.

    Login om te reageren
    • mbman zegt

      18 mei 2011 om 22:52

      @hape: Dat geloof ik ook wel.Fiat is altijd sterk geweest in motoren.Alleen hierbij heb ik gewoon mijn twijfels

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      19 mei 2011 om 09:00

      @hape: precies. onbegrijpelijk dat de 1.4 TFSI er gewoon weer bijstaat. Die gaan echt allemaal stuk! Bij Pon noemen ze hem al ‘Engine for one year’…

      Zegt genoeg!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North