Ga jij nog wel naar de merkdealer?

Auteur: , 129 Reacties

Het is in Nederland niet makkelijk om merkdealer te zijn dezer dagen.

Beunhaas

Door fabrikanten worden ze gedwongen om glazen paleizen neer te zetten, dankzij ons belastingbeleid verkopen ze amper nog auto’s groter dan een B-segmenter en dan lopen de klanten voor onderhoud ook nog eens over naar de universeel. Dat laatste blijkt althans uit het rapport ‘Mobiliteit in Cijfers 2016-2017’ van de Bovag en RAI Vereniging.

De marktaandelen van de merkdealers respectievelijk de onafhankelijke autobedrijven groeiden in 2015 namelijk nog iets dichter naar elkaar toe. In 2015 werd nog 37 procent van de auto’s gerepareerd bij een merkdealer, tegenover 36 procent bij een onafhankelijke autobedrijf. In 2014 lag het marktaandeel van de dealers één procentpunt hoger, terwijl dat bij de merkloze concurrent er juist één lager lag. Elf procent gaat naar de fastfitter, een daling van één procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De rest doet waarschijnlijk zelf onderhoud, gaat naar Beun de Haas of vindt onderhoud voor watjes.

Nog steeds geldt dat mensen met auto’s tot drie jaar oud veelal naar de merkdealer gaan. Logisch omdat anders ook het recht op garantie verloren gaat. Het percentage van de mensen dat naar de merkdealer gaat met een auto tot drie jaar oud steeg ten opzichte van 2014 zelfs van 65 naar 67 procent.

In het geval van auto’s ouder dan drie jaar kiezen mensen steeds vaker voor de universele garage. Het omslagpunt ligt op zeven jaar oud. Vanaf die leeftijd kiezen mensen vaker voor de universeel (44%) dan voor de merkdealer (30%). Apart genoeg wisten de stealerships dealerships wel een plusje te boeken bij auto’s van 10 jaar en ouder. In plaats van 17 procent in 2014 bracht in 2015 toch nog 18 procent van de mensen hun oude gebakje trouw naar de merkdealer.

Ga jij naar het glazen paleis, handige Harry op je lokale industrieterrein, maak je zelf je handen vuil of schakel je Beun in? Laat het weten in de comments.



