Ford gooit V6 met 325 pk in facelift Mondeo

Auteur: , 65 Reacties

Is Ford klaar met downsizen? Ze gaan een 2.7 liter V6 met 325 pk in de nieuwe Ford Fusion gooien.

Kijk aan, zo ziet de facelift voor de Mondeo eruit. Toegegeven: dit is de Ford Fusion. Maar de Fusion is een auto die gelijk is aan de Mondeo in Europa. In Amerika lopen ze echter een stukje voor op ons, dus we kunnen nu alvast zien hoe de strakgetrokken snoet en gelifte bips van de Europese Ford Mondeo eruit zien.

Ford is niet blind voor het succes van onze Junkyard Race Mondeo, en heeft besloten om de V6 terug te brengen onder de motorkap. De mannen van Ford proppen een 2.7 liter V6 EcoBoost in het vooronder, goed voor 325 pk en een koppel van 475 Nm. Dat is verrassend te noemen, want de 2.3 viercilinder EcoBoost uit de Focus RS kan meer pk’s leveren. Toch heeft Ford besloten om voor een V6 te gaan, we like!

En mocht je dan denken: “Daar komt een ST- of RS-badge op” dan kom je bedrogen uit. Die badge vindt men namelijk niet passend voor deze Fusion. Overigens introduceert Ford met deze facelift ook twee nieuwe hybride aandrijflijnen: de Hybrid en de Energi. De Hybrid is een doorontwikkeling van de huidige variant. De Energi krijgt een elektrische range van ongeveer 30 kilometer en kan in 2,5 uur volledig opgeladen worden. Beide hybrides kunnen op elektrische power een snelheid van 85 MPH (ongeveer 137 kilometer per uur) halen.

In Nederland zullen we echter nog even geduld moeten hebben. We moeten hier nog zeker tot in 2017 met de huidige Mondeo verder. Als de facelift komt is het bovendien nog maar de vraag of we dezelfde aandrijflijnen als in de Verenigde Staten krijgen, aldus Ford Nederland in een reactie vanmorgen.



65 reacties

Een V6! Dat is alweer even geleden in de Mondeo. Volgens mij was de ST220 de laatste…?
@Jochempie: wat een heerlijke auto was dat! Vooral met dat porno-rode leer erin.

Deze facelift ziet er imo geslaagd uit. Samen met de mazda 6 de mooiste in zijn klasse. Hij heeft wel een klein beetje een Kia Optima neusje gekregen. Hoop alleen dat het interieur in de EU-spec verbeterd wordt. Dat materiaal gebruik is nou niet echt kwaliteit.
@87sandyd: Volgens mij was die V6 de basis voor de Aston Martin V12 :)
@Jochempie: Klopt, althans, volgens mij heeft Ford de V12 ontwikkeld door de v6 te gebruiken en heeft AM hem in de auto’s gelepelt
@Jochempie: je had onder de ST 220 nog de normale V6 2.5, die langer geproduceerd is.
@Megakix: Ah, thanks!
@Jochempie: Er was zelfs nog een 3.0 tussen de 2.5 en ST220! Vroegah…
@gtwillem: ja klopt. Alleen (bijna) niemand wilde hem hebben omdat hij niet icm een automaat leverbaar was.
@clarkson: Dat verklaart een hoop, want hij schurkte wel dicht tegen de ST220 aan (als je een dikke Mondeo wilde nam je die gewoon).

