• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 1: ‘spiegels moeten plaatsmaken voor camera’s’

Auteur: RubenPriest, gepost 26 oktober 2018 om 15:41 – 32 Reacties

Formule 1:


Zijn spiegels te ouderwets voor de koningsklasse in de autosport?

Normaal gesproken is Formule 1 het hart van innovatie op autogebied. Soms zie je zaken eerst in de Formule 1 voorbijkomen en pas later wordt het toegepast bij productieauto’s. Dat is nog wel zo, maar zeker niet voor alles.

Onder meer de toekomstige Audi e-tron krijgt optionele camera’s in plaats van ouderwetse spiegels. In de Formule 1 hebben coureurs daar ook wel oren naar om dit toe te passen op de auto’s. Dat lieten de rijders weten tijdens de rijdersbriefing, vorige week in Austin. Het onderwerp kwam ter sprake omdat de coureurs en leden van de FIA het hadden over de defensieve actie van Kevin Magnussen op Charles Leclerc in Suzuka enkele weken geleden.

Het zicht achter is op een Formule 1-auto nogal beperkt, vinden de coureurs. Er zijn al nieuwe regels opgesteld als het gaat om de spiegels voor het volgende seizoen. Wat de rijders betreft, moet er ook eens worden gekeken naar de toepassing van camera’s, zodat de coureurs beter zicht rondom krijgen.

Onder meer Carlos Sainz Jr. en Valtteri Bottas spraken zich uit als groot voorstanders van camera’s op een auto. De technologie ligt op tafel. Het is aan de FIA om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. (via Autosport)

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, fia, Formule 1, Racing, Techniek, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Officieel: dit is de McLaren Speedtail met 1.050 pk
Volgend bericht: Wie gaat $145.000 lappen voor deze achterhaalde Karma? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    26 oktober 2018 om 15:53

    Een camera bevat veel meer onderdelen die stuk kunnen gaan dan een spiegelglaasje, dus in principe zeg ik: Niet doen, houd het lekker simpel. Dat geldt in mijn ogen voor productieauto’s, maar ook voor racewagens. Een camera als aanvulling op de gewone spiegels om (in het geval van een F1 wagen) extra zicht recht naar achteren te geven of iets dergelijks vind ik dan wel weer een goed idee.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      26 oktober 2018 om 16:09

      @Edge: dus jij rijdt in een auto zonder airco, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, abs, airbags, radio, neerklapbare achterbank, rechter zijspiegel, navigatie en zo verder?

      :-)

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      26 oktober 2018 om 16:09

      @edge: Plus het feit dat diepte veel lastiger te zien is op schermen dan in spiegels.

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        26 oktober 2018 om 17:42

        @viezefreddyw: Een ander feit is dat je een camera op een vele overzichtelijkere plek kan plaatsen met een wijde hoek. F1 auto’s hebben een grote dode hoek wat met camera’s mooi opgevangen kan worden. Contact tussen Ricciardo en Vettel vorig weekend kwam ook omdat Vettel in de dooie hoek van Ricciardo zat.

        Login om te reageren
        • bmwm8gc zegt

          26 oktober 2018 om 18:09

          @bassx: nee, omdat Vettel de bocht niet haalde..

          Login om te reageren
          • FlighTom zegt

            26 oktober 2018 om 18:20

            @bmwm8gc: laat die coureurs dan mooi op de camera van de achterligger kijken. Anticipatie op inhaalmanouvres gegarandeerd!

            Login om te reageren
          • bassx zegt

            26 oktober 2018 om 18:50

            @bmwm8gc: vreemd, je weet het beter dan beide coureurs zeiden in post race interview.

            Login om te reageren
            • etype zegt

              27 oktober 2018 om 01:11

              @bassx: Ricciardo zegt dat omdat hij geen ruzie met Vettel wil. Vettel zegt het omdat hij zijn fout niet wil toegeven. Je kunt overduidelijk zien dat zijn wiel blokkeerde en rechtdoor ging terwijl zijn stuur naar rechts stond.

              Login om te reageren
    • evdw zegt

      26 oktober 2018 om 16:17

      @edge: Ja en ook meteen maar terug naar een uiterst betrouwbaar 1.6 dieseltje uit het VAG magazijn, dan kan Ricciardo de race ook weer eens uitrijden ;)

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      26 oktober 2018 om 17:38

      @edge: Je hoort niet dat parkeer camera’s stuk gaan, lijkt me betrouwbaar genoeg.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        27 oktober 2018 om 08:41

        @bassx: met enige regelmaat. Vooral klachten als slecht beeld.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 oktober 2018 om 18:53

      @Edge: met die logica moet ook die brandstofmotor plaats maken voor een elektro motor.

      De F1 moet juist gebruikt worden voor innovatie en ervoor zorgen dat deze systemen zeer betrouwbaar worden!

