Utrechtse milieuzone draait op dieselgenerator

Auteur: , 48 Reacties

Dit geloof je gewoon niet.

Utrechtse milieuzone draait op dieselgenerator

We schrijven eind februari. De gemeente Utrecht implementeert een milieuzone, en plaatst aan de rand van het centrum lichtborden die automobilisten vertellen of ze wel of niet het gebied mogen betreden, middels een groene ‘JA‘ of een rode ‘NEE’. Diesels van voor 2001 zijn vanaf 1 mei namelijk niet meer welkom in de domstad. Diesels zijn de duivel, aldus Lot van Hooijdonk, GroenLinks-wethouder van milieu&verkeer, die reeds bezig is Utrechters te voorzien van extra glijmiddel terwijl ze kijkt of de regels nóg verder kunnen worden aangescherpt.

Onze verbazing was dan ook groot toen bleek dat de kentekencamera doodleuk op een generator stond te draaien. U weet wel, zo’n ding op fossiele brandstof. ‘Geeft niet, is maar tijdelijk’ was het antwoord van @GemeenteUtrecht. Prima, konden we mee leven. Ze zouden later immers aangesloten worden op het lichtnet.

Wat schetst onze verbazing vandaag: een kentekencamera aan de rand van het centrum – voor de Rabobank/bij de Jaarbeurs – wordt momenteel van stroom voorzien door, inderdaad, een generator. Een dieselgenerator welteverstaan. De vorige keer ontkende de social media-stagiair van @GemeenteUtrecht nog dat er gebruik gemaakt werd van een dieselgenerator, dus we belden even met Connection Systems, leverancier van de camera-installatie. Die bevestigt dat het gebruikte model op de foto inderdaad een dieselgenerator is.

Utrechtse milieuzone draait op dieselgenerator
Fotocredit: Bovag-woordvoerder en Utrechter Tom Huyskens

Is er opeens iets mis met een moderne dieselgenerator? Natuurlijk niet, die dingen zijn stil en zuinig. Dieselgenerators rule. Maar in dit geval wordt er een kentekencamera gevoed die ín de milieuzone staat, waar Utrecht dagelijks 130 boetes à 90 euro uitdeelt aan dieselende automobilisten. Hoe noemen we zoiets ook alweer? Oh ja, zo.

UPDATE: terwijl wethouder Lot van Hooijdonk op Twitter alles aan het downplayen is, stuitten we op deze tweede dieselgenerator op het Jaarbeursplein, op 500 meter afstand van bovenstaande kentekencamera, in het hart van Utrecht. Hoor die dieselmotor eens fijntjes tokkelen.



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Tis gewoon lachwekkend wat een amateurs daar werken.
Hoe oud is die generator dan?
@arii: maakt dat een fuxk uit? Nee, je kunt je beter afvragen hoe lang de gemeente al wist waar de camera’s gingen komen en hoe lang ze al hebben verzaakt een stroomvoorziening te regelen. Bouwstroom. Duurt nog geen 2 weken en je hebt een aansluiting.
@arii: even kentekencheck doen als die van na 2001 is mag deze generator gewoon lekker dieselen.
Met start-stop systeem?
Dat apparaat is vast van na 2001, maar het is wel een beetje krom.
@moondustfocus:
Dat drukt ook helemaal niet op de opbrengst van deze verkapte gemeentelijke belasting.
Wat zou dat kosten om die apparatuur te huren en van diesel te voorzien.
Ik krijg zolangzamerhand het idee dat je in Utrecht alleen gekozen wordt als je IQ lager dan 80 is.
Ja snel nog gebruik van maken, volgend jaar betaal je er 15% bijtelling op.
Krijgen bussen van het openbaar vervoer ook boetes? Zou er een rechtzaak over beginnen…
@norge: er lopen al een paar zaken. Onder andere idd vanwege de bussen.

Deze generator heeft natuurlijk biodiesel in de tank, ad-blue toevoeging, directe inspuiting, roetfilter en voldoet aan euro9 normering dat snapt een kind… Niet? Huh? Dus u gaat mij vertellen dat deze ongestoord in 1 week net zoveel roet uit mag stoten als tien Lupo’s 3L in een heel jaar van de rand van de zone tot het centrum en weer terug rijdend uitstoten?

Haha die GroenLinks gekkies zijn wel HEEEL erg goed in het paard achter de wagen spannen. *Applaus*
@w0o0dy: Mooi gesproken!
@w0o0dy:
Je begrijpt het niet !
Ik overigens ook niet
Maar je begrijpt het niet !
Ik nog steeds niet !
@w0o0dy: Ja want zonder dit hele systeem zouden er enkel maar 10 Lupo’s de binnenstad in rijden….

Daarnaast als ze de uitlaat de goede kant op richten, dan valt het buiten de milieu zone ;)
Die diesel regeling in utrecht is bedacht door groen links. Laat de aanhangers van deze partij nu juist veelvuldig in oude diesels rijden. Ze handhaven zichzelf met bestuur op gemeentelijk niveau ipv bestuur binnen de eigen partij.
en dan zegt men iets over de belgen…maar we kunnen er ook iets van
GroenLinks, neemt iemand die club serieus?
@balboni: Kennelijk wel, anders werden ze niet gekozen.

