• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gewilde optie met één pedaal terug bij Tesla

Auteur: Onno, gepost 25 april 2023 om 07:47 – 23 Reacties

Handige optie voor rijden met één pedaal terug bij Tesla’s

Remmen én gas met een pedaal in je Tesla, nu met een handige en welkome optie.

In een elektrische auto ontbreekt natuurlijk een koppeling. Je hebt dus twee pedalen: een om te remmen en een om gas te geven. Maar je kunt ook gebruik maken van ‘one pedal driving’ in een Tesla. Dat maakt het Amerikaanse bedrijf na een update weer een stukje makkelijker en gebruiksvriendelijker.

Remmen en gas geven met een pedaal in Tesla’s

Door te remmen kan een elektrische auto weer energie terugwinnen, wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Harstikke handig natuurlijk, omdat je zo minder hoeft op te laden. De auto zet dan de kinetische energie weer om in elektriciteit, ook wel bekend als regeneratief remmen. En met één pedaal gaat dat nog makkelijker.

Het werkt als volgt. Als je je gaspedaal loslaat, remt de auto veel harder (en wekt dus meer elektriciteit op). Je moet dus echt anders gebruik maken van je gaspedaal. Het is wel even wennen. In geval van een noodgeval kan je altijd nog keihard remmen met het rempedaal, dat gewoon nog in de auto zit.

Update

Tegenwoordig zijn we allemaal ‘connected’, zoals mijn zoontje in goed Nederlands zou zeggen. Je Tesla dus ook en een voordeel hiervan is dat een update draadloos uitgevoerd kan worden. Tesla heeft op dit moment een nieuwe update uitgebracht.

Eerder had het bedrijf stilletjes de mogelijkheid om de regeneratieve remintensiteit aan te passen uit de instellingenschermen gehaald. Het was dus een verplichte “one-size-fits-all”-optie, waardoor de mogelijkheid om verschillende sterktes te selecteren, werd verwijderd. Maar het lijkt terug te zijn!

Twee opties

De website Electrek meldt dat de optie te vinden is onder Controls > Pedals & Steering > Regenerative Braking. Hier worden twee mogelijkheden aangeboden, namelijk standaard en laag. Bij standaard wordt er maximaal regeneratief geremd en bij laag beperkt. Bij die laatste wordt dus niet zo hard vertraagd, maar rolt je auto dus wat langer uit. Sommige gebruikers vinden de standaard optie namelijk te extreem en niet goed werken. Je klapt als het ware voor je gevoel elke keer met je gezicht op je stuur als je je gaspedaal loslaat.

Heb jij een Tesla? Check dan de update en laat ons of de twee opties naar behoren werken!

Ook interessant!

  • Tesla marges
    Tesla-eigenaren klagen Tesla aan vanwege meegluren
  • Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn
    Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn
  • Tesla-eigenaar steelt per ongeluk een identieke Tesla
  • Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
    Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, remmen, Tesla, update

Vorig bericht: « Mazepin stapt naar de rechter om F1-comeback mogelijk te maken
Volgend bericht: Video: de nieuwe Mercedes E-klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flutterbear zegt

    25 april 2023 om 08:20

    Je moet het gaspedaal ook niet in 1x los halen maar rustig laten op komen en als je minder wilt remmen houd je hem op 5-10% ingedrukt. Al dat geflipper met regeneratie standen wordt je toch moe van?

    Mijn eGolf heeft trouwens al regeneratie op basis van de navigatie. Hierdoor remt die bij rotondes automatisch eerder af. Helaas is het niet zo intelligent wanneer de kaart verouderd is.

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      25 april 2023 om 13:21

      Als je een rustige rijder bent, of zoals ik af en toe een dag hebt waar je lekker rustig aan doet…. wil je gewoon je pedaal loslaten en lekker uitrollen voor de laatste 400m Je pedaal dan constant in de “neutraal” stand proberen te houden is dan nog best een dingetje

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        25 april 2023 om 15:22

        Of je neemt genoegen met slechts een beetje terugwinnen en bediend het pedaal op gevoel ipv je metertjes. Voor efficiëncy maakt het weinig uit als je verderop alsnog moet gaan regeneren of remmen.

        Verder hoop ik niet dat je uitrolt tot stilstand want dat lukt in Nederland maar amper zonder hinder naar een medeweggebruiker.

        Login om te reageren
  2. Habanero zegt

    25 april 2023 om 09:08

    Voor de rest verdwijnen producten uit de markt omdat ze volgens bepaalde normen niet veilig genoeg zijn. Eén pedaal is ronduit levensgevaarlijk. Net zoals sommige atypische stuurwielen of alle informatie in het midden op een tablet. Of zelfrijdende systemen met gevaarlijke lacunes. Tesla heeft het allemaal, vooral een machtige EV-gezinde lobby aan z’n kant en dan is blijkbaar alles toegestaan. Ik weet het, bepaalde andere merken zijn ook ziek in hetzelfde bedje. Waarom de electrische rage plots al dit soort van atypische escapades moet introduceren is mij alvast een raadsel.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      25 april 2023 om 09:39

      Waarom is one pedal driving levensgevaarlijk volgens jou dan?
      En die zelfrijdende systemen (bij Tesla tenminste) zijn al 8,5x (autopilot) en 4,9x (fsd beta) veiliger dan de gemiddelde automobilist.

      Login om te reageren
      • smeck zegt

        25 april 2023 om 11:57

        In Amerika zal dat autopilot best goed werken met al die brede en rechte wegen, maar hier in Nederland is het levensgevaarlijk. Regelmatig besluit het systeem uit zichzelf een noodrem op de snelweg te maken of van baan te wisselen richting de vluchtstrook als autopilot aan staat.
        Zolang dat ding uit zichzelf al gevaarlijke situaties gaat veroorzaken door willekeurig te remmen omdat de gps glitched of omdat er net een dikke bij voor de camera/sensor langs vliegt heb ik er 0,0 vertrouwen is dat het een betrouwbaar systeem is.

