Ford Shelby GT350R: een hele zieke Mustang

Auteur: , 42 Reacties

Carroll Shelby, oprichter van de gelijknamige Mustang-finetuner, mag dan al twee jaar niet meer onder ons zijn (), zijn legende wordt door Ford in leven gehouden. En hoe! Na de beestachtige Shelby GT350 Mustang is het nu de beurt aan diens R-variant.

Terwijl de nieuwe GT alle spotlights op zich gericht krijgt bij de Blauwe Ovaal, is er meer interessant Ford-nieuws te melden vanuit Detroit. Zoals deze Shelby GT350R. Een moderne interpretatie van de Mustang GT350 Competition uit ’65. Destijds gepresenteerd als een lichtere Mustang met meer vermogen en een betere ophanging. Kernwaarden die we ook op het 2015-model kunnen plakken. Van het gewicht werd 59 kg geschraapt, door zaken als airco, een achterbank en de audio-installatie achterwege te laten. Ook het tapijt sneuvelde en de velgen zijn volledig van carbon fiber. Aan de buitenkant werd de aerodynamica verder verbeterd met nieuwe skirts en een andere diffuser.

Ford claimt dat de GT350R een gekietelde 5,2-liter V8 heeft die meer dan 500 pk genereert – het krachtigste atmosferische blok uit de geschiedenis van het merk – en er een nieuwe setup voor de MagneRide-schokdempers en stabilisatorstangen is gehanteerd. Ook zou dit racertje een stuk feller moeten klinken, aangezien de resonators uit de uitlaat zijn gesloopt ivm gewichtsreductie.

Of het een echte racer is? Dat niet, want hij krijgt in Canada en de VS gewoon een kenteken. Het is wel een auto die je het nodige trackdayplezier moet kunnen opleveren. Erheen rijden, racen, zorgen dat je de Michelin Pilot Sport Cup 2 niet helemaal kaal rijdt, en aan het einde van de dag weer naar huis toeren. Over de prijzen en beschikbaarheid heeft Ford nog niets losgelaten.



42 reacties

Dit is nog eens een leuke Ford!
Ik vind hem er beter uitzien dan die nieuwe Gt…
@Dimglor: Eigenlijk best wel grappig dat ze de airco eruit halen om gewicht te besparen, maar wel het gps-systeem laten zitten..
En Ford heeft volgens mij iets met hun sturen vol knopjes te zetten.. Deze staat ook goed vol!
@Dimglor: het gps systeem weegt een heeeel stuk dan een airco systeem
@johanhummer9: strepen eraf zou ook schelen, maarja dan ben je ook peekaa’s kwijt…
@Dimglor: Ik niet ik vind het teveel van het goede, de strepen de spoiler, doe mij maar een normale Gt
Sorry M4 en dan moet de GT 500 nog komen . :-)
De legendarische GT krijgt een V6, en deze krijgt een V8. What’s up with that, Ford??
@fejjie: de gt heeft ook gewoon een v8 hoor
@mustang34: Lees het artikel over de nieuwe Ford GT eens.
@mustang34: Hij bedoelt de Ford GT ipv de Ford mustang gt
“airco, een achterbank en de audio-installatie achterwege te laten. Ook het tapijt sneuvelde” Goedkope manier van gewicht besparen.
@norge: En dan extra geld aanrekenen voor dingen die je niet krijgt op je wagen…
@norge: om ze daarna weer op de optielijst te zetten.
Zo deze Is echt heel erg dik.
Had nooit zoveel met Mustangs, maar sinds ik afgelopen jaar een roadtrip door Canada gedaan heb in een Mustang 5.0 V8 cabrio begrijp ik de liefhebberij.

Heerlijke cruiseauto, en dat geluid!
moet me een beetje denken aan de gtr op een of andere manier
Zo, dit is een gave Ford! Hier niet te betalen en in de VS waarschijnlijk net zo duur als een aangekleedt Golfje hier.
Heeft van veraf wel wat weg van een Nissan GTR..
@damion123: sorry telefoon had wat moeite met laden.. zie nu jou reactie op. Maar we zijn het iig eens
Altijd leuk dit soort auto’s. Een atmosferisch blok die alle pk’s naar de achterwielen stuurt: Ik hou er van.
@autofanaat:
Speakers zij redelijk aan het gewicht en de tijd dat ze er links en rechts 1 in de deur propte ligt wel even achter ons, mij zou het althans niet verbazen als alleen dat al goed is voor een besparing van 20kg….
@tupperware:
Had @grandmasterb moeten zijn.
Airco is toch wel vaak nodig en gewenst, de bestuurder kan beter wat minder eten, dat lijkt mij heel wat nuttiger om gewicht te besparen. Wat weegt trouwens een audioinstallatie? Dat zal ook niet veel uitmaken.
Inderdaad letterlijk ziek….
Geen airco? Waarom zitten de knoppen er wel en waarom zit er dan een navigatiescherm in?
Hij doet wat japans aan beetje gtr accenten?
Persoonlijk vindt ik die “R” beetje knullig eruit zien op de stoel, maar neemt niet weg dat deze voiture er zeer goed uitziet.
Ooooooooooooooooooh… sorry, ik liet me gaan. Ik word hier helemaal gelukkig van :D
Lijkt meer op een Japanse tuner dan een Amerikaanse muscle car. Zo’n spoiler hoort toch niet op een Mustang. Dan vind ik de originele GT350R toch wat stijlvoller!
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2011/09/1965-Shelby-GT350R-700-x-354.jpg
Leuk en aardig allemaal, maar een auto zonder airco moet ik niet.Gewicht besparen doen ze maar op andere zaken.En 59 kg is nu ook niet wereldschokkend.
@sydney: minder dan 100kg zwaarder dan de M4 en meer vermogen+betere gasresponse… Behoorlijk serieus wapen voor trackdays en dus wil je die 60kg minder….
Beaty and beast :-)
@punicaoase: ?
Ziek is die inderdaad… Hopelijk is hij snel “genezen” van die afzichtelijke achterspoiler.
@mopar: het is een trackday uitvoering en die Aero is functioneel….
@w0o0dy: trackday niet per se hoor. De vorige versie was dat ook niet. De trackday was eerder die Boss 302. Shelbys waren nooit super snel rond een circuit, dat deden companies als Roush destijds veel beter. Dit is gewoon een beter sturende en snellere versie. Neemt niet weg dat die spoiler de complete lijn van de auto aan de achterzijde verpest.
Airco en sterke als optie..

“For customers seeking more comfort in their Shelby GT350R, Ford is offering an optional Electronics Package. Included is dual-zone air conditioning, 8-inch touch screen with navigation, seven-speaker audio system, turn signal mirrors and more”
Stereo ipv sterke
Wat een heerlijke machine!
Dus een concurrent voor de Camaro ZZ28, deze ziet er toch wel wat beter uit, gisteren ook voor het eerst de 2015 Mustang gezien in Roush S1 vorm, mooiste muscle car op het moment.
Toch grappig dat je tegenwoordig voor een leuke sportwagen bij de Amerikanen moet gaan shoppen….

Dit is toch veel leuker dan zo’n computer gestuurde turbosonische mietjesmachine van een BMW M4, wat ze doodleuk een sportwagen noemen? En dat zeg ik, terwijl ik dat overdadige spoilerwerk niet om aan te gluren vind….
Rij je daar in death valley met je snelle mustang waar je max 90 mile mag ZONDER airco … Nee dan ben je goed bezig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).