Best een zorgelijke gedachte.
Die stagiair gaat slagen voor zijn melkertbaantje .. Jokken is verplicht ..
Its al about the money money money
Haha amateurs
Een beetje zielig… ze hadden toch zeker een subsidie op zonnepalen ipv die generator kunnen krijgen?
Tjah, wat verwacht je van Nederland….
In rotterdam precies hetzelfde!!! Ook generatoren die voor de stroomvoorziening zorgen!!!
@stravajunkie: in Rotterdam is nog helemaal geen milieuzone: pas vanaf 2016..
@stravajunkie:
Onzin, Rotterdam heeft helemaal nog geen milieuzone.
Rotterdam heeft een geslotenverklaring voor vrachtverkeer op de ’s Gravendijkwal van het Bentinkplein tot aan de Rochussenstraat.
Daar mag je dus met je truckje niet rijden, dan ga je op de bon, geen generator voor nodig.

Get your facts straight before you start bashing😝
@jrk68:

Leuk zulke teoretisch geleuter, maar kom eens een keer achter je computer vandaan. ik ben er namelijk vandaag nog langs gelopen.
loop maar eens naar waar de weena over de statenlaan heen gaat, Daar staan mooi camera’s om kentekens te lezen op dieselgeneratoren.

Vanaf 1 januari 2016 gaan ze de milieuzone uitbreiden. nu alleen nog vrachtwagens, straks ook auto’s. Missien hebben ze de camera’s alvast opgehangen om het voor en na de ingang van de regel te kunnen toetsen.
@stravajunkie:
Als jij het verschil niet snapt tussen een milieuzone en een geslotenverklaring voor vrachtverkeer is elke verdere discussie zonde van mijn tijd.
De milieuzone in Rotterdam wordt pas in 2016 ingevoerd.
@jrk68: zoals ik al zei. Kom achter je computer vandaan en kijk eens rond… Deze cameras zijn vorige week geplaatst.. Onzin dat dit voor de gesloten verklaring geplaatst is.. Mede omdat de gesloten verklaring op dat kruispunt niet van toepassing is…. Buiten het gebied.. Precies op de grens van de nieuwe milieuzone.. Opvallend… Zucht..
@stravajunkie:
Inderdaad zucht,
A zit ik alleen voor mijn werk achter een computer en nooit voor AB.
Het feit dat ze begonnen zijn met de aanleg van een systeem dat in 2016 operationeel moet zijn zegt niet dat die camera’s nu al actief zijn.
FF logisch nadenken en je aluhoedje opbergen, maakt het leven zo’n stuk aangenamer.
Schatkist spekken noemen ze dat
Ze blijven net zo lang uitknijpen tot ze de laatste euro’ s uit onze zakken hebben en als ze dat bereikt hebben zitten we naast de grieken op de slachtbank .dat zal ons leren ….
Fantastisch land
Echt waar
Dat meen ik
Mooist is dat ze zichzelf daar nog uit kunnen lullen ook wedden?
Utrecht, stad van ……………….

http://cdn-02.dagelijksestandaard.nl/wp-content/uploads/2015/03/berroest.png
@desjonnies: komt allemaal terug hoor .. Met rente ..
pffft, blij dat ik er niet woon……
Met al die milieu zones weet ik niet meer waar ik nog kan op vakantie gaan.
Dus ik heb een 89 T3 en een 66 Mustang kan ik nog op city trip naar Amsterdam? Zo ja met welk voertuig?
@shiva:
Voor Amsterdam zou ik iets gepantserts nemen, tenzij je dol bent op kogelbiefstuk of graag aangeschoten raakt.
Dan kan je vrij kiezen uit wat je hebt.
@shiva: heel simpel, niet de randstad in gaan. Nederland bestaat uit meer dan Utrecht/Rotterdam of Amsterdam. Waarom zou je vrijwillig de file inrijden, je auto nergens durven parkeren en nergens plek om een ’66 mustang even de benen te laten strekken.
P.s. kijk eens op de kaart naar iets in Zeeland.
Ik moet helaas de pret bederven. Deze camera telt voor de Jaarbeurs het wagenpark en hij draait op accu’s.
Waarom de Jaarbeurs kentekens moet scannen vind ik dan weer een interessante vraag.
Stelletje hypocriete apen!
Voor de mensen die iets te snel roepen, de binnenstad van Utrecht word door veelal VVD volk bewoont, die niet willen dat hun straatbeeld word verpest, door, hier komt het, twee vliegen in 1 klap, A oude wagens, oude wagens waar vooral buitenlanders in rijden. 1 plus 1 is 2, en samen met GroenLinks heeft de VVD dus dit plan bedacht, waarbij beide partijen aan hun trekken komen, voor de VVD een ‘duurder’ straatbeeld en voor GroenLinks een ‘groener’ straatbeeld. Alleen weet GroenLinks nog niet dat de VVD met deze maatregel de eigenlijke winnaar is.
@jeanclaude: het is de schuld van de blanke man iig ..
@jeanclaude: Ik weet niet of het straatbeeld beter wordt als men hun oude mercedes inleveren voor een nieuwere Kia, Hyundai of ander koekblik dat wel binnen de regels valt.
En toch stemt iedereen de volgende verkiezingen weer lekker GroenLinks.
@Praeses: nou ik niet hoor
Dit wisten we toch al…? Wanneer saboteert iemand dat ding…?
Mijn pa lachte zich slap, met zijn Golf TDI uit maart 2001. Buur met zijn Astra Diesel van oktober 2000 mag er niet meer in namelijk… Kentekens zijn bijna hetzelfde, en belangrijker, die Astra schijnt nog eens zuiniger te zijn ook.

Belachelijke wetgeving overigens, dan moet dit dus echt niet kunnen.
Oh de ironie…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).