        Login om te reageren
      • none1234 zegt

        25 april 2023 om 23:03

        Wat een hersenloos gezwets weer.
        Laad je familie in de Tesla, en post even dat je hier autonoom rijdt.
        https://www.youtube.com/watch?v=kf52ea28Ybs

        Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 april 2023 om 09:45

      One pedal driving zit op zo’n beetje driekwart van de EV’s en Tesla is hiermee echt niet nieuw. En ik zie niet in waarom het gevaarlijk zou zijn. Let wel, je krijgt óók gewoon een rempedaal, bij goed anticiperen hoef je dat alleen weinig te gebruiken.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      25 april 2023 om 15:24

      One pedal driving begint al te remmen zodra je het gaspedaal los laat. Dikke kans dat je al een halve tot seconde aan het afremmen ben voordat de gemiddelde bestuurder de rem indrukt. Met 28 meter per seconde is dat een aanzienlijk verschil, in het extreme tussen leven en dood.

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      26 april 2023 om 07:08

      Je remt idd best snel en Tesla’s trekken hard op.. maar toch zie ik weinig personen in een Tesla asociaal rijden.. vrijwel niet eigenlijk.. Dus ik zie de risico’s niet echt.. en one pedal went echt wel.. en voor jezelf is het ook niet lekker om telkens hard te remmen etc.

      Login om te reageren
  3. fransananas zegt

    25 april 2023 om 09:46

    Bij de e208 en Corsa moet je regeneratief remmen apart selecteren. Dat is pas onzin. Tesla doet het perfect. Het is even wennen maar daarna wil je niet anders en weet je precies hoe je gaspedaal reageert.
    Mensen die regeneratief remmen uitzetten snappen het niet.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      26 april 2023 om 12:37

      “Mensen die regeneratief remmen uitzetten snappen het niet.” – Althans volgens dictator en halfgod Frans….

      Login om te reageren
  4. koeberg zegt

    25 april 2023 om 10:10

    Ik heb regeneratief remmen in mijn Hyundai op maximaal staan. Dat vind ik erg prettig in de stad, ik hoef zelden de rem aan te tikken. Maar als een vriendin naast me zit dan zet ik het op standje laag. Blijkbaar zit er toch een minieme variatie in hoe ik mijn voet houd en de auto reageert daar heel direct op, wat volgens haar een wat onrustige rit geeft. (= ik varieer mijn snelheid te veel bij constant rijden)

    Login om te reageren
  5. flatsix010 zegt

    25 april 2023 om 10:16

    One pedal driving is een must in een EV. Gebruik het eigenlijk altijd, komt veel soepeler tot stilstand en maakt rijden in bebouwd gebied nog relaxter. Het is een paar ritjes wennen maar dat gaat erg snel. Ook bijvoorbeeld even onthouden dat je even ‘gas’ moet geven voordat je de cruise control cancelled. Daarbij heb je inderdaad ook gewoon een rem, en die vergeet je echt niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 april 2023 om 06:32

      Wat bedoel je met gas geven voordat je de cruise control cancelled?
      Die cancel moet ALTIJD werken. En als je gas bij geeft voordat je cancelled en dus regeneratief gaat remmen dan cancel je gewoon net iets te vroeg.
      Overigens vind ik no pedal driving, dus met flippers achter het stuur de regeneratie regelen nog beter dan one pedal driving.

      Login om te reageren
  6. b00st zegt

    25 april 2023 om 10:35

    Als je de bron leest is het net andersom. Ze brengen de mogelijkheid terug om het op Low te zetten ipv geforceerd op Standard. Je zou het, na de update, dus zo goed als uit kunnen zetten. Vrij nutteloos naar mijn mening, het went heel snel, rijdt aangenamer (preciezer) en het resulteert in een lager verbruik.

    Login om te reageren
  7. revstars-net zegt

    25 april 2023 om 13:19

    Het is helemaal niet terug (nooit weggeweest), er is alleen via een update mogelijk om de stand van het regeneratief te remmen aan te passen, voor de mensen die vanuit een ICE komen. Om de transitie naar EV rijden (en dus het one-pedal principe) te vergemakkelijken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 april 2023 om 06:38

      De mogelijkheid om de mate van regeneratie aan te passen is terug. En dat is typisch iets waar het “one size fits all” principe dat Tesla hanteert niet zo gewenst is. Want heel laat het gas loslaten en dan sterk regenererend remmen rijdt niet echt vloeiend of prettig.
      Veel andere fabrikanten laten de mate van regeneratie zelfs tijdens het remmen instellen en maken dat ook nog gemakkelijk met flippers achter het stuur.

      Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    25 april 2023 om 13:33

    Deze technische snufjes maken autorijden alleen maar moeilijk. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, is hier wel van toepassing.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 april 2023 om 16:23

    Tesla verwijderd een belangrijke functie via een OTA en de Tesla fans slikken dat voor zoete koek, bij elk ander merk hadden boze klanten ons onschuldige showroom ruiten kapot geslagen… Maar tja Tesla showrooms…

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      25 april 2023 om 17:00

      Vanwaar deze opmerking? Tesla voegt toch een functie toe?

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        26 april 2023 om 12:41

        Lees het bronartikel eens ….

        Login om te reageren
  10. banderas zegt

    25 april 2023 om 21:11

    Ik zit nooit aan de KERS-instelling in mijn EV. Alleen in de bergen eens in 2 ipv 3. Gewoon spelen met je rechtervoet, dan wil je echt nooit naar een laag-stand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North