• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 26 april 2019 om 19:06 – 60 Reacties

Afbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogenAfbeelding Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogen

Fraaiste Peugeot 205 GTI in Nederland kost een klein vermogen
Dit is geen leugen.

Prijzen van de betere klassiekers rijzen nog altijd uit de pan. Iedere auto die ook maar enigszins een liefhebbend publiek lijkt te hebben, kost al gauw tienduizenden euro’s. Een van de meest enerverende wagens die vorige eeuw vanuit Frankrijk onze kant op kwam, de Peugeot 205 GTI, is zeker geen uitzondering op deze regel. Natuurlijk dragen de mindere exemplaren een tamelijk schappelijk prijskaartje, voor de uitmuntenden zal absoluut in de buidel moeten worden getast.

De Peugeot 205 Griffe die wij hier onder de aandacht brengen, behoort zonder twijfel tot de laatste categorie. Volgens de verkoper Almost Classic Cars (pluspunten voor die naam, trouwens) evenals het papierwerk betreft het een nauwkeurig gerestaureerd exemplaar. In de fotogallerij krijg je een kleine indruk van het proces. We gebruiker hier overigens expres het woord ‘klein’; naar eigen zeggen heeft de verkoper meer dan duizend gedetailleerde foto’s van de periode dat de GTI in zijn geheel werd herzien.

Gedurende het restauratieproces is de 205 GTI onderworpen aan de zogenaamde “nuts and bolts” behandeling. Hierbij is de Peugeot praktisch in zijn geheel uit elkaar getrokken en vervolgens zorgvuldig teruggebracht naar nieuwstaat. Naast het herstellen van het plaatwerk hebben de vaklieden ook de techniek onder de loep genomen. Hoewel er over de motor en versnellingsbak niets wordt gezegd, weten we dat in ieder geval de ophanging in zijn volledigheid is vervangen. Het interieur was naar verluidt goed genoeg dat er niets veranderd diende te worden.

De Peugeot 205 GTI Griffe is een bijzonder zeldzame uitvoering van de lauwwarme hatchback uit de jaren negentig. Volgens cijfers van de RWD staan er in Nederland slechts acht stuks op kenteken. Dit is slechts een fractie van het totaal dat ooit door Peugeot werd geproduceerd. De Fransen maakten precies 2.000 exemplaren van de Griffe, die met zijn waanzinnige groene kleuren een waar lust is voor het oog.

De auto wordt aangedreven door een 1,9-liter motor met slechts 122 pk. In de praktijk is dit ruim voldoende voor de GTI, die een kleine 900 kg weegt. Wie besluit deze gerestaureerde Griffe op de kop te tikken, zal zijn tweede leven mogen inluiden. In zijn leven heeft de Peugeot namelijk 145.623 kilometer afgelegd. Door de restauratie komt de prijs niet helemaal overeen met die tellerstand. De auto kost 29.950 euro. Had je die zien aankomen?

Ook interessant!

  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Autoblog Garage: 3x Peugeot 206 GTi gekocht

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

205, groen, gti, Klassiekers, occasion, Peugeot

Vorig bericht: « Italiaanse koetsenbouwer komt met tweedeurs Panamera
Volgend bericht: Nieuw in het Skoda-museum: de “Superb Coupe” die ooit gestolen werd »

Lees Interacties

Reacties

  1. revstars-net zegt

    26 april 2019 om 19:28

    Als je zoveel werk verricht, bloed, zweet en tranen… dan wil je toch dat niet meer verkopen lijkt me. Maar zelf ervan genieten, dag in dag uit van deze perfectie ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2019 om 07:22

      @revstars-net: tot je partner je er elke dag aan herinnert hoeveel geld je wel niet aan de Peugeot verkwanseld hebt. En er nu geen geld meer is voor een nieuwe keuken, een vakantie of voor zomerjasjes voor de kinderen.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        27 april 2019 om 14:15

