
Zeg van de rechterlijke macht wat je wilt, maar nu en dan komen die toga’s behoorlijk scherp uit de hoek.
Epko Horstman uit Zoetermeer kocht in 2013 een Nissan Leaf bij een dealer in het Friese Drachten. Horstman kocht de EV alleen op voorwaarde dat de auto gedurende de gehele garantietermijn een range van minstens 130 kilometer zou hebben. Niet uit principe, maar omdat de koper elke dag aardig wat woon/werk kilometers draaide. De dealer garandeerde dat de Leaf deze afstand zou halen en blijven halen. Er werd immers geadverteerd met een range van 199 kilometer, dus dan moest 130 kilometer ook geen probleem zijn.
Horstman zat bij rit nummer 1 al met samengeknepen billen te slipstreamen achter een vrachtwagen, omdat de Leaf het ritje van minder dan 80 kilometer anders niet eens zou halen. Hierna lukte het de koper niet om een rit van 130 kilometer (de beloofde actieradius) in één keer te overbruggen. Sterker nog: Horstman deed over deze bescheiden afstand maar liefst 11 uur. Hij had zonder overdrijven beter de fiets kunnen pakken. Uiteindelijk wordt de pechvogel maar liefst 34 keer weggesleept!
Hoe reageerde de dealer?
Uiteraard is de reactie van de dealer in dit verhaal van groot belang. Volgens Epko reikte zowel dealer als importeur geen helpende hand. De koper had moeten weten dat zijn auto een veel lagere actieradius had dan vermeld in advertenties. Let wel: in de advertenties stond 199 kilometer en Horstman ging uit van 130 kilometer. Dat is geen onrealistische inschatting. Best schandalig dus dat dealer en importeur op deze manier hun handen in onschuld wassen en met het vingertje naar de gebrekkige NEDC-cycle wijzen.
Hoe reageerde de rechter?
Het is bijna niet meer van deze tijd, maar Epko liet het er niet bij zitten en dus spande hij een rechtszaak aan. De rechter laat de auto testen en daaruit blijkt dat de accu prima in orde is, maar dat de actieradius ten hoogste 100 kilometer bedraagt. Zodoende heeft de dealer een belofte gemaakt die dit type Leaf in elk geval niet kon inlossen. Daardoor is de verkoop onrechtmatig en krijgt Epko het aankoopbedrag terug.
Daarbovenop mag de dealer de juridische kosten en de kosten voor het deskundigenonderzoek lappen én krijgt Epko nog een extra schadevergoeding voor alle laadbeurten. Horstman blijft uiteindelijk alsnog zitten met een verlies van 30.000 euro, maar hij wilde simpelweg een punt maken door z’n poot stijf te houden en de rechter uitspraak te laten doen.
En nu?
Mogelijk heeft de zaak van Epko en zijn Nissan-dealer gevolgen voor EV-rijders in Nederland. De rechter heeft nu immers criteria gehanteerd op basis waarvan kan worden bepaald of de verkoper van een elektrische auto geen koeien met gouden horens heeft beloofd. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, krijgt de klant zijn geld terug en heeft de dealer het nakijken. Nederlandse dealers denken vanaf nu dus beter twee keer na voor ze de zaken moedwillig te rooskleurig voorstellen. (via: De Monitor van KRO/NRCV)
Ben ik wel erg benieuwd hoe hij ondanks dat hij zelfs voor tankbeurten is vergoed, nog €30.000 schade over heeft. Wel interessante zaak. Er zullen niet veel mensen zijn die dat met zoveel woorden hebben besproken tijdens de koop.
@inoh: Civiele zaak, dus advocaten- en griffiekosten.
@oxymoron: Dat valt onder juridische kosten.
@inoh: dat staat in het uitgebreidere stuk op nu.nl. Gederfde inkomsten. Wellicht dat de man zelfstandige is.
@inoh: er staat laadbeurten, een leaf is toch 100% elektrisch?
Weliswaar op basis van dit korte stukje, maar ik krijg nu eens een keer níet het gevoel van een inhalige consument die een fabrikant probeert te flessen. Hulde voor meneer Epko wat mij betreft.
