• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Forza Italia! Snelheidslimiet naar 150

Auteur: CasperH, gepost 28 juli 2010 om 17:32 – 55 Reacties

Polizia Italia


Die pizzabakkers zijn een voorbeeld voor de rest van de wereld, vandaag werden een aantal verkeersregels gewijzigd, waaronder een verhoging van de maximumsnelheid op bepaalde trajecten.

Matrixborden hebben we niet voor niets, ze worden alleen in Nederland voor de verkeerde dingen gebruikt. De lampen in die borden branden tegenwoordig bijna permanent op 50 kilometer per uur, maar ze op rustige trajecten op 150 zetten kan ook! In Italië gaan ze daarmee starten omdat er een aantal trajecten zijn -waaronder de Povlakte- waar de wegen breed, recht en overzichtelijk genoeg zijn om er bij goed weer en relatief rustig verkeer een verhoogde snelheidslimiet te laten gelden. In plaats van de standaard 130 kilometer per uur mag je daar dus voortaan -als de borden het aangeven- 150 kilometer per uur jakkeren.

Een aantal andere verkeersregels werd ook aangescherpt: alcohol is nu compleet verboden als je 18 tot 21 bent en achter het stuur zit. Iedereen die minder dan drie jaar zijn rijbewijs heeft krijgt dezelfde beperking opgelegd. Taxi-, bus- en vrachtwagenchauffeurs mogen ook geen druppel alcohol meer op hebben achter het stuur. Ook wordt de verkoop van alcohol langs wegen aan banden gelegd. Goede ontwikkelingen daar in Italië, lezen we mee in Den Haag? Danku!

En ook dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • vol gas
    Maximumsnelheid vanaf vandaag weer onder de aandacht

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Ferrari testmule gespot, maar wat is het?
Volgend bericht: Groen licht voor de Porsche 918 Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. super458 zegt

    28 juli 2010 om 17:34

    Jeuh.

    Login om te reageren
  2. ascari15 zegt

    28 juli 2010 om 17:36

    Zou echt vet zijn als je in Nederland 150 mag.
    Natuurlijk zou geen limiet natuurlijk het beste zijn zoals in Duitsland.

    Login om te reageren
  3. Northwestern zegt

    28 juli 2010 om 17:37

    Wil ik ook!

    Login om te reageren
  4. fant zegt

    28 juli 2010 om 17:44

    Prima regels, dat mag hier inderdaad ook wel ingevoerd worden :)

    Login om te reageren
  5. Pixed zegt

    28 juli 2010 om 17:46

    150 in Nederland invoeren…? De links-rijders zullen het graag horen.

    Login om te reageren
  6. mrB zegt

    28 juli 2010 om 17:48

    Goede regels. @Den Haag: Denk is na en voer dit ook in!

    Login om te reageren
  7. Pallas zegt

    28 juli 2010 om 17:49

    150 werd op deze trajecten al gedoogd, en soms werd bij 180 nog een oogje dichtgeknepen.
    Er is een verhaal (te mooi om kapot te checken) dat een minister een voorstel tot verlaging van de max. snelheid er al bijna door had. Tot dat deze beste man een bezoekje kreeg van een aantal goed gesoigneerde mannen van een zekere organisatie…

    Het wetsvoorstel is weer ingetrokken.

    Login om te reageren
  8. technopatat zegt

    28 juli 2010 om 17:50

    mogen ze in belgië -na het verbeteren van asfalt- ook invoeren!!! en in frankrijk, als ik in september op reis vertrek doe ik die 200 km meer dan vorig jaar in dezelfde tijd :D!

    Login om te reageren
  9. Tom B. zegt

    28 juli 2010 om 17:51

    @ascari15: dat zou het leukste zijn ja, maar absoluut niet het beste.

    Verbod op alcohol bij onervaren of “beroeps”weggebruikers vind ik daarentegen wel een goed idee, zouden ze hier in Nederland ook moeten doen!

    Login om te reageren
  10. JPM zegt

    28 juli 2010 om 17:52

    Heel verstandig die regels omtrent alcohol! Over de snelheden kan ik niets zeggen want ik ken de situatie daar niet.