129 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik ga gewoon naar de occasion dealer waar ik mijn auto heb gekocht. Is een prima garage.
Zolang er sprake is van fabrieksgarantie wel daarna niet meer.
@flippiez06: alleen een beetje jammer dat op autoblog word vermeldt ,dat je de fabrieksgarantie verliest als je niet bij de merkdealer komt.
Totale bullshit!
@hplh: Idd het lijkt mij dat er dan sprake is van koppelverkoop. Een goed item voor autoblog om dit al dan niet te weerleggen. “Fabrieksgarantie vervalt wel/niet…………”
Wij gingen eerst altijd naar de merkdealer, maar ga nu toch proberen om zo veel mogelijk thuis te doen. Niet wegens geld, maar omdat ik het zelf gewoon leuk vind om te doen.
Nee, al twintig jaar niet meer. Ik ben ooit in m’n naïviteit behoorlijk besodemieterd bij de aanschaf van een occasion bij een merkdealer en sindsdien ben ik klant bij een universeel autobedrijf. Een die in diezelfde twintig jaar is geëvolueerd van buurtgarage naar een Bovag- en Bosch Carservice garage, maar die desondanks de uurlonen nog op 60% van de naburige Peugeot, VW- en Skoda dealers heeft weten te houden. Hij durft zelfs nog te concurreren met de Kwikfit aan het eind van de straat.
@RRRobert: als ie het dan net zo goed doet als de kwikfit…,.
@roppp: gelukkig hoeft -ie zich niet te verlagen tot dat niveau…
Alleen voor de stempels in het boekje. Al het serieuze onderhoud laat ik doen bij iemand die wel weet waar hij mee bezig is. Volvo dealers zijn de crème de la crème van de weet-niet-kunde en hebben vrijwel nooit iets op voorraad. Resultaat is dat ik altijd een halve week moet wachten op de meest knullige reparaties en ik binnen twee weken weer terug kan omdat het probleem niet opgelost is. En dat alles voor een premium prijs. Prutsers.
@silverarrow: klinkt mij zo bekend als volvo rijder.
Ga niet over uitweiden maar de onkunde is schokkend.
@turboboy: really? Heb een top Volvo dealer, tot op heden altijd alles tot in de puntjes geregeld. Misschien eens een andere proberen?
@freezzr: wij hebben datzelfde met seat… nieuwe ibiza fr gekocht vorig jaar en is 12 keer naar de garage gebracht
@freezzr: ja ben ik ook van plan, zit nog 1 dichtbij en daar hoor ik positieve dingen over.
Even een voorbeeld: software update ‘duurt 10min meneer’ volgende maand de 23ste kan het…. De conversatie voor de afspraak duurde langer dan dat ze gelijk even doen.
@turboboy: ik zit nu bij een VAG dealer en mis mijn Volvo dealer bijna dagelijks. Overweeg zelfs om naar servicepunt van leasemij te gaan. Heb ik in de periodes dat ik Volvo reed nooit overwogen.
@silverarrow:
Maar een universeel bedrijf kan toch ook een stempeltje zetten?
@rob: Alleen kun je dan niet “Dealer onderhouden!!¡!!111!” in je advertentie zetten als je hem weer verkoopt.
@Edge: Precies! En laat nu juist het stereotype Volvo bestuurder daar heel gevoelig voor zijn!
@silverarrow: a: probeer eens een goede Volvo dealer. Die zijn er genoeg.
B: onderdelen worden 3 maal per dag geleverd, dus jouw reactie dat een auto voor een knullige reparatie een halve week staat kan alleen wanneer het niet op voorraad is bij de importeur. En dat komt niet vaak voor kan ik je vertellen.
C: met zo een “ervaringen” vind ik het erg hypocriet dat je wel op de stempel geilt.
