Even serieus, de nieuwe Ford Bronco wil je toch gewoon hebben?
Praktische 4×4’s met een ruig randje. We houden ervan. De Jeep Wrangler is al jaren onder ons en wat dat betreft geen verrassing meer. De Ford Bronco is echter terug van weggeweest. Tot en met 1996 was het model onderdeel van het gamma van Ford. Daarna verdween de auto uit beeld. De Bronco is terug en maakt hebberiger dan ooit.
200 accesoires
De Jeep Wranger heeft er wat dat betreft een serieuze concurrent bij gekregen. De 4×4 komt als tweedeurs en voor het eerst ook als vierdeurs op de markt. Er bestaan drie varianten van het model, zo is er voor ieder wat wils. Je kunt hem helemaal naar eigen smaak samenstellen. Ford heeft meer dan 200 beschikbare accessoires voor de Bronco die achteraf gemonteerd kunnen worden. Zowel het dak als de deuren zijn verwijderbaar.
Interieur
Het interieur van de Ford Bronco is robuust, maar zeker modern te noemen. De bestuurder heeft een digitaal scherm voor zijn neus. Ook in het midden is een groot 12-inch display te vinden voor de navigatie en infotainment.
De materialen in het interieur zijn gemaakt om tegen water en/of modder te kunnen. De deurmatten in de Bronco zijn van rubber en hebben een afvoer zodat eventueel water snel afgevoerd kan worden.
Ford Bronco motoren
De 4×4 beschikt over een 2.7-liter EcoBoost V6. Het vermogen is goed voor 314 pk en 555 Nn koppel. Er komt ook een instapper. Dit betreft de 2.3-liter EcoBoost viercilinder met 305 pk en 420 Nm koppel. Fans van schakelen kunnen hun lol op. De Bronco komt beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met 7 versnellingen. Een 10-traps automaat behoort tevens tot de mogelijkheden.
De prijs
De Ford Bronco komt in Noord-Amerika op de markt en rolt in Wayne, Michigan van de band. Meer informatie over specificaties en accessoires maakt Ford in een later stadium bekend. De MSRP-prijs voor de tweedeurs Bronco komt uit op 29.995 dollar. Het reserveren van een tweedeurs of vierdeurs Bronco kan vanaf heden met een aanbetaling van 100 dollar.
ty5500 zegt
Hij is echt wel leuk. Dit gaat de wrangler voelen
qoekje zegt
voor het zelfde geld koop je in Nederland een dikke Puegeot 308 1.2!
karaya zegt
Hij zal hier wel drie ton gaan kosten ipv 30.000 euro.
Lenaerts zegt
???????????????. Grapjas
Je vergelijkt een stoere boxershort met een damesslipje. ???
tenaci zegt
Gallery? Anybody?
Gulli zegt
https://jalopnik.com/2021-ford-bronco-every-official-picture-we-could-find-1844370220
henkp1 zegt
Filmpje!
Goed_Koopman zegt
Vind dit toch een stuk geslaagder dan zo’n gladgelikte “Defender” voor modepoppetjes. Volgens JLR is een ruwe offroader zogenaamd geen business case meer… uh ok. Is Ian Callum al met pensioen? Die man is zo vol van zichzelf… brr. Kijk Ian, in your face. Zo moet ‘t dus. Bravo, Ford.
ty5500 zegt
Vind hem standaard ook een stuk ruiger en mooier als de wat soft uitziende Defender. Als ze nu offroad alles nog voor elkaar hebben gekregen. En het zou mij niet verbazen dat de betrouwbaarheid ook een stuk beter is
ar156sw zegt
Die Defender vind ik meer een Range Rover geworden dan een Land Rover, snap niet zo goed hoe die zich tot elkaar zouden moeten verhouden.
Deze Bronco (en ook de Wrangler) is meer in lijn met wat een Defender naar mijn idee zou moeten zijn. Maar goed, het is niet ondenkbaar dat Land Rover in de USA het niet gaat winnen van de concurrentie en in Europa uberhaupt te weinig markt heeft voor wat meer utilitaire voertuigen.
Gulli zegt
Voor mij de 2-door of de Sport aub. Vind die sport best een mooie nieuwe Freelander geworden trouwens ;) Maar dit is echt ideaal om de gemiddelde verkeersdrempel in een vinex-wijk mee te trotseren.