@volvo-s60-adept: Enige wat ik mij afvraag is of de koper wel aan de onderzoeksplicht heeft voldaan. Als je zulke specifieke wensen hebt en dit ook extra laat opnemen in het koopcontract ga je toch even in je proefrit heen en weer naar je werk. De koper twijfelde hier immers ook al aan, anders laat je het niet specifiek in het contract opnemen.
Wie laat zich nou 34 keer wegslepen. Na 10 keer weet je toch ook wel dat je het niet gaat halen?
@fmgarcia: ik denk dat je je Leaf niet binnen 2 dagen kwijt bent op Marktplaats…
@timt: Ik denk het dus wel. Die dingen gaan erg lekker in de export!
Maar misschien wilde hij gewoon op een betaalbare manier (dus geen Model S) wel volledig elektrisch zijn kilometers doen.
Heel nobel doel, wat toch echt veel beter gaat lukken met de 2017 en 2018 EV’s.
@timt: Nee dat is ook zo. Na dit bericht al helemaal niet meer. Arme Epko
@fmgarcia: Verkoop geannuleerd, dus auto terug naar de dealer. Geen probleem dus om kwijt te raken…
@timt: Hangt van de prijs af die dingen gaan massaal naar het buitenland.
@fmgarcia: Zijn nogal star die Friezen
@fmgarcia: Sterker nog, als hij na aflevering van de auto van Drachten naar huis is gereden, had hij al moeten constateren dat hij geen 130 km kon rijden. Ik vraag me af hoe vaak hij tijdens die rit al heeft moeten opladen en in hoeveel dagen hij thuis was.
Het is zoals men eeuwen geleden reisde, toen je verplicht moest stoppen als je paard moe was… Vooruitgang noemt men dat.
@stradale888: volgens mij is Drachten Zoetermeer sowieso veel verder dan 130km. Waarom haal je daar een auto eigenlijk?
@roppp: update: de kortste route is volgens Google Maps 192km. Hij had die afstand dus noooooit in 1x kunnen halen.
@roppp: Tja… Is idd best optimistisch om die afstand überhaupt volledig elektrisch af te leggen. Denk dat alleen een Tesla of een RE-EV dat zou kunnen. Waarom neemt zo’n kerel niet gewoon een diesel? Met zulke afstanden voor woon-werk verkeer?
@fmgarcia: na 3 keer stond ik al bij die dealer aan de deur, oh nee wacht zou nooit een Leaf hebben gekocht..
Dat was niet zo Leaf van de dealer die bij mij om de hoek zit in Drachten.
@viezefreddyw: de spanning tussen beide partijen was schokkend
@viezefreddyw: Daar wordt komende maand iemand geen verkoper van de maand bij dat AutoBedrijf (in) Drachten. :)
@viezefreddyw: whahaha held hij maakt hem gewoon
@viezefreddyw: Wist niet dat je internet had daar;). Viezejelle
@fmgarcia: Viezejelle?
Ach, blijf lekker in de waan dat wij hier in het Hoge Noorden niets hebben en minstens 50 jaar achter lopen.
@viezefreddyw: Heb zelf lang genoeg in het noorden gezeten om dat te weten.Troll enkel wat, Jelle omdat je in blijkbaar in Friesland woont. Dacht dat jij die wel zou snappen.
@fmgarcia: Jaa, ik snap hem wel. Ik heet alleen geen Jelle maar gewoon viezefreddy haha. Ik woon al een lange tijd in Friesland, maar ben geboren in provincie Utrecht. Misschien had ik anders wel Jelle geheten, of misschien Auke..
@viezefreddyw: Ik denk eerder viezeDoutzen, of is dat een droomscenario!
@fmgarcia: Dan moet ik je inderdaad heel erg teleurstellen.
@viezefreddyw: Dat heeft ze eerder gedaan. Oant sjeeeeeen freddy!
@fmgarcia: Haha bij jou ook al? Oant moarn Garcia!
@viezefreddyw: Ben jij ook al een Drachtster?
@denniss00: Nee, ben ik niet. Ik werk er alleen.
wordt tijd dat men gewoon weer in auto’s gaat rijden waar geen verlengsnoer aanzit en die zogenaamd schoon zijn en die mega mega gesubsidieerd worden door de staat, LPG is echt schoner om een oplossing maar te noemen, uit afval… maar n gewone v6, v8 mag ook hoor… 0f n turbo 4 cil, zolang het maar n echte motor is… ;)
@marwee: probleem is natuurlijk dat LPG een bijproduct is. Je moet olie boren om LPG te krijgen.
