
Het euvel komt alleen voor bij de elektrische CLA.
”Toch maar voor de benzine-CLA moeten gaan, schat”, kan het klinken tussen de eigenaar van een nieuwe CLA en diens partner bij een snellaadstation. De nieuwe Merc liet een erg goede indruk op ons achter en ook zijn prijs valt reuze mee in vergelijking met de concurrentie. Maar er nog wel één vrij groot nadeel aan de CLA: de laadstructuur.
Het probleem zit hem bij de DC/DC-booster. Dit is een omvormer die de laadstroom reguleert. Hij zorgt ervoor dat de laadtijd zo efficiënt mogelijk is. Tevens maakt de omzetter het mogelijk om te switchen tussen 400 volt (van 50 kW tot 250 kW) en 800 volt (vanaf 350 kW) technologie. Het probleem van de nieuwe Mercedes CLA bij deze booster is dat ie, eh, er geen heeft.

Door het ontbreken van de DC-omzetter heeft Mercedes moeten kiezen tussen 400 of 800 volt techniek. Op de lange termijn is 800 volt verstandiger, maar nu zijn er nog veel snelladers met 400 volt, zoals de Tesla Superchargers. Mercedes koos voor de toekomst waardoor opladen alleen kan met de snelste laders.
Snelladen met de elektrische Mercedes CLA
Het ontbrekende onderdeel werd voor het eerst gezien door het Amerikaanse Wards Auto. Mercedes geeft niet aan waarom er geen DC-omzetter in de CLA zit. Wat het merk wel doet, is op de website aangeven dat opladen bij laadpalen met 400 volt niet mogelijk is. Daarnaast krijg je alle snellaadstations met 400 volt niet te zien op de navigatie.
Snelladers in Nederland
Dankzij de databank de overheid weten we precies hoeveel laadpunten er in Nederland zijn. De laatste telling was in maart 2025. Toen stonden er in totaal 110.593 reguliere publieke laadpalen, 74.284 semipublieke reguliere laadpalen en 5.672 snellaadpunten met minimaal 50 kW aan laadvermogen in ons land. Die snelladers zijn dus alle palen met 400 én 800 volt techniek. Nog geen drie procent van alle palen kan de CLA-rijder snelladen.
Van die 3 procent heeft het merendeel ook nog eens 400 volt architectuur. 4.001 laders gebruiken deze technologie tegenover 1.671 snelladers met 800 volt. Oftewel, de Nederlandse Mercedes CLA-rijder kan straks bij minder dan de helft van de snelladers terecht. Oei.
Er zit schot in de zaak
Er is ook nog goed nieuws voor Mercedes en zijn klanten. Fastned vertelt aan Autoblog.nl dat het aantal snelladers met 800 volt techniek groeit. ”Als wij kijken naar ons Fastned-netwerk met snelladers, dan kan eigenlijk bij al onze snelladers geladen worden door deze auto”, zegt Seth van Roemburg van Fastned. Volgens hem kun je er vanuit gaan dat je bij 95 procent van de Fastned-snelladers op 800 volt kunt laden.

En zo zal het er vermoedelijk bij meer laadbedrijven aan toe gaan. Over een paar jaar kan dit probleem dus weg zijn, maar voorlopig moeten de CLA-rijders dus goed zoeken om een geschikte snellaadlocatie te vinden. Wel zo fijn als je af en toe kunt snelladen. Zeker wanneer je thuis nóg langzamer moet opladen.
Jezus man, wil je EV’s nou gemeengoed maken of niet. Dit is moeilijker maken dan nodig. Zorg gewoon dat je overal kan laden. Wat kost zo’n omvormer. Alsof er ook maar 1 eigenaar is die denkt: oei wat ben ik blij dat mijn auto 400 euro goedkoper is en nu kan ik bijna nergens laden, top!
Andere orde van grootte, maar op mijn eNiro kostte het 500,- om 3-fase laden mogelijk te maken, waardoor ik bij publieke palen (en voor de deur met de juiste meterkast) 11kw kon laden ipv 2.7kw. Dat was natuurlijk een no-brainer. Al zou 400 en 800 volt me 1000,- kosten dan had ik meteen ja gezegd.
Statistiek waar de ogen van tranen. 1671 is gewoon 29% van alle snelladers. Waarschijnlijk in Nederland geen probleem, maar tripjes naar het buitenland zou ik niet wagen…
Wat een belachelijk besluit van Mercedes zeg. Betaal je al een godsvermogen voor zo’n relatief kleine auto, kan je niet eens overal laden. Zo maakt men elektrisch rijden alleen maar minder aantrekkelijk door groeiende zorgen bij de consument in het algemeen door dit soort berichten
Dus de langere trips wordt plannen, moet maar net zin in hebben..
Wel een beetje een vreemde aanpak. Waarom geen batterij die gesplitst kan worden bij een 400v laadstation zoals o.a. de A6/Q6. Los hiervan lijken de heel veel (nieuwere) snelladers tegenwoordig 800v dus vermoedelijk zal het in de praktijk wel meevallen. maar goed, die vakantietrip waarbij elke lader bezet is of naar een ver land wil je ook wel geen zorgen.
