
Er gaat flink wat gebeuren met de modellen line-up van Maserati. De nieuwe Quattroporte is onderweg (eind 2012), er komt een kleinere sedan bij (2013) die overal als 5-Serie concurrent wordt weggezet en opperhoofd Sergio Marchionne heeft al aangekondigd dat Maserati zich wel degelijk op het terrein van nutteloze softroaders gaat begeven. Oftewel, er komt een SUV.
En voor deze nieuwe modellen heeft Maserati vanzelfsprekend een aantal nieuwe motoren nodig. Laat Fiat nou net toevallig voor een groot deel eigenaar zijn Chrysler, dat zou betekenen dat de Amerikaanse Pentastar V6 ook zijn weg naar de Quattroporte en de toekomstige kleinere sedan zal vinden, zij het in een 400 pk-vorm dankzij de toevoeging van turbo’s en Fiat’s MultiAir-systeem. De reguliere Pentastar V6 kennen we al van, bijvoorbeeld, de Chrysler 200, 300, Dodge Challenger en de Jeep Grand Cherokee en Wrangler.
Houdt de blasfemie daar op? Nee, want volgens caranddriver is dat niet de enige krachtbron uit Amerika die zijn weg naar de Italiaanse schoonheden zal vinden, er komt ook een V6 Turbodiesel onder de kap te liggen. OMGWTFJTD! Fiat heeft de kennis van dieselmotoren en daarom zou het een logische stap zijn. Immers, sterke dieselmotoren in luxe sedans zien we steeds vaker. En zo wordt het nieuwe kleine broertje van de Quattroporte meteen een concurrent voor de premium Duitsers uit deze klasse. Verder gaat het gerucht dat het best wel revolutionaire AWD-systeem uit de Ferrari FF ook zijn weg naar verschillende Maserati’s zal vinden.
Over een aantal jaar worden de showrooms van Maserati dus gevuld met de GranTurismo, GranCabrio, Quattroporte, mini-Quattroporte en een SUV.
Yeah een Maserati met een diesel uitvoering ? -_-‘
Panamera killer!
Ik spuugde mn drinken uit over m’n toetsenbord bij het lezen van de titel..
@rubenpriest:
behalve dat je met je iphone/ipod reageerde?
@johnkeend: Zit daar geen toetsenbord op dan?
@johnkeend: Daar kan je ook een toetsenbord op aansluiten;)
Ontopic; Als het een lekkere diesel is, waarom niet? Ook al is het niet geheel Maserati stijl, een dikke diesel rijdt wel lekker!
@johnkeend: ik heb een digitaal qwerty toch? Kan ik prima over spugen
@johnkeend: Het kan toch ook dat hij op een computer het bericht las en vervolgens op zijn telefoon de reactie plaatste
@Rik3: hij moest wel reageren op zijn ipod omdat zijn toetsenbord kapot is :p
Ach ja waarom niet ,Porsche verkoopt ook diesels dus waarom zou Maserati dat niet mogen ?
ik wouw dat het 1 april was
Maserati & V6 zijn anders best wel een goede combinatie.
Zo’n V8 is echt wel overrated. (al is dat als je ziet hoe belachelijk zwaar moderne wagens zijn misschien wel een te sterke uitspraak)
En achja, Diesel, het zat eraan te komen.
@Hupke: Overrated is een groot woord, in andere auto’s maybe, maar exclusief in een V8 van Maserati rondtoeren is toch wel een ervaring die je in geen andere auto kan krijgen. Sportklep open en je hebt een van de mooiste soundtracks die er bestaan voor zowel gran tourers als sedans..
Wtf… Diesel..
Nieuwe in E segment? Ach een Jaguar XF heeft ook een 3.0D, kan dat dan wel?
@bobb: Is een iets andere prijsklasse…
@RickB: valt ook wel mee: de XJ, wat bobb natuurlijk bedoelt, heeft ook de 3.0d en de top XJ moet je toch eigenlijk wel tot dezelfde klasse rekenen als de Q-p
@gregorius: Gaat hier toch niet om de QP maar nieuw model daaronder?
@bobb: De nieuwe QP krijgt ook diesel…
@gregorius: Oh? En jij weet dat hij dat bedoeld?
