![Flitspaal tegen auto](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/avent-politie-3.jpg)
Een nieuw wapen tegen overlast.
Het stoer-doen-met-je-auto is een internationaal problemen. Niet alleen in Londen of in het centrum van Rotterdam zorgen auto’s en motoren voor overlast, ook in Zwitserland speelt het issue. In Rotterdam let de politie met een groepje agenten geregeld op automobilisten en motormuizen die tof doen en schrijven zo handmatig een bekeuring uit van enkele honderden euro’s. In Zwitserland willen ze het slimmer gaan aanpakken.
Het is de bedoeling dat er in Genève speciale flitscamera’s worden geïnstalleerd. De camera’s meten niet de snelheid, maar de geluidsvolume van een auto. Constateert de camera dat het geluid buiten proporties is, dan kan de automobilist of motorrijder een boete thuis verwachten. De maatregel moet niet alleen de overlast tegengaan, het is tevens een actie voor een schoner milieu. Het onnodig lawaai maken gaat immers gepaard met intrappen van het gaspedaal.
Zo’n camera zal eerst ontwikkeld moeten worden. Het duurt dus nog wel enkele jaren voordat Genève bezaait is met geluidscamera’s. Hoe het systeem in de praktijk werkt is nog maar afwachten. Een auto als een Ferrari 360 Challenge Stradale maakt af-fabriek al een enorme bak herrie muziek. Knappe camera die voorbij passerende supercars kan onderscheiden van Golf GTI’s met knetterende uitlaten. (via AD)
Fotocredit: Politie Rotterdam op Twitter
Laat ze mensen die te langzaam rijden op links eens lekker aanpakken. Geluid loopt de spuigaten ook wel uit, maar dat maakt mij niet zo veel uit. Ik hoop dat ze als eerst iedere bouwvakker in mijn buurt beboeten, schoolpauzes aflassen en eindelijk die duizend piek overmaken.
@fmgarcia: ff lekker je frustaties eruit…
@hotze: Goed gezien!
@fmgarcia: Betreft Zwitserland niet Nederland…. daarnaast heb je die duizend euro gehad in koopkracht versterking! JOEJOE
@sjeppie156: Naast een liegende overheid nu ook goedgelovige burgers die de overheid verdedigt. Net wat we nodig hadden.
@smijsie: Heb je daar ook bewijs voor? Redelijk sterk statement om te maken! Mijn claims van zojuist wil ik best bronnen voor geven hoor
Kusjes!
@sjeppie156: laat eens zien
@spylegion: Ik weet niet of AB het ok vind als ik doorlink maar dit zijn voorbeelden. het probleem zit hem echter in dat de hogere inkomens er minder van genoten hebben (want arbeidskorting), iets wat je natuurlijk bij de VVD niet verwacht. Het is zo dat de lasten ook flink stuk hoger zijn geworden al dan niet met milieu doeleinde. Daar zie ik echter geen probleem in, gebruik maar wat minder stroom dan. (lekker kort door de bocht) Gas heb ik niet in mijn situatie dus daar kan ik niet over spreken.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/werkende-nederlander-kreeg-wel-bijna-1-000-euro~b667c80b/
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/965571/hij-bestaat-de-1000-euro-voor-werkenden-van-rutte
Trek trouwens volledig je eigen conclusie dmv de doorrekeningen hier gaan juist wel de hogere inkomens op voorruit.
https://www.cpb.nl/webpub/keuzes-in-kaart-2018-2021/3_VVD/
Het is goed om kritisch te blijven echter vind ik roepen om leugens ect wel erg kort door de bocht.
(nee heb geen aandelen, nee ben geen lid van de JOVD noch VVD)
@sjeppie156: Amen
@sjeppie156: hier hebben we een goedgelovige linkse stemmer
@sanderm3: Economisch? Nee redelijk rechts, Mileu? Redelijk centraal. immigratie zit ik ook aan de rechtse kant maar wel met een humaan en empathische redenering.
