Zo denkt Volvo zijn Duitse concurrenten te kunnen verslaan

Auteur: , 72 Reacties

Volvo heeft een nieuw wapen in de strijd tegen BMW, Audi en Mercedes: knopjes. De Zweden zijn alle toeters en bellen in je dashboard namelijk meer dan zat en willen de boel een stuk overzichtelijker maken.

Zo denkt Volvo zijn Duitse concurrenten te kunnen verslaan

Volvo-baas Hakan Samuelsson stipte tijdens het Automotive News Europe Congress aan dat twee recente modellen van Duitse makelij beschikken over respectievelijk 55 en 37 knoppen. We hebben het in dit geval over de knoppen om je radio te bedienen, je stoel te verstellen, de airco aan te zetten en de navigatie in te stellen. Volvo wil het vooral simpel houden en maakte bekend dat de nieuwe Volvo XC90 te bedienen is met slechts 8 knoppen.

Wij tellen er toch echt wat meer op bovenstaande foto, maar klaarblijkelijk heeft Volvo er slechts 8 een nuttige functie gegeven en is de rest overbodig. Tel daarbij op dat 9 van de 10 functies verstopt zijn in een touchscreen-menu en je kunt je afvragen of je wel zo goed af bent met minder fysieke knoppen.

“Niemand wil in het donker moeten zoeken naar de knoppen die je nodig hebt”, aldus Samuelsson. “Wij gaan dan ook niet mee in deze ontwikkeling en houden het liever simpel. Als wij het op een originele manier aanpakken, zullen meer automobilisten voor ons kiezen. Niemand wil namelijk in een auto rijden die lijkt op die van de buurman. Daarnaast richten we ons niet op vermogen, maar hopen we dat mensen een Volvo rijden omdat ze iets willen bijdragen aan hun familie en het milieu.”



72 reacties

uhu, de knopjes zijn toch gewoon verlicht en instelbaar… maar goed, laat ze maar lekker “vertouchscreenen” knoppen blijven het fijnste en hou je tenminste je ogen ook nog es beter op de weg.
@henkhupelschoten: alleen heel slecht voor je familie en het milieu ..
@lincoln: vergeet de overstekende kinderen niet te noemen @Lincoln
@Megakix:
Als je het kruisje op de juiste plek zet stopt je Volvo toch vanzelf voor spelende 🚸 😎.
Jullie zijn wel lekker bezig he met die adventorials?
@bouwvakkert: Ik schrijf op wat Samuelsson geroepen heeft en concludeer dat zelfs de XC90 waar hij het over heeft meer dan 8 knoppen heeft. Met andere woorden: hij kan het mooi vertellen, maar er klopt weinig van. Je hebt wel verder gelezen dan alleen de titel, toch?
@JordyS: Jazeker, maar blijkbaar niet goed genoeg mijn excuses.
Als het weghalen van knoppen betekent dat je door allerlei menu’s moet bladeren om bij de gewebste functie te komen ben ik geen voorstander. Ik druk liever direct op de knop die ik nodig heb, na een tijdje weet je toch weel waar ze zitten
Bij Lincoln hopen ze dat mensen die een Lincoln rijden iets bijdragen aan http://www.autoblog.nl .. Best wel jammer .. Want nu moest ik die volslagen infantiele onzin van tante Hakan lezen ..
Dat denk ik niet
Sommige functies moeten gewoon door knoppen worden bediend en niet op een ipadje. Verder wel een goed idee
De beste manier om het minder rommelig te maken is al die overbodige zooi overboord te gooien.
Hoef je niet door tig menu’s te scrollen of knoppen te monteren voor reut die je toch niet gebruikt.
Gewoon terug naar autorijden i.p.v. een mobiel infotainmentcentre waar in je eventueel ook nog zou kunnen rijden.
@jrk68: idd .. En voor familie en het milieu natuurlijk ..
@lincoln: om maar niet te spreken van plotseling overstekende kids…
@Megakix:
SPELENDE !
@desjonnies: kids plegen niet zo snel overspel..? :)
@jrk68: zelfs met de meest basic Dacia wordt aandacht nog ver te zoeken als die smartphone boven gehaald wordt
Kunnen ze niet alles met voice control doen ofzo?
Maar dan niet van die rotdingen maar bijvoorbeeld die uit het pak van iron man halen
@agera: Een ding is overduidelijk, jij hebt nooit de voice control van Volvo gebruikt.

Echt wat een vreselijk systeem… toegegeven ik praat niet altijd even duidelijk maar als ik tegen dat systeem zeg “Amsterdam” krijg je als antwoord “Zei u Zwolle?”. Bovendien gaat het tragisch langzaam, moet iedereen in de auto zijn muil houden en zelfs als je duidelijk praat werkt het amper.
@reistje: Klopt, ook Loes (zo noem ik haar) van de navigatie is een dom wijf. Zij krijgt het voor elkaar om -zelfs in zinnen waar het niet nodig is, achter iedere instructie het woord ‘op’ te zeggen.

