Fiat Punto scoort 0 sterren in Euro NCAP-test

Auteur: , 69 Reacties
Fiat Punto scoort NUL sterren in Euro NCAP-test

Dat nieuws knalt binnen bij Fiat.

De meeste moderne auto’s scoren de volledige 5-sterren van de Euro NCAP crashtest. De Fiat Punto (aankoopadvies) heeft het voor elkaar gekregen om 0 sterren te scoren. Nul! Maak je nu niet meteen zorgen over de Italiaanse hatchback. Het is niet zo dat de auto een rijdende dodenwens is.

De Fiat Punto is in zijn huidige vorm al meer dan 10 jaar te koop. Het model stamt namelijk uit 2005. Door de jaren heen heeft Fiat de hatchback nauwelijks van veiligheidsupdates voorzien. Euro NCAP beoordeelt auto’s tegenwoordig dan ook anders in vergelijking met 10 jaar geleden. Dit heeft tot gevolg dat de ‘ouderwetse’ Fiat Punto niet meer kan meekomen in de veiligheidsmaatstaven van nu.

Zo beschikken veel nieuwe auto’s over diverse veiligheidssystemen. Systemen die de auto automatisch doen stoppen als er plots een voetganger voor de auto komt, of slimme cruise control dat een voorligger kan detecteren. Tevens is er bijvoorbeeld het geavanceerde Auto Pilot van Tesla, dat de auto voor een deel zelf kan laten rijden. Vergelijkbare systemen vinden we ook op de huidige BMW 5 en Mercedes E en S-klasse, die eveneens semi-autonoom kunnen rijden.

De Punto heeft deze systemen allemaal niet. Er gaat enkel een melding af als je geen gordel draagt. Euro NCAP voelde zich dan ook genoodzaakt de auto 0 sterren te geven. Ja, de auto heeft gewoon airbags en weet je tot een behaalde factor te beschermen bij een ongeluk. Maar mede door het ontbreken van diverse veiligheidssystemen kan de Fiat Punto anno 2017 niet mee met de rest.



69 reacties

Jammer, want als je dat gordellampje wel hebt heb je al 1 ster te pakken.
@E34M5Touring: er zit een gordellampje in aldus het artikel. En als voormalig berijder van zo’n ding, kan ik ook beamen dat dat klopt.

