Ford brengt leuke feature naar de betaalbare Mustang

Auteur: , 28 Reacties

Bandenboeren zullen Ford dankbaar zijn.

Ford brengt leuke feature naar de viercilinder-Mustang

Er zitten een aantal verschillen tussen de Ford Mustang GT 2.3 EcoBoost en de Mustang GT met de bulderende 5.0 V8 (rijtest). Zo zijn de motoren niet alleen anders, maar beschikt de GT V8 exclusief over de line-lock feature (video). Met deze modus worden de voorremmen van de auto maximaal 15 seconden geblokkeerd. Trap vervolgens het gaspedaal helemaal in en je trekt een rookgordijn van jewelste.

Ford heeft nu besloten dat de feature ook naar de vierpitter moet komen. De 2018 Mustang GT 2.3 EcoBoost zal voortaan standaard worden uitgerust met line-lock. Het maakt niet uit of je de handbak of de automaat hebt.

Line-lock werkt als volgt. Zet je voet op de rem en zorg dat de auto niet op de handrem staat. Druk op de Pony-knop op het stuurwiel en navigeer naar Track Apps en druk op OK. Vervolgens druk je op Line-lock en nu moet je de OK knop net zo lang ingedrukt houden tot je een animatie ziet verschijnen op het 12-inch infotainmentscherm. Trap de koppeling in en zet de auto in de eerste versnelling. Geef een klein beetje gas en laat de koppeling opkomen. Trap vervolgens het gaspedaal helemaal in. Gefeliciteerd, je hebt een setje nieuwe achterbanden nodig.

De Amerikaanse autofabrikant maakte een demonstratievideo met een EcoBoost Mustang GT. Het filmpje kun je bekijken op Autojunk.



28 reacties

Geinig! Onzinnig, maar dat geeft niet! Een beetje de hooligan uithangen af en toe is leuk, zeker als niemand anders er last van heeft.
@Jochempie: eens maar doe dat lekker met de v8 en niet de schraal klinkende 4pitter
@kennone: Gezien de ridicule meerprijs die je over die CO2-brakende V8 betaalt zou ik in NL altijd een viercilinder kiezen. Ook in de VS staat de Ecoboost bóven de (antieke) V6 gepositioneerd. Het is echt wel een knap blok, dat ie niet de juiste vroem-vroem geluidjes maakt zou mij die 50k niet waard zijn. Daarbij is de 2.3 kinderlijk eenvoudig te kietelen naar meer en heb je behoorlijk wat minder gewicht op de vooras hangen. En nu dus ook line-lock!
@willeme: heb jij in die 2.3 gereden? Wat vond je? Ik vond het qua geluid en qua sensatie een grote stap achteruit tov de 3.7 v6, wat ik altijd een heerlijke motor heb gevonden.
@hijman85: ik vind geluid eigenlijk niet zo heel belangrijk. Die stokoude 3.7 maakt kabaal, maar echt mooi vind ik het niet (een V6 klinkt over het algemeen niet zo mooi, op de Busso na). Een leuke brom is prima, maar als de auto daardoor zwaarder, langzamer en onzuiniger wordt zou ik bedanken. Het is één emotioneel voordeel tegen veel rationele nadelen.
@willeme: nu sla je de plank wel een beetje mis vind ik. De 3.7 is een mooi ontwikkelde V6 met 305pk en 380nm en klinkt beter als de ecoboost en snel zat. Bij modeljaar 2012 kwam hij in de mustang dus stok oud…? Heb je er wel eens mee gereden? Dat vraag ik me af, zo nee maak een een ritje in een V6 met handbak en waardeer het nu het nog kan ;)
@moosepower: De Ford Cyclone V6 stamt uit 2006 volgens mij, de 3.7 uit 2009 als ik mij niet vergis. Het is qua opzet vooral een werkmotor. Niet een bijzonder sportief blok. Gewoon een motor om talloze Fords van zijn plaats te brengen. Ditt is echter wat ik vind en wat ik zou doen. Niet een absolute stelling dat je die V6 niet moet kopen (of huren ;))

Natuurlijk past het karakter van de V8 heel erg goed bij de Mustang. Als ik de VS had gewoond kwam er direct eentje. V8, handbak met en paar after market goodies van Roush. Maar ik woon niet in de VS. Hier in NL kost een Mustang GT met handbak 118.000 euro. Dat is belachelijk veel geld. De veel modernere EcoBoost is 56.000 euro.