‘Neem de afslag naar de A2………op’
@agera: ik ruil mijn Volvo graag in op een Iron Man pak. Dan is niet alleen de voice control beter…
Van de week in de nieuwe XC90 gezeten, indrukwekkend mooie auto.

Maar dat van die knoppen is natuurlijk de grootste onzin. Nu moet je alles in een menu opzoeken. Voor autojoutnalisten en whizkidds misschien erg handig, maar ik kan juíst de knopjes waarderen. Het meeste prettige vind ik de MMI van Audi: alles wat je 9 van de 10 keer gebruikt, heeft een knop. Alle andere instellingen en alle functies die je minder gebruikt, gaan via de muis in een menu.

Het aantal knopjes is niet hetgeen wat voor onduidelijkheid zorgt, maar het aantal functies en instellingen ervoor.
@gtwillem: Eens, heb bij mijn A3 ook bijzonder weinig knopjes maar alles wat je nodig hebt heeft gewoon een knopje, wel touch op de MMI maar godzijdank niet op het scherm.
Als er een ding is waar ik niet goed van zou worden, is het wel, het instellen via een touchscreen, alles onder aparte submenu’s, schermen die niet fatsoenlijk reageren op je input, vastlopen. Na een tijd met een auto doorgebracht te hebben weet je wel waar alle knoppen zitten en kun je deze ook bedienen zonder te kijken, veel sneller en een stuk veiliger.
@n42b18: 1 knop op het midden van je stuur is zat .. Goed voor het milieu ook ..
@lincoln: …en voor de plotsklaps overstekende kids…
Ik heb ook maar een paar knoppen in de auto, werkt prima haha. Waarom zou je moeten faceboken onder het rijden en allemaal zn kwats….
Ik rijd me liever naar de knoppen (badum tissss), dan in een Volvo gezien te worden
@Megakix: hey, er zit een knop op je BMW, die helpt je zo in de puree, druk en in en glij maar meemee, het kontjr dwars zetten (denk DoeMaar)
Beste schrijver van dit stukje: lees even terug wat je zelf net hebt opgeschreven. De Duitsers hebben 55 a 37 knoppen nodig voor het instellen van 4 veel gebruikte functies. Daar heeft Volvo er slechts 8 voor nodig. Dat je op de foto meer knopjes ziet heeft te maken met andere dan de 4 genoemde.
Moet zeggen dat het dashboard er zo wel erg fraai uitziet! Ben normaal geen fan van hout op het dash, maar hier oogt het prima.
@volvokaj: niet alleen heel fraai .. Maar ook goed voor het milieu .. En je familie .. En plotseling onopgevoede overstekende blinde kindertjessssss ..
@lincoln: @megakix nou hij heeft je gezien hoor! Haha heerlijke reacties
@lincoln: hahaha
@lincoln:
Spelende..

Dat heurt ook nog ergens in de opsomming..
Oh.. gooi die smartphone ook gelijk uit het raam..
Ook levensgevaarlijke ondingen.., hoor ik net van onze correspondent uit België.. 😎
Wat een gelul dit, in 2002 introduceerden Audi en BMW al de centrale bediening (MMI en iDrive) en 13 jaar later heeft Volvo dat concept nog steeds niet leverbaar in zijn van tig knoppen voorziene modellen en nu claimen ze er binnenkort de eerste mee te zijn?? Achterhaalde China troep dat hele Volvo..
@parker: Maar volgens Lincoln (en Volvo en andere reclame-fanboys) wel goed voor het milieu en kinderen …

Maar goed, ben het met je eens; want ik heb kan geen slechter MM systeem bedenken dan in de V40. Alles zit 6 submenu’s diep zonder enige goede reden.
Allemaal leuk en wel om die hele knoppenboel te verstoppen in een tablet. Het grote nadeel is dat welk systeem je ook kiest, het gekozen systeem na een half jaar alweer zwaar verouderd en traag is/lijkt. Zie als voorbeeld die navigatiesystemen. Als je nu een VAAG product hebt met zo’n fijne ingebouwde touchscreen navigatie, loop je feitelijk al meteen 5 jaar achter (niet kwa prijs overigens, want die loopt 5 jaar vooruit).
Het oude systeem van Volvo vond ik niet fijn. Zowel de 1-9 knoppen als de voice-control niet.

Maar een touchscreen voor alles is ook niet wenselijk. Hoevaak dat slome *** touchscreen van de Honda wel niet vast liep. Of bij andere touchscreens dat hij je aanraking niet registreert tot je je duim door het scherm probeert te duwen.