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    28 juli 2010 om 17:55

    Ik zie het al voor me, al die Italianen in hun Panda’s volgas. Misschien hebben ze het daarop afgesteld. Een oude Panda 1000 schijnt het nog net te halen:

    http://www.youtube.com/watch?v=4imdcGlAwr8

    Op de teller dan, de officiële top is 140 geloof ik… :mrgreen: En met lichtere motorvarianten wordt je links en rechts ingehaald. Maar goed, Italianen zijn wel wat gewend, de 500 en Panda-rijders worden hier echt niet bang van. :P

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      28 juli 2010 om 18:27

      @Citrofiel: Yeah, die zie je echt overal rondrijden daar! Vooral in de dorpjes, van die Panda 1000 4X4’s (door de slechte wegen in de dorpjes in die bodemvrijheid noodzakelijk, wij kwamen met de Saab 9-3 Cabrio facelift soms in de problemen ;) )

      Login om te reageren
  12. Search zegt

    28 juli 2010 om 17:57

    Dat gaat dus in Nederland NOOIT gebeuren, zolang die Koos Spee achtige figuren het voor het zeggen hebben. Die geweldige nieuwe brede A2 van ons is nu ook gedowngrade naar 100, maar op het oude versleten smalle wegdek met allerlei hobbels was 120 wel een veilige snelheid.

    Login om te reageren
  13. Something zegt

    28 juli 2010 om 18:00

    Hier kan nederland nog een voorbeeld aan nemen, de Italianen weten tenminste hoe het moet:D.
    Ach mij maakt het niet zoveel meer uit aan ene kant, ik vertrek toch wel na mijn studie :D

    Login om te reageren
  14. Something zegt

    28 juli 2010 om 18:00

    toevoeging : uit nl

    Login om te reageren
  15. premium boy zegt

    28 juli 2010 om 18:31

    Als ze hier in Nederland op al die punten waar je nu 100 moet rijden, dat eens terugdraaien naar 120. Dat zou al een heleboel ergernis minder zijn. Eventuele verhoging naar 130km/h moet ook kunnen lijkt me. Dan loopt het mooi in lijn met de rest van de EU.

    Login om te reageren
  16. Lustigson zegt

    28 juli 2010 om 18:31

    Doe maar geen 150 km/u op de Nederlandse wegen, want dat is toch praktisch nergens haalbaar. In de Randstad kun je het in elk geval vergeten. Nee, sta dan toe dat je rechts inhaalt, bijvoorbeeld op 3- of meerbaanswegen. Zal de doorstroming allicht ten goede komen.

    Login om te reageren
    • zdev zegt

      28 juli 2010 om 19:47

      Ik verhuis naar Italië… Daar mag je je raspaardje tenminste nog een beetje uitlaten…

      @Lustigson: gemiddeld(!) 150 lukt prima op grote stukken snelweg in Nederland. Hangt er van af waar je woont.

      Login om te reageren
    • Thijs zegt

      28 juli 2010 om 22:45

      @Lustigson: Ik merk dat vaker, mensen die in Amsterdam wonen beseffen niet dat er nog veel meer Nederland is. In Friesland rij ik op m’n dooie gemak een goed half uur 150 zonder ergens voor te hoeven remmen. Bovendien is de ring A’dam met z’n 6 baans wegen meer dan voldoende om 150 te rijden. In ieder geval beter dan dat achterlijke 100. Wie dat ook bedacht heeft… :S

      Login om te reageren
  17. FOne zegt

    28 juli 2010 om 19:00

    Heb vandaag het verschil tussen de autobahn en de nederlandse snelwegen nog mogen ervaren. Het gaat daarbij niet om de snelheid en de verschillen hierin, maar meer om de mensen welke hier in Nederland achter het stuur zitten. Met vanalles en nog wat bezig, he een vrachtwagen, knipperlicht aan direct naar links sturen zonder in spiegel te kijken…nogal gevaarlijk. De politie moet meer aan bellers/sms/tomtom prutsers en slechte automobilisten werken (lees beboeten) dan alleen maar focussen op snelheid. Want bij een gedeelte van bestuurders maakt 120/150 niet uit, die zitten gewoon geconcentreerd achter het stuur met goed verkeersinzicht!

    Login om te reageren
  18. Wheels zegt

    28 juli 2010 om 19:07

    Helden, dat zijn het! Tenminste niet van dat natuur geneuzel (of hoe je dat ook schrijft)

    Login om te reageren
  19. Michel zegt

    28 juli 2010 om 19:07

    In Nederland zijn alle matrixborden alleen geschikt voor maximaal 2 cijfers (helaas).

    Login om te reageren
  20. G_deGroot zegt

    28 juli 2010 om 19:08

    Hah! Dat reden ze daar sowieso al!

