Ford GT90: vergeten concept (1995)

Auteur: , 61 Reacties

Jongetjes die zijn opgegroeid in de jaren '90 zullen deze hommage aan de Ford GT40 ongetwijfeld nog niet vergeten zijn.

In 1995 onthulde Ford tijdens de Detroit Auto Show deze bizar gelijnde supercar met achterin een dikke V12 met 4 turbo’s die (op papier) goed zou zijn voor 720 pk. Die V12 bestond overigens uit twee Duratec V6jes van Ford, oftewel exact hetzelfde recept als de motor die Aston Martin in 1999 in de DB7 lepelde en die tot op de dag van vandaag nog steeds door Aston Martin wordt gebruikt Lincoln V8’s waarvan bij elke motor een cilinderrij werd verwijderd. Het resultaat was een V12 met een blokhoek van 90 graden. Overigens zou met meer turbodruk een vermogen van 900 pk ook tot de mogelijkheden behoren.

Een deel van de wielophanging en de versnellingsbak waren afkomstig van de Jaguar XJ220, want Ford was destijds immers eigenaar van zowel Aston Martin als Jaguar. De monocoque is gemaakt van aluminium en de body is gemaakt van carbonfiber.

De Ford GT90 is ook de eerste auto die het zogenaamde ‘New Edge’ design aan de wereld liet zien. Later zagen we dit uiteraard terugkomen bij de eerste generatie Ford Ka, Focus en vele andere modellen.

Helaas ging deze brute supercar met een (theoretische) topsnelheid van 378 km/u nooit in productie. We moesten tot 2004 wachten toen de Ford GT op de markt kwam als opvolger van de GT40. In onderstaande video kan je de ongezouten mening van Jeremy Clarkson horen over de Ford GT90.



61 reacties

Heeft iets weg van een Volkswagen W12 Nardo
@thowmas97: das dan persoonlijk, want ik het verre van lijken op een Nardo!
Zo lelijk dat hij mooi wordt
Voorkant ging nog wel maar de zij- en achterkant spuuglelijk.. maar deze auto maakte wel veel indruk, vooral door de specs
Deze auto was het dus, die in NFS 2 mijn favoriete auto was! Eindelijk weet ik het!!! Zo blij :-)
@smotsholle: geen dank hoor ;)
@robbie: je hebt m’n dag gemaakt!
@smotsholle: Was ook mijn lievelingsauto! Zeker in het geel en dan die drie uitlaten in driehoek en de spoiler die omhoog kwam! Zalig :D
@smotsholle: daar ken ik hem ook van! Was ook mijn favoriete auto in-game. In het wit! :)
@smotsholle: Was ook het eerste waar ik aan dacht, Need for Speed II ! Waar is de tijd :-)
Jongens die need for speed gespeeld hebben zijn deze fantastische auto ook nog niet vergeten hoor;)
@kampioentje: inderdaad.. !
@kampioentje: Als was het daar eigenlijk ook een slechte auto. Maar dankzij NFS vind ik het desondanks toch een ontzettend tof apparaat.
@kampioentje: … of een boomstam… of een toilethuisje….
Oeps, net te laat!
Zat dacht ik ook in dtm race driver 2 of 3
Wat een gedrocht, gelukkig is het bij een concept gebleven!
Nostalgie! Need for Speed II domineren met deze auto..
@Brutus: wilde het net zeggen.. Snelste auto uit NFS2..
@Brutus: en het vetste geluid (in de game dan).
Deze, all time over de Ford GT! Wat een cool ding. NFS 2 fun!
Gaaf ding, op één of andere manier doet de Lambo Egoista me hier aan denken.
De concept is misschien nog wel het meest bekend door alle videogames: Need for Speed II, Sega GT 2002, Ford Racing 2, Ford Racing 3, Gran Turismo 2, “Rush 2: Extreme Racing USA”, TOCA Race Driver 2, TOCA Race Driver 3, Project Gotham Racing 3 and Ford Street Racing.

Een hele rits aan videogames.
Toen lelijk en nu nog lelijker, en computer spelletje’s maken geen auto goed hoor.
Die Clarkson is toch een oneerlijke brullaap, natuurlijk rijd een concept car niet.

