• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Fiesta ST prijzen zijn scherp?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 februari 2013 om 12:32 – 37 Reacties

Ford Fiesta ST


De Fiesta ST duikt in zijn nieuwprijs net onder de Peugeot 208 GTi. Die ene gram CO2 minder doet het hem.

Een B-segment-bommetje met 180 Ecoboost-tastische pk’s en 240 Nm, dat is de Fiesta ST in het kort. Zojuist maakte Ford Nederland bekend dat hij voor minimaal € 25.490 de showroom uitstuift.

Qua puur vermogen kan hij niet op tegen de 208 GTI (200 pk, 25.695 euro), Corsa OPC (192 pk, niet meer verkrijgbaar) of de Clio RS (200 pk, prijs nog onbekend), maar dat zijn de koude cijfertjes. In de VS krijgt hij wel 200 paardjes trouwens.

De eigenschap die al deze hot hatches delen: ze hebben allemaal een turbogeblazen 1.6 aan boord. Wil je kleiner (1.4), dan kan je altijd voor de YOLO GTI en aanverwanten gaan. Scheelt je in het geval van de VW ook nog eens 5 euro in de aanschaf, want die doet 25.490 euro.

Maar terug naar de Fiesta ST: pas een jaar na de onthulling hebben we ein-de-lijk een prijs en introdatum: begin april. Boven de basis-ST1 zit de ST2 (€ 26.745) met gedeeltelijk lederen bekleding, automatische airconditioning, een Sony audiosysteem met premium speakers en elektrisch verwarmbare voorstoelen.

Rij ermee als een oud wijf, en je haalt 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot 138 g/km. Trap hem op zijn staart, en je verbruik verdubbelt, maar dan haal je wel een maximumsnelheid van 220 km/u, doe je de 0-100 in 6,9 seconden, en, het leukste: lekker rappe tussensprintjes. Menig eigenaar zal op de sportieve toer gaan, want waarom koop je anders een ST? Als je zuinig wilt rijden haal je maar een schraapdiesel voor de helft van het geld.

Samengevat: je kunt heel veel hot hatches krijgen in het B-segment, die nagenoeg gelijk presteren en nagenoeg hetzelfde kosten. Is er een reden waarom jij specifiek voor de Fiesta ST zou gaan?

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST
  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker
  • Ford Puma ST Gold Edition is geen toeval

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

fiesta, fiesta-st, Ford

Vorig bericht: « Bugatti Veyron ME-edition nog niet verkocht, staat bij PON
Volgend bericht: Paus ontevreden over nieuwe Pausmobiel, treedt af »

Lees Interacties

Reacties

  1. hummer004 zegt

    11 februari 2013 om 12:45

    Deze ziet er het leukste uit..

    Login om te reageren
  2. mout zegt

    11 februari 2013 om 12:45

    Ik zie ‘m nog niet, die reden. Maar wil ze best allemaal een maandje proberen om te kijken welke het beste is.

    Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    11 februari 2013 om 12:49

    Valt me mee die prijzen! Alleen jammer dat ‘Murica 20 paarden meer krijgt. Ach ja, ‘Murica krijgt altijd de leukere uitvoeringen.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      11 februari 2013 om 12:52

      @toyotafortuner: leuke uitvoeringen moest zijn: leukere uitvoeringen en leukere wagens

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 februari 2013 om 12:52

      Nou..Murica krijgt heel veel leuke modellen niet, die wij wel hebben. Dit is ook de eerste Fiesta ST daar.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        11 februari 2013 om 13:37

        @sir_smokalot: True, maar ik bedoel sommige wagens als een Buick Enclave. Maar dat ter zijde (of hoe je dat ook zegt)

        Login om te reageren
        • toshtie zegt

          11 februari 2013 om 14:27

          @toyotafortuner: je kan altijd nog importeren als je zo’n auto écht graag wilt hebben.

          Login om te reageren
  4. roberto zegt

    11 februari 2013 om 12:57

    5 euro verschil met de VW? Dan moeten jullie dat wel even aanduiden in de prijzen ;)

    Overigens zal VW aan het eind van het liedje toch wel duurder zijn door “Kosten rijklaar maken, mattenset, etc.”

    Login om te reageren
  5. aventadorsv zegt

    11 februari 2013 om 13:01

    Alleen bij de 208 GTI is de vanaf prijs ook gelijk helemaal vol met Navi, Clima Cr.contr. Etc. En dan kom je bij de ST dus duurder uit (st2).
    Karretje ziet er wel super uit!

    Login om te reageren
  6. jonkie zegt

    11 februari 2013 om 13:08

    Ik zou voor de 208 gaan. Puur vanwege het uiterlijk, zowel interieur als exterieur, omdat dat het enige is waarop ik kan beoordelen.

    Login om te reageren
  7. bempi zegt

    11 februari 2013 om 13:15

    De vorige ging volgens mij ook al in 6.9 naar 100 ? De enige reden wat ik kan bedenken om de ST nemen, is om je voorliggers te laten denken dat je een aston martin rijdt ? Menig autobestuurder die het niet herkent zal er wel intrappen denk ?

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      11 februari 2013 om 13:18

      @bempi:
      Ja, er rijden vele smale en hoge Astons op de weg…

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        11 februari 2013 om 13:30

        @StijnB:

        Moeilijk he lezen ? Menig autobestuurder ‘die het niet herkent’ ( m.a.w. die geen Aston Martin herkent ) zal er wel intrappen denk ?

        Login om te reageren
        • bempi zegt

          11 februari 2013 om 13:32

          Of in een oogopslag ziet,handelt,reageert en (terug) denkt.