Jammer joh :)
@sjeppie156: Gefeliciteerd jonguh… Ga ff een andere blog zoeken voor je politieke praatjes. Zal ons wat boeien wat jij van immigratie vindt…
@thomassnelweg: Hij was niet degene die over een ‘liegende overheid’ (en dus politiek) begon. Hij haalde slechts de gevraagde bronnen voor de 1000-euro-claim er bij (die niet eens ‘rechts’ van kleur zijn, overigens) en reageerde vervolgens op een ad hominem over zijn vermeende ‘goedgelovige linksheid’.
@vaakbenjetebang: Ook jij kan je dus beter gewoon voor politiek24blog inschrijven. Kan je lekker met de rest van de hominems daar debatteren over wie er begon.
Dit gaat toch nooit werken?
@redneckdarian: Echt wel. Luchthoorntje scoren bij de Action en bij elke Prius ff toeten. Mooi man!
@rijnooit: je brengt me op ideeën…
Zo moeilijk moet het niet zijn… Sowieso iedere auto welke veel decibel produceert flitsen en vervolgens dmv een programma een kentekencheck uitvoeren en de homologatiegegevens controleren. Als het aantal daadwerkelijk geproduceerde decibel hoger is dan de homologatie automatisch een boete versturen…
@scooper:
Ik kan je vertellen dat jezelf dan ook de sigaar bent..
Ik heb in het verleden diverse auto’s laten omkeuren ivm motorwijziging in Lelystad..
En dan ging het om vaak nieuwe motoren met de bijpassende nieuwe of nagenoeg nieuwe uitlaatlijn.. en zelfs in die gevallen kwamen we maar net aan de norm of soms zelfs net boven de norm..
Dus laat staan dat je een auto van een jaar oud gaat controleren of nog ouder of met een aftermarket uitlaat..
@fj272: ik hoop dat ik jou goed begrepen heb, maar ik neem aan dat jij het hebt over modificaties aanbrengen aan auto’s? Ik heb in al mijn jaren nooit een auto moeten om-/herkeuren. Op mijn auto’s met Duitse kentekens (waar je al voor het minste of geringste nieuwe TUV keuring moet ondergaan) heb ik het ook nooit gehad. Hier hebben we het over de mensen welke in een woonwijk of 50km weg hoog in de toeren rijden of mensen welke zelf hun auto’s hebben aangepast om continue lawaai te maken. Ik heb ook op sommige sportauto’s sportuitlaten, maar ik let altijd erop dat het product gekeurd is voor mijn auto. Op die manier weet ik dat ik met normaal rijgedrag altijd ruim binnen de norm van de wet blijf…
@fj272: een boete kun je altijd aanvechten. In geval van geluidsoverlast is dat makkelijk te doen, want als je kunt bewijzen dat je met een gekeurde uitlaatlijn rijdt, vervalt die boete vanzelf. Het is wat papierwerk, true. Maar dat is het ook als je door oom agent wordt staande gehouden.
@fj272: Precies. En als je dan ook ziet hoe ontzettend specifiek dat meetprotocol is, en hoe sterk het resultaat beïnvloed kan worden door zoiets ongrijpbaars als de wind, dan geef ik het ze te doen om zo’n camera te ontwikkelen.
Om een geluidsmeting voor de keuring geldig te maken moeten de omstandigheden in het juiste venster vallen, moet de auto een bepaalde tijd met een bepaalde constante snelheid de meetpaal naderen (die dan ook een voorgeschreven hoeveelheid vrij veld om zich heen moet hebben), en moet de bestuurder op het juiste moment minimaal een voorgeschreven hoeveelheid gas geven. Dat gaat in de echte wereld natuurlijk niet gebeuren.
Wellicht komt er een briljante inovatie uit dit project, maar dan kan feitelijk heel die drive-by noise meting van de typekeuring in de kliko.
Hoe gaan ze dat dan doen met rondscheurende Tesla’s ? Een beetje achterhaald aangezien we allemaal electrisch moeten gaan rijden ..
@redneckarie: hahaha idd. Tegen dat ze de dure ontwikkeling van die hardware hebben afgerond, mag je geen verbrandingsmotor meer kopen.