    Login om te reageren
  21. Herke zegt

    28 juli 2010 om 19:22

    @ g_degroot; inderdaad, het enige voordeel is dat de limiet waarop je je rijbewijs kwijt raakt omhoog gaat!

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    28 juli 2010 om 19:26

    Mja die Italianen rijden sowieso al vlot… We waren eens in Italië en er was iemand met zijn Fiat (Hoe kan het ook anders ;) ) die op de autosnelweg gewoon tussen de wagens zigzagde van links naar rechts…. Die man reed volgens mij tussen de 160-180… Ik zeg das ook een vlotte manier om door het verkeer te passeren ;)

    Login om te reageren
  23. Fortuna zegt

    28 juli 2010 om 19:27

    Go Italia!

    Login om te reageren
  24. japiekrekel zegt

    28 juli 2010 om 19:32

    ik vind niet alleen de snelheidsverhoging een goed idee.
    ik vind het verbod op alcohol misschien nog wel een beter idee. Wat natuurlijk niet inhoud dat de verhoging een leuker idee is

    Login om te reageren
  25. Wouter zegt

    28 juli 2010 om 19:35

    Reed pas nog op de autostrada Milaan > Parma en daar kun je absoluut wel 150 rijden. Ook wel 250 overgens maar dat terzijde. Die weg is echt uitgeleg op ‘hoge’ snelheden. En van die wegen zullen ze er vast wel meer hebben.

    Login om te reageren
  26. MLTB zegt

    28 juli 2010 om 19:43

    Ik maak sowieso al mijn eigen regeltjes, maar NL mag hier inderdaad een voorbeeld aan nemen! Goede ontwikkeling. En op mooie grote drie/vierbaans snelwegen zou deze snelheid ook best kunnen in de avonden en in ’t weekend.

    Login om te reageren
  27. Ikke zegt

    28 juli 2010 om 19:54

    Dat mocht toch al lang als Nederlander? Die flitsboetes vinden hun weg naar je brievenbus in NL toch niet.

    Login om te reageren
  28. KoenMB zegt

    28 juli 2010 om 20:09

    Op de E40 tussen Brussel en Luik mogen ze dat ook invoeren vind ik. Het verschil met andere Belgische snelwegen is enorm. Vooral tussen Boutersem en Tienen ligt een stuk snelweg zonder afritten van topkwaliteit zonder echte bochten.

    Login om te reageren
  29. bjorn zegt

    28 juli 2010 om 21:31

    wist niet eens hoe hard je mocht in Italie. Afgelopen jaar ook met 170 doorheen gejakkerd. Snelheid iets omlaag bi het inhalen van politie.

    Login om te reageren
  30. Megakix zegt

    28 juli 2010 om 22:32

    Goed initiatief ! Mensen die vlotter willen doorrijden zijn veelal beter geconcentreerd. De ongelukken op snelle wegen zijn zeer miniem in vergelijking met 80-kilometerwegen. Maar daar hoor je de politiek of de alias hiervan (Koos Spee) niet over ! Hoe langzamer je rijdt in zeer goede auto’s, hoe eerder de vermoeidheid toeneemt en de concentratie afneemt….Het gaat in Nederland alleen over ‘geld’…aangezien ze budgettair nèt zo sterk zijn als een boekhouder met alleen een Mavo-diploma bedrijfsadministratie.

    Login om te reageren
  31. Vince zegt

    28 juli 2010 om 22:38

    Goed plan, maar volgens mij blijft er in Italië een probleem met de grote aantallen verkeersslachtoffers (dat per 1000 inwoners meer dan 2x zo hoog is als in Nederland). Denk dat er nog meer veranderingen nodig zijn om hier wat aan te doen.

    Login om te reageren
  32. RenesisHP zegt

    28 juli 2010 om 22:50

    Dus de de knipogend toegestane snelheid is nu wettelijk toegestaan. Dus knipogend 170 is de vertaling. ;)

    Login om te reageren
  33. bozewolf zegt

    28 juli 2010 om 23:10

    Ik ben al jaren voor een flexibele maximumsnelheid. Druk en kutweer en 2-baans? 80 of 100 is prima.

    Maar nauwelijks verkeer, goed wegdek, overzichtelijke lap asfalt?

    Maak er dan 160 van ofzo.

    Daarbij is het wel zo dat in grote delen van Nederland het gewoon niet te doen is om de max. zo hoog te zetten ivm overbebouwing hier.