Die GT90 was een interessant ding, en ik vind het spijtig dat die er nooit gekomen is. Die ford gt vind ik maar een belachelijk ding.
@Hupke: Gelukkig is dat enkel jouw eigen onbelangrijke persoonlijke mening en realiseert de rest van de mensheid zich wel dat de Ford GT zijn prachtige wulpse lijnen heeft geërfd van één van de meest tot de verbeelding sprekende raceauto’s die er ooit gemaakt zijn. Ook het gerenomeerde engelse autoblad EVO was over de kwaliteit, vormgeving en de prestaties erg te spreken. Zo erg zelfs, dat ze de Ford GT in het jaar 2005 verkozen tot hun ‘Car of the Year’…

Die GT90. Ik was alweer vergeten wat een lilijk hok ik dat ook al weer vond. Bij deze weer bevestigd dus.
@lemans96:

De GT40 had al bestaan gehad, de GT was maar een zwak en vulgair afkooksel ervan. Als jij daar graag op wil geilen doe je maar.
Ik kijk liever naar ontwerpen die zelf de verdienste hebben van mooi te zijn.
@Hupke: LOL, komt ie weer met z’n onbelangrijke en(in mijn ogen) flink verknipte kijk op wat momenteel één van de meest begeerlijke sportwagens is.
Overigens heeft de Ford GT weldegelijk bestaansrecht om de zeer eenvoudige reden dat de GT40 een pure racer was. Er zijn er maar 7 gebouwd voor de openbare weg destijds, dus ja, dat er eindelijk ‘ns een productieversie kwam was dus een hele slimme zet van Ford. Ze zijn dan ook al allemaal uitverkocht. ;-)
@lemans96:

Da’s niet moeilijk, alles waar je een badge op plakt, een (compleet irrelevant want de GT40 heeft behalve wat looks niets, maar dan ook niets gemeenschappelijk met de GT) geschiedenis verhaal aan vasthangt en een overdreven prijskaartje op plakt zal verkopen als zoete broodjes.
Met uitzondering misschien van een hoop stront.
@Hupke:

gelul ..
tis prima dat jij em niet “mooi” of origineel vindt ..
maar je kan daarom geen onzin gaan verkondigen ..
@Hupke: ‘de GT40 heeft behalve wat looks niets, maar dan ook niets gemeenschappelijk met de GT’

Nee?

V8, middenmotor, onafhankelijke driehoeksdraagarmen rondom,een machtige V8 brul, etc.
Geef het toch op man. Dat jij nou niet van deze auto gecharmeerd bent is jouw zaak. Dat als een paal boven water staat dat iedereen de Ford GT als de moderne broer van de Ford GT40 ziet. En terecht. Qua vormgeving komen ze(gelukkig) sterk overeen en de prestaties van de GT zijn waardig v.w.b. het in stand houden van de legende.
@lemans96:

Wauw, onafhankelijke driehoeksdraagarmen rondom, een machtige v8 brull. In welke wagen zouden we dat nog kunnen terugvinden? Die 2 moeten wel dezelfde wagen zijn.
Met dit te lezen verbaasd het me niet dat je niet verder kijkt dan wat uiterlijk vertoon en marketing praatjes.

De originele ford GT40 was speciaal. Dat was een racewagen waar de groten der aarde uit die tijd hun geoliede vingerafdrukken op hebben achter gelaten.
Het chassis, een stalen monocoque was extreem clever ontworpen (en dat zonder CAD en eindige elementen methodes) het was zowel stijf en had zelfs zijdelingse kreukelzone.
opentub.jpg
amgt40-p1b.jpg
De ophaning van de GT40 was niets speciaals toen, en is het zeker niet nu, maar het werkt wel.

De huidige ford gt, heeft alles behalve een speciaal chassis, gewoon een alluminium spaceframe (en toch zwaarder dan dat van de originele). Ford deed daarmee alsof ze het wiel hadden uit gevonden maar in werkelijkheid amper het warm water. Geen speciale bodypanels,… De ophanging was weer double wishbone (zoals iedere sportwagen sinds de jaren 30), niet eens multilink. En toch was deze wagen een heel stuk duurder dan een corvette. Kortom het enige wat overeenkwam met de originele ford GT40 zijn de looks. Het is geen letterlijke moderne copie ervan. En het is ook geen wagen die de filosofie ervan volgt. En het is zeker geen af fabriek racewagen (itt de corvette bvb.).

De ford gt90 darentegen, had een heel clever chasis, alluminium honeycomb, CFRP bodypanels,… een clever ding dus. Het is alles behalve een letterlijke kopie van de GT40 maar hij volgt tenminste een beetje de design filosofie.