Trouwens, zou je ook de deuren van de Bronco van je buurman kunnen lenen? Zet je gele deuren op je zwarte Bronco ofzo, of vier verschillende kleuren deuren! Maken we er een Bronco Harlequin van.
rikv99 zegt
Wauw! Het is ze gewoon gelukt, hij ziet er gewoon echt goed uit!
henkp1 zegt
Ik ben geen Fordfan, maar dit is wel een geweldige wagen! En dat voor 30 mille, zal hier wel weer richting de ton gaan. Een reden om naar de USA te verhuizen! Twee van die wilde paarden op de oprit (Bronco en Mustang), lekker hoor.
7 versnellingen? Ja, nou in het filmpje zie ik er 6 en R en C (climb?).
Die oranje met dat half bruine interieur vind ik helemaal top. Railtje voor de gopro erbij, handig!
papa zegt
@henkp1: C is crawl denk ik
Gulli zegt
Ja dat soort details als zo’n railtje hebben ze echt slim gedaan. Ook een flesopener naast het achterlicht, allerlei haakjes en netjes om je zooi aan te hangen.
Robert zegt
@henkp1: voor die ene reden om naar de VS te verhuizen kan ik wel tien redeneringen verzinnen om dat niét te doen…
On topic: iedereen die zegt dat retro-gestylde auto’s passé zijn, is af. Als deze 4×4 naar Nederland kan komen, kan hij het de modellen van JLR nog flink lastig gaan maken.
RiKe zegt
Net geen $30.000, dus ALS hij hier al verkocht gaat worden dan wordt dat ruim een ton in euro’s. Yay krankzinnige verkoop vermoordende BPM.
mashell zegt
De Jimny heeft een grote broer! Zo stoer en zo Amerikaans en Ford is heel eerlijk: als je het interieur filmpje kijkt dan zie je op 1:55 bij de rechter bout de geroemde Amerikaanse afwerkingskwaliteit.
stuko zegt
@mashell: ja, en als je naar de prijs kijkt krijg je een v6 met 300pk+ voor 27.000 euro. Volgens mij is de “bang for buck” nog steeds schandalig goed hiermee!
mashell zegt
Yep. Amerikaanse auto’s zijn simpel qua techniek, slordig qua afwerking maar daarvoor heel goedkoop op de thuismarkt. En vanwege de simpele techniek zuipen ze veel (geeft in de VS niet, brandstof is er goedkoop) wat ze bij ons juist heel erg duur maakt. Je betaalt heel veel voor wat in alles een goedkope auto is.
gertjano zegt
Een feature waar je nooit aan denkt maar nu ook niet meer zonder kunt: https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/c_scale,f_auto,fl_progressive,pg_1,q_80,w_1600/yke2htae6zl2pngtc8ua.jpg
Gulli zegt
Is om de knipperlichtvloeistof bij te vullen, geniaal!
papa zegt
@Gulli: O ja, die is helemaal leeg zie ik
haroldt zegt
Fraai
leaper035t zegt
Jaren geleden dat ik blij werd van een lancering van een nieuw model. Niet met een stijlvolle coupe, niet met een krachtige Duitse autobahnbom maar met een ruige Amerikaanse jeep!
Ram-G-maN zegt
Ik zie meerdere edities op Fords webpagina maar de OJ Special Edition ontbreekt. ?
kevertje zegt
Een testosteron-bom voor jongens die nooit volwassen worden. Ik blijf dit soort van concepten vreemd vinden in onze huidige tijdsgeest en ze getuigen van de ware inborst van fabrikanten. Heeft een fabrikant zoals Landrover ook niet geclaimed dat alle modellen electrisch zouden worden? Dan moet je maar eens naar de CO2 emissies van de nieuwe Defender kijken. En dat zal met deze Bronco echt niet minder zijn… alle electrische Mustang SUV’s ten spijt. Bovendien mag je het echte nut van zoiets toch wel een beetje in vraag stellen… echt iets om in de Nederlandse bergmassieven een roadtrip te maken ;-), of misschien door Belgie te rijden, waar autostrades door het slechte onderhoud net geen landwegen zijn geworden en een flinke off-road band stilaan noodzaak wordt.
realhustler zegt
bedenk het nut van een auto in het algemeen maar eens. Hij kan 180 of 200 maar je mag maar 130. Bv een 5 persoons station waarmee je 5 dagen in de week alleen mee naar je werk rijdt, die je op vakantie een keertje vol stouwt en 2x per jaar als je bij de ikea je niet kon inhouden. Autos zijn emotie, vrijheid en plezier. Je kan ook op vakantie naar zuid Frankrijk met een Suzuki Alto maar wie doet dat?
mashell zegt
Tijdens mijn vele pendeltochten tussen Beieren en Nederland is het me opgevallen dat als je Nederlandse vakantiegangers dat je vaker een auto van het formaat Alto met vier personen en bagage er in ziet dan een wagen van het formaat A6 avant met vier personen. En het lijkt er op dat die vier mensen in de Alto achtige er nog meer plezier aan beleven ook!
karaya zegt
Dat lijkt me aardig behelpen of je familie moet last van dwerggroei hebben.