@RickB: Natuurlijk: ik ben helderziend. En anders: straf me maar!
diesel???? kan je dat eten ?
Dit is een idee van nulkommaniks, wie heeft die durven te verzinnen?
@the-budel-guy: Nee, wel drinken.
@the-budel-guy: of roken, maar dan mag je weer niet rijden.
neeh, italiaans en diesel, doet pijn in mijn oren!
@love4sportcars: Je weet dat de moderne dieselmotor in Italië werd uitgevonden? ;) “Common-rail is een techniek voor de inspuiting van brandstof in verbrandingsmotoren. Ze werd ontwikkeld door de researchfirma Elasis uit Napels die onderdeel was van de Fiat-groep.”
@Citrofiel: Ik dacht dat Alfa Romeo de eerste was die de common rail gebruikte.
@Larrs: Dat kan. Sinds 1986 hoort Alfa bij de Fiat-groep en common rail kwam pas in de jaren ’90.
@Larrs: Ik zie met wat googelen dat Alfa inderdaad in 1997 met de eerste common rail diesel kwam in de 156.
Een diesel? :o :s
Ik heb 2 weken geleden nog geroepen dat dat gewoon onmogelijk is in een auto als de Quattroporte, maar dus toch :(
Tis dat het een V6 is, anders had ik persoonlijk een klachtenbrief gestuurd.
Dat hoort toch niet in een sportieve sedan & al zeker niet in een Maserati!
Maserati was met de MC stradale gestegen in mijn achting, maar nu zijn ze in 1 klap onder het nulpunt gedaald.
Een Maserati op de “brandstof van de duivel”, bah!
@vale46:
Als jij een quattroporte ziet rijden hoe rijdt die dan?
Bij mijn weten:
-zigzaggend over de weg met een telefoon aan het oor en 20km/h boven of onder de snelheidslimiet
-rustig cruisen op de snelweg (ergens tussen 140 en 170 dus) meestal met een telefoon aan het oor
-verkeerd gestationeerd op z’n 1000 gemakjes ergens in de Wetstraat, Jozef2straat of 2kerkenstraat in Brussel in volle spits het verkeer het verkeer ophouden terwijl hij aan het bellen is om daarna rustig te vertrekken als de pasagiers zijn in/uit gestapt
-op z’n 100 000 gemakjes vertrekend bij de bakker
-s’ochtends rustig vertrekkend om de buren/ kinderen niet wakker te maken
-…
Is er je iets opgevallen? Stoplichtsprint, driften, NurburgRing, burnout, accelereren, lawaai maken,… zijn niet vermeld. De Quattroporte is nu eenmaal geen tokkie-mobiel of M5 concurrent.
Voor de meeste klanten is een V6 Diesel dus meer dan voldoende, zeker als je weet dat het hun rijden veel meer relaxed maakt, lekker op dat koppel cruisen, niet moeten schakkelen terwijl je met 1 hand aan het bellen bent.
Vergeef me voor enig stereotype maar ik heb al veel quattroportes gezien maar zelden dat er iets anders in zat dan een kalende man van middelbare leeftijd met een telefoon aan z’n oor (of blackberry op z’n stuur) want s’ochtends laad die bluetooth handsfreekit nog op en s’avond op weg naar huis is die al terug plat en die massers hebben/ hadden dat er niet standaard in zitten.
@Hupke: Jij hebt echt wel iets met bellen achter het stuur hé? :P
De keren dat ik al een Quattroporte ben tegengekomen was hij ofwel aan het cruisen op de autosnelweg, vlot vertrekkend op een kruispunt met een mooie V8-soundtrack, in een straatje in Knokke even de hele buurt bij elkaar schreeuwen door in 1ste zijn hele toerengebied door te gaan,…
Een Maserati is Italiaans, en als er nu 1 land is dat bekend staat om zijn emotie is het Italië wel!
Wat ben je met een dat dieselgebrom als je eens vlot wil vertrekken, niks. Je vergast gewoon de voetgangers.
Dan kun je evengoed een S-klasse 4cil diesel kopen. Krijg je er nog Duitse degelijkheid bij ook.
Ik vind de soundtrack van een Quattroporte juist een van zijn mooiste eigenschappen!