Bovendien los je het niet magisch op met een touchscreen. Want als je alle 1.000 knoppen in zo’n touchscreen menu moet krijgen, is de kans groot dat het ook onduidelijk word op het touchscreen. Met 10 menu’s die weer 10 submenu’s hebben en de onduidelijkheid waar alles staat… Je kan het wel overzichtelijk maken met een touchscreen, maar dat kan ook gewoon met knoppen. Of nog beter een MMI/iDrive achtig iets.
@reistje: Bovendien is een touchscreen gevaarlijker voor @megakix zijn kinderen.

De eerste twee weken moet je misschien kijken waar de juiste knop zit maar daarna niet meer. Terwijl je bij een touchscreen naar het scherm moet kijken waar je moet drukken. Of je moet een Toyota achtige oplossing doen dat je het niet kan besturen tijdens het rijden maar dat is dan gewoonweg vervelend.
Vroegah had je geen dikke interieuren, alleen dikke motoren.
Ik zou willen dat auto’s leverbaar worden in een ‘extra kale’ variant.
Nu met zonder kleur / intensiteit instelbare led-strips. Geen menu voor de LDWS, post-collision-assistent, schakelkarakteristiek (van de handbak, als we toch bezig zijn) en om-de-hoek-kijk-camera’s.
Dat idee.
@mout: …al die mooie features worden straks vast tegen een zeer bescheiden meerprijs ook aangeboden ;-)
@baasbas:
Het gaat indeze nieteens om de prijs, er zijn gewoon mensen die nog gewoon een auto willen.

Ik zal even schetsen wat dat is. Dat is een gemotoriseerd voertuig met 4 wielen, een als het even kan bevallig gevormde carrosserie, een stuur, 3 pedalen wat stoelen en een handrem.
Meer heb ik niet nodig, alle die meuk die er de laatste 20 jaar aan toegevoegd is, vind ik totaal irrelevant.
Die troep lijdt af gaat bij het minstegeringste naar de knoppen en eigenlijk is het gewoon ballast.

Maar dat is mijn mening, oké 🙆.
Beste Tante Hakan.

Laat die Duitsers gewoon gaan.
Die hebben het veel te druk : Met elkaar, met Primijum met hoe goed ze wel niet zijn en met hoogmoed.

Kunt u intussen gewoon uw eigen ding doen.
Op een goede manier.
En komt de handel naar u toe.
U is al Chinees dus die markt zullen ze u altijd beschermen
En u is al slim want alles aan den Volvo is en blijft van Europees en daar schijnen Chinezen van te houden.
Me denkt dat FORD spijt als haar heeft op den directiehoofden dat ze Volvo destijds in blinde paniek hebben verkocht
En als Marchionne niet met iets anders komt met het logo van de slang en het kruis, vrees ik dat u waarschijnlijk leverancier zult worden van mijn volgend voertuig.
Want u is al meer dan primijum genoeg voor @desjonnies, dus laat al die gekkies nou
maar !
@desjonnies: weet niet hoe het nu met tante Haken gaat .. Maar Volvo is sinds de scheiding een goede klant van Ford geweest .. En volgens mij (Net zoals Jaguar land rover Aston Martin ) nog steeds redelijk afhankelijk als het om motorblokken gaat .. Ook al is daar weinig exacte openbare info over te vinden ..
@lincoln: inmiddels heeft Volvo met de lancering van de XC90 een eigen platform (SPA architectuur) en een geheel eigen motor ontwikkeld (2.0, in een miljoen miljard varianten). Dus de dagen van ‘afhankelijkheid’ zijn voorbij.
Wat Volvo en z’n Duitse concullega’s niet helemaal begrijpen, is dat het terugbrengen van het aantal knoppen niet betekent dat de bediening er eenvoudiger op wordt. Sterker nog, als iedere knop maar één functie heeft, wordt het al gauw goed bedienbaar, in tegenstelling tot een multifunctionele hendel o.i.d…

Maar uiteindelijk is een écht simpele bediening alleen maar mogelijk als er weinig features op de auto zitten. Want dan heb je weinig knoppen, en ieder knopje doet geen vijf dingen.