Beetje Nederlander tikt al snel de 1.90 m aan.
Volvo940polar zegt
@mashell: Dat komt puur vanwege het feit dat grote en duurdere wagens in Nederland niet te betalen zijn. Eerder noodzaak dan weelde dus?
mustang750supersnake zegt
@mashell: heb n alto automaat als 2e auto staan maar daar ga k niet de snelweg mee op..(ondanks dattie qua top de teller uitloopt,t gekke ding!)
koentag zegt
@mashell: Verklaart misschien waarom Nederlanders zo vaak klagen over het Belgisch wegdek en Belgen niet: compacte Aziaten met 4 man en caravan VS Duitse middenklassers
metalfalcon zegt
@kevertje Want deze auto is ook echt ontwikkeld voor dat platte kikkerlandje met een CO2/BPM fascinatie. Sterker nog, voorlopig komt deze auto helemaal niet naar Nederland en zal hij vooral aan de andere kant van de plas te vinden zijn. Op het ruige platteland, met Lynyrd Skynyrd uit de speakers. Hm…..
…Ik wil er 1.
Goed_Koopman zegt
@kevertje: Ja, und? Mogen mensen geen lol meer hebben? En de superjachten in de haven van Monaco dan? Die zouden in jouw visie zeker best vervangen kunnen worden door rubberbootjes met peddels, toch? In zo’n saaie wereld wil ik niet leven. En een heleboel andere mensen gelukkig ook niet.
kevertje zegt
Ik denk dat mijn boodschap een beetje verkeerd begrepen is. Uiteraard is die Bronco leuk maar net zoals vele andere fabrikanten geeft Ford hiermee het signaal dat het geloof in de electrische droom maar window-dressing is. Deels om een groene massa te paaien en het bon-ton is deze richting uit te kijken, deels omdat de overheden en de Europese Commissie allerlei wetgeving en beperkingen opleggen en uiteraard ook, omdat ze niet achter willen blijven voor de Tesla-hype. Maar haast voorspelbaar zullen we tegen (technische en werkelijke exploitatie) beperkingen aanlopen en dan zal de lean en mean benzine of diesel nog steeds de oplossing blijken. Ik ben bv. nog steeds heel benieuwd waar we al de electriciteit vandaag gaan halen om zonder petroleum te leven, of het nu over verwarming of snelladers van vele honderden kW’s gaat. Wat we ook gaan doen met de miljoenen werklozen in de petrochemie-sector, die daar het gevolg gaan van zijn, want de illusie dat een transitie pijnloos verloopt is ronduit idioot en een deel van de politiek is zeker op de hoogte van dit inzicht – toch spelen ze het groene spel heel opportunistisch mee.
ahaaa zegt
@kevertje: ja want deze auto is ook echt voor de Nederlandse markt gemaakt….
polak zegt
@kevertje: nou ik ben het toch helemaal niet met je eens hoor. Daar waar ik woon heb je echt heel veel aan dit type auto, en het ziet er echt heel gaaf uit. Lang geleden dat ik een auto zag met zo’n eigen gezicht. Mag wat mij betreft veel meer gebeuren.
svdv zegt
Vergeten dat we op autoblog zitten? Sommige mensen hier willen namelijk een auto voor de fun!
svdv zegt
@svdv: @kevertje
papa zegt
Hopen dat hij naar NL komt
PortRo zegt
@kevertje – Alles is relatief natuurlijk. Het is geen elektrische auto, de Mustang Mach E wordt de eerste serieuze poging om de Amerikaanse ‘SUV’ markt mee te veroveren en denk dat ze daar door het inzetten van hun sportievere merk ook een gewaagde stap nemen. Deze auto is bedoeld voor in het ruigere wilde westen, waar geen ZOAB ligt en nog veel zwaar werk wordt verricht. Dat er in de USA elke tweede auto een pickup truck of ander voertuig op een ladderchassis is, geeft wel aan hoeveel behoefte er is aan een auto als deze.
Hij komt met een voor Amerikaanse begrippen kleine V6 Ecoboost en een viercylinder – geen V8 en geen 6 liter motor, Als je dat dan levert, moet je goed zijn op andere vlakken en dat is deze Bronco. Hij is Bad-Ass genoeg om de oude vervuilender V8 te laten staan en daarmee maak je best wel stappen in het conservatieve deel van de USA die nog lang niet klaar zijn voor een Elektrische auto.
bernoulli zegt
Zie me al staan ‘s-ochtends om half 8 in de file op de A2.
