• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford toont veerkracht: $1,7 mld winst in Q3

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 oktober 2010 om 15:07 – 31 Reacties

Go Alan!

Hier is een Bredero-quote op zijn plaats: “Het kan verkeren.” Waar tussen 2006 en 2008 nog recordverliezen werden geleden die opliepen tot bijna 6 miljard dollar per kwartaal, heeft Ford het tij weten te keren, en boekt het nu voor het zesde kwartaal op rij zwarte cijfers. Over het derde kwartaal van 2010 kwam de winst uit op 1,7 miljard dollar. Drie hoeraatjes voor Ford-baas Alan Mulally.

Dat Ford van de Grote Drie het stevigst in het zadel zat bleek al toen het in de donkere dagen als enige Amerikaanse autofabrikant geen gebruik wenste te maken van overheidssteun (hoewel ze het uiteindelijk toch een beetje kregen). Nu het de wind weer in de zeilen heeft, is de fabrikant uit Dearborn (Michigan) van plan zijn schuld dit jaar met niet minder dan 10,8 miljard dollar te reduceren. Hiermee bereikt het een nettoschuld van nul, wat inhoudt dat het evenveel schuld als cash heeft, en dat is weer goed voor de kredietrating van het bedrijf.

De verkoop van Volvo in augustus zorgde voor een lichte afname in de omzet van 30,3 mld naar 29 mld (een merk minder betekent per slot van rekening lagere verkopen). Mocht Volvo bij Ford gebleven zijn dan was de omzet gestegen naar 30,7 mld. Bij de berekening van de winst is de opbrengst van Volvo overigens buiten beschouwing gelaten.

Mulally ziet het voor de toekomst zonnig in voor Ford: op de (belangrijkste) Amerikaanse markt verwacht Ford de komende tijd fors meer te verkopen. In Europa heeft het eigenlijk altijd nog goed gedraaid is er voor het eerst sinds begin 2009 verlies gedraaid ($196 mln), dus hier zal de broekriem strakker aangetrokken moeten worden. Het is toch aardig te zien hoe bedrijven waar niemand een paar jaar geleden nog een stuiver voor gaf zo hebben weten op te krabbelen. Hiermee komt het salaris van Mulally wat mij betreft in ieder geval in een heel ander daglicht te staan.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Alan-Mulally, Ford

Vorig bericht: « Is BMW Zwitserland stout geweest?
Volgend bericht: Eerste officiële beelden Prius MPV? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulusrx7 zegt

    26 oktober 2010 om 15:09

    netjes hoor blijft toch een mooi merk nu hopen dat ze deze lijn door kunnen zetten.

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    26 oktober 2010 om 15:09

    Bizar, na een jaar bizar veel verliezen weer gewoon kwartaal na kwartaal winst maken.

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      26 oktober 2010 om 17:49

      @Laue: Bizar? Macro-economie 101 eerder.

      OT: Het blijven natuurlijk niet cijfers om over naar huis te schrijven om op een omzet van 30 miljard een winst te maken van 1,5 miljard maar voor een autofabrikant in 2010 in de VS is het erg sterk.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        26 oktober 2010 om 21:52

        @JPM: Da’s een winstmarge van 5%. Voor een autofabrikant is dat wel degelijk een mooi resultaat.

        Login om te reageren
        • JPM zegt

          26 oktober 2010 om 23:22

          @Esprit_de_Flandre: Dat zeg ik, voor een autofabrikant anno 2010 in de VS een prima resultaat.

          Login om te reageren
      • MRStephan zegt

        26 oktober 2010 om 22:48

        @JPM: Macro economie? Wat dacht je van big bath accounting…

        Login om te reageren
  3. Benjamin1 zegt

    26 oktober 2010 om 15:11

    hiep hiep hoera voor creatief boekhouden! (@Laue)

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      26 oktober 2010 om 15:16

      @Benjamin1:
      zou Ford creatief boekhouden?

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        26 oktober 2010 om 16:24

        @Laue: Uiteraard, geen enkel groot bedrijf die dat niet doet.

        Login om te reageren
        • Laue zegt

          26 oktober 2010 om 16:30

          @Benjamin1:
          Natuurlijk, maar Ford is wel de gene die GEEN staatssteun heeft ontvangen…curieus.

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            26 oktober 2010 om 16:50

            @Laue:

            Ja maar van 6 miljard verlies naar bijna 2 miljard winst is wel een grote stap.

