
In de categorie bizarre feitjes hebben we vandaag de Bugatti Chiron en de airconditioning.
De Bugatti Chiron is een auto die net even wat anders is dan de rest. Dat kunnen we allemaal wel eens zijn. De Chiron is tot bizarre dingen in staat. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Bugatti dan ook extreme dingen moeten doen. Een auto 400 laten lopen is niets nieuws. Bugatti is echter het enige merk dat dit weet te combineren met een uniek stukje comfort.

Dit laatste was natuurlijk een uitdaging. Zo heeft de Bugatti Chiron een relatief groot glasoppervlak. Mocht je op een zonovergoten dag 400 km/u willen aantikken, dan is het belangrijk dat het interieur goed koel blijft. Hier lag een unieke uitdaging in vergelijking met een normale personenauto. Bugatti heeft dit opgelost door een airconditioning met een kracht van 10 kW te gebruiken. Daarnaast zijn er ook nog twee grote condensatoren geïnstalleerd.

Volgens Bugatti is de airconditioning krachtig genoeg om een appartement met een grootte van 80 m2 te koelen als je de deuren van de Chiron opent. Mocht je de ruimte hebben en je huis willen verkoelen, dan moet je dus even de hypercar naar binnen rijden. Airco aan en geniet van je koele zomer!
En waar ga je de onttrokken energie/warmte afvoeren?
Nu we toch praktisch aan het denken zijn. Waar denk je dat de uitlaatgassen naartoe moeten?
En waar halen we de rijwind vandaan om de radiators van frisse lucht te voorzien?
@taarmen: deur open zetten en wapperen met een krantje.
@taarmen: gelukkig zit er een koelvin voor
@alfisstii: ik denk dat het bovenstaande allemaal “praktische problemen” zijn die we wel kunnen oplossen. Het grootste probleem blijft, wat mij betreft, waar haal ik het geld vandaag om zo een dure airco te kunnen kopen? ?
@mp014: ach, het kost net even wat meer maar het is mooier dan zo’n witte box aan de muur
Had je moeten bijbetalen en een zilverkleurige of andere trendy kleur kiezen (LG)
@mp014: ik heb überhaupt geen apartement, gewoon ’n rijtjeswoning… Wat betekent dit voor mij?
@davelepeef;
Dat je dat kreng niet 3 hoog over het balkon hoeft te hijsen.
@davelepeef: gewoon volgas de deur door rijden en klaar is Dave?
@taarmen: ventilator van de action jonguh!?
daarvoor dienen de condensatoren dus. btw het zijn condensors, condensatoren hebben niks met koeling te maken :D
in de condensors condenseert het verhitte koelgas en wordt deze warmte afgevoerd naar de buitenomgeving via een ventilator die de warmte wegblaast.
Kan je meteen de uitlaat gebruiken als teppanyaki plaat.
En als het eindelijk lekker koel is kun je naar het benzinestation op en neer blijven rennen met je jerrycan….
En niemand die zich afvraagt hoe je een Chiron in een appartement krijgt.
Deur open, Chiron naar binnen, deur dicht. voila
@Soulmaster: sommige mensen zien alleen maar problemen…
Als ze het in de Fast & Furious reeks lukt om een hypercar van de ene wolkenkrabber in de andere te rammen, zou ons dit toch ook wel moeten lukken niet waar? ;)
@berlinetta: dat was voor mij precies het punt dat het me teveel werd en ik hem afzette….
Gewoon een huis om je chiron bouwen! Probleem opgelost, want als je een chiron kan kopen, dan kan je ook wel een huis bouwen
@diablogt: enige wat je nodig hebt is springramp, een beetje gas geven en de Chiron staat binnen (a la Fast and Furious stijl)
Ha, dan heb je niet begrepen hoe een airco werkt.
Relatief groot glas oppervlak? Alleen een voorraam en 2 zijramen? Er zijn genoeg auto’s die meer glas hebben. En is de zon op het raam heftiger bij 400km/u?
Die voorruit ligt natuurlijk heel schuin voor de windgeleiding en dan krijg je vanzelf een groot glasoppervlak.