    Maarja, zoals Thijs zegt, ook genoeg delen waar je prachtig door kan jakkeren. Vanaf Harlingen richting Leeuwarden bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  34. Trinacria zegt

    28 juli 2010 om 23:53

    Forza Italia !! Dat ze daar sowieso doorrijden is algemeen bekend. Ik ben al een aantal keer met de auto naar Sicilie gereden (takke eind rijden). Ik kan me een keer herinneren dat er vanaf Napels een Siciliaan achter me zat met een fiat uno. Die heb ik tot aan de boot niet meer kunnen afschudden. Aan z’n kenteken kon ik zien dat ie naar dezelfde regio als ik moest.

    Login om te reageren
  35. mercedesfan zegt

    29 juli 2010 om 00:21

    150 op de autostrade is in landen als België of Nederland moeilijk omdat deze dichtbebouwd zijn, en er dus te veel verkeer op de wegen is. Anders is het in Italië en Duitsland waar grote gebieden zijn die amper bewoond zijn. Daar is het dus mogelijk mooie lege stukken autostrade aan te leggen.

    Ook is bij ons – zeker in België – de mentaliteit achter het stuur fout, men is noch gedisciplineerd, noch defensief rijdend of oplettend. Daarom is het onmogelijk om geen of een maximumsnelheid van 150 (of meer)toe te staan in de Lage Landen -hoewel optrekken naar 130 km/u zeker geen kwaad kan.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      29 juli 2010 om 01:54

      @mercedesfan:
      Hmmm… dat is alleen overdag een probleem. Zojuist de A12 van Den Haag naar Utrecht; die is om half 1 ’s nachts uitgestorven en dan kan je daar easy 150+ rijden met 3 baanswegen. Je kan dan zelfs nog zeggen dat dat alleen is toegestaan op de buitenste twee rijstroken om in- en uitvoegen veiliger te maken.

      Het is om te janken dat elke verbreding of asfalt verbreding in NL tegenwoordig gepaard gaat met een snelheidsverlaging. De A2 is een mooi voorbeeld, maar ook al die spitsstroken; bv die A12 weer, bij Gouda geloof ik. Is een spitsstrook naast gelegd, maar als die dicht is, mag je nog steeds maar 100 terwijl dat voorheen toch echt 120 was. WTF?!

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 juli 2010 om 09:41

      @mercedesfan: beetje naborrelpraat van je..ofwel, eerst verlagen ze consequent de snelheid naar bejaardennivo, om vervolgens te zeggen dat men ‘niet alert rijdt’!!! Als jij een hond koopt, klaag je dan na een dag er óók over dattie schijt op je gazonnetje ?

      Komt bij dat de auto’s zó geweldig goed, stil en comfortabel rijden, dat 100km/h je bijna uitnodigt om tijdens het rijden ‘nog iets uit je kofferpak te pakken’ ;-)

      Login om te reageren
    • rwd zegt

      29 juli 2010 om 18:09

      @mercedesfan: De A2 tussen Utrecht en Amsterdam is 10 baansweg sinds kort en ’s avonds en ’s nachts rustig qua verkeer. Daar haal je makkelijk 250 zonder gevaar op te leveren voor anderen.

      Login om te reageren
  36. mr.marteen zegt

    29 juli 2010 om 05:40

    @ citrofiel, ken je deze nog ?

    http://www.youtube.com/watch?v=5kgFIv__S1s

    Login om te reageren
  37. Martino zegt

    29 juli 2010 om 08:10

    Ja lekker he; mn meeste kms vreet ik in bella Italia weg dus ik ben contentissimo!

    Login om te reageren
  38. Sorcerer zegt

    29 juli 2010 om 08:51

    Hierboven wordt gemeld dat 150 praktisch nergens haalbaar is? Nou, op de nieuwe bredere stukken A2 kun je het bijna permanent halen hoor…

    Wel zo nu en dan even gas los (CC uit) als er weer eens iemand naar links komt om een vrachtwagen in te halen met 95 km/h…

    Login om te reageren
  39. peter - italia zegt

    29 juli 2010 om 09:31

    @ martino:
    anche io!
    op de A22 reed iedereen toch al ‘iets’ meer dan 130…

    Zijn goede zaken dit, vooral het zero alcohol beleid.
    Als je hoort hoeveel slachtoffers er vallen door drank op en toch willen rijden…

    Login om te reageren
    • Martino zegt

      29 juli 2010 om 11:34

      @peter – italia:
      Juist, maar op de A1 is het met de Tutor toch wat risicovoller, hoewel het na Bologna/Pian del Voglio weer interessanter wordt.

