Kijk, Nederlanders. Zo kan het dus ook! Frankrijk verlaagt de maximumsnelheid toch niet.
Een van de fijnste landen om doorheen te rijden is Frankrijk. We kunnen je uit ervaring afraden om op Zwarte Zaterdag te gaan (alhoewel we toen zeker niet de enige waren). Met name de Autoroutes zijn bijzonder prettig. Ruim van opzet, het asfalt is van goede kwaliteit en je mag er 130 km/u rijden.
Zelfs de mensen rijden er veel prettiger. Het is altijd een enorme cultuurschok als je weer terug in Nederland bent, waar men echt heel erg raar rijdt. Het zal je wel opgevallen zijn. Je rijdt 110 km/u op de teller en haalt een auto in met 400-500 meter daarvoor een vrachtwagen. Als je bijna bij die auto bent, knalt ‘ie ineen keer naar langs vlak voor jouw bumper. Om vervolgens met 91 km/u de vrachtwagen in te halen. Hij een naar leven, jij een naar leven.
Van 130 naar 110
Enfin, ook in Frankrijk is de milieulobby flink aan het trekken om de CO2-uitstoot van het land te reduceren. Een van de vele manieren is om de maximumsnelheid te reduceren naar 110 km/u. Dit moet zorgen voor een besparing van zo’n 20%. In Nederland is de snelheid verlaagd naar 100 km/u.
Een maatregel die je doorgaans alleen in het Noorden van Nederland ‘voelt’. In de randstad ben je al blij dat je 80 kan rijden en niet stilstaat. In het noorden, waar er minder verkeer is en de afstanden groter, merk je wel dat je tijd aan het weggooien bent.
Frankrijk verlaagt maximumsnelheid niet
Dat hebben de Fransen dus ook. En op basis daarvan heeft de Franse premier Elisabeth Borne besloten het voorstel van 130 naar 110 km/u terug te draaien. Men verzoekt ambtenaren wel om 110 km/u aan te houden. Echter, de Franse premier wil niet dat ‘hun wil’ opleggen aan het volk. Met name om iedereen ‘aan boord’ te houden. Als een overheid komt met te draconische maatregelen, haken de meeste mensen af en kom je alsnog niets verder, is de redenering.
Emmanuel Macron ondernam een soortgelijke move. Twee jaar terug verlaagde hij de snelheden op de binnenwegen van 90 km/u naar 80 km/u. Dat kwam hem te staan op een hele hoop kritiek. Ook die beslissing werd vrij snel teruggedraaid.
We zijn benieuwd of het ook in Nederland gaat gebeuren. Omdat Henk Bleeker met het PAS-rapport aan het klooien was, rijden wij in Nederland nu 100 km/u. Hier houdt werkelijk iedereen zijn mond en rijden we als makke schaapjes 91 km/u op de linkerbaan, omdat die Renault Captur niet naar rechts gaat. We vinden het niet erg om beperkingen opgelegd te krijgen, zolang niemand anders het maar beter heeft. Toch?
Via: Nieuwsmotor
Meer lezen? Zoveel leveren de trajectcontroles op de A12 op aan boetes!
Robert zegt
Frankrijk…
– waar de overheid dus de (hoge) energieprijzen subsidieert, zodat de Fransen nu zoveel elektriciteit kunnen gebruiken, dat het land vreest voor een meltdown…
– waar het hele land wordt platgelegd, als men de pensioenleeftijd van 62 naar 65 probeert te verhogen…
– waar het maximum aantal te consumeren glazen wijn tijdens de (werk)lunch is beperkt tot acht…
– waar een voltijds werkweek slecht 35 uur telt en waarin er tenminste vier maandagochtenden zijn en drie vrijdagmiddagen; te tellen zijn; tenminste, dat kun je aflezen aan de kwaliteit van hun auto’s…
C’est ça.
jeroenm83 zegt
Is het ook niet dat land waar men serieus ging protesteren tegen hoge brandstofprijzen? Met zo’n hesje aan?
Karakter. En kerncentrales.