@pa045: a: Ik heb er meerdere geprobeerd, zelfs de Volvo dealer van het jaar en ze vertonen allemaal dezelfde symptomen.
b: Blijkbaar komt het wel vaak voor. Na 3 jaar eigenaarschap is het nog nooit voorgekomen dat de reparatie binnen een dag geregeld was.
c: Ik heb nooit gezegd dat ik geil op het stempeltje. Helaas zijn er mensen die er wel op geilen (meestal van dat volk die beginnen met a, b, c lijstjes).
Ja hoor, ik wel, 6 jaar garantie en daarna inruilen. In het verleden genoeg niet dealers meegemaakt die denken dat ze verstand hebben van de moderne auto vol elektronica. TIP: zoek een merkdealer in een klein dorpje/stad, die hebben geen paleizen in een industriegebied vol dealers.
@erik2907: die hebben totaal geen verstand van elektronica, alleen van de “ik vervang alles totdat het werkt techiek”.
@rw1994: goed gelezen? Ik heb het over een MERKdealer in een klein stadje of dorp, zelfde faciliteiten als een dealer in de grote stad met zijn glazen paleizen, wel zelfde kennis, immers importeur leidt op, maar ik betaal dan wel het arbeidsloon en onderdelen zonder vreemde toeslagen zoals haast gebruikelijk bij merkdealers in een grote stad met zijn glazen paleis.
Ik ken er een in een dorpje in de buurt van Helmond waar je voor elke reparatie of onderhoud een gratis leenauto mee krijgt (ex. brandstof).
@erik2907: Ik bedoel ook de MERKgarages. Totaal geen zelfoplossend vermogen, als het niet eerder is voorgekomen binnen het dealernetwerk heet het meteen “een extreem geval” en tikken de uren af. Een niet merk gebonden garage heeft ervaring met meerdere merken en meestal wel zelfoplossend vermogen.
@rw1994: ze zijn er hoor, de merkdealers met zelfoplossend vermogen. In dat kleine dorpje zit een Opel dealer die ook alle andere merken nieuw verkoopt, dat wat de klant vraagt (!). Een paar jaar geleden heeft hij een elektronisch probleem bij mijn Skoda opgelost.
@rw1994: De grootste fout van de klant bij elektronische problemen is dat ze denken, dat de monteur na uitlezen, de oplossing van het probleem in zijn schoot geworpen krijgt. Maar na uitlezen heb je niets meer of minder dan een lijst met foutcodes van de sensoren. Het is niet meer dan het aanwijzen van niet goed werkende onderdelen, waarvan het ene probleem, het gevolg van iets anders kan zijn.
Het is zoals je zelf zegt dealership = stealership.. Of een stagiare bij de BMW garage, of een stagiare bij de universele garage mijn olie ververst.. Zit geen verschil in, alleen weet je bij de dealer dat je harder genaaid wordt.
@danielj: Overigens doe ik alles zelf aan mijn auto.
Ik denk dat het “dealer onderhouden” opschriftje tijdens het aankoop of verkoop van een auto wel tussen je oren zit. (Zoals bij mij, ga altijd naar de dealer) maar als je een goed garage de onderhoud laat uitvoeren bespaar je toch wel per 5 jaar een klein 2e hands A segmenter denk ik.
@vagtroep: het “dealer onderhouden” zinnetje zegt ook niets meer. Mijn vorige auto heb ik nooit naar de merkdealer gebracht en verkocht vanwege versleten versnellingsbak lagers. Staat nu te koop als “dealer onderhouden”… en vermoedelijk is er niets aan de bak gedaan.
Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan de dealer, maar als ik een gezin heb, denk ik daar misschien anders over.