Als je op koppel wilt cruisen koop je een S-klasse diesel.
Wil je dezelfde auto maar dan sportiever koop je je een Quattroporte.
Dus @Al die kalende cruisende bellende Quattroporte-rijders: koop je een S-klasse.
@vale46: :lol: Haha! Told! You! So! :P
“diesel in het kleine model, één jaar na introductie, en dan nog een jaar later in de Quattroporte.”
Dis mijks maai dei… :mrgreen:
@Esprit_de_Flandre:
Ik heb het er bijgezet speciaal naar jou toe.
Maserati stelt mij echt teleur :(
@vale46: Ah ah, zo erg is het toch niet? Beter dat dan een gerebadgde Chrysler 300…
@Esprit_de_Flandre: Doe me er niet aan denken! :p
een amerikaans blok in een italiaan… nou nou.. zeg nu nog maar eens dat italianen goede motoren bouwen.. neem gewoon die V8 en maak er een V6 van. of nog beter: Als je een diesel wil, flikker dan snel uit die maseratigarage en ga iets anders rijden!!! als je een maserati wil, neem je er de brandstofrekening bij, niet over zagen. als teveel kost voor je, ben je de maserati niet waard, niet omgekeerd.
OMFG dan rij ik binnen 5 jaar met mijne 2dehands Quattroporte diesel V6 zalig nieuws .
@quattroporte: Juist! Na die nieuwe A6…. doe mij maar de kleine QP met V8! Perfect!
Spaar ons alstublieft
Ik kijk nergens meer van op. Oude waarden tellen niet meer, verkoop- en winstcijfers, daar gaat het om. Dus een diesel in een Maserati? Waarom niet. Straks Ferrari.
@Citrofiel: Natuurlijk tellen winstcijfers, geen enkel bedrijf wil de toestand waar saab nu in zit
@W115: En dat terwijl Saab juist zo erg is afgeweken van zijn heritage… Maar goed, bedrijven bestaan om winst op te maken, dus ik vind het allemaal best.
@Citrofiel: je kunt het oude waarden noemen, of stilstand. We hebben zoveel misplaasts purisme in de auto industrie, diesel, voorwielaandrijving, electrische aandrijving, electrische stuurbekrachtiging, ABS, ESP, allemaal verschikkelijk volgens de “liefhebber”. Dat soort liefhebbers kan maar het beste blijven doorrijden met hun kevertje.
@mashell: Ik vind het prima hoor. :)
hmm dan wordt zelfs Masaratie een kanshebber om mijn volgende roetstoker te worden
eindelijk!
Neeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! V8 benzine
Begrijpt meneer Sergio ‘de boekhouder’ Marchionne het nou niet en kijkt hij alleen maar naar de zakelijke aspecten? Maseratie is emotie! Ik begrijp zijn overweging, maar hang er dan een diesel in van eigen fabrikaat en niet zo’n Amerikaans emotieloos onding.
ga zo door Fiat, hierna Ferrari diesel?
@ferrari94tr: Tuurlijk. En hybrid en elektrisch…
Ach Audi heeft plannen gehad om de V12 tdi in de R8 te leggen maar daar was geen bak voor.
@mylvan: Dat was wel even een heel ander blok. Voor een v6 diesel in een limo zijn genoeg bakken.
@mylvan: Zal er ook nog wel van komen, misschien bij een volgende generatie. Met de diesel-race-successen die ze tegenwoordig halen zou dat heus niet zo raar zijn…
Boeien, zolang de prestaties erop vooruit gaan (meer pk’s en zuiniger) en het weggedrag juich ik het alleen maar toe. Boeien of het ding dan op benzine/diesel of elektrisch rijdt. Een stoomlocomotief klinkt ook veel lekkerder en heeft ook meer ‘emotie’ dan een moderne intercity maar de techniek is hopeloos verouderd. Over 20 jaar lach je over de prestaties van 6-in-lijn motoren die nu nog zo geroemd worden.
Pff een penthastar in een maserati. Ze moeten sergio opsluiten in het gesticht
Euh? En wat met dat fenomenaal motorgeluid?