      Toch merk ik dat er steeds bewuster wordt omgegaan met alcohol (en terecht hoewel menig doop/communie of festa del perdono verloopt met de nodige inname…).

      In NL met de Polen op de weg is het gevaarlijker m.i.

      Gevaarlijker zijn de inhaalacties op de SP’s. Hup met de panda uit `84 in de buitenbocht; gaat al sinds `84 goed toch?

      Login om te reageren
  40. Buyck zegt

    29 juli 2010 om 11:42

    Whaaa! Zalig… 150km/h in België kunnen wij daar alleen maar van dromen. Hun zone 30km/h in centrumsteden enz… en honderden flitspalen om de staatskas te spijzen zijn te zot voor woorden.

    Login om te reageren
  41. Raptor zegt

    29 juli 2010 om 13:05

    Ik rijd in België dagelijks met de cruise control op 160. ik doe dat al jaren aan een stuk en nog nooit een boete gehad (op dit traject). De flitsers staan altijd op vaste plaatsen en die worden dan nog op de radio aangekondigd.

    Login om te reageren
  42. mercedesfan zegt

    29 juli 2010 om 13:52

    @Megakix: De bij ons heersende mentaliteit, van niet alert rijden zal niet verbeteren als men de snelheidslimiet optrekt naar 150 km/u. Dit zou enkel gevaarlijker toestanden veroorzaken van onoplettende mensen die legaal 150 km/u rijden. De onbeperkte snelheid op de Duitse Autobahn is daar enkel mogelijk om dat de automobilisten gedisciplineerd en oplettend zijn. De juiste verkeersmentaliteit is dus een noodzakelijke voorwaarde om de maximumsnelheid te verhogen.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      29 juli 2010 om 14:29

      @mercedesfan:
      Sjuust, Jan den Hollander of Sjef Den Belg voegt in, jij die op de hoofdbaan rijdt, pleurt maar op en zoek het maar uit.

      Ook gaan ze naar de linkerbaan, jouw afremmen of de weg achter jouw leeg is of niet, alles in de Benelux qua hinderen is jouw probleem, niet dat van hun !

      Login om te reageren
  43. de sjonnies zegt

    29 juli 2010 om 14:26

    Ieder volk krijgt de maximum snelheid die ze verdienen !

    Login om te reageren
  44. Tvr1974 zegt

    29 juli 2010 om 16:32

    Ik ben net als de meeste voorstander van verhoging van de maximum snelheid afhankelijk van weers- en verkeers- omstandigheden. ik rijd dagelijks de A4 / A12 tussen Amsterdam en Zoetermeer en soms kom ik niet boven de 100 uit(spitstijden) en soms zou je zo het dubbele kunnen rijden (’s avonds laat of ’s morgens voor 6 uur). Flexibele snelheden zou dus ideaal zijn.. Maar ja; wij hebben een overheid die liever extra flitsteams financieren ipv materialen inkopen/mensen trainen om echte boeven te vangen…

    Login om te reageren
  45. Oli4k zegt

    29 juli 2010 om 17:32

    Niet dat ik tegen 150 rijden ben, maar in Italie zie je zo vaak mensen met 30 op de snelweg rijden. Maakt niet uit of de auto in kwestie die snelheid net haalt of met gemak het tienvoudige. Lekker als je daar met ongeveer de maximumsnelheid voorbij komt raggen. Extra gezellig als er ook nog trucks op de weg zitten en het bergop gaat.

    Login om te reageren
  46. Pim zegt

    29 juli 2010 om 19:22

    Ik heb weinig met Italie op, maar dit kan ik dan wel weer waarderen. Vind het overigens niets aparts, vind het eerder vreemd dat variabele snelheids duidingen via matrixborden niet al lang is ingevoerd. En dan praat ik in deze natuurlijk over een hogere toegestane snelheid dan 120. Te absurd voor woorden dat 120 nog steeds als max. snelheidslimiet geldt op bepaalde trajecten.

    Login om te reageren
  47. Mirjam zegt

    15 augustus 2010 om 01:04

    Regels kunnen ze maken, alleen ontbreekt het vaak aan de uitvoering. Woon hier nu twee jaar en nog nooit een alcohol controle gezien of er over gehoord. Daarnaast is het op menig weg levensgevaarlijk door het agressieve rijgedrag van veel Italianen. Het sterfte cijfer tijdens weekenden onder jongeren is schrikbarend hoog. Overal zie je boeketten bloemen aan de weg…kortom wat is hier zo wijs aan deze beslissing?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North