Overigens opmerkelijk, tien jaar terug had diezelfde Punto gewoon 5 sterren.
@dondeboer: ja en 10 jaar geleden was Patricia Paay nog een redelijk lekker wijf. Dingen veranderen in een decennium.
@beefcake: Eh.. 10 jaar? Weet je ’t zeker? bedoel je niet 25?
@postzegel: Je bedoelt 145 jaar.
@postzegel: ‘redelijk’ is een ruim begrip.
@dondeboer: Er stond eerst dat er geen gordellampje in zat. Vandaar. Blijkbaar zijn die regels dan aangepast. Voorheen was zo’n lampje al goed voor 1 ster… Geeft ook wel aan wat die sterren waard zijn…
@E34M5Touring: ah, dat wist ik niet. Maar ik ben het helemaal met je eens, die sterren zijn inmiddels behoorlijk ver gezocht. Die Punto zit alles op van gordelspanners, een goede kooi en 6 airbags tot esp. En dan nul sterren, wat zou moeten impliceren dat het een totaal onveilige auto is? Ik vind t raar.
@dondeboer: Geen probleem joh. Dat hele sterren systeem begint een beetje een karikatuur te worden. Al die systemen die in dure auto’s zitten komen voorlopig nog niet in de cheapo auto’s. Die zullen dus ook gewoon slechter gaan scoren. Zegt alleen geen donder over de veiligheid, meer over hoeveel dure dingen er in je auto zitten.
@e34m5touring: Misschien tijd voor een aparte crash-bestendigheids-rating. Al die veiligheidssystemen (ja ik heb ze ook in m’n 5-sterren Duitse ster) zijn leuk & aardig en helpen in de marge ongelukken te voorkomen, maar ik ben vooral geinteresseerd in de echte crash-bestendigheid van het ding; je weet wel: als je met 130km/u op een ander klapt of een klapband krijgt en ‘m in de vangrail parkeert … niet hoeveel lampjes er dan gaan branden en dat ie automatisch 112 belt …
@dawwg: een klapband met tubeless vanden ? Not very likely. Maar je hebt wel een punt. Men schiet wel een beetje door met al die meuk. Alhoewel de aanrijding waar je het best vanaf komt de aanrijding is die je niet hebt en daar zorgt die meuk dan weer voor. Aan de andere kant ga je jezelf ook onkwetsbaar wanen met die meuk en ga je dienovereenkomstig rijden. Ik heb nig een aantal auto’s waarbij mijn knieen se aurbag zijn en dan rij je toch defensiever….
@seicilindri: met 130 km/h vertoont de afloop verdacht veel overeenkomst met appelmoes. De auto maakt niet zoveel uit.
Nog altijd beter dan een Landwind lijkt me.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geld van de advertorial over de Tipo kun jullie nu wel weer terugstorten aan FIAT NL na dit verhaal…
@aikon1694: Hoezo? De boodschap is duidelijk, koop geen Punto maar koop een Tipo!
@mashell: dat is niet geheel waar want Volgens Autoblog kun je daar ook maar beter niet mee crashen https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-je-in-een-fiat-tipo-beter-op-de-weg-moet-letten-92355
@aikon1694: je kan het niet waarderen dat we objectief proberen te blijven?
@autoblogger: Ik wel. Maar FIAT nl ook :-)
@autoblogger:
Jullie kritische blik op de nieuwe NCAP puntenwaardering had best gemogen.
Vermenigvuldigen van deelcriteria om tot een totaalscore te komen is op zn minst opmerkelijk.
Goed te weten. En wanneer worden fabrikanten dan verplicht gesteld om in hun reclame aan te geven dat hun modellen tussen de 2 en 5 sterren hebben, in plaats van enkel te adverteren met de score van een vol uitgerust model?
0 sterren !!
En waarom kan/mag die dan nog verkocht worden ??
@lincoln: omdat het meer aangeeft hoe ridicuul de testprocedure is, eigenlijk.

Met name de passieve veiligheid wordt te zwaar meegogen.

Op het gebied van actieve veiligheid loopt de Punto ook achter, maar niet zo erg als de 0-sterren score doet vermoeden. Volgens mij zat ie op 3/5 van de top van segment (nieuwe Polo). Dus om er mee tegen een muur aan te botsen is het een drie sterren auto (ongeveer).

In plaats van 3+0 heeft de NCAP 3×0 gebruikt.

Desalnietemin opmerkelijk nieuws!!!
@willeme:

Is idd veel electra meuk bijgekomen wat standaard op de meeste Duitse meuk zit ..
Meuk die veiligheid suggereren ..

Een gordelpieper heeft tenslotte nix met veiligheid te maken ..
Een gordel wel ..
@lincoln: Inderdaad; het gaat me om de gordel en de kreukelzones, die gaan m’n leven ‘meer’ redden dat 10 waarschuwingslampjes terwijl ik over de kop vlieg. En automatisch 112 bellen als ik toch al dood ben heeft ook niet veel zin … Ik stem voor twee aparte ratings; een fysieke en eentje voor preventieve/hulpsystemen…
@dawwg:

Zullen VAG MB BMW niet een beetje de hoofdsponsors zijn van dat euro NCAP ??
Onzin gizmo patenten handel ..
@willeme: Je haalt passieve en actieve veiligheid door elkaar.
Actieve veiligheid zijn alle nannies die “wij autoliefhebbers” kunnen missen als kiespijn en die er inderdaad voor zorgen dat de gemiddelde 5 sterrenbak in handen van Jan met de pet feitelijk nog maar 2 of 3 sterren scoort. Want; opties en ons ben zuunig. Gelukkig is de Euro NCAP niet verplicht en zijn er nog steeds fabrikanten die zich ervan distantiëren.
@henkie86: ook niet correct… Actieve veiligheid is ook.. er voor zorgen dat die auto fatsoenlijk reageert bij stuurhandelingen, en dus nergens tegenaan vliegt.. dat is zeker interessant.., maar wordt door NCAP weer niet gemeten… ik heb liever een ‘onveilige’ auto die bij een uitwijkmanoevre goed blijft reageren dan een veilige die onbestuurbaar gaat slingeren en in je tegenligger duikt…
@hans75: Meh… Dat is feitelijk passieve veiligheid (ook al wordt niet niet als zodanig geclassificeerd) totdat het ESP ingrijpt, dan wordt het actieve veiligheid. Hoe beter het voertuigdynamisch design hoe minder ESP-werking er nodig is. Maar, “wij autoliefhebbers” rijden toch enkel in voitures met een sublieme wegligging en dito rijeigenschappen..? Waarom dan ESP a.k.a. het grote kwaad of de ultieme pret-killer verheerlijken?
@willeme: en ik wil nu juistnet weten wat een auto doet als die tegen de muur wordt gezet. Boeit mij die ster van een gordelverklikker. Er is een Zweedse verzekeraar die ongevalstatistieken verwerkt in een soort veiligheidsrapport. Wat mij betreft zegt dat meer dan een NCAP-sterrensysteem gebaseerd op elektronica.
@lincoln: waarom niet? Je kan er veilig mee van A naar B. Bij een obstakel wordt het wat minder prettig, bij een fiets eveneens…
@doublechevron65:

Handel .. suggestie handel (= autohandel) ..

Ik rij zelf alleen maar oudere meuk .. en voel me zelfs in een Mehari geen moment onveilig ..
@jack_abarth: Yup. Die is echt waardeloos hard. Even een klein stukje manoeuvreren en hij gaat al af.
@joel_d: Vreemd genoeg is mijn post opeens weg, net zoals die van iemand anders die ook vertelde dat er gewoon meldingen verschijnen bij het niet dragen van een gordel.
@jack_abarth: de eerste comment daarover is een edit: gefixt. De daaropvolgende comments worden (zoals gebruikelijk) verwijderd omdat ze niet meer relevant zijn.
@joel_d: gelukkig is het een vrij subtiel piepje… Erger me er ook dood aan
-edit: nutteloze bijdrage-
Tja, niemand die de wagen meer koopt gok ik? Tijd voor een nieuwe ipv een extra 500xxxxxl
Dus een goed restaurant heeft al meer sterren tegenwoordig.
@c-ad: maar voor de prijs van een buikje rond maaltijd met een lekker wijntje erbij bij een 3 sterren restaurant koop je ook al bijna een Punto.
Als deze Punto 0 sterren heeft, heeft mijn auto -5 sterren op z’n best.
Ja wat is dit nu voor onzin een auto uit 1970 heeft -10 sterren als het er geen -50 zijn
Niks mis met die Punto. Alarm voor het niet dragen van de gordel is trouwens afschuwelijk luid, dus dat werkt wel. Verder zitten er gewoon 7 airbags in, waaronder 1 voor de knie, 5 driepuntsgordels, gordelspanners voor en ABS en ESP. Meer dan prima dus en nog altijd veiliger dan een 20 jaar oude Volvo.
@trustmeiamanengineer: 30 jaar, ok. Maar 20 jaar? De eerste generatie V70? Nee, daar zit ik liever in dan in een Punto. Precies waarom ik ook een 19 jaar oude V70 heb en m’n gezin niet blootstel aan die broodtrommels die in Nederland schijnbaar de norm zijn geworden.
@coffeecup: Mooie vergelijking: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Een V70 was natuurlijk destijds dé veiligste, maar vergeet niet hoe snel de techniek gaat, niet alleen qua veiligheidssystemen maar vooral ook qua gebruik van staalsoorten en dergelijke. Nieuwer is altijd beter, maar groter natuurlijk ook inderdaad. Ik ben heel benieuwd hoe zo’n 20 jaar oude V70 het zou doen versus een modern koekblik. De 940 verliest het grandioos in ieder geval.
Kortom om 5 sterren te halen moet je een Gods vermogen investeren welke terug komt in de prijs van de auto? Airbags geven dus ook al geen ster meer? Wat moet je minimaal hebben voor 1 ster dan? 😳
@rammillius: lijkt mij dat enige vorm van actieve veiligheidssysteem zorgt voor die ene ster. Automatisch remmen bij mogelijk ongeval ofzo
@rammillius: ik hoop voor jou dat je niet zoveel hoeft te hebben om een ster te hebben.
@rammillius: één chauffeur :-)
@rammillius: Een kont.
“Zo beschikken veel nieuwe auto’s over diverse veiligheidssystemen. Systemen die de auto automatisch doen stoppen als er plots een voetganger voor de auto komt, of slimme cruise control dat een voorligger kan detecteren.” De meeste basisuitvoeringen van nieuwe auto’s hebben dat allemaal niet, dus een vreemde vergelijking.
EURO NCAP hanteert inderdaad geen A+B+C+D score, maar A*B*C*D en aangezien de Punto 0% scoort op actieve/intelligente veiligheid, is het eindresultaat (ten onrechte) 0 sterren.
Overigens scoren de Fiat 500 en Doblo, DS3, Opel Karl, Giulietta en nog wat andere auto’s uit ’17 ook slechts 3 sterren, en de Ford Mustang (’17) maar 2 sterren.
De NCAP zorgt er dus voor dat wij gaan vertrouwen op dot soort veiligheidssystemen en als techneut vind ik de zeer schadelijk!