@quincy: Ja, dan ketst het licht zo hard tegen het raam dat de brekingsindex verandert. ;)
Maar hoe is dan de ligging van dat appartement? Op het noorden, oosten, zuiden of westen? En waar precies op de aardbol? En hoe groot is het glasoppervlak? Wat is de inhoud van het appartement? Het vloeroppervlak zegt helemaal niets over de koelingscapaciteit. Als het appartement 100 meter hoog is, heb je een stuk of 10 Chirons nodig. En in welk jaargetijde? Vragen, vragen, vragen. Valt me nog mee dat er geen vergelijking met voetbalvelden wordt gemaakt. Dat dit appartement net zo groot is als een half voetbalveld of zo (ik weet niets van voetballen, oninteressante sport). Ofwel volkomen nutteloze informatie van Bugatti. Overigens is de Bugatti op de foto geen Chiron maar een Divo. Misschien kan die een appartement van wel 100 kubieke meter koelen. Wie weet.
@joosstra: ik zat met dezelfde vragen als jij. De dealer kon hier ook geen antwoord op geven en had me doorverwezen naar Molsheim (slechte service want ik had verwacht dat zij dat zouden doen) en ook daar moesten ze de antwoorden schuldig blijven. Toen maar besloten om een basis UP te kopen. Overigens had mijn bankrekening hier geen invloed op.
@rhellema: maar : als je voor 2,5 miljoen aan Ups koopt, over hoeveel koelvermogen beschik je dan? Stuk handiger want meer modulair qua opzet, zo kun je er -bijvoorbeeld- een stel meenemen naar de slaapkamer.
@davelepeef: maar waar ga je dan weer met dié uitlaatgassen naartoe?
en hoeveel krantjes moet je dan wel niet wapperen want tja de auto’s moeten toch koeling krijgen???
E-Up kopen, probleem opgelost.
Voila dat is dan 10€ voor het advies aub
;)
@mustang750supersnake: simpel: stukje tuinslang op de uitlaat (immers kleine pieledingen) en dan terugleiden naar de radiators; als je de lengte zodanig maakt dat de gassen zijn afgekoeld, heb je zo koellucht. Eventuele optie is om met deze tuinslangen de jacuzzi op te warmen, en als je er een stuk of vier in de jacuzzi zelf hangt, heb je meteen bubbels.
@davelepeef: dat is wel handig, kan ik vanuit bed bbq’en op het uitlaatspruitstuk.
Ik heb nog nooit een appartement van 100 meter hoog gezien, dat terzijde
@John: nee? Tsss… sloeber?
Toch handig. In de zandbak waar deze vooral verkocht wordt kan het tenslotte lekker warm worden.
Gelukkig zijn er goedkopere oplossingen om je huis koel te krijgen.
Condensors… Niet condensatoren…
En als je deze binnenzet wordt het warmer, niet koeler.
Je kunt warmte niet “verwijderen”, alleen verplaatsen.
Partypooper!
@oversoft: dat is maar half waar. Als je een natte doek over je ventilator hangt verwijder je de warmte wel uit de lucht. Je gebruikt de warmte-energie om water te verdampen.
@lekbak: dat water wordt dan warm, verdampt en blijft alanog in de ruimte hangen. Dan is het alsnog alleen maar verplaatst lijkt mij.
@daveb: als je water op kamertemperatuur is, en dat water gebruik je om de doek mee nat te maken is het verdampte water net zo warm als het water wat je op de doek hebt gedaan. Toch koelt de kamer ervan af. Je kunt warmte wel verwijderen door de energie ergens anders in te stoppen.
Het enige vervelende is dat de lucht op den duur veel te vochtig wordt, waardoor:
– je nog harder als een rund loopt te zweten
– schimmels en ziektes lekker in de lucht ontwikkelen
– …
Nee doe mij maar geen directe adiabatische koeling…
Afgekoeld na vergassing of vergast worden op verkoeling?
https://images.app.goo.gl/fg9hNu6ZiEJTBCvn7