Hoe deze intelligente autoruiten verbruik besparen

Auteur: , 40 Reacties

Continental legt het ons uit.

Hoe deze intelligente autoruiten verbruik besparen

Op de aankomende Consumer Electronics Show in Las Vegas (6 t/m 9 januari) presenteert bandenboer Continental een systeem met de ronkende naam ‘Intelligent Glass Control’. Hiermee kunnen alle ruiten van de desbetreffende auto met een simpele druk op de knop worden verduisterd, dankzij een speciale folie.

Volgens de maker zijn comfort en veiligheid daarbij gebaat, dat laatste vooral bij laagstaande zon en andere natuurverschijnselen die hinderlijk kunnen zijn tijdens het rijden. Bovendien hoeft de bestuurder niet langer de zonneklep voor z’n neus omlaag te trekken, wat betekent dat beide handjes kunnen worden gebruikt om mee op je telefoon te klieren te sturen. Aardig vergezocht, maar vooruit.

Wat dan wel weer een mooie bijkomstigheid is, is dat zonlicht op deze manier minder de kans krijgt om de auto op te warmen. Da’s gunstig voor de airco en dus ook voor het verbruik. EV’s zouden met gebruikmaking van deze techniek volgens Continental zelfs 5,5% verder kunnen komen op een volle acculading. Bovendien wordt privacy naar een hoger plan getild. Geboefte zal minder makkelijk in je geparkeerde auto kunnen kijken, dus laat die gouden AK vooral op de achterbank slingeren.

De techniek werkt middels partikeltjes die met een stroomstootje naar wens kunnen worden gerangschikt. Het spul is nu nog vrij kostbaar (en al lang en breed toegepast op de meer exclusieve automobiel), maar Continental gaat ervan uit dat de ontwikkelingen ervoor zorgen dat het systeem binnen afzienbare tijd ook voor Jan met de Golf bereikbaar wordt.



40 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Mooi man
Ja, Conti is natuurlijk ook bezig met alternatieven voor als we in de toekomst door de lucht zoefen. Banden zijn dan natuurlijk overbodig.
Goede ontwikkeling verder…
@jaspervdwinden: Conti is een van de hele grote jongens in het veld van toeleveranciers voor de automobielindustrie. Die doen veel, veel meer dan alleen banden ;)
@FelixF: ..en das maar goed ook want hun banden zijn de meeat vreselijke die ik ooit onder een auto heb gehad!
@ukbob: ben er ook niet kapot van, een bandenboer vertelde me eens dat continental in Nederland door Pon is groot gemaakt maar het absoluut geen Michelin of Pirelli is maar wel dezelfde prijzen hanteert.
@ukbob: eens voor wat betreft de zomerbanden, de winterbanden daarentegen zijn wel erg goed.. Komen ook steevast bij de besten in alle tests. Desalniettemin: iets anders dan Pirelli komt er bij mij niet onder de Jaaaaaaag en Maser.
@aj26sc: koel
@sr20det: in de winter is het meestal koel. Duh.
Jan met de Golf heeft al een petje tegen de zon. Vaak ook al heel donkere bubeltjes folie raampjes ;)
@bergmm: Ik heet geen Jan
Haal dar er maar eens af/uit als motoragent naast je staat. Verder mooie techniek die op meer plaatsen ingezet kan worden. Torentje bv als er weer bonnetjes en gespreksverslagen de la in gaan…
@insomnia: heb jij je afschriften van 15 jaar geleden dan nog bewaard?
@porsche928: een bon van 4,7 miljoen gulden uitgegeven publiek geld aan 1 persoon (nb 1 burger), ja die zou ik nog hebben ja. Zelfs moeten hebben lijkt me. Tenzij het beter uitkomt eea te verdoezelen omdat de trx het daglicht niet kan verdragen, dan zou er wellicht een motief kunnen zijn om…….oh wacht. Prutsers.
@insomnia: maar we hadden het over transparantie en ramen….dus….back on-topic. excuus dat ik deze zijweg gestart ben.
’t Ziet er van een afstandje een beetje uit alsof je ruiten beslagen zijn. Weer zo’n krent in een Golf die een airco te duur vond…