        @mashell: Of omdat je toen hij klaar was erachter kwam dat het een oude auto is die stamt uit een tijdperk dat de dieren nog spraken.
        Heb hetzelfde meegemaakt , een Citroën DS tot in detail in orde gebracht en dan erna “is that all there is…”

        Login om te reageren
  2. mennok zegt

    26 april 2019 om 19:29

    Hoop geld, wel een onwijs gaaf ding. Blijft altijd bijzonder om zo’n auto in showroom staat te zien.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      26 april 2019 om 20:03

      @mennok: Een hele hoop geld… En ik vond het al een goede deal dat ik na 5 jaar rijden in een Griffe destijds het aanschafbedrag er voor terug kreeg…

      Login om te reageren
  3. theblazerunner zegt

    26 april 2019 om 19:32

    Weet niet of ze dit kunnen verkopen voor dat geld. KM-stand heeft gewoon altijd invloed op de prijs.

    Login om te reageren
  4. hatseflats zegt

    26 april 2019 om 19:32

    Super gaaf! Kudo’s voor het harde werk en schitterend resultaat. Maar idd die wil je toch in je collectie houden?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 april 2019 om 21:21

      @hatseflats: *Kudos ;-)

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        26 april 2019 om 21:29

        @SimonMc: wiewwiew wiewwiew, pas op, daar hebben we de Dumpert-polizei.

        Login om te reageren
      • hatseflats zegt

        26 april 2019 om 21:36

        @SimonMc: when you’re right, you’re right

        Login om te reageren
  5. sander1980 zegt

    26 april 2019 om 19:32

    Griffe voor grof geld… maar wel gaaf!

    Login om te reageren
  6. T16 zegt

    26 april 2019 om 19:33

    Niet lullig bedoel maar het kan voor de helft:
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=276939381&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.modelId=7&minPowerAsArray=96&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=c960ede7-be0f-7e38-5828-0132ff2251b7

    Login om te reageren
    • papa zegt

      26 april 2019 om 19:38

      @T16: is dat een griffe?

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        26 april 2019 om 19:48

        @papa: nope

        Login om te reageren
  7. pier zegt

    26 april 2019 om 19:41

    Qua gok zat ik er €50,- vanaf…misschien ben ik al wel verpest door de bedragen die de youngtimerboeren durven te vragen.

    Login om te reageren
  8. Breinstein zegt

    26 april 2019 om 19:42

    Ik als leek zie een schitterende 205 GTi, maar snap niks van de term griffe. Gaat het dan puur om de kleur?

    Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      26 april 2019 om 19:45

      @breinstein: kleur, badges op de flanken en wat luxe opties dacht ik.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      26 april 2019 om 19:49

      @breinstein: was de uitvoering; kleur, logo’s en nog wat dingen.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        26 april 2019 om 19:54

        @406_v6: onderscheidde zich ook van de andere GTI205jes doordat ie ABS had. Echt nog geen standaard toen.

        Login om te reageren
      • marinepower zegt

        27 april 2019 om 02:51

        @406_v6: de grijze gun metal velgen waren ook iets unieks voor de griffe meende ik.

        Login om te reageren
    • klausie zegt

      26 april 2019 om 22:16

      Zijn we niet een beetje doorgedraaid ?
      Nooit met deze km stand.

      1/3 zou al veel zijn….

      Login om te reageren
  9. vaakbenjetebang zegt

    26 april 2019 om 20:04

    Persoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van dit soort restauraties. Het vakwerk dat er in gaat zitten kan ik uiteraard zeer goed waarderen, maar het eindresultaat is te klinisch, te netjes, te strak, in mijn ogen eigenlijk overgerestaureerd.

    Voor mij is een auto pas een auto als je kunt zien dat hij geleefd heeft/nog steeds leeft en je er (dus) mee durft te rijden. Dit exemplaar is meer een museumstuk geworden, met bijbehorend prijskaartje. Groot risico op een bestaan als trailer queen. Dat maakt me alles behalve vrolijk.

