• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fisker: ‘brand niet veroorzaakt door hi-tech onderdelen’ [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 augustus 2012 om 11:49 – 23 Reacties

Vuurtje?


Na het tweede Amerikaanse Karma-brandje vorige week, dook Fisker meteen bovenop de materie voor de nodige damage control. De publieke opinie is namelijk nog wat onzeker over auto’s met batterijen. In een statement geeft het aan dat de oorzaak buiten de hi-teh onderdelen lag.

Direct na de brand is Fisker, samen met de onafhankelijke Pacific Rim Investigative Group, aan een onderzoek naar de brand in Woodside, Californië, begonnen, en het voorlopige vonnis luidt: “[..] the ignition source was not the Lithium-ion battery pack, new technology components or unique exhaust routing.”

Volgens Fisker ontstond de brand buiten het motorcompartiment, maar verdere informatie wordt nog niet gegeven. Op een later tijdstip zal hier ongetwijfeld op teruggekomen worden.

Na de eerste brand in Texas werd door experts geopperd dat een mogelijke oorzaak de te krappe behuizing van de motor zou zijn. Aanvankelijk zou er een lichter blok gemonteerd worden, maar omdat het gewicht hoger uitviel, werd gekozen voor een grotere motor. Substantieel bewijs voor deze claim ontbreekt, en aangezien het aantal brandjes tot nu toe tot twee beperkt is gebleven, mag er wat scepsis in acht worden genomen.

In de VS alleen branden elk jaar zo’n 300 voertuigen ‘spontaan’ af, waarvan de helft personenauto’s zijn. Echter, Fisker houdt zich bezig met materiaal dat relatief nog wenig kilometers onder echte omstandigheden heeft gemaakt, en bovendien zijn er nog niet zo veel Karma’s uitgeleverd, dus relatief gezien kan je twee brandjes ook zeker niet van de tafel vegen.

Er is geen twijfel over dat Fisker de incidenten serieus neemt en er op gebrand (sorry..) is de oorzaak te achterhalen, al was het alleen maar om de (doorgaans Republikeins getinte) felle tegenstanders in de VS de mond te snoeren. Bangmakerij is een sterk wapen, en juist dit wordt ingezet om de publieke opinie tegen ev’s en hybrides te doen keren.

Wordt vervolgd.

UPDATE: oorzaak was een kapot ventilatortje.

Ook interessant!

  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • Karma GS-6
    Raad eens welke auto wéér een nieuwe versie krijgt?
  • Ook de paus gaat elektrisch
  • Nieuws van Karma: sexy SUV of goedkope na-aper?

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Fisker, Hybride, karma, vuur

Vorig bericht: « Video: 5 minuten spookrijders trotseren in de Oekraïne
Volgend bericht: Video: lekker 125+ kachelen met je caravan »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    14 augustus 2012 om 11:51

    Oef, niets high-tech… Het is dus slechts de basis van een auto bouwen dat ze niet onder de knie hebben…

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      14 augustus 2012 om 12:35

      @StijnB: lol!

      Login om te reageren
  2. bbroek zegt

    14 augustus 2012 om 11:51

    zeker weer de lijm.

    Login om te reageren
  3. RubenPriest zegt

    14 augustus 2012 om 11:52

    “Wordt vervolgd” spannend! Ik ben benieuwd wat het probleem dan wel is.

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    14 augustus 2012 om 12:08

    Geen recalls=niet premium

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 augustus 2012 om 12:41

      @bsxc2:
      Dan moet Toyota wel heel premuim zijn…

      Login om te reageren
  5. notsobig zegt

    14 augustus 2012 om 12:09

    Brand veroorzaakt door een slechte karma?

    Login om te reageren
  6. matthijsie zegt

    14 augustus 2012 om 12:20

    Karma is a bitch!

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      14 augustus 2012 om 12:35

      @matthijsie: je bent me voor.

      Login om te reageren
  7. bempi zegt

    14 augustus 2012 om 12:27

    Audi trend wordt overgenomen door Fisker.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      14 augustus 2012 om 12:37

      @bempi: Audi…? Je bedoelt Ferrari en Lambo?

      Maarja, shit happens zeker?

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        14 augustus 2012 om 12:58

        @stanny:

        Nou meer over die R8 die regelmatig en overal bijna in de fik vliegt om dezelfde redenen.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          14 augustus 2012 om 14:20

          @bempi: dat was die testwagen, geen productiemodel.

          Login om te reageren
  8. KEV9 zegt

    14 augustus 2012 om 12:42

    bestaat zo’n kunststoffen auto dan ook nog uit high tech onderdelen? Als je een paar batterijen al high tech gaat noemen ben ik benieuwd wat de volgende stap is in het noemen van superlatieven

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      14 augustus 2012 om 12:53

      @Soulmaster: Ik heb laatst een presentatie gehad van een hoge pief van Mercedes AMG Petronas High Performance Powertrains over de ontwikkeling van het accupakket van de elektrische SLS. Geloof me dat is ontzettend high tech.

      Login om te reageren
  9. HZW zegt

    14 augustus 2012 om 12:46

    Audi doet ook altijd of zijn neus bloed als het om problemen gaat.

    Login om te reageren
  10. DennisS65B40 zegt

    14 augustus 2012 om 12:58

    “Aanvankelijk zou er een lichter blok gemonteerd worden, maar omdat het gewicht hoger uitviel, werd gekozen voor een grotere motor.” Huh? Die dan lichter zou zijn?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 augustus 2012 om 13:03

      @audir8v10: Het totaaalgewicht van de auto. Dacht dat dat wel duidelijk was.

      Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      14 augustus 2012 om 13:24

      @audir8v10: Ja, want in een grotere motor is meer plaats voor lucht, dus lichter. Uiteraard.

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        14 augustus 2012 om 15:01

        @luxaeterna: hahaha nou snap ik hem! Grotere motor = grotere cilinderinhoud = lichtere totaalgewicht van de auto. Duh.

        Login om te reageren
  11. Frankypanky zegt

    14 augustus 2012 om 15:54

    Citaat: ‘brand niet veroorzaakt door hi-tech onderdelen’

    Conclusie, brand is veroorzaakt door low-tech onderdelen. Wat dat nou zo moeilijk, meneer Fisker?!

    Login om te reageren
  12. mattraket zegt

    14 augustus 2012 om 20:11

    @ Sir Smokalot: ”In de VS alleen branden elk jaar zo’n 300 voertuigen ‘spontaan’ af.” Dat zijn er dus 300 per DAG, oftwel meer dan 100.000 per jaar. Maar dat wist je natuurlijk al, slip of the keyboard :-)

    Login om te reageren
  13. dubhead zegt

    15 augustus 2012 om 09:09

    Turbo zit toevallig links?

    CF motorkap

    Intercoolers en radiatoren in zijn muil (ook voor de electro toestand)

    needs more speedholes doctor

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North