@redneckarie: daarvoor heb je tegenwoordig speciale camera’s die je snelheid meten adhv een radar. Als je te snel rijdt, wordt er een foto genomen van je nummerplaat en krijg je een boete in de bus. Ze noemen dit ook wel ‘flitspalen’.
@winkeb: joh meen je dat nou ? Krijg ik daarom zoveel cjib fanmail ??
Die gaan flink cashen rond oud en nieuw!
Lekker dan, rij je in een stevige onweersbui voorbij, krijg je een bekeuring
laaat ze lekker die bejaarden van de weg halen die oudjes zijn levens gevaarlijk
Wordt er serieus geld gestoken in een jarenlang project als dit? Ik vind het ook hinderlijk, vooral omdat het er debiel uitziet, die toffe boys in Rotterdam die 25x door dezelfde straat rijden op een avond, maar camera’s die geluid registreren lijkt me wat overdreven.
@granlusso: in Rotterdam centrum heb ik niet zo’n last van die paar auto’s die scheuren maar wel van auto’s die een kwartier staan te wachten met een enorm brommend geluid, geld ook voor Harley’s, dat doffe geluid resoneert tussen die flats en is enorm irritant als je op hoogte woont
@granlusso: sinds wanneer ligt Genève in Nederland?
De auto die gisteravond het meeste geluid maakte op de Witte de Withstraat in Rotterdam was een Golf GTI MK1 haha
@woutera: net zo asociaal, ook al is het een klassieker
Zwitsers houden nu eenmaal graag van stilte…
Of het nu gaat om auto’s.
Of staand plassen, dat in Zwitserland na 22.00 uur bij wet verboden is.
Of waar het geld van de Nazi’s verstopt is…
Ze houden de boel het liefst stil.
@moveyourmind: jij hebt blijkbaar geen idee waar het wagenpark van de Zwitsers uit bestaat.
@tttijn: vooral uit stilstaande autocollectie’s
Dus hoe moet ik dit zien?, voordat dit project af is rijd iedereen elektrisch..?
Ik hoop dat onweersbuien een flinke portefeuille hebben…
@michaelb: inweersbuien hebben geen kenteken
> Knappe camera die voorbij passerende supercars kan onderscheiden van Golf GTI’s met knetterende uitlaten
Als de wet geen onderscheid maakt dan hoeft de camera dat ook niet.
Als je weet wat er komt kijken om een rechtsgeldige geluidsmeting te doen lijkt het me sterk dat dit proefballonetje gaat lukken
Die auto kan er toch niets aan doen dat er aan beide kanten van de weg hoge huizen staan
Maar wat ik me, blijkbaar als enige hier, afvraag is: hoe gaan ze meten dat dát specifieke overlastveroorzakende geluid uit díé specifieke auto komt, met dát specifieke kenteken? Ik zou het heel knap vinden, maar zoals hierboven ook al gezegd: wanneer de camera helemaal ontwikkeld is, rijdt iedereen elektrisch.
Tegen de tijd dat het rond is rijden we allemaal elektrisch…..
Pfffffff
Wanneer komen we is in opstand tegen onze grote broer!?
@tttijn: wanneer we een Grote Broer hebben.
Jammer dit
Eigenlijk vreemd dat een Golf geen uitlaatgeluid mag maken en een Challenge Stradale blijkbaar wel?
@daniel1975: die stradale is gewoon officieel toegelaten dus voldoet waarschijnlijk net aan de geluidsnormen. Als je een rioolbuis onder je golfje schroeft voldoet hij denk ik niet meer ?
@wernerv8: ja, maar ergens toch vreemd, decibel output zou toch ook mee moeten tellen op een productie auto zou je denken
Dan toch maar eens een uitlaat met e keurmerk kopen voor de motorfiets
Wat een onzin….
Wat is nou mooier dan een lekkere Ferarri of een RAM 2500 Cumin Diesel V8??
@slowland: Een LFA
Stelt allemaal niks voor in NL, ga mensen maar eens beboeten obv inkomen, zoals in Zwitserland. Dan denk je nog wel even 2x na. Sommige motorgeluiden vind ik overigens prachtig maar van die mensen die met een holle buis rijden vind ik ronduit idioot.