Maar op de foto’s een leuk ding zo in de bushbush.
mashell zegt
Ik zie je al gaan om half 8 op de A2, stuur omhalen en door de berm verder langs de file. Vriendelijk zwaaiend naar als de jaloerse mensen die dat ook wel zouden willen.
Gulli zegt
Net als Ratelband toen in zijn Hummer :D
toyotafortuner zegt
Veel beter geslaagd dan dat hipster Defender geval
ar156sw zegt
Ik vind hem heel goed gelukt! Zou zo’n 4 deurs best willen hebben als gezinsvervoer. Ongetwijfeld onpraktisch en (in NL) veel te duur, maar wel heel gaaf.
Dutchdriftking zegt
Komt er ook eentje met V8? Gewoon om met wat anders dan een G klasse naar de PC te gaan.
Gulli zegt
Ik verwacht wel een Raptor-achtige variant, maar hij staat op het platform van de Ranger dus dat zal dan wel een gepimpte V6 Ecoboost zijn. Ik denk niet dat ze hier de 2 liter diesel in durven te gooien.
Rob zegt
Goed geslaagd ontwerp, gelukkig niet zo’n trendy designer handtasjes huisvrouwen traktor als de Defender of G-klasse geworden.
Maar nu er een nieuwe Defender, G-klasse, Jimmny, Wrangler en Bronco is, wordt het wel weer de hoogste tijd voor een nieuwe Toyota FJ cruiser ;-)
rollingstoned zegt
Dik apparaat, zeker in dat oranje/gele kleurtje.
kminne zegt
De versie die hier staat afgebeeld begint bij $40K, voor $30K krijg je een veel kalere instapper die bovendien niet in deze fraaie kleur leverbaar is.
Volvo940polar zegt
@kminne: De instapper is in de VS in veel gevallen perfect. Reken op een enorme aftermarket wereld
Stijnson zegt
Toch wel benieuwd naar het prijs verschil tussen de 2.3 en 2.7. 4 cyl of V6 is toch wel een makkelijke keuze
m54b25 zegt
Wat een ontzettend tof ding. Heel retro en toch heel verfrissend. Grappig ook die banden van het gele exemplaar: Good Year Wrangler …
sudbina zegt
Een 7 versnelling handbak?! Is dat incl de achteruit of hebben we hier een primeur te pakken? Kan mengeen andere auto heugen met 7 handmatige verzetten vooruit (ik reken vrachtwagens enzo natuurlijk niet mee).
Ofnee. Wacht. Heeft de nieuwe 911 niet een 7 verzets handbak optie? Desalniettemin: ik vind het bijzonder.
Tom zegt
Ik geloof dat fiat in zijn punto ooit een 7 bak heeft gelepeld….
Foramen zegt
@sudbina: de vorige 911 had dat zelfs al. Doe mij de bronco maar met automaat.
Atmosferie zegt
Aston Martin Vantage AMR heeft ook een handmatige 7-bak. En het vorige model Corvette naar ik meen ook
spence zegt
Ik pest elke dag tegen SUV’s, maar deze zou mij overhalen.
Nu nog een hybride voor Europa.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk, maar zonder deuren rij je toch wel een beetje voor idioot. Zag dit weekend een Wrangler zonder deuren in het stadsverkeer, ziet er onnozel uit. Als ik op reis was zou ik er gerust eentje huren voor een dagje licht off-road zonder deuren, maar ook niet meer dan dat…
mustang750supersnake zegt
hebberig ja zeg dat!!! ding ziet dr geweldig uit!!
lang geleden dat n nieuwe auto me blij maakt….
spence zegt
4,4m lengte voor de drie-deur versie en 1,45m schouderbreedte op de voorste rij. Niet groot dus.
Met 2,2m breedte en 2m hoogte geraak je in enkele ondergrondse parkings niet binnen.
Vergeleken met een X3:
4,7m lengte voor 2,13m breedte en 1,7m hoogte, 1,52m schouderbreedte.
Atmosferie zegt
Wat een geweldig apparaat! Overbodig of niet, zet em maar voor de deur!
nout zegt
Oh wat fijn om op postzegelformaat over nieuwe auto’s te leren ? get yo act together!
basr8 zegt
Vind m gewoon zeer goed geslaagde vette bak, dit wil je gewoon hebben! Even lekker zonder na te denken over al die milieu ellende en elektrische steriele zooi. Ik zeg even een mountune kitje op de 2.7 en rammen maar!