Het lijkt erop dat Jaguar met zijn Mercedes-kippendiss enkele weken geleden Pandora's doos heeft geopend. De PR-prikjes die autofabrikanten onderling uitdelen volgen elkaar nu in rap tempo op. De laatste ronde is een klassieker: BMW vs Audi.
De Beierse broedertwist gaat over Audi’s Sport Quattro laserlight. ‘Hahahahah, dat hadden wij in 2011 al, en we zijn er (als verwacht) al bijna klaar mee OMG n00b lame 1337!!11!!’, aldus BMW in een tweet:
..zegt BMW, de fabrikant die er maar niet in slaagt in één keer een auto te onthullen, maar zo nodig voorafgaand aan elk productiemodel een nagenoeg identiek ‘concept’ neerzet. Daarnaast is het niet zo dat er vanuit Ingolstadt niets met laserlicht wordt gedaan, vorig jaar op de CES zagen we nog een lasershowtje. Maar soit, het is altijd leuk om de PR-boys met elkaar in de slag te zien gaan.
Bovendien is Audi ook niet brandschoon, toen vorig jaar tijdens de pauze van de Super Bowl het licht in de Mercedes-Benz Superdome uitviel, kwamen ze meteen met deze tweet. All fun and games, right?
Het wachten is op een vinnige reactie. Ik zet in op iets omtrent Audi’s Le Mans-racesuccessen en de nadruk die ook hierin op de lampjes wordt gelegd.
39 reacties
Je kan bepaalde modellen niet mooi vinden of iets belachelijk vinden aan een bepaald model, maar hater van het volledige merk?
Dan ben je meer hater van het imago dat rond dat merk hangt en dus meer aan de gebruikers van die wagens… Waar Bmw als automerk soms weinig kan aan doen…
Daarom vind ik die discussies rond automerken van welk merk beter is zo zinloos..
Als je het mij vraagt kan een echte autoliefhebber hierin een duidelijk onderscheid maken en zeggen dat Bmw in een bepaald segment de beste maakt, Audi in een ander segment en Mercedes dan weer in nog een ander segment van de markt…
Maar da’s mijn bescheiden mening natuurlijk ;-)
Beide kosten alleen maar geld en er is geen auto die er beter of leuker van gaat rijden.
Geef dat geld dan aan de aandeelhouders en/of maak de auto’s goedkoper en/of stop het geld in innovatie.
De spijker op z’n kop, ik heb ook liever een mooi onderstel dan “kekke” lampjes en andere nutteloze gadgets.
Inderdaad, een soort ruit ontwikkelen die een plaatselijk kan dimmen. Zou ideaal zijn!
.
Wat je zegt is simpelweg niet mogelijk. Beide bedrijven zijn het hoogtepunt van tech en innovatie binnen de branche. Innovatie kan niet geforceerd worden met euro’s.
.
Bijvoorbeeld… Af en toe kom je wel eens mensen tegen die tegen dierproeven zijn. Als argument dragen ze aan dat proeven ook op computermodellen uitgevoerd kunnen worden. Alleen, die modellen zijn er nog niet (en al helemaal niet betrouwbaar). Volgens deze personen moet de pharma industrie en overheid hierin geld pompen. Dat doen ze, met miljarden tegelijk, een betrouwbaar computermodel van de homosapien is namelijk héél véél geld waard. Maar, of ze er nu 100 of 200 miljard dollar tegenaan gooien, de innovatie gaat niet ‘sneller’. Innovatie vindt namelijk alleen plaats als de volledige keten van kennis en technologie op elkaar aansluiten, en dat is een langdurig traject wat eigenlijk niet zo veel met geld te maken heeft.
.
En misschien het belangrijkste argument… Merkwaarde wordt bepaald door identiteit en imago en niet door zozeer door innovatie.
ja, in hoeveelheid ledjes op je auto plakken hebben ze zeker een edge…
Beetje alsof iemand bij Philips zegt dat ze betere auto’s maken dan Osram.
Maar goed, ik neem aan dat jij audi adept bent dus pak vooral de kruimels en wees er blij mee. Blijf ik wel Freude am Fahren doen.
Qua ledverlichting is Audi inderdaad grootgebruiker:p
Wat me wel opvalt is dat Audi telkens weer veranderd van verlichting, terwijl Bmw dezelfde basis aanhoudt!!
Misschien wil Audi net zoveel a6jes als 5 series verkopen ;-)