Ford Fiesta ST (2008-2017) – occasion aankoopadvies

Auteur: , 44 Reacties
Ford Fiesta ST (2008-2017) - occasion aankoopadvies

In deze klasse staat de Ford Fiesta bekend om zijn lekkere onderstel, maar gezien de verkoopaantallen is er meer wat kopers aantrekt.

De Fiesta schurkt sinds de jaren zeventig tegen de top van de verkooplijsten aan en wist soms zelfs de nummer één positie te pakken. Een scherp design, moderne techniek en een ruim aanbod aan motoren helpt de Fiesta aan goede verkopen.

In 2013 werd de Fiesta bijgepunt en kwamen er turbomotoren. Die Ecoboost motoren zijn prettige klanten met veel koppel, dus dat kan een reden zijn om te zoeken naar een Fiesta van 2013 of later.

Aanbod
Van een verkoopknaller als de Ford Fiesta staan er op Autotrack zo’n 2.000 te koop. Vanaf zo’n 4.000 euro komt deze generatie Fiesta in beeld. Voor een ST moet je nog even doorsparen en mogelijk doorzoeken. Er staan er twintig te koop voor prijzen die beginnen bij zo’n dertienduizend euro.

Alternatieven
Volkswagen Polo (GTI)
Opel Corsa (OPC)

Aandachtspunten

Aandrijflijn

  • Bij de vroege powershift automaat zijn nog wat defecten geweest. Controleer in ieder geval of deze bak met dubbele koppeling soepel en snel schakelt.
  • Controleer bij een handgeschakelde 1.0 Ecoboost of de koppeling nog fris is. De koppelingscilinder kan kuren hebben (gehad) en dat kan ook weer slijtage aan de koppelingsplaten veroorzaken.
  • Versnellingsbak: hakerig schakelen of een lam gevoel. Dit kan worden veroorzaakt door losgeraakte schakelkabels.
  • De onderkant van de oliepeilstok bij de 1.6 TDCi is zwak, als deze afbreekt moet het carter onder de auto uit.
  • De 1.6 diesels hebben relatief weinig olie aan boord (3,5 liter). Het is dus van belang dat de onderhoudsintervallen strak worden aangehouden om vervuiling van de olie te voorkomen.
  • Het dualmassa vliegwiel bij de ST is een wat zwakker punt en relatief prijzig om te vervangen.

Carrosserie en interieur

  • Rammeltjes, kraakjes en piepjes in het interieur zijn de Fiesta niet vreemd.

Elektronica

  • Elektronica speelt ook de Fiesta parten: het massacontact gaspedaal, een loszittende nokkenassensor, een defect hoofdrelais, slechte verbinding tussen de accu en de zekeringkast, plakkend relais koelfan zijn voorbeelden.
  • Fiesta’s vinden het bovendien niet fijn als de spanning van de accu onder 11 volt valt. De tijd bevriest dan bijvoorbeeld op het display, radio’s willen niet uit, auto’s kunnen spontaan open gaan etc.

Bekijk hier het aanbod van de Ford Fiesta op AutoTrack.



44 reacties

“Ford Fiesta ST (2008-2017)”
“Powershift automaat”

Wut?

Verder een auto waarvan ik popel om er een rondje in te rijden!
@Jochempie: ik rij zelf een fiesta st van 2013 ben zelf ook werkzaam bij ford en geloof me het is echt een raket rijdt echt super
Alternatief? Iets met GRMN…Of zoiets…
@ikleesookoverautos: Limited edition en uitverkocht als ik me niet vergis. Wordt lastiger om er zo even 1 op te pikken. En al helemaal niet voor hetzelfde geld.
@E34M5Touring: daar heb je een punt.
@ikleesookoverautos: Qua performance en doelgroep natuurlijk wel.
@ikleesookoverautos: was dat ding niet twee keer zo duur oid?
Ik heb een weekje met een 1,25 16V rondgereden in de UK. Prettig ding, motor was niet bepaald vlot maar je merkt wel dat het best wil sturen. Rotondes enz gript ie lekker over. Interieur deed wel wat goedkoop aan (is natuurlijk ook een instapmodel) maar zag er best aardig uit. Als ST schijnt het een geweldig ding te zijn, alles wat je er over leest/ziet is bijna altijd positief. Ik zou zelf liever een van de 5pitter Focus ST’s willen. Vooral om de motor maar dat model vind ik ook mooier.
@e34m5touring: Ik vind een Fiesta net iets te klein, verder lijkt ‘ie me perfect. Was de Focus ST maar zo leuk als de Fiesta..
@jochempie: Ja ik ben gek op die 5pitter motor. En zo’n ST of vorige RS lijkt me dan wel erg leuk. Kerel hier in t durp is een totale Hot Hatch nut. Die heeft alle pareltjes wel gehad. Heeft nu een nieuwe Focus RS, zal vast boenderen als een malle. Maar het geluid van z’n ouwe RS met 5pitter was echt sick. Reden genoeg om er ooit eens 1 te willen in ieder geval. Nou zijn die nog redelijk prijzig maar zo’n ST is al best heel betaalbaar. Beetje chippen, ander potje eronder. Leuk speelgoed.
Klanten met veel koppel? Cool
Wat een mager concurrenten lijstje!

