• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Franz Tost wil doorontwikkeling Mercedes-motor verbieden

Auteur: jaapiyo, gepost 9 februari 2017 om 17:00 – 17 Reacties

Mercedes


Volgens French is Mercedes’ motor groot en die van de rest klein en dat is volgens hem niet eerlijk.

En dus zou de FIA keihard moeten ingrijpen volgens Tost, ten bate van meer competitie op de baan. Het team van Mercedes zou daarbij een harde ban opgelegd moeten worden tegen het verder ontwikkelen van haar motor. De andere fabrikanten kunnen zodoende hun achterstand goedmaken. Als iedereen vervolgens op hetzelfde niveau zit, dan zou de ontwikkeling van alle motoren ‘bevroren’ moeten worden, om de kosten in de F1 te drukken.

Tost’s verhaal klinkt als het scenario dat zich voordeed nadat de allereerste ‘engine freeze’ van kracht werd. De FIA voerde de maatregelen destijds in met het idee kosten te besparen. Maar ze wisten ook dat je een fabrikant niet kan dwingen jarenlang met een mes naar een vuurgevecht te komen. Oogluikend werden de achterlopende fabrikanten dus alsnog toegestaan om hun -toen nog- V8-en een upgrade te geven. Het werkte tot op zekere hoogte, want de motoren waren op een gegeven moment zodanig aan elkaar gewaagd dat ze niet meer de doorslaggevende factor waren om races te winnen.

Maar, kritiek is er ook altijd geweest op deze gang van zaken. In een sport die altijd een petrischaaltje is geweest voor de ontwikkeling van nieuwe technologie, past zo’n kunstmatige restrictie eigenlijk totaal niet. Plus, als je dan toch iets gaat beperken, waarom dan niet juist de aerodynamica in plaats van de motoren? Tenslotte hebben de meeste fans een veel grotere band met zo’n brullende krachtbron dan met de zoveelste gurney flap.

Als het gaat om dit issue spreken de teams dan ook, zoals te doen gebruikelijk, voor eigen parochie. Mercedes zal niet zomaar haar huidige pk-voordeel op willen geven. De Red Bull teams daarentegen zijn sterk op het gebied van chassis en aerodynamica en willen logischerwijs dat juist die zaken doorslaggevend zijn.

Voor dit jaar is er het nodige veranderd in de regelgeving, waardoor de engine freeze grotendeels ontdooit is. Overigens moeten we daarbij aanmerken dat sommige onderdelen van de Power Unit (PU) wel nog steeds aan ontwikkelingsrestricties verbonden zijn. Zo zijn er limieten gesteld aan het gewicht van zowel de MGU-K als MGU-H unit en aan de diameter van de krukas. Desalniettemin zien vele fans de dooi als een mogelijkheid voor de teams die de afgelopen jaren achter liepen om dichterbij te komen. Ferrari doet er bijvoorbeeld alles aan om haar nieuwe motor niet te laten zuigen. Toch verwachten velen binnen de F1, waaronder Franz, dat het voordeel van Mercedes niet verdwijnt.

Tegenover Autosport zegt de Oostenrijker:

“I hope that earlier or later there will be a power unit parity because this is not the case currently. We need Red Bull, Mercedes and Ferrari fighting for the championship at least. If the power unit parity is not coming then the FIA should come up with a regulation to freeze it.”

Om toch nog een beetje technologische ontwikkeling over te houden, zou Tost het elektrische gedeelte van de PU juist wel vrij laten voor ontwikkeling. Op die manier zou de sport dan alsnog interessant blijven voor fabrikanten om hun tegenstanders de loef af te steken, op een gebied dat ook relevant is voor de straatauto’s van de toekomst.

Ondertussen heeft Toto Wolff al te kennen gegeven dat Mercedes dit jaar absoluut niet de intentie heeft om een tragere auto/motor te bouwen teneinde de andere teams wat dichterbij te laten komen. Het blijft per slot van rekening een wedstrijd:

“When there is such a regulation change, it gives opportunities and risks. We have set aggressive targets for where we think the car should be – and also for the engine. We’re pushing flat-out to achieve those targets.”

Wat vinden jullie, moet Tost niet zo mauwen en gewoon zijn eigen huiswerk beter doen, of zie je wel wat in een formule waarbij de FIA de auto’s zo dicht mogelijk bij elkaar brengt qua performance? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Mercedes boort Amerikanen dikke V8 motor door de neus
  • Red Bull bijt zich vast in krachtige Mercedes motor
  • Heeft Mercedes een Zandvoort-probleem met de motor?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, franz-tost, Mercedes, motor, Racing, toro-rosso

Vorig bericht: « Peugeot 208 (2012-heden) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Bang voor fijnstof? Ga snel je huis uit en de snelweg op! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrrallycross zegt

    9 februari 2017 om 17:01

    Dat zou echt moeilijk dom zijn. Als Mercedes zou ik dan ook meteen stoppen als ze dat Flikken

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    9 februari 2017 om 17:03

    Dat zou echt een trieste beslissing zijn: Het doel van de F1 is tevens om de technologie tot het uiterste te pushen, en door zo’n huiliehuilieregel in te voeren belemmer je dat alleen maar.