@marwee: lpg is niet schooner. Ze stoten meer nox en Co uit dan een vergelijkbare benzine model. Als je alleen kijkt naar co2 is het wel zo.
@arjontje: en co2 is niet vies. Dus schoner kan je t niet noemen. Wel zuiniger.
Cng kan je wel uit afval maken trouwens. En is naast zuinig ook schoner. Maar is geen lpg.
En terecht, vele malen kwalijker dan de het hele VAG verhaal.
Ik heb voor mn werk vele ritjes Den Haag – Utrecht gedaan in een Leaf. Wegrijden na een nacht laden met een volle accu en 230km range. 90 op de rechterbaan en dan bij Woerden al onder de 100km range zitten om uiteindelijk met zweet op je rug en 0km range de parkeergarage in te rollen in de N stand van de automaat. En dan was de totale rit 63km.
@timt: Wat een waardeloos ding dan zeg!
@timt: ik heb medelijden met je als je dat elke dag voor je werk moet doen, je werk zelf ook zo klote als de weg ernaar toe?
Ik vindt het vreemd dat een elektrische auto geen aggregaat aan boord heeft dan kan je laden tijdens het elektrisch rijden desnoods met 2 losse accu een om te laden en een om op te rijden.
@riri: Ik denk dat je in deze de grootte van de accupakketten onderschat…
@racerx: Hoezo 2 accu pakketten die onafhankelijk van elkaar werken en daarom tijdens het rijden kan laden dmv aggregaat van een max 300 cc die geen hoge toeren maakt is altijd zuiniger dan een mptor die meer toeren maakt en meer cc heeft.
@riri: range extender is bij sommige elektrische wagens beschikbaar (i3)
@boomhauwer: Klopt als de pakket door 2 gedeeld wordt en echt om de beurt wordt opgeladen dan heb je een veel grotere actieradius en kan je de auto normaal gebruiken.
@boomhauwer: ja 90km werkelijke range en ongeveer 100km benzinerange. Daar red je het wel mee….
@riri: zoals de Nissan e-note?
http://www.autoblog.com/2016/11/02/nissan-note-e-power-ev-series-hybrid/
(sorry Autoblog.nl, kon er hier (nog) niets over vinden)
Bizar, waarom worden deze piepkleine afstanden niet gehaald? Als er nu met veel bombarie 400km wordt beloofd moet je uitgaan van 200?
Nog vreemder: als je een EV gaat kopen dan maak je toch minimaal een proefrit van op z’n minst 25km, dan zou je toch al billenknijpende berichten op je display moeten krijgen? (25 gereden nog 125 km resterend)
Heb sinds vrijdag een c350e, bereik zou 31km moeten zijn, haalde net slechts 16km…
@eriklucgerrits: De omstandigheden zijn key zie het als een wandeling op een mooie dag of een training op winderige dag.
de advertenties maken de homepage kapot.
En wat rijdt Epko nu?
@fmgarcia: maar dan wel met een platina accu ;)
@bennyyy: Na alle ellende gun ik hem extra wind in de rug! En een klappertje in het achterwiel voor de emotie! Geluid ga je ook missen.
@fmgarcia: wel benieuwd of de eigenaar “Epko” bereid is om een interview te doen? Hij is nu al de held van de dag op internet.
@bennyyy: laferrari. Wegens hybride.
Goede uitspraak! Ik vind t ook niet meer dan terecht! Als zowel Nissan als de dealer via hun advertenties bepaalde dingen beloven, dan mag je daar vanuit gaan. Overigens, als blijkt dat de daadwerkelijke afstand zoveel afwijkt van de opgegeven actieradius; geeft dat niet te denken over de testen die ermee worden gedaan? Hoe komen ze anders aan die overrated actieradius? Iemand enig idee welke instantie de testen voor EV’s uitvoert of zijn dat de fabrikanten zelf?
@kvh87: wat denk jezelf?