AudiRS zegt
Hahaha. Frankrijk is een prachtig land! Alleen jammer dat er Fransen wonen. 😉
cloverleaf zegt
Een land waar ze wel hebben geïnvesteerd in:
– Kerncentrales
– Defensie
Nederlanders zijn kampioen deeltijdwerken. En daarnaast drinken Fransen echt niet meer dan Nederlanders. Voor de rest wel met je eens. Maar wordt altijd zo moe van alle Fransen over één kam scheren. Je lijkt Olav Mol wel, en die is wel erg simpel.
Robert zegt
@cloverleaf: k#t hè, sarcasme.
😜
jessepinkman zegt
“Je rijdt 110 km/u op de teller en haalt een auto in met 400-500 meter daarvoor een vrachtwagen. Als je bijna bij die auto bent, knalt ‘ie ineen keer naar langs vlak voor jouw bumper. Om vervolgens met 91 km/u de vrachtwagen in te halen.”
Wat een verschrikkelijke automobilisten zijn dat toch. Van waar zou dat komen? Van ‘je mag hier niet harder dan 100, dus ik ga naar links’ of bang om te worden ‘klemgereden’? Misschien dat er iemand hier op het forum is die dat doet en kan uitleggen waarom..
AudiRS zegt
Kan meerdere redenen hebben… je hebt zoveel types op de weg. Van opgeschoten kansenparels en nektasjes tot arrogante, egoistische -ikke, ikke- babyboomers en tante Bep die al druk kwekkend maar 2 meter vooruit kijkt aan toe…
schuimbekje3 zegt
ik doe het in ieder geval niet. als je zo weinig haast hebt, kun je die 5 seconden langere reistijd er e bij hebben door achter die vrachtwagen te blijven plakken, scheelt ook brandstof (als je adaptive cruise control hebt, zodat je op tijd remt als de vrachtwagen de ho ankers uit gooit (erop vertrouwend dat hij njet met 87kmh ij de file knalt)
thomassnelweg zegt
Die 100 hier slaat ook nog steeds nergens op dus lekker op 140 zetten om mee te beginnen. Dan wil ik wel beginnen mee te denken over zinvolle maatregelen om de natuur te verbeteren.
roverbmwdriver zegt
Het reizen over de Franse Péages is doorgaans inderdaad een verademing en fijn dat de max op 130 blijft. Over het algemeen zijn de Péages rustig, de restaurants en parkeerplaatsen zijn groots opgezet, schoon en goed onderhouden In zwaar contrast met bijvoorbeeld Duitsland). Ik rij regelmatig naar Zuid-Frankrijk (zo’n zes-acht keer per jaar) en kan kiezen uit verschillende routes, waarmee je de grote verschillen per land kan waarnemen. De route A3-A5 door Duitsland kenmerkt zich door grote hectiek: veel Baustellen en files en tussendoor soms ongelimiteerd snel rijden. Als je 1300km moet rijden is dat niet erg rustgevend en ik merk dat ik daar eerder vermoeid van raak. Het meest ideaal is van Venlo via Trier naar Luxemburg en dan vermijd ik België. Op het moment dat je na Nancy op de Péage komt treedt eigenlijk het stabiele rustige rijden in (daarvoor Belgische toestanden op de Franse Autoroute) met de cruise control op 135 en de ervaring is dat dit ook het meeste opschiet. Dus hulde dat Frankrijk 130 als max handhaaft.
HZW zegt
Omdat automobilisten met van alles en nog wat bezig zijn in auto, “behalve met auto rijden”, daarom zijn er ook zoveel auto ongelukken op de snelwegen.
Al die MultiMedia SH#T in de auto’s zou verboden moeten worden.
Het is ongelofelijk hoeveel mensen met hun telefoon zitten te kloten tijdens het autorijden, om nog maar te zwijgen van de grote schermen in de auto’s.
leaper035t zegt
Mijn wagen verbruilt veel minder aan 130 dan aan 110.
e36thuglife zegt
Ja mij waggi gebruikt ook meer met 110 in ze 3 dan met 130 in ze 5. Als je allebij in de zelfde versnelling doet dan gebruikt ie wel meer als je harder rijt.
herve11f zegt
En nog minder aan 30km/h. Is dat geen argument?
ouwedibbes83 zegt
Leg eens uit, wat is t verschil in verbruik? De luchtweerstand neemt toe, ik merk dat hij dan meer gaat drinken. Bij 150 nog een slokje extra, dan wordt t bijna 1 op 10.