– Peugeot 208 gti
– Renault Clio RS (klasse hoger?)
– Seat Ibiza cupra
@ablogjunk: Inderdaad, de belangrijkste (lees: niet Duitse) concurrenten staan er niet bij…
Abarth Punto (Evo) mag er ook nog bij.
Misschien is het verstandig om ST uit de titel weg te halen aangezien de Fiesta meer in het afleveringen wordt besproken?
@hight96: vond het vorige Clio aankoopadvies ook raar. Werd er een GT getest en gezegd dat de Renault Clio te stug geveerd is, terwijl dat alleen geldt voor de GT en R.S.
@wceend: Nou nee… een standaard Clio is zeker stug geveerd. Zeker de achteras. Staat de huidige generatie aardig om bekend.
@wceend: al eentje gereden? Toevallig vorige week in die van mijn collega mogen rijden, een hele avond mee weggeweest en vond die toch vrij stug geveerd (voor 900cc instappertje)
@hight96: afleveringen = algemeen*
Blijven leuke wagens, zeker als ST.
Ik heb in Canada met een atmosferische 1.6 met automaat gereden, daar zat niet echt veel gang in… En met de combinatie van zomerbanden (in maart!) en bergen sneeuw ook het stuurgedrag niet echt kunnen testen. Maar zeker de ST schijnt echt een bommetje te zijn, en is met Mountune spul ook heerlijk te kietelen.
– Roest is op de oudere modellen een groot issue, net zoals bij de vorige generatie.
– De versnellingsbak (met name 3e versnelling; typische Ford kuren) is niet super.
– Die 1.25L is een prehistorische (23 jaar oude Zetec met injectie en 16V) motor, niet zuinig, noch krachtig, noch schoon.
– Zoals al genoemd: interieur is erg flimsy …
@dawwg:
Begrijp de kritiek op het interieur niet echt. Heb jaren met zo’n Fiesta rondgereden en vond het interieur net aangenaam en best wel kwalitatief voor zo’n autootje. Voorheen een eerste Focus gereden en deze Fiesta was qua afwerking echt wel een immense vooruitgang, ondanks dat het een klasse lager betrof. Bij de Focus waren de materialen vele malen onaangenamer, waren randen scherp en kwam er al wel eens wat los na enkele jaren. Niets van dat alles bij de Fiesta… Die bovendien ook nog eens aangenaam reed en voor zo’n kleine auto erg ruim was. Tot 1,85m kon je goed plaatsnemen achteraan. Kortom topwagen, alleen ben ik het segment wat ontgroeid.
Heel kort een ST gehad. Geweldig wagentje om te rijden. Het interieur voelt wel goedkoop maar in de korte tijd dat ik hem had deed alles het wel prima. Niet hoogwaardig spul maar voldeed goed.

Maar waar het om gaat bij zo’n ST is het rijgedrag. Qua lol verreweg het leukste autootje in zijn segment. Snel zat maar een uitstekende wegligging. Rotondes kon je met een bloedgang nemen en het stuurgedrag was bijna perfect. Heel direct, niet te licht en best veel feedback. Van te voren wist ik dat het ding goed was maar hij had me alsnog positief verrast.