En wees nou eerlijk, je bent toch aan het rijden?? Wat heb je nodig??

http://www.autoblog.nl/gallery/Mazda/MX-5_ND/mazda-mx-5-2015-nd-007.jpg
Jammer dat Volvo zich niet meer zo gaat richten op vermogen. Vond de 5-cilinder R-modellen en de V8-en altijd heel erg dik en ik geniet ook nog steeds van sportwagens als de P1800 en de Amazon 123 GT. Een meer recent voorbeeld is natuurlijk de S60/V60 polestar. Machtig mooi ding, maar helaas veel te duur. En ik denk dat het hem in die woorden zit: “te duur”. Desalniettemin hoop ik dat we nog wat moois van Volvo kunnen verwachten in de toekomst!
Je kan zeggen wat je wilt over de Duitse drie, maar de ergonomie qua knopjes in het interieur is over het algemeen bijzonder goed voor elkaar…
@dutchdriftking: overraded gelul .. Hoe groot is een auto dan ?? Die knoppies zijn toch nooit ver weg ofzo ..
@lincoln: Nee, maar ze op de tast bedienen is tijdens het rijden toch wel prettig. Mooie grote knoppen. Neem iets simpels als cruisecontrole, zolang het op je richting aanwijzer zit zoals bij de meeste modellen dan werkt het top. Renault monteert dit nogal eens op het dashboard (met name bij bedrijfswagens en trucks) werkt gewoon totaal niet.
@dutchdriftking: Kroes Kontrol? Da hek nie!
@dutchdriftking:
Ach, zo vind ik een draaiknop die het licht moet bedienen ergens achter het stuur op een niet zichtbare plek in het dashboard ook niet bepaald ergonomisch.
Dat hoort wat mij betreft en gelukkig 95% van de fabrikanten gewoon in het zicht op een stokkie achter het stuur te zitten.

Verder blijf ik bij mijn filosofie dat alles dat niet strikt noodzakelijk is voor de bediening van een automobieler niet in thuis hoort.
Hooguit een beetje muziek voor het geval de motor daar niet voor zorgt.😝
@jrk68: Een draaistuk op de stengel is prima. Maar de draaiknop die VW al jaar en dag monteert vind ik ook fijn.
Ondanks alle kritiek schijnt het touchscreen ontzettend goed te werken. Geen onnodige menu’s of onnodige stappen, je kunt gewoon tussen de noodzakelijke menu’s swipen zoals bij een tsblet of smartphone en als je iets selecteert komen de andere opties klein onderin het scherm te staan. Lijkt mij een prima systeem, voor zover ik dat ooit zal vinden van een touchscreen in een auto dan.
Nee Volvo want zo lang jullie van die kleine 4 cilindertjes maken komen kunnen jullie echt niet concurreren. Kansloos.
@730ld:
Leuk is anders maar die viercilindertjes zijn de toekomst.
@jrk68: cilinders hebben helemaal geen toekomst.
Ze hebben gewoon geen geld voor het ontwikkelen van een motor met meer dan 4 cilinders, omdat volvo bijna niks afzet in het hogere segment. Hoewel ik de xc90 echt een bloedmooie auto vind afgezien van de achterkant vind ik de viercilinder echt een spelbederver.
@audirijder:
Hoor ik daar ergens in de verte een strontemmer rammelen…?


Het zal wel….😜
Alles goed en wel, maar die volvo’s zijn van de gewone wagels wel het meest waardevast.
@azenomei: pardon? De afschrijving op een XC90 is astronomisch.. S60 en S80 ook rampzalig.
Wat mij betreft hoeft er maar één knop op een Volvo: de knop waarmee het hok automatisch weer naar de rejterbaan gaat als er een auto is ingehaald!
Heb onlangs de nieuwe XC90 mogen aanschouwen… Wat een bak! Gigantisch vet, groot, stoer, porno interieur, ditto stoelen en ga er maar vanuit dat die lekker zitten… Hele dikke bak waar je alleen niet mee bij je relaties aan kunt komen… Als dat menu beter is dan het huidige Sensus zou dat wel prettig zijn..
Volvo, het enige merk wat belooft heeft zo veilig mogelijk auto’s te bouwen…Waarom geloof ik het van hun wel? Omdat ze ook belooft hebben dat in de toekomst niemand in een Volvo dood zal gaan door een ongeluk….Gek genoeg geloof ik ze.
@norge:

Naïef noemen we dat.
@norge:
Terecht, uiterst betrouwbaar vlokje die Zweden.
Ik geloof het nog niet, de befaamde Volvo numpad moet ergens berstopt zitten…
@timmehh: verstopt uiteraard..
Prachtig die ambitie. Maar Volvo is het toch altijd ‘net niet’. Een V70? Geen E-klasse concurrent maar BMW 3-serie.
@shaw: en onder welke steen komt u vandaan…
Alles in menu’s verstoppen vind ik niks, maar toen ik laatst ’s nachts in een Mercedes S klasse (vorig model) naar huis werd gereden (hotel taxi laten bellen, dom dom) viel het me op wat een kerstboom aan verlichte knopjes er voor de neus van de chauffeur zaten, echt helemaal bezaaid, veels te veel. Saab had daar toch een oplossing voor, dat je dat grotendeels uit kon zetten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).