• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe deze intelligente autoruiten verbruik besparen

Auteur: Author, gepost 11 december 2015 om 11:43 – 40 Reacties

Hoe deze intelligente autoruiten verbruik besparen


Continental legt het ons uit.

Op de aankomende Consumer Electronics Show in Las Vegas (6 t/m 9 januari) presenteert bandenboer Continental een systeem met de ronkende naam ‘Intelligent Glass Control’. Hiermee kunnen alle ruiten van de desbetreffende auto met een simpele druk op de knop worden verduisterd, dankzij een speciale folie.

Volgens de maker zijn comfort en veiligheid daarbij gebaat, dat laatste vooral bij laagstaande zon en andere natuurverschijnselen die hinderlijk kunnen zijn tijdens het rijden. Bovendien hoeft de bestuurder niet langer de zonneklep voor z’n neus omlaag te trekken, wat betekent dat beide handjes kunnen worden gebruikt om mee op je telefoon te klieren te sturen. Aardig vergezocht, maar vooruit.

Wat dan wel weer een mooie bijkomstigheid is, is dat zonlicht op deze manier minder de kans krijgt om de auto op te warmen. Da’s gunstig voor de airco en dus ook voor het verbruik. EV’s zouden met gebruikmaking van deze techniek volgens Continental zelfs 5,5% verder kunnen komen op een volle acculading. Bovendien wordt privacy naar een hoger plan getild. Geboefte zal minder makkelijk in je geparkeerde auto kunnen kijken, dus laat die gouden AK vooral op de achterbank slingeren.

De techniek werkt middels partikeltjes die met een stroomstootje naar wens kunnen worden gerangschikt. Het spul is nu nog vrij kostbaar (en al lang en breed toegepast op de meer exclusieve automobiel), maar Continental gaat ervan uit dat de ontwikkelingen ervoor zorgen dat het systeem binnen afzienbare tijd ook voor Jan met de Golf bereikbaar wordt.

Ook interessant!

  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut
  • De Bentley Continental GT Speed is terug

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

continental, glas, Techniek

Vorig bericht: « Zeg het maar: is deze LaFerrari gewrapt of niet?
Volgend bericht: Force 1: de nieuwe supercar van Henrik Fisker »

Lees Interacties

Reacties

  1. allesmetturbo zegt

    11 december 2015 om 11:48

    Mooi man

    Login om te reageren
  2. jaspervdwinden zegt

    11 december 2015 om 11:49

    Ja, Conti is natuurlijk ook bezig met alternatieven voor als we in de toekomst door de lucht zoefen. Banden zijn dan natuurlijk overbodig.
    Goede ontwikkeling verder…

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      11 december 2015 om 12:31

      @jaspervdwinden: Conti is een van de hele grote jongens in het veld van toeleveranciers voor de automobielindustrie. Die doen veel, veel meer dan alleen banden ;)

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        11 december 2015 om 12:40

        @FelixF: ..en das maar goed ook want hun banden zijn de meeat vreselijke die ik ooit onder een auto heb gehad!

        Login om te reageren
        • thomasthomas zegt

          11 december 2015 om 13:57

          @ukbob: ben er ook niet kapot van, een bandenboer vertelde me eens dat continental in Nederland door Pon is groot gemaakt maar het absoluut geen Michelin of Pirelli is maar wel dezelfde prijzen hanteert.

          Login om te reageren
        • aj26sc zegt

          11 december 2015 om 15:16

          @ukbob: eens voor wat betreft de zomerbanden, de winterbanden daarentegen zijn wel erg goed.. Komen ook steevast bij de besten in alle tests. Desalniettemin: iets anders dan Pirelli komt er bij mij niet onder de Jaaaaaaag en Maser.

          Login om te reageren
          • sr20det zegt

            11 december 2015 om 17:13

            @aj26sc: koel

            Login om te reageren
            • aj26sc zegt

              11 december 2015 om 17:16

              @sr20det: in de winter is het meestal koel. Duh.

              Login om te reageren
  3. bergmm zegt

    11 december 2015 om 11:54

    Jan met de Golf heeft al een petje tegen de zon. Vaak ook al heel donkere bubeltjes folie raampjes ;)

    Login om te reageren
    • rdamnn zegt

      11 december 2015 om 13:22

      @bergmm: Ik heet geen Jan

      Login om te reageren
  4. insomnia zegt

    11 december 2015 om 11:58

    Haal dar er maar eens af/uit als motoragent naast je staat. Verder mooie techniek die op meer plaatsen ingezet kan worden. Torentje bv als er weer bonnetjes en gespreksverslagen de la in gaan…

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      11 december 2015 om 12:12

      @insomnia: heb jij je afschriften van 15 jaar geleden dan nog bewaard?

      Login om te reageren
      • insomnia zegt

        11 december 2015 om 13:16

        @porsche928: een bon van 4,7 miljoen gulden uitgegeven publiek geld aan 1 persoon (nb 1 burger), ja die zou ik nog hebben ja. Zelfs moeten hebben lijkt me. Tenzij het beter uitkomt eea te verdoezelen omdat de trx het daglicht niet kan verdragen, dan zou er wellicht een motief kunnen zijn om…….oh wacht. Prutsers.

        Login om te reageren
        • insomnia zegt

          11 december 2015 om 13:17

          @insomnia: maar we hadden het over transparantie en ramen….dus….back on-topic. excuus dat ik deze zijweg gestart ben.

          Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    11 december 2015 om 11:59

    ’t Ziet er van een afstandje een beetje uit alsof je ruiten beslagen zijn. Weer zo’n krent in een Golf die een airco te duur vond…

    En dan is het nog maar de vraag of je het mag gebruiken, in ieder geval op de voorruit en de voorste zijruiten. Want die ruiten moeten wel vrij zicht bieden, en met dit systeem ingeschakeld wordt dat toch vrij lastig. Of zou je die zonneklepvervangende functie alleen voor het bovenste randje kunnen inschakelen? Dan nog laat het meer zonlicht door dan een echte zonneklep, dus dan heb je het over een dure oplossing die in feite slechter werkt dan een echte zonneklep. Die zou je immers ook elektriek kunnen bedienen…

    Login om te reageren
  6. stino zegt

    11 december 2015 om 12:00

    5.5% is in de praktijk dus hooguit 5.5km, wel mooi concept

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      11 december 2015 om 15:31

      @stino: bij een tesla model s p85 zou +- 20km verder kunnen komen.

      Login om te reageren
  7. amnesia zegt

    11 december 2015 om 12:01

    Ik wil niet zeiken maar naar
    de titel mag nog wel eens gekeken worden

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    11 december 2015 om 12:06

    Of je doet dit: http://hooniverse.com/wp-content/uploads/2012/04/1982_opel_kadett_corsa_13.jpg

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    11 december 2015 om 12:17

    Als je je handen aan het stuurt houdt doordat je de zonneklep niet meer omlaag hoeft te trekken, hoe kun je dan de knop indrukken om de ramen te verduisteren?

    Maar goed, het lijkt me wel een handige optie. Ook makkelijk voor als je sex in de auto wil. Kan daarmee altijd en overal.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      11 december 2015 om 12:36

      de knop op het stuur zetten? Zomaar een idee.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 december 2015 om 13:09

        @mauritsh: Inderdaad. Tijd voor weekend.

        Login om te reageren
        • Author zegt

          11 december 2015 om 13:14

          @berlinetta: Proost!

          Login om te reageren
  10. stino zegt

    11 december 2015 om 12:22

    5.5% is dus in de praktijk 5.5km, wel mooi concept

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      11 december 2015 om 12:54

      @stino: naar de dichtstbijzijnde McDonalds en terug. Mooi toch?!

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    11 december 2015 om 12:25

    En mag het ook van oom agent? Getinte voorruit en zijruiten voor is toch niet toegestaan?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      11 december 2015 om 12:30

      @dutchdriftking: Ik neem aan dat het hier om het achterruit gaat?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        11 december 2015 om 12:50

        @clarkson: Ze hebben het over niet meer gebruik hoeven maken van de zonneklep, die zit in mijn auto toch echt aan de voorkant :)

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          11 december 2015 om 14:13

          @dutchdriftking: ja begrijp ik. Maar wat jij al zegt, dat mag niet.

          Login om te reageren
  12. Edge zegt

    11 december 2015 om 12:26

    Leuk bedacht, maar in hoeverre is dit nieuw? Mercedes heeft al een paar jaar een vergelijkbaar iets in de panoramadakjes van de SLK, SL en S-klasse.
    http://techcenter.mercedes-benz.com/nl_NL/magic_sky_control/detail.html

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 december 2015 om 19:58

      @Edge: Het is helemaal niet nieuw, in de 70s en 80s kon je dit al in je penthouse laten installeren. En 5.5% winst is natuurlijk gebakken lucht, want dat is zo ongeveer het worst-case scenario van airco vol aan vs uit. maar als het buiten 35 graden is en je auto staat te bakken, dan maakt zo’n ruitje echt niet meer dan een paar graden verschil; is uiteraard wel fijn, maar zal in de praktijk amper 1% winst opleveren vermoed ik …

      Login om te reageren
  13. tstile zegt

    11 december 2015 om 12:28

    Wat ik me nou afvraag, wanneer komt er zoiets in je voorruit of een simpel rolgordijntje aan de voorkant. Maar dan met sensors die zien wat jouw ooghoogte is en hoe de zon schijnt zodat ze zelf een zwarte balk maken voor zover het nodig is.

    Soort van camera achter je, naast je hoofdsteun ofzo in de B stijlen

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 december 2015 om 12:38

      @tstile: Dat is nog niet eens zo’n slecht idee, maar waarom moet het per se aan sensors gekoppeld zijn? Dat is toch veel te ingewikkeld? Gewoon iets dat je éénmalig moet instellen en daarna met één druk op de knop kunt activeren.

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        11 december 2015 om 13:18

        @Edge: omdat de zon niet altijd exact even laag staat…

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 december 2015 om 16:43

      @tstile: er is al een systeem wat ongeacht de stand van de zon of de hoogte van je ogen het felle licht wegneemt. Ze noemen het “de zonnebril”.

      Login om te reageren
  14. henkhekje zegt

    11 december 2015 om 12:31

    Jan met de Golf? De Golf zal snel uit het straatbeeld verdwijnen hahah

    Login om te reageren
  15. 123bat zegt

    11 december 2015 om 13:28

    De Maybach 62 had dit al als optie. Elektrochromatisch melkglas!

    Login om te reageren
  16. mperformance zegt

    11 december 2015 om 13:52

    Mogen ze ook weleens bij huizen toepassen. Scheelt weer een vracht gordijnen dichtschuiven s’avonds:P

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      11 december 2015 om 15:30

      @mperformance: bestaat al maar is ook nogal duur..

      Login om te reageren
  17. paulloper zegt

    11 december 2015 om 16:20

    Gvd precies dit idee heb ik een jaar geleden al voorgedragen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North