Echt zo’n wagentje die je gewoon eens moet proberen. Je zal verrast zijn hoe leuk het is om slingers wegen te rijden met een Focus ST.
@viezefreddyw: met die laatste zin zet je ons ff een verrassing voor… Heb je het nou over een Fiesta of een Focus?
@davelepeef: Aii. Foutje bedankt. Fiesta natuurlijk!
Ook de ST was in Nederland als 5-deurs te bestellen, weliswaar maar een aantal maanden voor dat de nieuwe (huidige) Fiesta geïntroduceerd werd.
Vind het een behoorlijk lijstje om eerlijk te zijn. Het aantal regels is niet zo hoog maar er worden dan ook meerdere kwalen genoemd in één zin.
@jack_abarth: Het valt toch wel mee? Alleen die automaat en het vliegwiel zijn serieuze dingen. De rest is iets om op te letten of relatief simpel en goedkoop op te lossen.
Heb nog een 2014 ST in de aanbieding.
Half jaar geleden uit Duitsland gehaald. Nu weer tijd voor wat anders.
@foramen: staat hij op autoscout?
@fouadski: nog niet, gaat na m’n vakantie online!

Blauwe van 2014 met 36k op de klok, gekocht van eerste eigenaar.
@foramen: Na een half jaar zat? Goed verhaal. Wat is er stuk?
@svenska_aeroplan_ab: waar zeg ik dat ik ‘m zat ben? Er is gewoon zoveel leuks en kan niet alles in bezit houden.
Zegt meer over jou, als iets kapot is dan repareer je het, niet iedereen heeft het in den aard om andere hiermee op te zadelen.
@foramen: Wat heb je op het oog?
@hollandbest: beetje een tweestrijd tussen gevoel en verstand. Veel kilometers voor werk dus voor wat meer comfort ala 320i f30 automaat of speelgoed als in Focus RS mk3.
Een maat van me heeft een van de eerste STs die er in nederland rond reden, het is maar net hoe ze bijgehouden worden. Hij heeft nu zon 160k op de klok staan altijd keurig onderhouden en heeft nog nooit een enkel probleem gehad. Heeft een milltek uitlaatsysteem en is stage2 gechipped naar ongeveer 230pk. Echt n heerlijk wagentje om mee te sturen.
Niet vervelend bedoeld. Maar de tekst heeft weinig juiste info.
Heb een tijd 1 maatje lichter gereden dan de ST, de Black edition. 140pk en 210nm uit een 1liter 3 cilinder turbo torretje die nog best rap was! Heerlijke wagen vond ik het! Verbruik was lachwekkend. Nu toch ingeruild omdat een automaat fijner is met het vele file rijden in Nederland
Als ik nou nog één keer iemand hoor roepen dat Franse auto’s synoniem zijn aan roest, electrische problemen en piepjes en kraakjes in het interieur, dan…
@potver7:
Jarenlang Fiesta gereden zonder problemen…
Ik heb best veel kilometers gemaakt met een 1.6 diesel uit 2011. Fijne auto op de snelweg maar de versnellingsbak is echt gemaakt om zo zuinig mogelijk in de test te zijn. In de praktijk betekent het dat je in de bbk telkens net geen lekkere versnelling hebt. Verder stuurt het best wel heel erg lekker, heb je voor twee man echt ruimte zat en is die motor met een chip best leuk met 120+pk.
@lekbak: is die chip dat ook niet de reden dat de versnellingsbak niet helemaal meer een lekkere versnelling heeft voor 50 km/h?
@mashell: Nee, die chip heeft het zelfs deels opgelost. Ze zijn gewoon net te lang waardoor je bij 30 in de twee hoog in te toeren zit en in de drie net te laag. Bij 50 net zo maar dan een versnelling hoger. Met de chip is de motor iets scherper bij die lage toeren dus gaat het net wel.
Heb er een in bezit! Elke dag tovert mijn ST een lach op mijn gezicht! Wat een heerlijke
Geniale auto!
Mijn ritjes naar het werk en naar huis zijn een feest!
Ik kan haast geen minpunten noemen aan de ST, wat een heerlijke motor en precies het stuurgedrag wat je verwacht van dit segment auto’s
@bonzoo: me to elke keer als je hem onderin trapt dan krijg je een lach op je gezicht helemaal met een cold air intake big smile van oor tot oor ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).