Fraaiste Peugeot 205 GTI van Nederland kost een klein vermogen

Auteur: , 60 Reacties

Dit is geen leugen.

Prijzen van de betere klassiekers rijzen nog altijd uit de pan. Iedere auto die ook maar enigszins een liefhebbend publiek lijkt te hebben, kost al gauw tienduizenden euro’s. Een van de meest enerverende wagens die vorige eeuw vanuit Frankrijk onze kant op kwam, de Peugeot 205 GTI, is zeker geen uitzondering op deze regel. Natuurlijk dragen de mindere exemplaren een tamelijk schappelijk prijskaartje, voor de uitmuntenden zal absoluut in de buidel moeten worden getast.

De Peugeot 205 Griffe die wij hier onder de aandacht brengen, behoort zonder twijfel tot de laatste categorie. Volgens de verkoper Almost Classic Cars (pluspunten voor die naam, trouwens) evenals het papierwerk betreft het een nauwkeurig gerestaureerd exemplaar. In de fotogallerij krijg je een kleine indruk van het proces. We gebruiker hier overigens expres het woord ‘klein’; naar eigen zeggen heeft de verkoper meer dan duizend gedetailleerde foto’s van de periode dat de GTI in zijn geheel werd herzien.

Gedurende het restauratieproces is de 205 GTI onderworpen aan de zogenaamde “nuts and bolts” behandeling. Hierbij is de Peugeot praktisch in zijn geheel uit elkaar getrokken en vervolgens zorgvuldig teruggebracht naar nieuwstaat. Naast het herstellen van het plaatwerk hebben de vaklieden ook de techniek onder de loep genomen. Hoewel er over de motor en versnellingsbak niets wordt gezegd, weten we dat in ieder geval de ophanging in zijn volledigheid is vervangen. Het interieur was naar verluidt goed genoeg dat er niets veranderd diende te worden.

De Peugeot 205 GTI Griffe is een bijzonder zeldzame uitvoering van de lauwwarme hatchback uit de jaren negentig. Volgens cijfers van de RWD staan er in Nederland slechts acht stuks op kenteken. Dit is slechts een fractie van het totaal dat ooit door Peugeot werd geproduceerd. De Fransen maakten precies 2.000 exemplaren van de Griffe, die met zijn waanzinnige groene kleuren een waar lust is voor het oog.

De auto wordt aangedreven door een 1,9-liter motor met slechts 122 pk. In de praktijk is dit ruim voldoende voor de GTI, die een kleine 900 kg weegt. Wie besluit deze gerestaureerde Griffe op de kop te tikken, zal zijn tweede leven mogen inluiden. In zijn leven heeft de Peugeot namelijk 145.623 kilometer afgelegd. Door de restauratie komt de prijs niet helemaal overeen met die tellerstand. De auto kost 29.950 euro. Had je die zien aankomen?



60 reacties

Als je zoveel werk verricht, bloed, zweet en tranen… dan wil je toch dat niet meer verkopen lijkt me. Maar zelf ervan genieten, dag in dag uit van deze perfectie 🥰
@revstars-net: tot je partner je er elke dag aan herinnert hoeveel geld je wel niet aan de Peugeot verkwanseld hebt. En er nu geen geld meer is voor een nieuwe keuken, een vakantie of voor zomerjasjes voor de kinderen.
@mashell: Of omdat je toen hij klaar was erachter kwam dat het een oude auto is die stamt uit een tijdperk dat de dieren nog spraken.
Heb hetzelfde meegemaakt , een Citroën DS tot in detail in orde gebracht en dan erna “is that all there is…”
Hoop geld, wel een onwijs gaaf ding. Blijft altijd bijzonder om zo’n auto in showroom staat te zien.
@mennok: Een hele hoop geld… En ik vond het al een goede deal dat ik na 5 jaar rijden in een Griffe destijds het aanschafbedrag er voor terug kreeg…
Weet niet of ze dit kunnen verkopen voor dat geld. KM-stand heeft gewoon altijd invloed op de prijs.
Super gaaf! Kudo’s voor het harde werk en schitterend resultaat. Maar idd die wil je toch in je collectie houden?
@hatseflats: *Kudos ;-)
@SimonMc: wiewwiew wiewwiew, pas op, daar hebben we de Dumpert-polizei.
@SimonMc: when you’re right, you’re right
Griffe voor grof geld… maar wel gaaf!
Qua gok zat ik er €50,- vanaf…misschien ben ik al wel verpest door de bedragen die de youngtimerboeren durven te vragen.
Ik als leek zie een schitterende 205 GTi, maar snap niks van de term griffe. Gaat het dan puur om de kleur?
@breinstein: kleur, badges op de flanken en wat luxe opties dacht ik.
@breinstein: was de uitvoering; kleur, logo’s en nog wat dingen.
@406_v6: onderscheidde zich ook van de andere GTI205jes doordat ie ABS had. Echt nog geen standaard toen.
@406_v6: de grijze gun metal velgen waren ook iets unieks voor de griffe meende ik.
Zijn we niet een beetje doorgedraaid ?
Nooit met deze km stand.

