Ford wil 24 uur van Le Mans winnen met deze dikke Ford GT

Auteur: , 38 Reacties

Ford gaat het vijftigjarige jubileum van zijn 1-2-3 finish op Le Mans groots vieren. Hoe? Door nogmaals een gooi te doen naar de eindzege, want de Amerikanen verschijnen volgend jaar weer aan de start van de beroemde 24-uursrace.

De Amerikaanse fabrikant presenteerde vandaag al de raceversie van de nieuwe Ford GT op het Circuit de la Sarthe, zodat de concurrentie nu al vast onder de indruk raakt. Ford hamerde er tijdens de presentatie op dat de bolide vol innovaties zit op het gebied van aerodynamica en materiaalgebruik. Zo is het chassis gemaakt van lichtgewicht composietmaterialen, waardoor het niet alleen ontzettend licht is, maar ook zijn stijfheid behoudt. Wat ons echter vooral opvalt is die enorme diffuser aan de achterzijde.

Verder is Ford natuurlijk trots op de EcoBoost-krachtbron. Het is dan ook de krachtigste 3,5-liter V6 die de fabrikant ooit gemaakt heeft. “Toen we de Ford GT ontwikkelden, wilden we alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de GT in huis had heeft om Ford terug te brengen naar de wereld van GT-races,” aldus Raj Nair van Ford. “Met de vooruitgang die hij realiseert op het vlak van aerodynamica, lichtgewicht constructies en EcoBoost-kracht, wordt de Ford GT volgens ons een schitterende racewagen die opnieuw kan meestrijden op wereldniveau.”

Chip Ganassi Racing zal de auto’s gaan runnen. Ford komt in 2016 in actie in twee kampioenschappen: het World Endurance Championship en het TUDOR United SportsCar Championship. De Rolex 24 At Daytona in Florida is dan ook de eerste race waar de auto te zien zal zijn. Het is de bedoeling dat Ford met liefst vier auto’s naar Le Mans komt, dus het is zeker mogelijk dat opnieuw het hele podium bezet wordt door de Amerikanen. Wie de auto’s gaan besturen wordt later bekend gemaakt.

Je ziet de Ford GT-racer (virtueel) in actie op Autojunk.



38 reacties

Yeah! Heb zin in volgend jaar! Filmpje is wel gaaf, ze hadden alleen op een gegeven moment wel een echte over een circuit mogen laten rijden, maar dat transformeren is wel heeeuuul erg gaaf gedaan zo :D
@nielsnl1:

supergaaf gedaan met die velg.

en mooie verwijzing dat paard op het eind.
Laat die 488LM maar komen!
@forza: of een Laferrari fxxLM
Ik neem aan dat de lmp1 van hun er drastisch anders uitgaat zien?
@burninrubber: je hoeft niet de LMP1 series te rijden om mee te doen aan Le Mans, er is meer ;-)
@Foramen: Klopt, maar dan win je niet, je kan hooguit in je eigen klasse winnen maar de LMP1 wagens zijn gewoon te snel voor een wagen als dit.
“Het is de bedoeling dat Ford met liefst vier auto’s naar Le Mans komt, dus het is zeker mogelijk dat opnieuw het hele podium bezet wordt door de Amerikanen”

Beetje veel optimisme, want in de jaren 60 gingen aan hun 1-2-3 zege ook twee slechte jaren vooraf. In 1964 lag Ford er na een paar uur al uit door een brand en een kapotte versnellingsbak en in 1965 kreeg het Indycar programma op het laatste moment voorrang.

Aan die zege 1966 kleeft nog een andere anekdote. Ken Miles, die met Denny Hulme 2e werd, had een unieke triple kunnen winnen dat jaar. Miles won al de 12 uur van Sebring en de 24u van Daytona, maar werd in leidende positie gedwongen gelijk te finishen met Bruce Mclaren. Daar was ie zo boos over dat ie een paar meter voor de finish afremde en Mclaren de zege cadeau deed. Later bleek dat Mclaren alsnog tot winnaar zou zijn uitgeroepen, omdat de Nieuw Zeelander verder achter op de grid had gestaan en dus meer kilometers had gereden dan Miles
@Alex_79: Goede anekdote. Dat soort verhalen moeten verteld worden. 👍👍
@crx: Dat die anekdote letterlijk op Wikipedia staat zien we maar even door de vingers.
@phaeton: Ah. Ehm…. Nou ja, dat is gewoon bewijs dat het echt een goed verhaal is, toch?
@phaeton:
Dat maakt hem niet minder leuk, wel goed gevonden.😝
Alleen verantwoord in Gulf livery.
@BmwMPower: Die Gulf Livery was niet eens Ford zelf. Dat was John Wyer automotive, Wyer was in de twee slechte jaren 1964 en 1965 teammanager van Ford, maar na zijn ontslag kocht hij de auto’s en verbeterde ze zelf tot hij in 1967 en 1968 twee Fords als privé team inzette. Jacky Ickx en Jacky Oliver wonnen in die Gulf Fords twee keer Le Mans
Wat een gaaf ding! Alleen even dat Ecoboost van de zijkant poetsen.. Hoop ook niet dat ze al die oude livery’s weer gaan herkauwen.. tijd voor nieuwe legendes
@robskilov: ik heb een no-fear livery op mijn achterruit ..
@lincoln: ik hou het op masters of hardcore :)
deze is wel ok maar der hangt een stuk plastic aan ze kont
Ziet er heel goed uit, kan niet wachten!
Heet de vent werkelijk Rain-air?
@jansen: ik bedoel Ryanair natuurlijk
Leuk dat ze mee gaan doen iig .. Ford leeft al een jaar of 10 op streng dieet en hebben veel moeten afstoten .. Zijn wel al 10 jaar extreem innovatief en investeerden alles in productie personeel en vooruitgang .. Zegt helemaal nix over de kansen op Le Mans .. Maar toch .. Leuk dat ze er geld voor vrij konden maken ..
@lincoln: welke innovatie bedoel je dan van de afgelopen tien jaar? Om eerlijk te zijn kan ik alleen die kleine 1 liter ecoboost motor bedenken.
@lekbak: veel elektro meuk met inparkeren en verlichting .. Allemaal dingen die ik niet behoef of snap .. Maar hebben veruit de meeste patenten in de autoindustrie van de afgelopen 10 jaar .. Meeste is nog niet van toepassing ..
Wat een dikke spoiler en diffuser! Ze hadden alleen wel een andere livery mogen kiezen
@mrrallycross: muah lekker us of a toch!
Ik vind deze vooral gewoon heel mooi! En dat is voor de kijker ook belangrijk.
Wat een prachtig apparaat! Ik hoop dat ford gaat winnen. Misschien zal de geschiedenis zich herhalen!
@clarkson: trouwens wat een blubberdik filmpje op autojunk!
Heel erg gaaf!
Retedik
Nou met 4 auto’s en 12 stoeltjes te vergeven is er wel een plekje voor me over toch?
Als ik naar foto 13 kijk zie ik een “Bad Pig” uit Angry Birds…..
Hopelijk kan het eindelijk de hegemonie van Audi doorbreken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).