Ford maakt je in de war met deze Mustang EV

Auteur: , 18 Reacties

Ford heeft op autobeurs SEMA met de Mustang Lithium een nieuwe elektrische auto laten zien.

Het idee is hetzelfde als de SLS AMG Electric Drive van 7 jaar geleden: men pakt een snelle straatauto met een flinke benzinemotor en maakt hier een pijlsnelle elektrische auto van. Dat is Ford goed gelukt; met ruim 900 pk en meer dan 1350 Nm aan koppel onder je rechtervoet heb je als je niet oplet binnen no-time een bekeuring aan je broek.

Het enige vreemde aan deze Mustang is dat ze blijkbaar zijn vergeten om de handmatige versnellingsbak uit de auto te halen. Dat betekent dat je bij deze elektrische auto zes voorwaartse versnellingen hebt om uit te kiezen. En dat is gek, één van de voordelen aan een elektrische auto is dat je juist áltijd maximale koppel en pk tot je beschikking hebt. Sommige EV’s – zoals de Porsche Taycan – willen wel eens twee versnellingen hebben, maar zes? Het handgeschakelde roept ook nog een vraag op, want hoe ga je om met de koppeling? Bij een kleine dot ‘gas’ schiet je zo vooruit, als je het zonder de versnellingspedaal probeert rem je juist weer, zo denken wij. Of is het net als het Saab Sensonic-systeem uit de jaren negentig, waar je een pook hebt maar geen koppelingspedaal en de computer voor je (ont)koppelt?

Het lijkt er overigens niet op dat we deze vraag snel kunnen beantwoorden. Ford zegt namelijk dat het om een prototype gaat. Het is dan ook de vraag of wij deze ooit aan een rijtest kunnen onderwerpen. Ford laat hiermee echter wel zien dat een elektrische Mustang qua pk niet hoeft onder te doen voor de benzinevariant.



18 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
via Android app
In ander EV nieuws: https://electrek.co/2019/11/04/tesla-record-time-nurburgring-beats-porsche-taycan-unofficial/
@stfu: betekent dit dat de Fansla’s eindelijk lekker slapen?
@720s: Geen idee..
@stfu: In weer ander nieuws: Tesla batterijen slijten 2x zo hard na activatie ‘Nurburgring’ modus… Als Porsche nu ook ff race brandstof tankt en de ECU aanpast; hebben weer een volgende ronde(s)t(r)ijd …. Het knappe van Tesla’s is niet zozeer de ludicrous modus, maar het feit dat je er 500km mee kan rijden op 1 tank en het gewoon betrouwbare, praktische auto’s gebleken zijn.
@stfu: ah…de echte fansla moest dit weer eens pluggen in een compleet ander artikel? Heb je in het dorp waar je woont dit ook al van de kerktoren geschreeuwd?
De pook is gewoon voor de lol, doet technisch niks, zit gekoppeld aan het audio systeem en doet alsof je van versnelling wisselt, met automatisch V8 tussengas, lol.
@realhustler: Haha alleen daarom al doen!
Wel mooi dat gewoon kan. Benzine motor eruit. Elektro motor erin. Volgens mij zijn er al bedrijven die dat doen voor bestaande auto’s. Mister Terminator heeft toch een elektro Hummer?
@rammillius: Ik zag laatst een elektromotor voorbij komen in de vorm van een v8, speciaal om klassieke Amerikaanse auto’s om te bouwen naar elektrisch. Voor mij mist er dan wel een deel van de charme van die auto’s, maar aan de andere kant biedt het wel een toekomst voor die auto’s.
@carfreakjim: Er is geen elektromotor in de vorm van een V8. Die had alleen de casing en inverters zo gemaakt dat het een V8 leek.
Elektromotoren zullen altijd ronde dingen blijven, soms zetten ze er 2 boven elkaar (de aftermarket inbouwers), dat ziet er wel leuk uit.
Zou je ze daadwerkelijk naast elkaar zetten als in een V8 ben je alleen maar inefficiënt bezig omdat je meer overbrengingen nodig hebt en dat is net als een versnellingsbak gewoon verlies.
@rammillius: Een paar jaar geleden zat in Aduard (Groningen) het bedrijfje REBBL. Zij bouwde ook bestaande auto’s om naar EV. Met handbak
@slowland: in Amsterdam zit New electric. Ook een bedrijf dat auto’s ombouwt. En best verdienstelijk schijnt.
@slowland: zal dan waarschijnlijk in de tijd zijn dat mensen dat deden op 144 volt met lood accu’s en H bruggen met 144v DC motoren. Dat was het begin tijdperk. Het was verschrikkelijk duur, en je mocht blij zijn als je 30km ver kon.
Mijn Ampera van 14k euro haal ik op dit moment elke dag 60km uit 10.3kWh in de zomer moet ik het nog zien. Ze zeggen 80.
Supervette bak. En broem broem kan gewoon als geluidje toegevoegd worden voor zij die dit belangrijk vinden.
Zo, da’s een flinke standkachel daar voorin..
Als het dan electrisch aangedreven moet dan zou ik hier nog wel mee kunnen leven. In elk geval een lekker dikke bak om te zien.
In de war brengen…
Koud maken…
Dat is eenvoudig op te lossen, een sensor die signaleert dat je het koppelingspedaal intrapt, waarmee het regenereren wordt uitgeschakeld zolang het koppelingspedaal is ingedrukt. Daardoor komt de elektromotor in een ‘vrijloop’ en remt de auto niet meer op de motor tijdens het schakelmoment. Dit heb ik ook op deze manier in mijn Volvo 240 Electric gedaan, elektrisch handschakelen is daardoor een piece of cake.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).