1/3 zou al veel zijn….
Persoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van dit soort restauraties. Het vakwerk dat er in gaat zitten kan ik uiteraard zeer goed waarderen, maar het eindresultaat is te klinisch, te netjes, te strak, in mijn ogen eigenlijk overgerestaureerd.

Voor mij is een auto pas een auto als je kunt zien dat hij geleefd heeft/nog steeds leeft en je er (dus) mee durft te rijden. Dit exemplaar is meer een museumstuk geworden, met bijbehorend prijskaartje. Groot risico op een bestaan als trailer queen. Dat maakt me alles behalve vrolijk.
@vaakbenjetebang: ik zag op de website dat ze ook nog ongerestaureerde 205-jes GTI aanbieden voor andere bedragen.
@vaakbenjetebang: trailerqueen voor amper 30k? Tis een hoop geld voor deze auto dat is waar, maar niet zoveel dat je m laat staan imho.
@aquila2003: Bij gebrek aan een betere term heb ik trailer queen geschreven. Nee, dit is natuurlijk geen Pebble Beach-materiaal, maar het prijskaartje is zo hoog in verhouding tot andere 1.9 GTI’s (weliswaar geen Griffes, maar toch) dat je er eigenlijk per definitie meteen minimaal 10K op inlevert als je er mee gaat rijden en er dus onvermijdelijk weer gebruikssporen op komen (zo laag is de kilometerstand immers nou ook weer niet). Als je dan met zo’n ding wilt rijden, kun je toch beter voor veel minder instappen?
Ondanks het perfectionisme… Wie wil tegenwoordig nog zo’n gedateerd keutelhok voor dat maffe bedrag?!!
@venividivici: Zoek al tijden naar een goede 205 Griffe, maar vindt dit ondanks het vele werk en prachtige resultaat, wel iets te gortig.
@venividivici: Mensen met teveel geld die geen idee hebben wat ze ermee moeten doen..
@techniekmeneer: Mjah, maar die gaan eerder voor een mooie oude Porsche, Ferrari, Bmw of Mercedes
@venividivici: en die zijn dan niet gedateerd…?
@1000bochten: Nee, dat zijn geen gedateerde frikandellen!
@venividivici: neehoor. Daarom knallen al die jaren 80 en 90 bakken door het dak. Het geld dat ze vroeger nirt hadden hebben ze nu wel en daarom kopen ze deze auto’s. Ik zou een escort cosworth lancia delta evo of misschien toch de merc halen. 190 evo of 500e. Allen niet meer te betalen
@rolov: Ach ja, bij 30000 euro zou ik zelf liever voor een e46 M3 gaan kijken i.p.v. zo’n Franse 205 gti koektrommel.
Je moet wel een erg grote fan zijn wil je 30k hiervoor neerleggen. Ja ziet er strak uit, bloed, zweet en ttanen maar t blijft een 205gti. In mijn ogen t zelfde als ik een auto koop van 5000 en gooi er velgen onder van 1500 euro, als ik hem 3 jaren later verkoop levert ie niet 6500 euro op maar waarschijnlijk 3500 Euro. Desondanks succes met de verkoop.
@maferick74: ach, ik snap het best; een E30 M3 EVO is volgens dat motto ook “gewoon een 3-serie”…Toch? Of gelden voor Peugeot andere regels dan voor BMW? Overigens moet je ook daarvoor een grote fan zijn om 80-100k uit te geven.
@1000bochten: voor sommige mensen is een BMW idd helemaal anders dan een Peugeot. K hoor t mn tante nog zeggen toen ze hun dikke 316d enkele jaren geleden kochten. T ding kostte 2e Hands meer dan mijn C5 nieuw kostte, heeft 30pk minder en behalve navigatie volgens mij nix wat iets of wat luxe is…… “MAAR HET IS WEL EEN BMW” zegt ze dan. K kan je zeggen, als k mag kiezen tss mn eigen Citroennetje met een dikke fijne uitrusting, of een 110pk BMWtje dan weet ik het wel. Ik heb niets tegen een BMW, maar voor mij moet een BMW luxe zijn, een dikke motor hebben en dat ook uitstralen. Anders is ie de naam BMW niet waard en is het een auto voor mensen die m enkel en alleen willen omdat er BMW opstaat
@saxoke: de woonwijk staat vol met dat soort auto’s.
Blijkbaar veel vraag naar want hij stond eerst voor 16950 te koop
@rikr4: waar stond die dan? Ik houd al een tijd in de gaten wanneer er een Griffe online komt, maar heb deze nooit eerder gezien. Was vermoedelijk een ander exemplaar.
@1000bochten: kijk op wwwLeparking.fr voor een 205 Griffe zoekt tocht door heel Europa deze automarktplaats.