De V6 is het model ónder de EcoBoost (in de VS is de EcoBoost 1.500 dollar duurder). In Nederland wordt deze niet eens aangeboden omdat, door de hoge CO2 uitstoot, de instapper duurder zou worden. Dus persoonlijk zie ik geen reden om voor de V6 te gaan. Deze is langzamer, zwaarder en minder zuinig dan de EcoBoost. Daarbij is die EcoBoost ook nog eens eenvoudig te tunen ;). De V6 komt bij mij over als een Amerikaanse huurauto, wat het in feite ook is.
@willeme: goede reactie, de V8 is ook erg fijn. Maar als auto voor dagelijks gebruik de V6
@hijman85: mwah, die V6 klinkt ook niet best hoor… meerdere keren als huurauto gehad in the States, maar kippenvel krijg je er echt niet van… een Mini met plofuitlaatje klinkt al beter naar mijn mening…
@willeme: Maar wat is de minderprijs voor de 4 cilinder in Amerika? Waarom kiezen de Amerikanen niet voor de V6/V8?
@sportevo:

De Amerikaanse prijzen:
Mustang V6: $25.180
Mustang EcoBoost: $26.195
Mustang GT: $33.195
Mustang Shelby GT350: $56.145
Mustang Shelby GT350R $63.645

Prijstechnisch gezien is de GT in de VS best interessant. Maar wil je per se een Mustang voornamelijk vanwege de looks, dan kan ben je voor 25 mille in dollars al klaar. En die gaat ook hard zat.
@kennone: klinkt helemaal niet schraal. Underpowered is de 2.3 zeker ook niet!
Lekker omslachtige activatie.
@foramen: ja rem intrappen en gas geven werkt toch ook goed. Desnoods een klein beetje laten rollen eerst.

Dat beetje slijtage op je achterremmen is makkelijker te verhelpen dan deze startprocedure door te moeten lopen waar een 747 piloot de hik van krijgt.
Doet de autopilot dat dan ook af en toe als hij aandacht nodig heeft?
Want zonder hulp je achterbanden oproken is veel te moeilijk.
@robert110: Echt he!? Zal wel enkel als automaat geleverd worden…
Leuk voor bij de Mac Drive!. (incl. Chinese/Koreaanse achter bandjes)
Rem intrappen en een clutchdump lijkt mij makkelijker, hoef je niets voor in te stellen
@allesmetturbo: alleen rook je daarmee ook door je remvoeringen achter heen. De linelock zal wel via abs werken, werken alleen de remmen vóór. Een burnout met remmen erop is sowieso een zwaktebod ;)
burnouts zijn overrated. Het is de verbrande rubberlucht voor de komende week totaal niet waard, maar je hebt wel de langste op het moment supreme. Dat dan weer wel..
Typisch Amerikaans. Dat het makkelijker kan bewijst Porsche met hun launch control
@dutchdriftking: als Porsche’s launchcontrol hetzelfde resultaat geeft lijkt me het niet echt een geslaagd systeem :D
Dit gaat het vast goed doen bij autoshows!
Ik heb een tijd de V6 gehuurd, maar nu de EcoBoost gekocht. Heb ‘m nu een jaartje: wat een heerlijke motor. Altijd voldoende power beschikbaar. Die V8 brom is leuk, maar na een dag cruisen met de kap open hoef ik niet hele tijd te horen dat de motor aanwezig is. En op een line lock zit een volwassen rijder ook niet echt te wachten. Wel auto-gek maar niet gestoord.
Gelukkig zal het weinig gebruikt gaan worden.
Want de jochies en de mannen in een midlife-crisis die dit willen doen zijn te dom dat ze de activeringsprocedure kunnen onthouden. O N G E L O O F L I J K zo’n feature.
Wat een haat en nijd, gebruik het dan lekker niet. Toch leuk dat ze het gratis aanbieden? Als Tesla met een update komt dat je verlichting in kerstmodus gaat knipperen is het een en al lof..
Het is alleen volwassen en leuk als de duitsers dit systeem kopiëren en aanbieden onder de naam launch control en er meer geld voor vragen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).