• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fysieke knopjes moeten terug voor veiligheid

Auteur: willeme, gepost 5 maart 2024 om 13:04 – 27 Reacties

Fysieke knoppen

De terugkeer van fysieke knopjes lijkt een feit te zijn. Ze MOETEN wel terugkomen.

Man wat had Tesla het goed voor elkaar. Interieurs met nauwelijks knoppen. Dankzij een zeer krachtige computer, hoogwaardig scherm en briljante software waren de knopjes in het interieur nog nauwelijks nodig. Voordeel voor Tesla: de auto is veel goedkoper om te bouwen, want alle modellen zijn min of meer gelijk.

Andere fabrikanten namen dit voorbeeld over en probeerden zoveel mogelijk knopjes te verwijderen uit de interieurs. Alles gaat via een touchscreen. Dat is reden waarom je liever een pre-facelift Audi A5 of Mercedes-Benz CLA hebt dan de huidige: dan heb je meer knoppen.

Knopjesdownsizing

Uiteraard is het ene merk beter in deze knopjesdownsizing dan de andere. In sommige auto’s is het dermate omslachtig dat je als bestuurder afgeleid raakt en dat is natuurlijk niet heel erg veilig. En als iets niet veilig is, dan vindt de EuroNCAP daar wat van. De Europese automobiele veiligheidswaakhond heeft aangeven het probleem keihard aan te pakken.

Dat doen ze met rücksichtslose puntenaftrek! Althans, ze gaan dat doen, zo meldt The Times. Auto’s kunnen punten krijgen voor als bepaalde functies middels een fysieke knop bediend kunnen worden. In plaats van via het menu een submenu ingaan om iets aa te passen, moet het direct via een knopje te doen zijn. Op deze wijze kun je de instelling veel sneller aanpassen. En dat is dus veel veiliger. De regel gaat pas in 2026, zodat fabrikanten zich erop voor kunnen bereiden.

Dit zijn de functies

Om welke functies gaat het eigenlijk? Nou, dat hebben we op een rijtje gezet voor je:

  • Richtingaanwijzer
  • Gevaarlicht
  • Claxon
  • Ruitenwissers
  • Noodhulpdienst

Sommige fabrikanten kwamen al met meer knopjes

Het is overigens niet zo dat ALLE fabrikanten de Tesla-route volgen. Merken als Hyundai, Honda en Volkswagen willen juist weer de richting op van iets meer fysieke knoppen voor de basisfuncties. Er is ook nog een tussenoplossing: fysieke knoppen met meerdere functies. De Kia EV6 en Skoda Superb hebben dit. De fysieke knoppen veranderen van functie afhankelijk van het hoofdscherm.

Dan rest de vraag natuurlijk: gaat dit effect hebben. De EuroNCAP kan geen regels opleggen. Vergeet alleen niet dat autofabrikanten er alles aan om het maximaal aantal punten (douze points) te behalen bij de crashtests. Tegenwoordig is veiligheid geen unique selling point meer, want bijna alle auto’s halen 4-5 sterren. Dus reken maar dat fabrikanten alles eraan doen om die maximale score te behalen.

Ook interessant!

  • Handige optie voor rijden met één pedaal terug bij Tesla’s
    Gewilde optie met één pedaal terug bij Tesla
  • Hyundai en Kia roepen 3.370.000 auto's terug vanwege brandgevaar
  • Deze basisfunctie zit nu eindelijk ook op de Tesla Model 3
  • Fysieke knoppen in een Tesla: het kan!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

euroncap, veiligheid

Vorig bericht: « De nieuwe Safety Car van de Formule 1!
Volgend bericht: Fiat 500 Tributo Trepiuno is superschattige hoedtik »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    5 maart 2024 om 13:11

    Zijn er auto’s waar Richtingaanwijzer, Gevaarlicht, Claxon, Ruitenwissers of de Noodhulpdienst niet direct met een knop (al dan niet touch meteen op het homescreen) te bedienen zijn? Zelfs Tesla, kampioen knoppen besparen en niet de topper in ergonomie, maakt het niet zo bont.

    Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    5 maart 2024 om 13:13

    Goh worden ze eindelijk wakker, dit is wat meerendeel van de mensen al riep vanaf het begin dat dit een trend werd met die vreselijke touchscreens. Alleen de functies waar ze op controleren zijn net de functies die niet via een touchscreen gaan, maar nog met hendels achter het stuur veelal, en een knipperend gevaarlicht heb ik nog niet eerder via een screen zien gaan…. gemiste kans dus om de knoppen voor airco, stoelverwarming etc weer normaal terug te krijgen

    Login om te reageren
    • Marf zegt

      5 maart 2024 om 16:24

      Wat ik mij dan afvraag is waarom je fysieke knoppen veiliger vindt voor dat soort functies.
      1. Je gebruikt die knoppen nauwelijks tijdens een autorit.
      2. Die functies kunnen ook makkelijk direct benaderbaar zijn, via 1 click, via een touchscreen. Dus ipv een fysieke knop druk je de touchscreen even in.
      3. Achter het stuur hoor je niet veel aan knopjes te zitten of het nou fysieke of niet fysieke knoppen zijn. Ze leiden beide af. Fysieke knoppen leiden ook af want vaak zit er een functie achter waarbij je iets wilt instellen. Bijv airco moet je aan draaien of klikken en kijken naar het display of de juiste temp is ingesteld. Fysieke knoppen leiden net zo af vooral als je in een nieuwe auto rijdt is het zoeken naar de juiste knop.
      Fysieke knoppen leiden ook af wanneer de indeling niet goed is of meerdere functies achter 1 knop zitten. Hetzelfde geldt voor een touchscreen indeling. Het is maar net hoe handig het wordt ingericht door de fabrikant.