Gewoon donderdag bij aanvang van de advertentie dacht ik, of ik moet me vergissen, stond ook niet expliciet als griffe vermeld
@rikr4: dan bedoel je die donkergroene op hun website. Dat is een andere die niet “nuts & bolts” gerestaureerd is en inderdaad geen Griffe.
@1000bochten: oeps je hebt gelijk ja! 🍻
Dit zijn normale prijzen in de UK, daar worden voor auto’s met weinig km’s en die in goede originele staat zijn dit soort bedragen in ponden gevraagd en betaald.
Dit is wel een heel fraai exemplaar, maar hiermee durf je toch nauwelijks de openbare weg mee op?
@jeroenwz: deze heeft nogal veel kilometers.
De mijne, eentje zonder kat, dus 130 pk, voor dat bedrag in guldens ingeruild. Dat was meer dan ik ervoor betaald had, maar dat is een enigszins theoretisch verhaal, waarschijnlijk hetzelfde bedrag teveel betaald voor de auto, waarop ik ‘m inruilde. Ik vond de Peus GTI een geweldig wagentje. Maar nier zo geweldig, dat ik daar nu zo’n bedrag voor zou neertellen. Zelfs niet als ‘t een smetteloos, ongerestaureerd en van ONK voorzien exemplaar met lage kilometerstand zou zijn. Daarvoor is zo’n ding weer net niet byzonder genoeg.
Dit of een leuke Exige… Keuzes… Keuzes…
Ik kwam op de ring nog een perfecte gerestaureerde 205 xs in het rood tegen. Prachtig.
Ja 1 vd 8 op Origineel NL kenteken..dan zou ik voor een NL polo R WRC gaan. Ook maar 8 op Origineel NL kenteken.
Schamele bak.. Ik heb daadwerkelijk niks met Franse auto’s.
@blackmilo: ik trakteer je op baklava helemaal mee eens. Nieuwe modellen trekken me ook niks aan. Klote auto’s
Lauwwarme hatch? Dit was dé hot hatch uit die periode. De 19 was best een serieus ding in die tijd. Probeer eens het gas los te laten in een bocht, dan moest je van zeer goede huize komen om dan te corrigeren.
@veloce: Precies, vind “lauwwarme” en “slechts 122pk” ook nogal misplaatst. Ik krijg het idee dat ikschrijfookoverautos de auto gaat vergelijken met de huidige, met welhaast bizarre vermogens getooide, generatie hete hatchbacks.
@veloce: Ik heb er ooit ééntje onder vergelijkbare omstandigheden, na een rechte stoeprand geraakt te hebben , zien weggekatapulteerd worden tot in het dak van een vrijstaande woning. 4 inzittenden dood, zoals een vlieg tegen de voorruit, uiteengespat.
Right ..
met 12 rooitjes mag de verkoper in zijn handjes knijpen ..
@lincoln: Griffe is verkocht volgens marktplaats. Aangezien hij binnen een week of 7 weg was, zal hij wel niet voor “12 rooitjes” weg zijn gegaan.
Had hem dan in ieder geval in een mooie kleur gespoten.
Hier een 205 Griffe bezitter. Die 205 GTI Griffe die te koop staat is zeker een fraai exemplaar, maar de beschrijving over de Griffe uit de duim gezogen. Precies 2.000 Griffe’s geleverd???? Naar mijn weten zijn er 1.652 Griffe’s geleverd. Waarvan 1.140 van 130pk van de Franse markt en 512 van 122pk voor de export. En in totaal nog 8 Griffe die nog geregistreerd staan bij de RDW??? Er zijn meer dan 8 Griffe’s in Nederland hoeveel precies kan ik niet zeggen. En 1 daar van is de mijne met nu airco er in geplaatst en ook full gerestaureerd. En ook fraaie bijzonder exemplaar moet ik zeggen en deze blijft bij een 205 Griffe liefhebber 😉
@205lagriffe: lezen is ook een dingetje. Er staat dat er minder dan 2.000 stuks gebouwd zijn. Volgens mij is 1.652 minder dan 2.000. Ook staat er niet dat er nog 8 Griffe geregistreerd staan bij de RDW. Er staat dat er nog maar 8 Griffes uit 1991 zijn met een geldige APK. Als er meer Griffes zijn, dan moeten die van een ander bouwjaar zijn (volgens mij voornamelijk in 1991 op kenteken gezet) of geen geldige APK meer hebben. Ik ken ook nog wel wat “projecten” van mensen die weer een Griffe rijdend willen krijgen, maar die verre van APK waardig zijn. Overigens zag ik dat deze Griffe inmiddels verkocht is.
O Ja, Frankrijk staat een 205 Griffe te koop voor een bedrag € 42.000 met nog geen 40.000 km op de teller. Is een 130pk met zonder schuifdak. Staat op http://www.Leparking.fr

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).