          Login om te reageren
        • fapfap zegt

          11 februari 2013 om 13:45

          @bempi: Iemand die een Aston Martin niet herkent laten denken dat het een Aston Martin is die achter hem rijdt? Gast, serieus tijd om minder te blowen

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            12 februari 2013 om 13:02

            @fapfap:

            Geloof me. Met die nieuwe modellen die ford later nog uitbrengt ( o.a. mondeo ) zullen er genoeg bestuurders zijn die er doodleuk in trappen. Ook al gaat het hierbij dan alleen om de voorkant / neus etc.

            Login om te reageren
        • quattromeister zegt

          11 februari 2013 om 14:38

          @bempi: Nee denk niet.

          Login om te reageren
        • phaeton zegt

          11 februari 2013 om 18:58

          @bempi: Als je geen Aston herkent dan herken je in het front van de Fiesta ook geen Aston… Zo wel, dan weet je blijkbaar hoe Astons eruit zien. En dat kon nou juist niet, volgens jouw stelling.

          Login om te reageren
          • bempi zegt

            12 februari 2013 om 13:04

            @phaeton:

            Ook voor jou ‘moeilijk he lezen’ ( zie eerdere reactie terug ) Of in een oogopslag ziet ( wat betekent herkent of deels herkent ),handelt,reageert en (terug) denkt.

            Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      11 februari 2013 om 14:12

      @bempi: Dus mensen die geen Aston-Martin kunnen herkennen, herkennen een Aston-Martin in een Fiesta? Dafuq?

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        12 februari 2013 om 13:00

        @straatpiraat:

        Inderdaad. Jij begrijpt het goed. Simpelweg omdat je zulke gevalletjes nooit kan uitsluiten.

        Login om te reageren
  8. gorre zegt

    11 februari 2013 om 13:24

    Dit is de het enige model dat ik in sportuitvoering nog steeds lelijk vind , die neus blijft maar doorgaan !

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    11 februari 2013 om 13:27

    Het is een Ford, dus zal wel het beste weggedrag hebben (en ook het stugste geveerd zijn). Deze rode ziet er wel heel cool uit.

    Login om te reageren
  10. Alex_79 zegt

    11 februari 2013 om 13:37

    Die Aston-neus vind ik juist erg geslaagd. En race-red is een prima kleur voor deze uitvoering. Moet na de zomer weer een ander leasebak uitkiezen. De Fiesta Sport stond al in de optielijst (ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar heeft de 1.0l motor met 125 pk), maar de ST1 komt daar nu bij

    Login om te reageren
  11. handschoen zegt

    11 februari 2013 om 14:35

    Deze heeft dezelfde motor als mijn moeders volvo, weinig spectaculairs dus.

    Login om te reageren
    • pieterveer zegt

      11 februari 2013 om 16:32

      @handschoen: De auto van je moeder moet waarschijnlijk wat meer gewicht versjouwen met die motor. En dan heb ik het niet over je moeder, maar de auto zelf.

      Login om te reageren
      • 300e zegt

        11 februari 2013 om 20:53

        @pieterveer: Ja ja ;)

        Login om te reageren
  12. nibor zegt

    11 februari 2013 om 14:48

    @sir_smokalot: je hebt het over en Polo die vijf euro goedkoper is en je noemt vervolgens wel exact dezelfde prijzen, wat klopt?

    OT: 180 pk in een auto van dat formaat is ruim voldoende om behoorlijk plezier te hebben.

    Login om te reageren
  13. pieterveer zegt

    11 februari 2013 om 16:35

    Ik denk dat het bij mij tussen de Clio RS en de Polo zou gaan. Die Clio wordt in de pers alom geprezen, dus wie ben ik om daaraan te twijfelen? De Polo vind ik er het meest volwassen uitzien en ik ben inmiddels op een leeftijd dat dergelijke zaken ook een rol spelen.

    Login om te reageren
  14. christophe12 zegt

    11 februari 2013 om 16:35

    Ik vind de fietsa echt een lelijk hok geworden , net als de focus een goede auto maar er qua uiterlijk niet op vooruitgegaan. Dan moet ik toegeven dat opel met z’n corsa en vooral nieuwe astra opc wel iets meer smaak heeft.

    Login om te reageren
  15. ronin1130 zegt

    11 februari 2013 om 17:15

    Wij wachten met spanning op een vergelijkende test Autoblog…

    Login om te reageren
  16. henrie zegt

    11 februari 2013 om 18:34

    Ik ga mijn Fiesta Sport er niet om inruilen. De ST is wel sneller en vast ook leuker, maar ik vind die neus maar niks. Op een Mondeo staat het wel, zo’n neus, maar op de Fiesta niet. Past niet bij de rest van de auto…

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 februari 2013 om 19:19

      @henrie: Het pre-facelift model is inderdaad veel mooier. Jammer dat ze die zo ingrijpend veranderd hebben, vind dat model nog steeds van deze tijd en veel meer in balans. De nieuwe doet mij op de een of andere manier aan een kruimelzuiger denken.

      Login om te reageren
  17. phaeton zegt

    11 februari 2013 om 18:53

    25.490 -25.490 = 5 ? Doe mij dat dan maar 25.490:5 keer, want dan heb ik een graties Fiësta ST. Danku!

    Login om te reageren
  18. zender zegt

    11 februari 2013 om 20:03

    Ik wacht wel op de Ford Fiësta RS. 0 – 100 in < 4 seconden?

    Login om te reageren
  19. allard_deheer zegt

    11 februari 2013 om 20:07

    €8000 erbij en je hebt een focus st!!

    Login om te reageren
  20. voytekbe zegt

    11 februari 2013 om 22:34

    Hoewel ik het nog steeds een onzin segment vind, is deze toch wel de mooiste imho.

    Ziet er best wel leuk uit maar once again, wie wil er nu 26k neerleggen voor een Ford Fiesta.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North