Zou je eens bij een ICE moeten proberen: alleen tanken bij ron102 stations. Kijken hoe snel ze met fakkels en hooivorken voor je deur staan. Maar de EV rijder volgt gedwee …
@DeWitteCondor: die vergelijking zou alleen op gaan als blijkt dat ron102 de standaard wordt in de nabije toekomst. Terwijl het tegenovergestelde juist is.
Ik snap deze beslissing wel. Het motiveert uitbaters van snelladers om de switch naar 800V te accelereren, waar volgens mij vele moderne EV’s baat bij hebben. Geef het een paar jaar en deze issue is een non-issue.
Alleen heb je als nieuwe MB koper dus wel een paar jaar een issue, met je gloednieuwe auto. Dus nee, deze begrijp ik niet. Paar jaar te vroeg.
Hoe zit dit dan in het buitenland? Spanje, Frankrijk en Italië.
Wat een miskleun van Mercedes!
Als nu iedereen hem daardoor niet wil.. Dan kan ik hem wellicht kopen met de kop eraf/leuke korting. :-D.
Laatpaal stress wordt het meest ervaren door niet BEV-rijders is mijn beeld.
Als je met deze range nog stress hebt over bereik..
Heb een jaar elektrisch gereden, op zich prima te doen maar t meest storend vind ik het gebrek aan transparantie van de laadkosten. Aan de ene paal betaal je 60 t, een straat verder 40 etc. Als je dan ook nog eens bij de helft van de snellaadstations niet kan laden wordt het helemaal een puzzel. Ja het zal allemaal best mogelijk zijn, maar zonder eigen oprit / laadpaal (wat geldt voor veel mensen in de grote steden) is het wel een gedoe. Als je dan op vakantie gaat en ook nog niet eens overal kan snelladen wordt het er niet beter op. Volgens mij moet het in 2025 een stuk simpeler en transparanter kunnen. Is het trouwens ook nog steeds zo dat je met allerlei verschillende laadpassen op vakantie moet? Want dat slaat natuurlijk ook nergens op
Irritant, maar met de enorme actieradius en de goede MB navigatiesystemen die alleen 800v laadpalen weergeven zal het probleem in de praktijk wel meevallen
Nouja, meevallen. Ik woon zelf in Zuid Limburg. Daar staan niet zoveel van die Fastned stations, vijf stuks welgeteld. Zes als je eentje vlak over de grens in Duitsland meetelt. Voor mij is de dichtstbijzijnde locatie 20 minuten rijden, en dan staat er op de website van Fastned niet eens bij of die locaties 800V ondersteunen.
Dat vind ik nogal veel gedoe om m’n auto weer opgeladen te krijgen.
Er zijn genoeg AC palen waar je hem ook gewoon op kan laden hè.
Zou dit een probleem van Mercedes zijn? Of van de aanbieders van snelladen?
Zelf denk ik het laatste, waarschijnlijk had men bij Mercedes verwacht dat deze snelladers tegen de tijd dat dit model zou uitkomen net zo snel geëvolueerd zouden zijn als hun laad technieken, helaas voor Mercedes blijkt dit in de praktijk vies tegen te vallen, maar wellicht wist Mercedes dit ookal en hebben ze eerst gewoon de auto gepresenteerd en tegen de tijd dat de uitleveringen beginnen hopen ze het opgelost te hebben. Of misschien,mercedes kennende, komen ze over een maandje met hun eigen superchargers zoals bij Tesla en is het gewoon slimme marketing om hun klanten voor te bereiden op dat wat komen gaat.
Mijn vraag is andersom. Als een ev geen 800v ondersteund kan ie in de toelomst wel publiek laden? Of worden oude evs straks geweerd bij publieke palen. Omdat ze te langzaam laden? Dat je ev occasie te oud is ..
Als je bedenkt dat er in Nederland maar 4.200 tankstations zijn valt het allemaal nog wel mee.
Slecht artikel weer. Die 0,9% is geclaimd wordt is totale onzin. Je kan bij 42% van alle snelladers terecht en bij 100% van de normale laadpalen. Wat neerkomt op 97% van alle laadpalen in Nederland.
Je kan dus alleen bij 400v snelladers niet terecht. Wel gewoon bij alle reguliere laadpalen en bij de 800v snelladers.
Vreemde actie van MB als dit waar is. Breng je een interessante EV op de markt, heeft tie zo’n rare uitrusting. Welk merk met 800V heeft ook dit euvel, alleen Mercedes?
Wat een fail…
Als je als koper dit te weten komt en er staan een paar andere modellen van de concurrentie bijna mooi in balans.. kies je toch nooit voor de mercedes. Dit gaat hen veel sales kosten, meer dan zo’n omvormer zou gekost hebben.
Dit is een dermate grote miskleun dat de CLA acuut van m’n shortlist af is.
In NL zou je hier in principe geen last van moeten hebben. In het buitenland is het echter een ander verhaal.
Ik ga vaak electrisch op vakantie en je bent in Toscane al blij als je ergens een werkende 50kWh lader bij een winkelcentrum vind die het ook doet. En dat is zeker geen 800V lader.
Tuurlijk zul je op de doorgaande wegen in een paar jaar overal met 800V terecht kunnen maar in de binnenlanden echt niet.
Misschien is de OBC die ook met 400V kan omgaan nog niet klaar of komt die optioneel (zoals vaak met 22kW laders)?
Want het is een bijzondere beslissen. Voor Nederland en Duitsland zou ik het aandurven maar voor de rest van Europa liever niet.