            Als je concurrenten negatief in het nieuws komen omdat ze verlies draaien is dat een beter moment om zelf ook verlies te draaien dan wanneer je concurrenten winst maken. Uiteindelijk denk ik dan, aangezien ze ook geen staatssteun, dat het wel meeviel met het verlies.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              26 oktober 2010 om 17:18

              @Benjamin1: die verliezen ontstonden volgens mij vooral door enorme afschrijvingen. Er zijn dus geen ‘bleeders’. Daarnaast heeft Ford veel geld opgehaald door aandelen Mazda te verkopen en Volvo af te stoten. Ook is Ford de afgelopen jaren al bezig geweest om kosten te drukken en veel te investeren in nieuwe modellen (Focus, Fiesta voor de VS etc etc). Alle investeringen (dus “verliezen”) die ze de afgelopen jaren gemaakt hebben kunnen ze nu te gelde maken.

              Je moest eerst snoeien en zaaien en daarna kan je oogsten. Ik zou zeggen verdiep jezelf er eens in en je zal zien dat dit niks te maken heeft met creatief boekhouden.

              Alan Mulally zag de crisis ‘aankomen’ en heeft toen een enorme bak met geld geleend en alle bezittingen van Ford in onderpand gegeven bij banken. Daarna is hij dat geld gana investeren in nieuwe producten en het afstemmen van de productie op de vraag. Zo voorkom je dus overproductie en bewerkstellig je dat je alleen maar auto’s verkoopt waar vraag naar is en waar je winst op kan maken.

              Zoiets noemen ze nou visie en dat is precies wat ze bij GM en Chrysler niet hadden.

              Login om te reageren
            • Laue zegt

              26 oktober 2010 om 18:45

              @Benjamin1:
              Daarnaast heeft ford altijd een vaste voet gehad in de US en in de EU. En heeft daardoor altijd goed kunnen inspelen op beide markten. Chrysler en GM hebben altijd instabiele periodes gekend.

              Login om te reageren
            • BJ zegt

              26 oktober 2010 om 22:06

              @Benjamin1:
              Bij de turnaround van Ford zijn veel eenmalige kosten gemaakt + afschrijvingen gedaan. Onder andere de afkoopregelingen en ontslagvergoedingen van boventallige werknemers hebben bizar veel geld gekost. Het jaar daarop heb je echter direct de besparing van minder personeelskosten + je hebt geen eenmalige kosten meer van ontslagregelingen. Daarbij hebben ze meer opbrengsten, wat een drie dubbel positief effect heeft op je resultaat tov van het vorige jaar; zo onrealistisch hoeft dat dus niet te zijn.

              De precieze cijfers heb ik er niet bijgepakt, maar jij volgens mij ook niet. Even nakijken hoe het ongeveer zou kunnen zitten, zou echter geen kwaad kunnen voordat je in twee regels een multinational die >100 jaar bestaat met (niet alleen maar domme) aandeelhouders wegzet als fraudeurs en prutsers.

              Login om te reageren
              • MRStephan zegt

                26 oktober 2010 om 23:20

                @BJ: Je hebt geen precieze cijfers nodig om na te gaan dat elke multinational creatief boekhoudt. Dat wil niet perse zeggen dat ze buiten de kaders van de wet treden, dus om nou Benjamin zo af te vallen is dus ook nergens voor nodig. Hij zegt nergens dat ze frauderen.

              • BJ zegt

                27 oktober 2010 om 08:34

                @MRStephan:
                Bij mijn weten is creatief boekhouden iets in de geest van “gesjoemel met de boekhouding om de resultaten beter te laten lijken dan ze zijn”. Ik kan je vertellen dat dat een misdrijf is voor een beursgenoteerde onderneming.

              • MRStephan zegt

                27 oktober 2010 om 12:56

                @BJ: Als een multinational te maken heeft met meerdere belastingregimes, zal het zijn best doen om de winsten te laten belasten in een voordeligste regime. De creativiteit die hierbij komt kijken is niet per definitie illegaal, het is hoogstens een grijs gebied ;)Vorig jaar nog moest Nederland in de verdediging toen werd beweerd dat NL een belastingparadijs is (http://www.elsevier.nl/web/10232897/Nieuws/Economie/Obama-Nederland-is-een-belastingparadijs.htm)

    • BJ zegt

      26 oktober 2010 om 22:00

      @Benjamin1:
      Hmmm… iets zegt mij dat je geen idee hebt waar je het over hebt…

      Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    26 oktober 2010 om 15:19

    Wie hoer-a zegt, moet ook hoer-b zeggen…kortom, kijken of ze het volhouden..