Niet de enige sjoemelaars in Drachten. Vroeger, toen ik nog een Volvo 850 had, kocht ik al mijn Volvo’s in Drachten bij Van Der Schaaf en Mellema. De eikels aldaar besloten ineens dat m’n lieve roffel een reparatie van 2500€ nodig had op een waarde van 1500€. Dat vond ik net wat te gortig. Ik reed terug naar de Randstad met de roffel. Mijn buurman (automonteur) keek naar de auto en zag dat het een schadeauto was. Een week later toch terug naar Friesland, auto ingeruild op een S40. Nog geen dag later hadden ze bij de dealer de auto verkocht voor 3000€. En van een reparatie wisten ze ineens niets meer. Dat was de laatste keer dat ik daar m’n auto kocht. Ik heb ze nog steeds niet kunnen vergeven dat ze mij – in mijn onwetendheid – zo genaaid hebben.
OT: Mooi dat er iemand is die dit soort idiote praktijken niet accepteert en de rechter opzoekt. Moet vaker gebeuren.
@vonklausenburg: waarom in drachten een auto kopen als je in de randstad woont? Niet alleen is dat logistiek onhandig, ook zijn tweedehands auto’s op het platteland duurder dan in de stad.
@lekbak: noem het een familietraditie. Uiteindelijk was het het meest domme ooit.
@vonklausenburg: lol, iedere gek zijn gebrek blijkt dus wel weer…
@lekbak: Dat kun je wel stellen. Grootste fout ooit. Voor het dus ‘Van Der Schaaf en Mellema’ werd was het nog wel een goede dealer. Maar ja: schaalvergroting en overnames. Inmiddels zit ik veilig lokaal bij Auto Wüst, heel fijne dealer en reeds bekend bij de AB-redactie. (@wouter, je krijgt de groetjes van Marcel :)) )
Hoog tijd dus dat alle ICE’s worden teruggekocht want die halen de opgegeven cijfers ook van geen kant en dat VW al die rotzooi van ze in de EU terugkoopt. Vergassing van medeweggebruikers is meestal niet opgenomen in het VW koopcotract.
De Nissan Leaf is als gebruiksproduct duidelijk geen reclamebord voor elektrisch rijden. 199 kilometer beloofd, en haalt met moeite de helft.
Hoe meer Nissan Leafs verkocht gaan worden, hoe minder mensen uiteindelijk een EV zullen willen..
@dare2think: ik durf iets anders te denken maar a la…
En nu rijdt hij weer een golf gtd omdat je daar wel een lekkere actieradius mee hebt?
@allesmetturbo: Nee een Hummer maar die haalt het ook niet. Schijnt al 67 keer weg gesleept te zijn.
@allesmetturbo: M’n GTD is met 1:25 (op zomerbanden) een stuk beter voor het milieu dan de Leafs, Ampera’s en Outlanders van deze wereld.
@dennisdd: en het rijdt ook een stuk beter! Ik haal met mijn gechipte V50 2.0D in de stad niet zuiniger dan 1 op 15 :( 1 op 25 kan ik alleen van dromen op een 100 weg haha.
Strekking van het verhaal: koop geen EV… is toch niet goed voor get milieu en zo blijkt ook niet voor je portomonee…
@goodolddays: ik verlang ook erg terug naar het paard en wagen.
@goodolddays: Klopt. Met een beetje moderne diesel rijd je toch al snel 1:20-1:25 op 80 km per uur wegen. Mag met mijn Focus 1.6 tdci niet klagen, kom net iets onder de 1:20. Als ik door kan rijden, rijdt ik ook door.
Mijn ouweheer heeft een Renault Scenic 1.5 dci gehad die ging over de 1:25 heen, maar dat mag ook wel met zo’n lelijke auto…
Bij mij is de range van mijn BMW i3 volledig afhankelijk van het weer en mijn eigen gedrag. In de zomer als ik rustig rijd en niet al te veel snelwegkilometers doe, haal ik zonder problemen 160km op één lading. Als het vriest en ik moet veel op de snelweg rijden, haal ik krap 90km. Maar dankzij de range extender (die ik overigens echt alleen in noodgevallen gebruik), ben ik nog nooit in de problemen gekomen. Vanmorgen nog eerst langs een leverancier geweest, daarna inkopen gedaan en vervolgens pas naar de zaak gereden. Bij elkaar 110 kilometer, waarvan grotendeels snelwegkilometers, en nog iets van 20 kilometer elektrische range over (geen range extender gebruikt).