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      26 april 2019 om 21:39

      @vaakbenjetebang: ik zag op de website dat ze ook nog ongerestaureerde 205-jes GTI aanbieden voor andere bedragen.

      Login om te reageren
    • aquila2003 zegt

      27 april 2019 om 08:02

      @vaakbenjetebang: trailerqueen voor amper 30k? Tis een hoop geld voor deze auto dat is waar, maar niet zoveel dat je m laat staan imho.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        27 april 2019 om 11:54

        @aquila2003: Bij gebrek aan een betere term heb ik trailer queen geschreven. Nee, dit is natuurlijk geen Pebble Beach-materiaal, maar het prijskaartje is zo hoog in verhouding tot andere 1.9 GTI’s (weliswaar geen Griffes, maar toch) dat je er eigenlijk per definitie meteen minimaal 10K op inlevert als je er mee gaat rijden en er dus onvermijdelijk weer gebruikssporen op komen (zo laag is de kilometerstand immers nou ook weer niet). Als je dan met zo’n ding wilt rijden, kun je toch beter voor veel minder instappen?

        Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    26 april 2019 om 20:19

    Ondanks het perfectionisme… Wie wil tegenwoordig nog zo’n gedateerd keutelhok voor dat maffe bedrag?!!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      26 april 2019 om 20:42

      @venividivici: Zoek al tijden naar een goede 205 Griffe, maar vindt dit ondanks het vele werk en prachtige resultaat, wel iets te gortig.

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      26 april 2019 om 20:53

      @venividivici: Mensen met teveel geld die geen idee hebben wat ze ermee moeten doen..

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        26 april 2019 om 21:59

        @techniekmeneer: Mjah, maar die gaan eerder voor een mooie oude Porsche, Ferrari, Bmw of Mercedes

        Login om te reageren
        • 1000bochten zegt

          26 april 2019 om 22:30

          @venividivici: en die zijn dan niet gedateerd…?

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            27 april 2019 om 00:08

            @1000bochten: Nee, dat zijn geen gedateerde frikandellen!

            Login om te reageren
        • rolov zegt

          27 april 2019 om 00:10

          @venividivici: neehoor. Daarom knallen al die jaren 80 en 90 bakken door het dak. Het geld dat ze vroeger nirt hadden hebben ze nu wel en daarom kopen ze deze auto’s. Ik zou een escort cosworth lancia delta evo of misschien toch de merc halen. 190 evo of 500e. Allen niet meer te betalen

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            27 april 2019 om 01:29

            @rolov: Ach ja, bij 30000 euro zou ik zelf liever voor een e46 M3 gaan kijken i.p.v. zo’n Franse 205 gti koektrommel.

            Login om te reageren
  11. maferick74 zegt

    26 april 2019 om 20:41

    Je moet wel een erg grote fan zijn wil je 30k hiervoor neerleggen. Ja ziet er strak uit, bloed, zweet en ttanen maar t blijft een 205gti. In mijn ogen t zelfde als ik een auto koop van 5000 en gooi er velgen onder van 1500 euro, als ik hem 3 jaren later verkoop levert ie niet 6500 euro op maar waarschijnlijk 3500 Euro. Desondanks succes met de verkoop.