En ga jij nu maar terug naar je modelbouw wagentjes kijken en herhaal nog maar eens tegen mij dat ze er toch echt wel hetzelfde uitzien.
@Hupke:

nope .. de GT is als handtasje op de markt gezet ..
en voor een hele schappelijke prijs ..

ze hebben hiermee dus wederom Ferrari flink voor lul gezet ..
@Hupke: Haahahahaa, wat zijn we op ons gefrustreerde minderwaardigheids pikkie getrapt zeg! Melig hoor…

Maar eh, als ik jou zou moeten geloven dan is de huidige Ford GT geen hele goeie wagen? Even denken hoor, de mening van één van s’werelds meest gezaghebbende autotijdschriften of die van een één of ander puistenbekkie met een gebrek aan autokennis… moeilijk hoor. xD
Toch wel heel interessant dat in jouw ruime blik een Corvette een ‘affabriek racewagen’ is. Dit spreekt boekdelen over jouw uitgebreide bevatting van deze auto’s…
Maar goed, het feit dat ook de Ford GT de afgelopen jaren flink s’werelds circuits heeft bezocht, er in de europese GT klasses aardig wat heeft gewonnen en zelfs een podiumplaats op Le Mans heeft binnengesleept, zal bij jou ook wel gelden als ‘uiterlijk vertoon en marketingpraatjes’?
Ga vooral zo door, je komt niet echt overtuigend over vent. ;-)

Die GT90 was per definitie een flop geworden. Veel te duur voor een Ford EN veel te lelijk voor mensen met smaak en het geld om zo’n ding, als ie in productie was gegaan, te kopen. Het is dus maar goed dat het bij een slecht rijdende concept is gebleven.
@lemans96:

Nuja op het podium bij de LMGTE am bij de 24h du Mans klinkt natuurlijk beter dan voorlaatste in het totaal klassement.
Als je dan toch per se je punt wil maken dat die wagen ooit succesvol heeft geraced kom dan naar voor met de Ford GT van Marc VDS ofzo.
Maar jij weet zelf ook goed genoeg dat ze daar de Ford GT niet gekozen hebben omdat het een goede basis was maar wel omdat die cm² en zitjes beter verkocht raken dan hetzelfde oppervlak of een zitje in een zoveelste porsche, en er na het tunen toch niets meer overblijft van het originele chassis. Ook daar is het succes dus te danken aan z’n schone schijn.
@Hupke: Lollig hoor, hoe jij zo triest doorgaat met proberen de Ford GT weg te zetten als een slechte auto. Vraagje aan jou en je e-n-o-r-m-e kennis van deze materie: Hoe denk je dat men de Robinson Ford GT op Le Mans zal herinneren: Als winnaar van de derde podiumplaats tijdens de de beroemde 24 uren van Le Mans, of als ‘voorlaatste in de LM GTE Am’ ?
Marc VDS racing heeft het een tijd lang vrij aardig gedaan met de Ford GT omdat die man nu eenmaal gek is op klappende achtcylinders(Ford Mustang, Ford GT, BMW Z4 GT3). Jouw totaal onzinnige opmerking over sponsoroppervlak of betalende rijders toont maar weer ‘ns je eh, ‘uitgebreide’ kennis van zaken. Ik had beter verwacht van een belg…
De reden waarom Marc VDS racing is gestopt met het inzetten van de Ford GT, is dezelfde als de reden waarom ook Matech racing met de Ford GT is gestopt, namelijk het gebrek aan racemotoren van Roush. Spijtig. Temeer omdat de flink verbrede Fords erg spectaculaire racers waren…
Voor wat betreft je opmerking dat er van de originele chassis’ van de circuit Ford GT’s nog maar weinig overblijft/bleef raad ik je aan om toch nog ‘ns fkes de technische regelementen van o.a. de ACO en FIA betreffende GT3’s, GT2’s en GT1’s(de oude regelementen dan) door te nemen. Je ontdekt dan al vrij snel dat er op dat vlak maar weinig overblijft om een chassis fkes volledig te veranderen. ;-)
Geeft nou gewoon toe beste kerel, zo’n Ford GT is niet de slechte en waardeloze auto die jij wilt doen voorkomen. Dat scheelt je weer gezichtsverlies…
@lemans96:

nope .. Ford heeft raar genoeg haar doelstelling van 1500 of 1600 stuks nooit kunnen verkopen in de beoogde tijd ..

dingen waren relatief spuuggoedkoop ..
beeldschoon ontworpen ..
en hadden geen concurrentie ..

Ford is dus nooit uit de kosten gekomen ..
@lincoln: Ah. Nou ja, de productie is in ieder geval gestopt voor zo ver ik weet. Jammer van de kosten maar als imageboost heeft de GT Ford in ieder geval geen windeieren gelegd.
@lemans96:

iets van 100 minder dan de bedoeling was ofzo ..
valt dus wel mee ..
een beetje een domper dat ze niet 2X zoveel aanvragen binnen hadden dan de productie planning ..

moet zelfs voor Ford lekker voelen om een keertje “neen” te mogen
verkopen ..

inmiddels is 50% alweer flink opgepijpt ..
maar er komt nog wel eens een origineel exemplaar in mijn bezit ..
geloof niet dat ze ooit “duur” gaan worden ..
@lemans96: moet wel gezegd dat wie zo’n ding gekocht heeft er meer mee stil.staat en getakeld kan worden dan er feitelijk mee te rijden imho! Ik ben die uitzending van top gear nog niet vergeten waarin J.C. Zijn Ford GT voor de eerste keer wil testen en hem niet gestart krijgt… Zegt wel iets over die zogenaamde kwaliteit in mijn ogen.