Ben je gehecht aan je adaptieve cruise control in je Golfje, breng je hem weg voor een beurt en krijg je een Golf zonder…. Bij mij is gelukkig nooit mis gegaan, maar heb geen vertrouwen in de gemiddelde automobilist.
Tegenwoordig hebben we allemaal ‘rijhulpsystemen’ nodig. Niemand kan meer rijden.

Zo’n Punto is een prima wagen, niks mis mee. Hij oogt zelfs niet eens zo oud. Vind het nog steeds een guitig ding. Maar ja, dat levert geen 5 sterren op.
stiekem toch wel benieuwd hoeveel van die Punto’s er nog verkocht worden aangezien dit niet een oude icoon is zoals een G-wagon, Lada etc.
En maar Fiat advertorials plaatsen….
@connielingus: so what….
@dakarbemo: Jij steken die fienger in die gat!
Oud hok. Fiat minacht zn klanten zodanig dat ze gewoon niet de moeite nemen een opvolger te bieden. En de fanboys? Die dromen verder…..
3-2-1…….
@amersfoorter: volgens mij is het geen minachting meer gebrek aan Dollarsss overigens zijn er wel nieuwere Punto Evo’s maar worden niet in NL geleverd en is men bezig met nieuwe Punto
@amersfoorter: Yep. Mag niet gezegd worden hier maar iedereen kan zien dat t hele Fiat concern klaar is met spitten. Nu 2 “nieuwe” alfa’s dus de komende jaren geen nieuwe Fiats of andere meuk.
@connielingus: De Giulia scoort ook matig.
@healey:
In jouw test? Euro NCAP & IIHS denken daar namelijk heel anders over.
@healey: oje, vertel, je weet vast meer dan wij
Een tijdloze schoonheid die Punto.
@alfablog: en toch was de Grande Punto een stuk fraaier dan de Punto Evo. De facelift van de Evo maakte het enigszins goed, maar de neus blijft minder dan het origineel helaas.
En een polo van diezelfde generatie is heel veilig man ach wat een propaganda van VAG groep dit weer hou toch op dat Duitse voor te trekken Nederlanders jullie zijn geen moffen dus hou is op dat volk met alles is goed mee te associëren want Duitse zooi gaat net zo goed kapot alleen kost wat meer dat Duitse bagger spul laterzzz
Het gordellampje was waarschijnlijk defect…
Vriend van mij had zin in een proefrit te maken. De eerste dealer die een auto vrij had was de fiat garage, met een Gran Punto. Wij rijden. Reed niet verkeerd, maar ik kon er niet bij waarom ik de auto zou kopen, en wel hierom:
Mijn eigen auto was op dat moment een 6 jaar oude H Astra. De gloednieuwe Gran Punto reed niet beter, maakte veel meer rumoer, minder opties, voelde minder luxe aan, was niet ruimer, het enige pluspunt: Hij was nieuw. Maar de nieuwprijs was helemaal niet veel minder als een nieuwe Astra.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).