Als ze dan op z’n minst kromme uitlaten naar beneden hebben! Anders niet :lol:
Misschien niet leuk, wel logisch. Het publiek bepaald de markt. Alles draait om zuinig en groen. En waarom zou Maserati haar markt niet verbreden in het zakelijke segment van de 5 en 7 serie. Ik wil ook graag een benzine slurpende 6 cilinder maar dit kan niet uit. En om toch maar wat emotie te hebben werd het een 6 cilinder diesel. Hoop dat fiat een eigen 6 cilinder diesel ontwikkelt. Maar waarom iets ontwikkelen als je iets al in huis hebt. Misschien bijschaven en verbeteren…
Maar met emotie is helaas nog nooit iemand rijk geworden. Over een paar jaar zullen de in stap modellen van de 7 serie en de s-klasse ook bevuild worden met 4 cilinders met allemaal extra turbo’s etc. Uiteindelijk gaat het allemaal om de euro’s.
@Vreddy_B: S 250CDI bestaat al :)
Voor een kleinere sedan is het misschien wel een logische keuze als je kijkt naar wat de concurrentie doet.
Maargoed, voor mij maakt dat die kleine sedan bijvoorbeeld wel minder aantrekkelijk (in het hypothetische geval dat ik hem zou kunnen betalen), want des te meer kom je hem tegen en des te meer is het een wannabe-ding.
Nog geen reactie van Zdev trouwens? Of wordt hij op dit moment gereanimeerd na het lezen van dit artikel?
Nu alleen nog een 8 cilinder diesel!
Geweldig, eindelijk een betaalbare maser!
Een dikke V6 diesel met 300 pk voldoet wel in een dergelijke auto. Als je veel rijdt is het gewoon niet te doen met de huidige benzineprijzen, en als je dan wel een fraaie maseratie wil rijden…ik kan het wel begrijpen ondanks het fraaie geluid van de V8.
@pier: nou als je zo’n ding kunt betalen, lap je die paar extra euro’s er ook nog wel ff bij. Je doet het juist om de sensatie, emotie. Als er dan zo’n duf geratel uitkomt kun je net zo goed voor de S gaan, want die is beter.
@Poll: je hebt volledig gelijk , waarom zou je anders een maserati kopen :)
@Poll: Helemaal gelijk. Een Maserati verkoopt niet om haar functionaliteit, maar om haar emotie en haar sensatie. Een vergelijking tussen een Quattroporte en S-klasse is op zijn plaats en ik weet zeker dat met de huidige motoren de Quattroporte nu met vlag en wimpel er boven uit steekt bij mij als ik kon kiezen, puur om die V8 en de looks.
Een video ooit geschoten door mij om het even duidelijk te maken wat ik bedoel :)
http://www.youtube.com/watch?v=VXHRiTnj4zU&feature=channel_video_title
Als je dit als dagelijks vervoer hebt, en daar zijn ze voor bedoelt, dan laat maar lekker dieselen. Moderne diesels zijn zuinig en schoon. Jammer dat je in NL zwaar beboet word voor het rijden van een schone auto op diesel of gas.
@porsche928: Hahahaha! :D
Diesel schoon? Laat me niet lachen!
Ze stoten een beetje minder co2 uit en ze verbruiken iets minder, maar dat is lang het enige niet dat uit een uitlaat komt.
Diesels stoten veel roet en stofdeeltjes uit, die worden grotendeels opgevangen in filters.
Dus de fabrikanten zeggen dat ze schoon zijn.
Maar.. Een diesel stoot enorme hoeveelheden ultrafijn, onmeetbaar stof uit.
Nu mag jij eens raden wat onze longen doen.
Ze nemen die ultrafijne deeltjes op en vervuilen je bloed er mee.
Grote roetdeeltjes blijven tenminste nog in je longen hangen.
Benzinemotoren daarintegen stoten veel minder schadelijke stoffen uit omdat het simpelweg een zuiverdere brandstof is.
Toyota-engineer heeft me dit verteld.
Hij daagde me ook uit voor een wedstrijdje om ter langst achter een diesel & benzine zitten.
Ik heb vriendelijk gepast, maar een diesel hou je geen 2minuten vol, een benzine makkelijk een kwartier.
Weet waarover je praat als je zo nog iets zegt.@porsche928:
ja man, straks komt er nog een ferrari 458 2.0 tdi ecokneticmotion.