Iedereen heeft recht op een mening!
@nick1407:
Dat hij hem niet gestart kreeg had met het alarm te maken. Gewoon een software bug dus.
Dat is vervelend maar om nu te zeggen dat de kwaliteit kut is…, we hebben het hier niet over VAG….
@nick1407:

dat jij van zulke trash-tv je info haalt zegt dan weer veel over jou “kwaliteit” ..
De info over de motor is overgenomen uit Wikipedia en helaas compleet fout! De motor in de GT90 heeft helemaal niets te maken met de latere 60 graden V12 die als voorbeeld voor de Aston Martin V12 diende. Die motor debuteerde in de Ford Indigo, en niet in de GT90. Daarin ligt een 90 graden V12 die opgebouwd is uit een hele en een halve modulaire V8, vandaar ook de blokhoek van 90 graden. Research jongens…
@mistermention: Heel goed dat je dit even aanhaalt. Dat opent hopelijk de ogen van de mensen weer een beetje v.w.b. Wikipedia en de onbetrouwbaarheid van die site…
@mistermention: voor zover ik weet heeft de V12 van Aston Martin een blokhoek van 60 graden, net zoals de V6 van Ford en de V12 achterin de GT90.
@robbie: voor zover jij weet = voor zover jij op de verkeerde bronnen kan zoeken, mistermention heeft gewoon gelijk als hij het heeft over een 90-graden blok dat is opgebouwd uit aan elkaar gelaste delen van een paar V8 motoren.

TopSpeed.com: ”The engine was based on the Ford Modular engine. Two V8 engines each had portions removed, and the cut down engines were welded together. In total, this yielded a 90-degree V-12, with 90.2 mm bore and 77.3 mm stroke.”

Motortrend.com: ”Natkin created the 90-degree V-12 by cutting two cylinders off of two V-8 blocks and then electron-beam welding together the resulting V-6s.”

En Motortrend heeft met het ding gereden…
@HDM: Kijk, dat is het soort bronnen dat wel te vertrouwen is…
@robbie: Maar ‘voor zover ik weet’ is geen basis voor journalistieke teksten. Er zijn legio bronnen waar het echte verhaal over deze motor te lezen is. Ook online.
Zoals ik zei heeft de Indigo concept een V12 op basis van twee Duratec V6-motoren. De V12 in de GT90 was een testcase om te kijken hoever het modulaire motorprincipe te ‘rekken’ was maar het was duidelijk dat deze motor nooit in productie kon gaan door de blokhoek van 90 graden. Dat levert in een V12 namelijk een verkeerde balans op door het aantal cilinders/kruktappen.
@mistermention: Zelfs ‘echte’ journalisten gebruiken soms info die gewoon uit de mouw is geschud, of uit één enkele onbetrouwbare bron, als basis voor hun ‘serieuze’ artikels…
@mistermention: Niettemin is een correctie natuurlijk op z’n plaats.
Zelfs ik ken hem en ben geboren in 1996..
Er zijn erg veel schaalmodellen in 1:18 van, dus die kom je erg veel tegen op marktplaats.. Vind het altijd een beetje een rare auto, maar het heeft wel wat. Gewoon gaaf van lelijkheid, net als de BMW Nazca M12!
Er was er nog een Ford in de oude nfs, wie weet de welke het was?
@4991: ford indigo
@wantthegreen: die is hem inderdaad! Dank u
@4991: En de Mustang Mach III. In deze tijd van trackday cars zouden ze de Indigo gewoon alsnog moeten gaan bouwen.
@SJ: die mustang herinner ik me niet direct, waarschijnlijk was die niet snel genoeg :p
@4991: deze zat alleen in de special edition van het spel.
Zeker niet vergeten !!!
FORD RACING FTW !
Heb dat spel kapotgespeeld :D zowel 1 & 2 & 3 ::D
Interieur lijkt op dat van een getunde Ka xd
Beest van een wagen… mits enige uiterlijke tweeks is dat ding nog zeker hedendaags.
Ben ik de enige die hem van achteren op een Bugatti Veyron vindt lijken? Ledjes en carbon? 18 jaar geleden al?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).