
Het gaat niet lekker met Ford, maar ze gaan een poging doen om het tij te keren.
Ford heeft de laatste jaren een aantal bijzondere (lees: slechte) strategische keuzes gemaakt. Zo werden de razend populaire Fiesta en Focus geschrapt en de Mustang Mach-e was lange tijd de enige EV. Inmiddels heb je dan de Explorer en de Capri, maar dat zijn omgekatte Volkswagens. We weten niet wat ze al die tijd hebben gedaan bij Ford, maar ze hebben al jaren geen eigen modellen voor Europa ontwikkeld.
Dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers. De afgelopen twee jaar stond het grote Ford op een schamele dertiende plaats in de Nederlandse verkoopstatistieken. Dat is een historisch dieptepunt. Ook in de rest van Europa gaan de zaken niet voor de wind. Ford verkocht in 2024 17% minder auto’s dan het jaar ervoor.
Ford is echter tot inkeer gekomen. Automobilwoche heeft vernomen dat het merk toch weer met nieuwe modellen voor Europa komt. Dit hebben dealers te horen gekregen in een videocall. Uiteraard zijn de dealers heel gelukkig met dit nieuws.
Welke modellen Ford in petto heeft voor Europa is nog even afwachten. We verwachten niet direct een terugkeer van de Fiesta en de Focus, maar wie weet. Crossovers heeft Ford in principe al genoeg in het gamma.
Het is in ieder geval goed om te horen dat Ford weer meer aandacht gaat besteden aan Europa. Ford was altijd toch een mooi merk, wat rijeigenschappen hoog in het vaandel had staan. Dan zien we niet graag dat zo’n merk een langzame dood gaat sterven in Europa.
Via: Automobilwoche





Ik heb op vakantie een Kuga gehuurd met 1.5l, 3 cilinder, rond 170pk
Ik vond hem echt lekker rijden. Stuurt erg goed voor midi SUV. Ook voldoende power. Fijne auto.
Benieuwd hoe een Puma rijdt. Zal nog wat sportiever zijn.
Hetzelfde blok in een auto zonder obesitas en een lager zwaartepunt, moet je je eens voorstellen hoe sportief dat rijdt.
Heb laatst een Puma als leenauto gehad. Maatje kleiner dan een Kuga, leuke gooi en smijt auto… opvallend pittig voor een 1 liter. Wat ik wel hinderlijk vond is dat ze het rechter steeltje voor ruitenwisser bediening nu links op de bestaande steel hebben weggeprutst…even snel tikje naar je toe voor sproei en wipe heb ik niet kunnen vinden.
Kom a.u.b. terug met een nieuwe Focus. Gaat Ford nog jaren profijt van hebben. Plug-In en als EV maar dan zoals BMW het doet met hun 5 en 7 serie.
Ik snap volledig dat Ford in de VS gestopt is met het verkopen van auto’s. Mensen willen SUV’s, en je hoeft je aan vrijwel geen enkele regel te houden door alles als light truck te verkopen. Maar die chicken tax regel hebben we in Europa niet. Dus nu mis je hier een heel marktsegment, de polo en golfjes zeg maar. Eerder bedienden ze dat super netjes met de Fiesta en Focus natuurlijk.
Ik heb sinds 1997 8 Mondeo Diesel Wagons gereden (achtereenvolgens). Fijne rijdende ruime en betrouwbare auto’s.
Daarnaast ook nog 4 x Focus gehad en een Fiesta. Ben zeg maar ouderwets merkentrouw. Maar in het huidige gamma van Ford is er op dit moment niets wat mij nog aantrekt. Ik wil geen SUV/Cross over.
Ik heb weer een beetje hoop dat er weer iets op de proppen komt voordat mijn huidige Mondeo versleten is.
Freez
Hier ook Mondeo rijder. Er is niets meer bij Ford dat een waardige opvolger is dus ik blijf deze rijden totdat die uit elkaar valt. Men roept wel dat “iedereen” een SUV of crossover wil maar ik wil absoluut niet zo hoog op de bok zitten . Geef mij gewoon een sportief rijdende hatchback met een laag bij de grond zittende stoel en gewoon grote ramen voor goed zicht rondom.. Mondeo of een maatje kleinere Focus dus 😉
Was ook echt een ultra domme beslissing om te stoppen met de Fiesta, Focus en Mondeo. Nu kost het ze nog meer geld aangezien de fabrieken al deels stil liggen en personeel eruit is gegooid.
Duidelijk achterlijk management, of kan elke debiel tegenwoordig CEO worden in de autowereld?
Misschien is dit wel juist een strategie om productie naar goedkopere locaties zoals Spanje en Turkije te verplaatsen?
Ik rij nu een Mondeo, gekocht in 2017. Dat model werd toen al in Spanje gemaakt. De Vignale maar ook mijn potente 240pk versie werden daar en dus niet in Duitsland gemaakt. Op zich prima als men voortaan daar produceert voor Europa…liever daar dan in Turkije…wel zuur voor de Ford werknemers die dichterbij het veld hebben moeten ruimen maar het moet wel betaalbaar blijven voor de consument.
Een nieuwe S-Max aub?
En niet een of andere SUV met ford badge!!!!
Leuk. Compacte SUV’s voor Europa.