    Ik voorspel de reactie van Mercedes: “If you can’t stand the heat, get out of the kitchen”.

    Login om te reageren
    • wpgt zegt

      9 februari 2017 om 17:47

      @jochempie: Toch is al vaker in de geschiedenis een team onderuit gehaald door het veranderen van regelgeving, omdat de competitie zoek was. Denk aan Lotus en het grond effect.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        9 februari 2017 om 17:56

        @wpgt: Dat is waar, maar het gaat hier om optimalisering van technologie waar elk team over beschikt. In het geval van Lotus ging het over een fundamenteel verschil met wat andere teams ter beschikking hadden.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2017 om 17:06

    Dat zou zeer zielig zijn. Komop, in de Koningsklasse wint de allerbeste!

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    9 februari 2017 om 17:12

    Kunnen we al die bejaarden die vanalles roepen over de F1 niet gewoon negeren?

    Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    9 februari 2017 om 17:25

    Het meest belachelijke F1 bericht die ik tot nu toe gelezen heb.

    Login om te reageren
  6. suheyl zegt

    9 februari 2017 om 17:35

    Van de week al al zoiets van Christian Horner. Of zou die nieuwe motor van Renault niet echt presteren…

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    9 februari 2017 om 17:44

    Al die huilebalken zouden beter hun tijd kunnen investeren in het ontwikkelen van goede motoren ipv onzinnige intervieuws geven. MB heeft het gewoon goed voor elkaar. Dan moet je als concurrent gewoon 2x zo hard werken en niet huilen

    Login om te reageren
  8. Turbo S zegt

    9 februari 2017 om 18:00

    Huiswerk beter doen en niet zeuren Franz.
    Geldt trouwens niet alleen voor hem, in de F1 wordt sowieso te veel gezeurd en gehuild. Erg kinderachtig en dat is dan de koningsklasse van de autosport. Lijkt meer op een kleuterschool.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    9 februari 2017 om 18:32

    Leuker zou zijn het vermogen te limiteren zoals in de WRC en dan maakt het niet uit hoe je het haalt.. dus de een heeft dan een betere ICE, de ander efficiëntere re-gen en de 3e heeft meer elektro power of langer die elektro power. Snelheid komt dan in verschillende vormen en kan tijdens de race wisselen als het team met de beste ICE bijvoorbeeld brandstof moet sparen en concurrenten nog.wat.over hebben door zuinig het eerste deel te rijden.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    9 februari 2017 om 18:57

    “We need Red Bull, Mercedes and Ferrari fighting for the championship at least”
    De Oostenrijker noemt ze ook geheel toevalig in deze volgorde? Hij is geloof ik vergeten dat het een sport is. Bij een sport wordt bepaald wie op dat moment de beste is. Je streeft er nadrukkelijk niet naar dat iedereen gelijke kansen heeft, want dat heet dan namelijk een loterij.

    Login om te reageren
  11. Breinstein zegt

    9 februari 2017 om 19:11

    En wat is het nut van Mercedes om in een sport actief te zijn en honderden miljoenen te pompen als ze niet door mogen ontwikkelen? Precies, niks! Nee zo hou je de weinig grote autofabrikanten wel binnenboord, met deze aantrekkelijke vooruitzichten.

    Login om te reageren
  12. ch26 zegt

    9 februari 2017 om 20:32

    Wat een tosti die vent

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    9 februari 2017 om 23:23

    Wat een onzin. En Lewis mag niet zo laat remmen en zoveel gas geven totdat de anderen hem bij kunnen houden.

    Login om te reageren
  14. fastforward zegt

    10 februari 2017 om 07:26

    De tokens waren er toch voor dit doel? Nu zijn ze verboden en dan begint meteen iemand te mauwen. Laten we eerst eens kijken hoe het dit jaar gaat. In een later stadium downsizing naar 1 liter 3 cilinders?

    Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    10 februari 2017 om 08:20

    Wat een laffe boterham is die gast. Het voordeel van MB kwam juist door dat hele ‘gelimiteerd ontwikkelen’. MB had het goed en de rest hikte er tegenaan maar mocht het niet meer goedmaken.
    Bij de F1 zijn ze goed in stomme regels verzinnen: kom dan met een regel dat bepaalde veranderingen in dit soort ontwerpen na x maanden gedeeld moeten worden. Zo kan je als motorbouwer een voordeel ontwikkelen door technology en kan de wereld ervan profiteren. Want uiteindelijk gaat de F1 nu om efficientie en niet meer om topvermogen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North