En dan is het nog maar de vraag of je het mag gebruiken, in ieder geval op de voorruit en de voorste zijruiten. Want die ruiten moeten wel vrij zicht bieden, en met dit systeem ingeschakeld wordt dat toch vrij lastig. Of zou je die zonneklepvervangende functie alleen voor het bovenste randje kunnen inschakelen? Dan nog laat het meer zonlicht door dan een echte zonneklep, dus dan heb je het over een dure oplossing die in feite slechter werkt dan een echte zonneklep. Die zou je immers ook elektriek kunnen bedienen…
5.5% is in de praktijk dus hooguit 5.5km, wel mooi concept
@stino: bij een tesla model s p85 zou +- 20km verder kunnen komen.
Ik wil niet zeiken maar naar
de titel mag nog wel eens gekeken worden
Als je je handen aan het stuurt houdt doordat je de zonneklep niet meer omlaag hoeft te trekken, hoe kun je dan de knop indrukken om de ramen te verduisteren?

Maar goed, het lijkt me wel een handige optie. Ook makkelijk voor als je sex in de auto wil. Kan daarmee altijd en overal.
de knop op het stuur zetten? Zomaar een idee.
@mauritsh: Inderdaad. Tijd voor weekend.
@berlinetta: Proost!
5.5% is dus in de praktijk 5.5km, wel mooi concept
@stino: naar de dichtstbijzijnde McDonalds en terug. Mooi toch?!
En mag het ook van oom agent? Getinte voorruit en zijruiten voor is toch niet toegestaan?
@dutchdriftking: Ik neem aan dat het hier om het achterruit gaat?
@clarkson: Ze hebben het over niet meer gebruik hoeven maken van de zonneklep, die zit in mijn auto toch echt aan de voorkant :)
@dutchdriftking: ja begrijp ik. Maar wat jij al zegt, dat mag niet.
Leuk bedacht, maar in hoeverre is dit nieuw? Mercedes heeft al een paar jaar een vergelijkbaar iets in de panoramadakjes van de SLK, SL en S-klasse.
http://techcenter.mercedes-benz.com/nl_NL/magic_sky_control/detail.html
@Edge: Het is helemaal niet nieuw, in de 70s en 80s kon je dit al in je penthouse laten installeren. En 5.5% winst is natuurlijk gebakken lucht, want dat is zo ongeveer het worst-case scenario van airco vol aan vs uit. maar als het buiten 35 graden is en je auto staat te bakken, dan maakt zo’n ruitje echt niet meer dan een paar graden verschil; is uiteraard wel fijn, maar zal in de praktijk amper 1% winst opleveren vermoed ik …
Wat ik me nou afvraag, wanneer komt er zoiets in je voorruit of een simpel rolgordijntje aan de voorkant. Maar dan met sensors die zien wat jouw ooghoogte is en hoe de zon schijnt zodat ze zelf een zwarte balk maken voor zover het nodig is.

Soort van camera achter je, naast je hoofdsteun ofzo in de B stijlen
@tstile: Dat is nog niet eens zo’n slecht idee, maar waarom moet het per se aan sensors gekoppeld zijn? Dat is toch veel te ingewikkeld? Gewoon iets dat je éénmalig moet instellen en daarna met één druk op de knop kunt activeren.
@Edge: omdat de zon niet altijd exact even laag staat…
@tstile: er is al een systeem wat ongeacht de stand van de zon of de hoogte van je ogen het felle licht wegneemt. Ze noemen het “de zonnebril”.
Jan met de Golf? De Golf zal snel uit het straatbeeld verdwijnen hahah
De Maybach 62 had dit al als optie. Elektrochromatisch melkglas!
Mogen ze ook weleens bij huizen toepassen. Scheelt weer een vracht gordijnen dichtschuiven s’avonds:P
@mperformance: bestaat al maar is ook nogal duur..
Gvd precies dit idee heb ik een jaar geleden al voorgedragen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).