En het ironische is, er staat er maar één te koop in NL, bij een dealer behorende tot de Schakelautogroep (geen geintje), dus ja: logisch.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279231111?asrc=st|as
@gtwillem: Wel lekker exclusief haha. Ze vragen trouwens wel een bak geld voor dat ding.
@Jochempie klopt! Wij hebben er 1 op de oprit staan. Als je nu op internet kijkt kan je ze kopen voor een schijntje.
Hmm, eerst leek de Mondeo’s neus in mijn ogen op een Aston Martin, maar nu lijkt ie toch meer op een Kia..
@p0wn3d: Eens, hoewel ik dat destijds wat vergezocht vond… Deze facelift doet hem weinig goeds.
@p0wn3d: Dat komt door reaguurders die iedere keer maar riepen: “Lelijk, gejat van Aston Martin”. Als we nu gaan roepen: “Lelijk, lijkt wel een Kia”, dan krijgen we de volgende keer een Ford die lijkt op een Lexus. Ook mooi! ;-)
@p0wn3d: Ah, thanks!
@Jochempie: Hier ging iets fout..
Dat is altijd goed nieuws, zal waarschijnlijk wel een zeldzaamheid worden in Nederland =(
Wauw wat een strakke kar!
@thomasbol: nou heb een aantal keer in die nieuwe mondeo gereden en was totaal niet onder de indruk. Automaat is niet voor uit te branden en de auto voelt log en zwaar aan. Dat touchscreen werkte overigens voor geen meter. Hij ziet er wel fraai uit :)
Standaard een benzine V6 en 4×4 in Amerika.
Jammer dat we in Europa liever kiezen voor gifitige dieseluitstoot (Nox, fijnstof) dan een beetje meer CO2 uitstoot van benzine en de 4×4 toelaten.
@martinus: Bij de Opel dealer wordt je op je wenken bediend: daar leveren ze je graag een Opel Insignia OPC met V6, 4×4 en 325pk.
@gtwillem: klopt, die kost 81k euro. Nu vind ik Opels mooie auto’s maar om nou 81k euro stuk te slaan voor een Opel gaat mij echt wat te fur…
@87sandyd: Tweedehandsjes beginnen in Nederland bij slechts €20K :)
@Jochempie: ik zie het ja. Wat een afschrijving dan. Zelfs nog onder een ton gelopen
@87sandyd: Ligt voornamelijk aan de bizarre BPM stijging voor deze auto. Volgens mij verscheen hij ooit voor iets meer dan 60K in de prijslijsten.
@gtwillem: ook ford levert de mondeo traditie getrouw wel met dikke motor in Nederland.

Alleen zijn sedans+dikke motor+4×4 een recept voor extreem hoge belastingheffing.
– De GM waarover je spreekt kost vanaf de fabriek 28K maar bij de dealer mag je 81.5K betalen.

Hetzelfde zal wel gelden voor de Ford V6 4×4 als die op de Nederlandse markt zou worden gebracht, je betaald 1/3 voor de auto en 2/3e belasting.

En dieseltjes met vuile uitstoot, die zo gifitg zijn dat ze de amerikaanse markt niet opmogen, worden hier beloond met het laagste bpm en bijtellingstarief.

Absurd natuurlijk.
@martinus: *voorbeeld Mustang insert*
@ThomasBol:
Voor de 5.0
Auto: 35K
Belasting: 80K
——————-
Aanschafprijs 115K
@martinus: 80k belasting :’) het blijft echt een lachertje.
@martinus: Tsja, dat je daar veel belasting over betaalt is evident. De regels zijn immers bekend. En dan heb je nog het hele verhaal Ford Mustang GT 5.0 en Subaru Impreza WRX STI met hun torenhoge Nederlandse prijzen. Allemaal belasting. Maar andere merken weten wél de uitstoot op papier laag te houden. Denk maar aan de BMW 340i: qua prestaties gelijk aan de Insigia, maar dan voor 54.000 euro. En dan heb je een BMW, geen Opel. En de iets completere Mercedes C400 4-Matic heb je voor 66k.
@gtwillem: Je kunt eerder zeggen: bij de Opel-dealer word je extra hard genomen door de overheid.
@martinus: Hoezo standaard? Dit is het model ‘Sport’, die vanaf $34k wordt geleverd terwijl de Fusion bij $23k begint. Hij is er met 1.5 (!), 2.0 en 2.5 liter motor.
In 2017 met een hele nieuwe Mondeo komen. Dan vergeten we deze gewoon.

Plak er gelijk een andere naam op a la talisman. Dat brengt misschien geluk in de showroom.
Dit ziet er zo veel beter/dikker uit dan de gewone Mondeo! En dan ook nog eens een V6, heerlijk!
In NL wordt het een 0,9 driecilinder…
@norge: Op diesel, met extra hoge turbo-druk en een ad-blue tankje dat alleen bijspuit tijdens de test-cyclus.