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      26 april 2019 om 21:44

      @maferick74: ach, ik snap het best; een E30 M3 EVO is volgens dat motto ook “gewoon een 3-serie”…Toch? Of gelden voor Peugeot andere regels dan voor BMW? Overigens moet je ook daarvoor een grote fan zijn om 80-100k uit te geven.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        27 april 2019 om 07:34

        @1000bochten: voor sommige mensen is een BMW idd helemaal anders dan een Peugeot. K hoor t mn tante nog zeggen toen ze hun dikke 316d enkele jaren geleden kochten. T ding kostte 2e Hands meer dan mijn C5 nieuw kostte, heeft 30pk minder en behalve navigatie volgens mij nix wat iets of wat luxe is…… “MAAR HET IS WEL EEN BMW” zegt ze dan. K kan je zeggen, als k mag kiezen tss mn eigen Citroennetje met een dikke fijne uitrusting, of een 110pk BMWtje dan weet ik het wel. Ik heb niets tegen een BMW, maar voor mij moet een BMW luxe zijn, een dikke motor hebben en dat ook uitstralen. Anders is ie de naam BMW niet waard en is het een auto voor mensen die m enkel en alleen willen omdat er BMW opstaat

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          27 april 2019 om 07:49

          @saxoke: de woonwijk staat vol met dat soort auto’s.

          Login om te reageren
  12. rikr4 zegt

    26 april 2019 om 21:07

    Blijkbaar veel vraag naar want hij stond eerst voor 16950 te koop

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      26 april 2019 om 21:40

      @rikr4: waar stond die dan? Ik houd al een tijd in de gaten wanneer er een Griffe online komt, maar heb deze nooit eerder gezien. Was vermoedelijk een ander exemplaar.

      Login om te reageren
      • 205lagriffe zegt

        4 mei 2019 om 15:01

        @1000bochten: kijk op wwwLeparking.fr voor een 205 Griffe zoekt tocht door heel Europa deze automarktplaats.

        Login om te reageren
  13. rikr4 zegt

    26 april 2019 om 21:42

    Gewoon donderdag bij aanvang van de advertentie dacht ik, of ik moet me vergissen, stond ook niet expliciet als griffe vermeld

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      26 april 2019 om 21:46

      @rikr4: dan bedoel je die donkergroene op hun website. Dat is een andere die niet “nuts & bolts” gerestaureerd is en inderdaad geen Griffe.

      Login om te reageren
      • rikr4 zegt

        26 april 2019 om 22:04

        @1000bochten: oeps je hebt gelijk ja! ?

        Login om te reageren
  14. jeroenwz zegt

    26 april 2019 om 22:23

    Dit zijn normale prijzen in de UK, daar worden voor auto’s met weinig km’s en die in goede originele staat zijn dit soort bedragen in ponden gevraagd en betaald.
    Dit is wel een heel fraai exemplaar, maar hiermee durf je toch nauwelijks de openbare weg mee op?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      27 april 2019 om 11:04

      @jeroenwz: deze heeft nogal veel kilometers.

      Login om te reageren
  15. kniesoor zegt

    26 april 2019 om 23:10

    De mijne, eentje zonder kat, dus 130 pk, voor dat bedrag in guldens ingeruild. Dat was meer dan ik ervoor betaald had, maar dat is een enigszins theoretisch verhaal, waarschijnlijk hetzelfde bedrag teveel betaald voor de auto, waarop ik ‘m inruilde. Ik vond de Peus GTI een geweldig wagentje. Maar nier zo geweldig, dat ik daar nu zo’n bedrag voor zou neertellen. Zelfs niet als ‘t een smetteloos, ongerestaureerd en van ONK voorzien exemplaar met lage kilometerstand zou zijn. Daarvoor is zo’n ding weer net niet byzonder genoeg.

    Login om te reageren
  16. gandini zegt

    26 april 2019 om 23:20

    Dit of een leuke Exige… Keuzes… Keuzes…

    Login om te reageren
  17. rolov zegt

    27 april 2019 om 00:11

    Ik kwam op de ring nog een perfecte gerestaureerde 205 xs in het rood tegen. Prachtig.

    Login om te reageren
  18. ghost zegt

    27 april 2019 om 00:32

    Ja 1 vd 8 op Origineel NL kenteken..dan zou ik voor een NL polo R WRC gaan. Ook maar 8 op Origineel NL kenteken.

