• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Force 1: de nieuwe supercar van Henrik Fisker

Auteur: Author, gepost 11 december 2015 om 12:17 – 15 Reacties

Force 1: de nieuwe supercar van Henrik Fisker


De eerste schets ziet er in elk geval gelikt uit.

Henrik Fisker had al aangekondigd met een nieuw automerk op de proppen te willen komen, maar langzaamaan begint het project serieuze vormen aan te nemen. De gevierde ontwerper (overzichtsartikel) trek op de aankomende show in Detroit (januari 2016) het doek van zijn Force 1. Het klinkt een beetje als een presentje dat je buurvrouw bij haar abo op de Flair cadeau kreeg, maar Fisker heeft grote plannen.

De auto moet namelijk rond de 300.000 dollar gaan kosten. Da’s zeker naar Amerikaanse begrippen een hoog bedrag. Daarvoor krijgt de klant een supercar met atmosferisch blok (hoera!) dat het hoogste specifieke vermogen ooit ever zou moeten leveren. We hebben het effe voor je opgezocht, maar de auto die momenteel per liter de meeste pk’s uit z’n atmosferische blok peutert is de Ariel Atom V8. Die levert ruim 165 pk per liter. Succes, Henrik.

Uiteindelijk moeten er 50 exemplaren van de band rollen, allemaal rijkelijk voorzien van carbon en actieve vering en demping. Een handbak met zes versnellingen is standaard, de cruiser vinkt de optionele automaat aan. In beide gevallen wordt de power echter alleen naar de achterwielen gestuurd. Desalniettemin zou de Force 1 geschikt zijn voor zowel dagelijks gebruik als een paar hete ronden op het circuit.

Fisker blaast dus wel behoorlijk hoog van de toren, maar dat doet Alfa Romeo ook. Dat moet dus helemaal goedkomen met die Force 1, die overigens verdacht veel weg lijkt te hebben van de Aston Martin One-77.

Ook interessant!

  • hopeloos ouderwetse configurator
    Hopeloos ouderwetse configurator voor nieuwe Tesla-concurrent
  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • Karma GS-6
    Raad eens welke auto wéér een nieuwe versie krijgt?
  • Ook de paus gaat elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

detroit-2016, force-1, henrik-fisker, Schetsen, Supercars

Vorig bericht: « Hoe deze intelligente autoruiten verbruik besparen
Volgend bericht: Effe lekker revven in hartje Londen? Da’s dan € 1.200 »

Lees Interacties

Reacties

  1. michaelcorleone zegt

    11 december 2015 om 12:19

    Als je de Z8 en de DB9 heb ontworpen verwacht ik niet anders dat het weer fraai wordt.

    Login om te reageren
  2. volvologisch zegt

    11 december 2015 om 12:20

    Vallen en weer opstaan, blijven doorgaan. Doet me een beetje denken aan die Nederlanderse automaker uit Zeewolde……. hoe heette die ook alweer? xD

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    11 december 2015 om 12:23

    Het eerste wat ik dacht was Aston Martin. Kan hij niet samen met hun een dealtje maken?

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    11 december 2015 om 12:26

    Als ik dat overzichtsartikel bekijk, lijkt alles wel erg op elkaar. Vind zn werk niet bepaalt mooi, ben benieuwd of t m gaat lukken..

    Login om te reageren
  5. 991gt3rs zegt

    11 december 2015 om 12:27

    Zie hier het meest ver gevorderde productiestadium van de force 1 die er ooit gaat komen

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    11 december 2015 om 12:35

    Afgaand op de schets heeft het inderdaad een hoog Aston Martin One-77 gehalte. Maar goed, dit is het werk van de man die de DB9, en daarmee eigenlijk ook de designrichting van de rest van het AM-gamma, heeft vormgegeven dus dat die vormen erin zitten is niet heel opmerkelijk.

    Ik ben wel benieuwd naar hoe het er straks in het echt uit gaat zien, en in hoeverre Fisker zijn plannen weet te realiseren. Het verhaal van een atmosferisch blok met het hoogste specifieke vermogen ooit en dan ook nog gekoppeld aan een handbak klinkt goed. Aan zijn ontwerpen ligt het meestal niet, dus nu maar hopen dat de financiële kant van het verhaal ook in orde is en er straks inderdaad 50 van die wagens rondrijden.

    Nog één ding: Force 1? Serieus? Dat klinkt als iets wat een kind van vijf zou verzinnen. Kom eens met een naam die wat sexyer klinkt!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 december 2015 om 16:14

      @Edge: een mega hoog specifiek vermogen is alleen zinvol als het voertuig extreem licht is. Bij een auto van meer dan een paar honderd kilo wil je onderin de toeren ook nog wat te vertellen hebben. En aan die tekening te zien gaat het geen ultra licht karretje worden.

      Login om te reageren
  7. humpyourdog zegt

    11 december 2015 om 12:39

    Kont lijkt wel een jaguar f-type

    Login om te reageren
  8. crew zegt

    11 december 2015 om 12:45

    Schets is inderdaad een rip-off van een Jaguar F-type! Erg jammer dat er geen eigen design is gevonden..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      11 december 2015 om 13:27

      @crew:
      De F-type ligt nogal in het straatje van Fisker. Had zomaar van hem kunnen als je zijn ontwerpen zo bekijkt….

      Dus rip-off…, mwah

      Login om te reageren
  9. thimochand zegt

    11 december 2015 om 13:09

    One 77

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    11 december 2015 om 13:12

    Ik zie er ook wel een beetje Aston en Jaguar in. Maar daar is helemaal niks mis mee. Met het design komt het dan ook wel goed. Daar hoef je bij Fisker niet aan te twijfelen.
    Wat betreft de technische specificaties en de financiële haalbaarheid heb ik sterke twijfels.

    Login om te reageren
  11. Rob zegt

    11 december 2015 om 13:36

    Ik ben benieuwd. Ik vind de ontwerpen waar hij een aandeel in heeft gehad briljant.

    Vloeiend en sierlijk. Een goede basis, zonder poeha. Ik hoop dat ie weer zoiets doet. Maar ik vrees dat daar geen vraag meer naar is, als je die kermis Ferrari’s en McLarens vandaag de dag zo ziet…..

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    11 december 2015 om 15:25

    Ik heb met een rendertje geprobeerd het design wat te verduidelijken, op basis van bovenstaande schets…

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    11 december 2015 om 15:51

    Nog even wat dramatischer aangezet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North