    Login om te reageren
  5. de sjonnies zegt

    26 oktober 2010 om 15:22

    Tuurlijk is het creatief boekhouden. Maak je verlies is de regel : alle lijken uit de kast halen en op die manier schoon schip maken.
    Dan snijden en reorganiseren.
    Zouden ze eigenlijk spijt hebben dat ze Volvo van de hand hebben gedaan?
    Want om zelf terug te komen in de Scorpio markt lijkt me erg moeilijk, daar hadden ze in principe Volvo voor gekocht.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 oktober 2010 om 21:16

      @de sjonnies:

      die verkoop heb ik ook nooit echt begrepen ..
      heb ook altijd beweerd dat het een schijnbeweging zou zijn ..

      het doet me op een vreemde manier denken aan een Henry Ford quote ..
      “money is like an arm or a leg .. use it or lose it” ..

      Login om te reageren
  6. Vreddy_B zegt

    26 oktober 2010 om 15:57

    Ik las laatst ook al dat die F-150 weer als warme broodjes over de toonbank gingen. En volgens mij doen ze het in Europa ook aardig goed.

    @ de sjonnies,

    Denk niet dat ford nog terug wilt in de scorpio markt. Dergelijke auto’s zullen alleen voor de Amerikaanse markt blijven.

    Login om te reageren
  7. Quincy zegt

    26 oktober 2010 om 16:04

    Waarom verkoopt Ford in Amerika al hybride auto’s (bijv. de Fusion), maar nog niet in Europa?

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      26 oktober 2010 om 16:12

      @Quincy:

      Volgens mij zijn dit Hybdride auto’s gekoppelt aan 6 cilinder motoren. Die hier in Nederland in geen enkele categorie vallen (maar ik kan er naast zitten)

      Login om te reageren
  8. Quincy zegt

    26 oktober 2010 om 16:16

    Volgens de specs (zie http://www.fordvehicles.com/cars/fusion/specifications/engine/) is het een 2.5l 4 cilinder motor met een electro motor eraan gekoppeld. Ik geef toe dat het nog steeds een vrij grote motor is voor een hybride. Maar het motorenaanbod van Ford Europe tot voor kort was ook niet echt denderend. Met die Ecoboost motoren hebben ze eindelijk een stap in de goede richting gezet…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      26 oktober 2010 om 17:52

      @Quincy: de Fusion Hybrid verbruikt 6,03 L/100 km dat is dus niet zuinig genoeg voor belastingvrijsteling etc. En daarnaast zou Ford de Fusion ook nog eens geschikt moeten maken voor de Europese markt en dat zou heeeel veel geld kosten. Geen solid businesscase dus.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 oktober 2010 om 21:59

      @Quincy: De Fusion is dan ook nog eens een typisch Amerikaans product. Zou hier wel kunnen als opvolger van de Scorpio, maar zoals de sjonnies zegt, waarschijnlijk wil Ford zich daar niet meer mee inlaten. Maar zeg nooit nooit, Renault komt ook met een nieuwe grote, en dat had ook niemand verwacht.

      Login om te reageren
  9. duckje zegt

    26 oktober 2010 om 16:22

    mooi werk ford!
    doe zo door

    Login om te reageren
  10. robbie zegt

    26 oktober 2010 om 17:21

    PS In Ford Europe maakt overigens voor het eerst sinds Q1 2009. In Q3 2010 heeft Ford Europe $196 miljoen verlies gemaakt. En de verkopen in Europa zijn in de eerste 9 maanden met 10% en in september zelfs met 20%.

    Login om te reageren
  11. Laue zegt

    26 oktober 2010 om 18:48

    Toch gun ik Ford minder succes in europa, de TSI en DSG van VW was er zoveel eerder en eigenlijk nog beter ook.

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    26 oktober 2010 om 20:10

    creatief boekhouden is niet echt een issue ..

    noeste arbeid en onderdanigheid en vooruit zien en ver weg blijven van politieke inmenging wel ..

    Mulally heeft aardig de Ford-spirit in Ford weten te houden ..
    thumbs up redneck ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North