      Login om te reageren
      • gjvp zegt

        26 oktober 2018 om 20:05

        @flutterby: neen. Als de motor ploft zet je hem aan de kant. Als zo’n camera uitvalt ben je ineens “blind”. Te weinig hersencellen om het verschil te zien tussen beide?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          27 oktober 2018 om 07:52

          @gjvp: als de camera’s ermee stoppen kan je hem toch ook langs de kant zetten? Stuk makkelijk wanneer je nog een aandrijving hebt!

          Wat ik bedoelde te zeggen is dat de motor praktisch oneindig veel complexer is dan een elektro motor. Als je spiegels wilt omdat het simpel en betrouwbaar is, dan moet je dat op alle techniek toepassen. En niet alleen als argument gebruiken om niet te veranderen.

          PS: op de man spelen in plaats van inhoud zegt meer over jou dan over mij.

          Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        27 oktober 2018 om 00:08

        @flutterby: als ze (ehm renault) betrouwbare motoren kunnen bouwen, dan kunnen ze ook cameras/monitor bouwen die voldoende betrouwbaar zijn om in een f1 auto te hangen. 1 van de voordelen gaat zijn dat de spiegels weggaan en minder (waarschijnlijk relatief ma toch) weerstand gaat bieden dat op zijn beurt de wegligging ten goede gaat komen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          27 oktober 2018 om 07:57

          @acizane80: helemaal mee eens. Als je het mij vraagt is het bestaansrecht van de F1 nog steeds om de reguliere auto’s te verbeteren en moeten ze gewoon zorgen voor betrouwbare camera’s. Laat die aandrijflijn voor wat het is, daar is Formule E al voor.

          Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          27 oktober 2018 om 08:10

          @acizane80: Renault gaat die camera’s natuurlijk niet zelf bouwen.

          Login om te reageren
  2. racerx zegt

    26 oktober 2018 om 16:01

    Prima voor in de racerij om drag te verminderen, maar de spiegels in mn auto voldoen prima…

    Login om te reageren
  3. cavin zegt

    26 oktober 2018 om 16:11

    En dan inclusief dodehoekwaarschuwingslampje

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    26 oktober 2018 om 16:14

    Een 150graden weergave van beide zijkanten van de auto lijkt me wel goed idee. Kunnen ze elkaar beter zijn, op termijn beter inschatten en de slimmeriken onder hen kunnen misschien nog strakkere lijnen rijden.. Win!

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      26 oktober 2018 om 16:15

      Of wellicht 120 graden

      Login om te reageren
      • chrism zegt

        26 oktober 2018 om 16:29

        @w0o0dy: of 360. Met een VR bril op in de cockpit laten racen.

        Login om te reageren
        • dunhozzie zegt

          26 oktober 2018 om 16:38

          @chrism: Ik neig meer naar een HUD. Tis voor piloten ook prima te doen

          Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    26 oktober 2018 om 16:16

    Nog even en ze willen ook een rijstrookassistent en een dode-hoek-waarschuwingssysteem. En een auto-pilot.

    Login om te reageren
  6. hugoe zegt

    26 oktober 2018 om 16:46

    Zou het doodzonde vinden, niet ieder onderdeel hoeft tot een elektronisch substituut verheven te worden. Daarnaast vind ik het gebrek aan zicht achter eigenlijk ook wel een beetje horen bij autosport. De lat zou lager worden gelegd als coureurs te allen tijde zouden weten waar anderen zitten.

    Login om te reageren
  7. Frenkyboy zegt

    26 oktober 2018 om 16:53

    Verwerk een schermpje in de Halo. Doet niks af aan het design en de luchtweerstand e.d. en scheelt weer ruimte in de cockpit waar anders schermen bijgeplaatst zouden moeten worden.

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    26 oktober 2018 om 17:42

    Gewoon een camera net als de indycars en op het stuur zit al een display

    Login om te reageren
  9. bassx zegt

    26 oktober 2018 om 17:48

    Vind het een goed idee, meeste auto’s die ik rij zitten minstens 1 of meerdere camera’s in. M’n daily heeft er 6 en het verrijkt echt mijn zicht rondom de auto. Maar goed er zijn altijd mensen die beweren dat ze met spiegels net zoveel zien.

    Login om te reageren
  10. rutte2 zegt

    26 oktober 2018 om 18:22

    Prima idee voor McLaren en Williams, die worden toch eindeloos voorbijgereden ?

    Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    26 oktober 2018 om 18:41

    Maar dan wel af en toe in spiegelbeeld. Puur voor het spel element

    Login om te reageren
  12. Elfloro zegt

    26 oktober 2018 om 21:37

    Hebben ze dat niet al in de LMP prototypes?

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      26 oktober 2018 om 21:58

      @elfloro: GTE’s ook al.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North