• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Financiële problemen voor Saab-eigenaar NEVS [updated]

Auteur: Author, gepost 12 augustus 2014 om 19:53 – 20 Reacties

Productielijn Saab


Wederom big trouble in little Trollhättan.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) nam in 2012 de failliete Saab-boedel over, met het ambitieuze plan om het bekende Zweedse merk overeind te houden. Dat gaat vooralsnog niet helemaal zoals gepland. Nadat eerder al de productie stil kwam te liggen zou een stel Chinezen en Indiërs de toko wel even overnemen.

Van dat gerucht is tot dusver niks meer vernomen, maar de berichten die nu uit Zweden komen lijken minder positief te zijn. NEVS zou namelijk sinds februari dit jaar een betalingsachterstand hebben bij toeleverancier Labo Test. De schuld bedraagt ruim 16.000 euro, niet echt een schokkend bedrag.

Labo Test heeft intussen het faillissement van NEVS aangevraagd en volgens Mona-Lisa Johansson, woordvoerster van de rechtbank van Vänersborg, vindt er op 18 september een zitting plaats waarop meer duidelijk wordt over de toekomst van het merk, die er niet al te rooskleurig uit lijkt te zien. (via: svd.se)

UPDATE: NEVS ontkent in de verklaring ten stelligste dat er bijna sprake was van een faillissement, Labo heeft inmiddels aangeven dat het afziet van een gang naar de rechtbank.

Fotocredit: autojunk

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • praktische cabrio
    Praktische cabrio voor 9K? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, nevs, Saab

Vorig bericht: « Agent filmt Ferrari 458 onder diensttijd. Is dat oké?
Volgend bericht: Gespot: de nieuwe Mercedes-Benz(illa) S65 AMG Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    12 augustus 2014 om 20:07

    Ik ben een groot Saab fan, maar de levensvatbaarheid van het project is domweg te klein. Over een paar jaar zijn maar 5 grote concerns (en Morgan, uiteraard).

    Login om te reageren
  2. diablogt zegt

    12 augustus 2014 om 20:09

    Sow 16.000 keiharde euro’s. Wat verdient een arbeider daar? 5 euro p/m?

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      12 augustus 2014 om 20:14

      @diablogt: hahaha…. ik dacht hetzelfde!

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 augustus 2014 om 20:18

      @diablogt:
      Zucht, Saab heeft een betalingsachterstand bij een toeleverancier, gewoon spullen dus die ze niet betaald hebben..

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 augustus 2014 om 20:52

      @diablogt: Het zou zomaar zo kunnen zijn dat deze schuldeisers een paar jaar geleden al flink nat zijn gegaan bij de vorige ondergang van SAAB, en dit keer gewoon geen risico willen nemen.

      En als NEVS nu al geen 16.000 Euri’s kunnen betalen, belooft dat weinig goeds. Er zijn vast wel meer bedrijven die wachten op geld.

      Login om te reageren
    • lacker zegt

      12 augustus 2014 om 22:43

      @diablogt: Het gaat om 150.000 Zweedse kronen. Als de SvD het juiste aantal kronen heeft genoteerd, klopt het bedrag. EUR 16.336,80 (wisselkoersen.nl). In dat geval lijkt het me ook een beetje Telegraaf-sensatie.

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      13 augustus 2014 om 01:52

      @diablogt:
      Is inderdaad wel een héél laag bedrag maar er is een update die mist aan het artikel:

      Update (18:00): Swedish television reports that the CEO of Labo test was unaware of the legal motion. It was the company handling their invoices that filed on their behalf. “We will now consider our options and one alternative might be that we withdraw our request”.

      Of met andere woorden, Labo test heeft deze niet ingediend maar een andere firma die de betalingen afhandelen (soort van incassobureau?)

      Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    12 augustus 2014 om 20:15

    Ik denk dat we realiteit onder ogen moeten zien en concluderen dat Saab geen toekomst heeft alleen een rijk verleden.

    Login om te reageren
  4. maestro zegt

    12 augustus 2014 om 20:15

    16.000? Das een halve auto..

    Login om te reageren
  5. Carreza zegt

    12 augustus 2014 om 20:17

    Zou Victor Muller ondertussen weer genoeg geld bijeengesprokkeld hebben om het merk terug over te nemen…? Dat en nog zoveel meer zien jullie in de volgende aflevering van de Saab-soap.

    (en de verplichte noot) Go Victor, Go!

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    12 augustus 2014 om 20:26

    Werden er bij NEVS dan Saabs gemaakt? Zelfs als Saab liefhebber in hart en nieren heb ik niks met het laatste model 9-3. Te gewoontjes voor een Saab en gebouwd met wegwerponderdelen uit de GM schappen

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      12 augustus 2014 om 20:39

      @moveyourmind: met die terugroepacties in het achterhoofd geloof ik dat GM wegwerponderdelen gebruikt bij al hun merken …

      Login om te reageren
  7. csx3000 zegt

    12 augustus 2014 om 20:48

    Misschien bedoelt Mauritsh 160.000 euro of erger nog 1.600.000 euro.
    16.000 euro sta ik elke maand rood en ik overleef het nog makkelijk!

    Login om te reageren
  8. 599gto zegt

    12 augustus 2014 om 20:56

    Saab heeft haar ziel verkocht door met anderen autofabrikanten te gaan samenwerken ze moesten klein en exclusief blijven .

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      12 augustus 2014 om 21:12

      @599gto: Dat samenwerken deden ze niet zomaar denk ik. Al die projecten, systemen,etc. worden niet met bananen betaald.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 augustus 2014 om 09:35

      @599gto: klein en exclusief is precies hetzelfde als kansloos. WIl je een voorbeel van klein en exclusief, met een Saab connective en absoluut kansloos: Spyker.
      Je ziet het met de Italiaanse huizen voor design en kleine series, kleine Britse en Duitse fabrikanten van sportwagens ze vallen 1 na de ander om. Dus dat Saab zich met GM heft ingelaten was noodzakelijk. Probleem alleen was dat er bij Saab te weinig gebeurde en wat er gebeurde op de verkeerde plekken was. Het zal de klant worst zijn dat de motor in de Saab 100% identiek is aan die van Opel, maar Opel knoppen in het interieur kan echt niet.

      Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    12 augustus 2014 om 21:43

    Saabs never ending story.

    Login om te reageren
  10. theyoungsaablover zegt

    12 augustus 2014 om 22:31

    Huiln met de pet op :(

    Login om te reageren
  11. peke zegt

    12 augustus 2014 om 23:03

    Vermoedelijk leveranciers die onder Müller al fors de boot in zijn gegaan en nu geen risico willen lopen.

    Maar ik zie weinig levensvatbaarheid voor Saab. Hier moet volgens mij een miljardenconcern in gaan om nieuwe modellen te ontwikkelen, anders lukt het niet.

    Weet niet wat voor bedrijf de huidige eigenaar voor een concern is, maar klinkt met 16.000 betalingsachterstand niet echt spectaculair?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 augustus 2014 om 09:11

      @peke:
      Klopt!
      Er zijn genoeg leveranciers die nog geen schroef leveren of een engineer er een uur aan laten besteden tenzij NEVS eerst vooruit betaald.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North