@erce: iedereen gebruikt zijn auto anders. Mijn auto word zo’n 6 dagen per maand gebruikt, maar als die motor gestart word rij ik wel direct minimaal 180km (regelmatig 500+km). Mijn zus rijdt 35k per jaar en zelden meer dan 50km aan één stuk.
@erce: jouw gebruikspatroon geldt dus voor, zeg 90% van alle bestuurders en daar voor is een EV dus prima geschikt. De in het gelijkgestelde Leaf eigenaar heeft niet voldoende caveat emptor gedaan (weet wat je koopt).
Toch klopt het mijns inziens wat de rechter heeft gedaan, vanwege de extra clausule in het koopcontract..
@buutvrij: Oh, ik ben het absoluut eens met wat de rechter heeft besloten. De man in kwestie is in feite opgelicht en krijgt dus terecht zijn centen terug. Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat BMW met zijn i3 haar belofte over de range redelijk nakomt. Ik was er van op de hoogte dat een accu in slechte weersomstandigheden minder presteert en was er ook van op de hoogte dat mijn rijgedrag sterk bepalend is voor de range. Onvoorstelbaar dat Nissan adverteert met 200km en onder de beste omstandigheden nog niet eens 90km haalt. Er is (naast het uiterlijk) een reden dat je die Leafs vrijwel niet ziet rijden. Een BMW i3 is ook niet de meest sexy auto op aarde, maar ik zie ze bij mij in de buurt zeer regelmatig rijden.
@erce: Wat ik mij afvraag: Als je de range extender lang niet gebruikt, blijft die dan toch nog in goede conditie?
@pomoek: Ja, dat wordt automatisch geregeld, als de range extender een tijd niet gedraaid heeft, gaat ‘ie getimed, tijdens een rit een onderhoudsrondje meedraaien.
@erce: ah dat is mooi.
Heerlijk verhaal. Hopelijk word hij in zijn gelijk gesteld.
@dutchdriftking: Heb je het bericht gelezen?
@erce: afleep kosten en alle andere indirecte kosten moeten nog vergoed worden….
@dutchdriftking: Ik heb het artikel nog een keer gelezen en ook het artikel op de monitor, maar nergens staat dat de rechter zich nog moet buigen over afsleepkosten en andere indirecte kosten. Hij krijgt een schadevergoeding voor de extra laadbeurten. Ik denk overigens dat de afsleepkosten sowieso al voor kosten van de dealer/importeur komen. Bij BMW is dat in ieder geval wel. Mocht je onverhoopt zonder prik langs de weg komen te staan, dan komt BMW je kosteloos wegslepen.
@erce: het staat er inderdaad niet in. Maar is wel de volgende stap waar ik aan denk.
Deze electromeuk zijn computers(rekenmachines) op wielen en ze kunnen niet eens rekenen.
Benzineauto’s hebben ook zo een functie met hoeveel km je nog kan rijden en dan rekent de auto nog mild waardoor je eigenlijk er nog eens 5km bij op kan tellen. Bijna geen rekenmachine te vinden in dat apparaat ;)
@msfiorentina: Dus Nissan kan geen rekenmachines maken die niet kunnen rekenen?
Ik heb m’n 350z in onderhoud bij deze dealer en ben een zeer tevreden klant. Ze zijn niet goedkoop, wel erg goed. Volgens mij zijn ze zelf Nissan dealer van het jaar geworden.
@TheKeymaker: ik kan het me wel voorstellen; handjes dicht dat je geen Leaf hebt.
Maar toch zal het voor de dealer nu meer voelen als; van een X5 naar lijn 5…
Ik rijd weinig maar om nou in een auto te zitten die niet verder dan 100 km komt… en niet goedkoop is…. hmm ik dacht dat autorijden juist het gevoel van vrijheid naar voren bracht ipv hopen dat je ergens aan komt. Niks voor mij, tenzij de range 500 gaat worden.
@maferick74: dat gevoel van vrijheid heb je alleen nog op de fiets: Zonder helmplicht, lekker whattsappend door de stad fietsen als beschermde verkeersdeelnemer. Geniet er nog maar van, zolang zal het niet meer duren.
Ah daarom hebben die dingen zo’n lage CO2-uitstoot. Dat redt de mijne ook wel… op de rug van een autoambulance….