      Login om te reageren
  3. P1m zegt

    5 maart 2024 om 13:21

    Wat een clickbait weer dit. Iedere Tesla heeft bovenstaande functies als fysieke knoppen. En ik kan me niet voorstellen dat andere auto’s dat niet hebben..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 maart 2024 om 13:31

      Hé, maar +1 voor de header foto van het dashboard van de Baureihe 124 Mercedes-Benz

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        5 maart 2024 om 13:41

        + nog 1. Het is alleen de 126.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          5 maart 2024 om 14:56

          Nee het is de W140, herkenbaar aan het asymetrische dash dat het gevolg van een rekenfoutje met de afmetingen is.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            5 maart 2024 om 15:27

            “What has been seen, cannot be unseen”. En bedankt, hè.

            ;)

            Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    5 maart 2024 om 13:23

    Bestaan er überhaupt oto’s, waarbij de 5 genoemde functies niét met een fysieke knop/hendel te bedienen zijn ?

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      5 maart 2024 om 14:48

      Misschien sommige auto’s wel.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    5 maart 2024 om 14:05

    En nu hopen dat deze lijst uitgebreid gaat worden voor de bediening van de climate controle, knoppen op het stuur, en voor de stoelverwarming.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      5 maart 2024 om 14:52

      Die zet je toch op automatisch?

      Login om te reageren
  6. bimmerpost zegt

    5 maart 2024 om 14:08

    Die ambtenaren bij euroncap begrijpen niet helemaal wat de gedachte achter de schermen bij Tesla is. Die auto’s hebben geen fysieke knoppen omdat je ze niet nodig hebt. Alles gaat automatisch, zeker als ze over een paar volledig autonoom rijden en je als bestuurder alleen bezig bent met Netflix tijdens de rit.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      5 maart 2024 om 14:22

      @bimmerpost: afgezien van dat het geen ambtenaren zijn.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 maart 2024 om 14:57

      Maar wat als ik het nu niet automatisch wil? De auto weet toch niet of ik het koud heb of juist niet? Als je de cruise controle een tikje zachter wilt zetten en dat kan niet blind omdat er een schermtoets op het stuur zit gaat er echt iets mis.

      Login om te reageren
      • bimmerpost zegt

        5 maart 2024 om 16:45

        Dan moet je geen Tesla kopen ;-)
        Cruise control is adaptief en kent/leest de maximumsnelheid, je kunt zelfs instellen als je wilt dat hij overal x kmh harder rijdt dan toegestaan.
        Temperatuur is sneltoets op scherm.

        Login om te reageren
  7. duke3 zegt

    5 maart 2024 om 14:22

    Helemaal mee eens. Ik rij nu een Geely/Volvo dat graag pretendeerd een veilig merk te zijn. Maar als ik iets moet bedienen zit het menu zo onlogish in elkaar, en reageert het scherm of niet of traag. Dit zorgt ervoor dat ik mijn blik veel te lang van de weg moet houden om iets te bedienen. Of je hebt net een hobbel zodat je weer iets anders hebt aangeklikt.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      5 maart 2024 om 14:54

      Of ze kunnen gewoon een deftige interface bouwen en snelle hardware gebruiken? Als je meer dan 2x moet klikken is het gewoon niet goed (3x voor instellingen als je stilstaat).

      Login om te reageren
  8. pietertje123 zegt

    5 maart 2024 om 15:23

    Heerlijk al die knoppen. Ooit een Audi V8 gehad met alle knoppen bezet en vooral: in het donker een subtiele zee van zacht licht.
    Prachtige ritten over de Autobahn waren dat.

    Sinds de navigatielichtbakken is dat toch minder, zet het wel eens uit en dan rijdt het prettig door de nacht.

    Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    5 maart 2024 om 16:36

    Onlangs een proefrit gemaakt met de Volvo EX30, op zich een heerlijke auto om mee te rijden, echter irritante piepjes van de vermoeidheidswaarschuwing aangezien je steeds iets naar rechts kijkt naar het scherm om iets te moeten doen daarop of snelheid aflezen. Nee, niet mijn ding.

    Login om te reageren
  10. scrmeagle zegt

    5 maart 2024 om 16:48

    Ben nog steeds blij met mijn E31 en de vele knoppen

    Login om te reageren
  11. Tony EV zegt

    5 maart 2024 om 17:13

    En ik ben blij met mijn Tesla zonder knoppen.

    Login om te reageren
  12. Roskampies zegt

    5 maart 2024 om 17:52

    Ben blij met mn vrouw dr knoppen. :p

    Login om te reageren
  13. anthwan zegt

    5 maart 2024 om 18:05

    Bij welk debiel auto merk moet je hand van het stuur halen om bij het knipperlicht te kunnen?

    Login om te reageren
  14. martijnev zegt

    5 maart 2024 om 19:36

    De Volvo EX30 heeft de alarmknipperlichtbediening via het scherm. Dat wordt dus een noodzakelijk faceliftje voor het modeljaar 2026.
    Dan mogen er wat mij betreft nog wat meer functies naar een fysieke knop, zoals openen dashboardkastje en regelen audio-volume.

    Login om te reageren
    • marco22 zegt

      8 maart 2024 om 12:55

      Nope. Er is ook een fysieke toets, in de console boven je hoofd. Naast de SOS knop en de leeslampjes.

      Login om te reageren
  15. erwh zegt

    5 maart 2024 om 19:40

    Knoppen zijn voor de bestuurder, schermen voor de aandeelhouders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North