    Login om te reageren
  19. blackmilo zegt

    27 april 2019 om 05:46

    Schamele bak.. Ik heb daadwerkelijk niks met Franse auto’s.

    Login om te reageren
    • ozzytrk zegt

      27 april 2019 om 15:25

      @blackmilo: ik trakteer je op baklava helemaal mee eens. Nieuwe modellen trekken me ook niks aan. Klote auto’s

      Login om te reageren
  20. veloce zegt

    27 april 2019 om 09:39

    Lauwwarme hatch? Dit was dé hot hatch uit die periode. De 19 was best een serieus ding in die tijd. Probeer eens het gas los te laten in een bocht, dan moest je van zeer goede huize komen om dan te corrigeren.

    Login om te reageren
    • Jorrit zegt

      27 april 2019 om 11:44

      @veloce: Precies, vind “lauwwarme” en “slechts 122pk” ook nogal misplaatst. Ik krijg het idee dat ikschrijfookoverautos de auto gaat vergelijken met de huidige, met welhaast bizarre vermogens getooide, generatie hete hatchbacks.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      27 april 2019 om 14:30

      @veloce: Ik heb er ooit ééntje onder vergelijkbare omstandigheden, na een rechte stoeprand geraakt te hebben , zien weggekatapulteerd worden tot in het dak van een vrijstaande woning. 4 inzittenden dood, zoals een vlieg tegen de voorruit, uiteengespat.

      Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    27 april 2019 om 09:43

    Right ..
    met 12 rooitjes mag de verkoper in zijn handjes knijpen ..

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      14 juni 2019 om 20:31

      @lincoln: Griffe is verkocht volgens marktplaats. Aangezien hij binnen een week of 7 weg was, zal hij wel niet voor “12 rooitjes” weg zijn gegaan.

      Login om te reageren
  22. emping zegt

    27 april 2019 om 11:05

    Had hem dan in ieder geval in een mooie kleur gespoten.

    Login om te reageren
  23. 205lagriffe zegt

    3 mei 2019 om 23:50

    Hier een 205 Griffe bezitter. Die 205 GTI Griffe die te koop staat is zeker een fraai exemplaar, maar de beschrijving over de Griffe uit de duim gezogen. Precies 2.000 Griffe’s geleverd???? Naar mijn weten zijn er 1.652 Griffe’s geleverd. Waarvan 1.140 van 130pk van de Franse markt en 512 van 122pk voor de export. En in totaal nog 8 Griffe die nog geregistreerd staan bij de RDW??? Er zijn meer dan 8 Griffe’s in Nederland hoeveel precies kan ik niet zeggen. En 1 daar van is de mijne met nu airco er in geplaatst en ook full gerestaureerd. En ook fraaie bijzonder exemplaar moet ik zeggen en deze blijft bij een 205 Griffe liefhebber ?

    Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      14 juni 2019 om 20:29

      @205lagriffe: lezen is ook een dingetje. Er staat dat er minder dan 2.000 stuks gebouwd zijn. Volgens mij is 1.652 minder dan 2.000. Ook staat er niet dat er nog 8 Griffe geregistreerd staan bij de RDW. Er staat dat er nog maar 8 Griffes uit 1991 zijn met een geldige APK. Als er meer Griffes zijn, dan moeten die van een ander bouwjaar zijn (volgens mij voornamelijk in 1991 op kenteken gezet) of geen geldige APK meer hebben. Ik ken ook nog wel wat “projecten” van mensen die weer een Griffe rijdend willen krijgen, maar die verre van APK waardig zijn. Overigens zag ik dat deze Griffe inmiddels verkocht is.

      Login om te reageren
  24. 205lagriffe zegt

    3 mei 2019 om 23:58

    O Ja, Frankrijk staat een 205 Griffe te koop voor een bedrag € 42.000 met nog geen 40.000 km op de teller. Is een 130pk met zonder schuifdak. Staat op http://www.Leparking.fr

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North