Want in ons rechtsysteem, is giftige NOx geen probleem. (mits het alleen voorkomt in de praktijk, en niet tijdens de testcyclus).
@martinus: Dat is een ander merk..
@norge: Volgens Nederlands officiële keuringsorganisatie TNO is het probleem wijd verspreid bij Diesels.
@martinus: Ga je nou zitten linken naar autoweek?
@norge: dat zijn volgens jou toch van die VAG-lovers :’)
Komt denk ik niet naar Europa met slurptax die we hier hebben
@mrrallycross: Er zijn een hoop landen in Europa waar de slurptax reuze meevalt.
Het is zo zonde dat de 6 cilinder eigelijk compleet buiten spel word gezet in normale personenauto’s. Met name bij merken als bmw. Een 2 liter zes cilinder hadden ze vroeger ook in het gamma, waarom zetten ze dat niet voort? Die zou in principe toch (bijna) net zo efficient kunnen zijn als een 2 liter 4 cilinder?

OT: Ik denk dat we deze motorisering in europa niet hoeven te verwachten helaas.
@kapitein: 6 cylinders ipv 4 betekend 50% meer zuigerwrijving (uitgaande van identieke zuigers). Nu zijn er uiteraard allerlei technische oplossingen om dat effect te verminderen, maar het blijft een lastig iets als je de motor efficiënter wil maken.
Krijg je nu een Haldex AWD systeem standaard met zo’n V6. En kun je kiezen uit zowel handbak als automaat?
En weer op 15inch lichtmetalen wielen… Wat dat betreft loopt ie aardig in de pas met NL. Vind het best een mooie auto, jammer dat je ze hier alleen ziet rijden op 4 thuiskomertjes…
Ik zie een opvolger aankomen voor onze 2.5t!
Lijkt me een heerlijke auto, zo niet de heerlijkste auto in deze klasse. Komt ie er ook als Vignale?

Overigens vind ik de 4 uitlaatpijpjes dan wel weer overdreven. 2 enkele was meer dan voldoende.
@berlinetta: muricaaaaa
Als ze net zo snel zijn als bij de huidige dan hebben we over een jaar of 4 een knappe facelift Mondeo bij de dealer staan….

Hopelijk valt het mee en word het een waardige opvolger voor de Mondeo met 5 pitter.
Eindelijk een ‘normaal’ dashboard. Beginnen ze toch in te zien dat ze af moeten van die wirwar aan knoppen in een lelijk design. Was voor mij een reden in het verleden om géén Ford te kopen, terwijl de auto’s zo goed rijden…
Laat maar komem hoor! Dit zou helemaal mijn auto zijn. Ik ben alleen bang dat de v6 niet onze kant op gaat komen.
Subtiele maar geslaagde facelift! Mooier dan de huidige Passat!
Het lijkt me dat we het in Nederland tegen die tijd met een dooronwikkelde 1.0 3 cilinder moeten doen.
Breng dat gewoon naar Europa. Ik zie geen reden waarom niet. Mensen die weer gewoon een viercilinder willen die nemen de viercilinder.
+1 voor Ford!!
Niet echt fraai, met name de achterzijde heeft me bij de huidige niet kunnen bekoren. Zo te zien nog steeds niet echt mooi.
Reken maar dat de 2.7 V6 meer pk’s levert dan de 2.3 Ecoboost!
@baap: In de Focus RS heeft de 2.3 ecoboost anders 350 pk…
@crackdavid: ik doel meer op het potentieel van zowel de 2.3 4cilinder als de 2.7 V6. De V6 heeft ‘relaxte’ 325 pk’s waar de 4 cilinder ‘ruige’ 350 pk’s heeft! Daar zijn de type auto’s dan ook naar.. :)
Heeft Kia een ford grille of heeft ford nou een Kia grille? En uiteraard komt dat V6-je naar Europa tzt en dan als St/RS. Als tegenhanger van de s4 etc
Wij krijgen hem pas in 2017, prima, maar dan hoop ik wel dat ze dat jaar gebruiken voor een infotainmentsysteem dat enigszins stijlvol oogt. Dat wat er nu in zit lijkt wel zo’n standaard Halfords-exemplaar.

Verder vind ik hem er wel op vooruit gegaan. Ik had niet het idee dat de Fusion/Mondeo verouderd oogde, maar het oogt nu net allemaal iets strakker. En die V6, gewoon als ST in de Nederlandse prijslijsten zetten hoor!
Echt een mooi ding , ik zie alleen qua design komt hij steeds meer in de buurt van een Mustang , goodjob Ford !
Vooruitgang tov de huidige, die oogt nogal lomp. Commentaar op de vorige generatie dashconsoles bij Ford is wel ter harte genomen, maar vind het nu best zakelijk en saai :/
Off topic; waarom kan ik geen artikelen meer delen via whatsap, komt alleen een link naar een afbeelding over??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).