Ik denk dat werkplaats en verkoop in de toekomst gewoon gescheiden moeten worden. Showrooms moeten blijven bestaan en alleen maar meer nadruk leggen op beleving en werkplaatsen worden aparte ondernemingen zoals een Kwik-fit of Profile Tyrecenter. Dat kan overigens prima een Ford-servicepunt zijn, los van de verkooplocatie (ook al is het dezelfde eigenaar), waar dealers mee samenwerken.
Zo blijven mensen hun weg naar de specialist vinden (zonder afschrikkende werking van de ‘dure dealer’) en kunnen de afzonderlijke onderdelen van een autobedrijf optimaal presteren.
Naar mijn mening dan he, ik ben uiteraard geen alwetende.
Ja, maar alleen omdat ik een leaseauto heb.
Ik ben zelf de beunhaas, en anders mijn lokale beun op het industrieterrein. Voor de “recht op garantie” hoef je het toch niet te doen.
Ik ga naar de garage waar ik mijn auto gekocht heb
Mijn kameraad Beun verzorgt mijn paleis op wielen! (A3. 1,8 tfsi ’08)
Enkel voor de grotere zaken zoals distributie ga ik liever naar een specialist
@maxco: hebben die tfsi motoren een riem dan?
@w115: Jup, 1.8 en 2.0 tfsi hebben een riem.
Latere modellen (geloof 2009+ ongeveer) hebben ’n ketting.
Ben weer begonnen om alles zelf te doen, nadat de “specialist” ook steekjes heeft laten vallen. De dingen waar ik geen zin in hen, laat ik door de Audi dealer doen. Wordt in Roosendaal prima behandeld iig
Geen van bovenstaande, Herman Hamer in Rotterdam: vakman voor 100%. Denkt mee, niet alleen over de beste oplossing maar ook over een redelijke prijs.
Nooit. Belachelijk uurloon, en zó goed is hun expertise niet ook. Voor elke kontboer moet je auto aan hun magische uitleeskast, wat eigenlijk gewoon een ordinaire melkkoe is. Ik onderhoud m zelf, en wat ik niet kan laat ik bij een garage doen waar ze echt verstand hebben van auto’s. En die betaal ik nog zwart ook en de onderdelen lever ik zelf aan.
@sanderm3: jij bent het soort klant waar monteurs in een universele garage een schijt hekel aan hebben, zelf diagnose stellen en zelf onderdelen leveren. Maar zodra er iets niet goed is alle schuld aan de garage geven en niet aan je zelf…
@raceface: geloof mij, ze zien me gráág komen. Ik betaal hun arbeid cash, En zwart. Dus dat gaat meteen hun fooienpot in. Best een aardig bedrag bv met distributie wissel afgelopen keer. Ik kom daar al bijna 10jaar op deze manier. Heeft me aardige puist geld bespaart in die tijd.
@sanderm3: Gaaf, mijn geld wordt in kleuren afgedrukt.
Nog wel voor de normale service beurt voor de Volkswagen mobiliteitsservice. Maar voor veel incidentele en kleine zaakjes tussendoor ga ik naar de kwikfit of een locale garage (lampjes, olie, etc). Ben hier eigenlijk mee begonnen toen mijn Volkswagen Dealer 1500 euro vroeg voor de reparatie van een chip, terwijl het uitschakelen van de chip a 150 euro eigenlijk net zo goed was.
Altijd de merkdealer! Zekerheid van goede onderdelen en goede service. Daarnaast is het zonde om een goede E-Klasse op een budget te onderhouden. De aankomende S-Klasse ga ik ook bij de merkdealer houden.
@vonklausenburg: ik zie die dealer al in zn handen wrijven als jij de showroom instapt.
@sanderm3: hoezo? Alle beurten zijn vooraf bekend. Ik krijg vier weken van te voren al een offerte. Daarnaast: als je een bepaalde auto hebt moet je niet gaan janken als je meer kwijt bent. Dubbeltje op de eerste rang kan niet.
@vonklausenburg: dan heb je het ook over een Mercedes. €200 per jaar voor serieuze beurt, en af en toe bandjes. Daarom is een Mercedes zo fijn, en stuur ik ‘m ook liever naar de Mercedes dealer!
@timobac: dat dus! Het is even kijken hoe de laatste serie W221 zal zijn maar de W211 is geweldig en helemaal niet duur bij de dealer!
@vonklausenburg: Absoluut mee eens! En die W211 die van de week voorbij kwam als AMG Estate is ook nog eens om je lippen bij af te likken. Wat een topbak is het.
@TimoBac: Moet je binnenkort m’n W221 S400 zien! ;)))
@vonklausenburg: oef, mooiste S-klasse tot nu toe in mijn ogen. De huidige is ook wel bijzonder sexy, maar de vorige had meer attitude!
@timobac: ik zal ‘m komend weekend even op de plaat zetten.
@vonklausenburg: Zolang geld geen rol speelt heb je groot gelijk!!
@vonklausenburg: Het verschil zit ook in de waarde van je auto, een M-Benz van 2 jaar oud breng je naar de dealer, je Suzuki Baleno uit 1977 naar een universeel of beun bedrijf.
@audicoupe84: wilde ik net tegen @bofkont zeggen. Ik koop alleen auto’s van 1 A 2 jaar oud. Dan is het dodelijk voor de verkoopwaarde om ze niet dealeronderhouden te laten zijn. Daarnaast: je krijgt bij een merkdealer toch echt betere service.
@vonklausenburg: Absoluut gelijk!! ik kom ook graag bij de MB dealer.
Voor nieuwe BMW-specifieke onderdelen wil ik nog wel eens naar een dealer gaan. Banden en airco laat ik bij een universele doen.
Rest doe ik zelf of bij de specialist, afhankelijk van moeilijkheidsgraad en benodigd gereedschap/apparatuur.
Als mijn auto al wat heeft ga ik naar een dorps garage. Rij een suzuki vitara 1.6 bj 2001 met 201000 km op de teller. Ik ga er pas heen als hij voor de apk moet en om de 3 jaar krijgt hij een grote beurt erbij. Moet er iets vervangen worden. Dan kijken ze voor mij altijd naar 2de Hands of imitatie. Daarbij krijg ik ook altijd een leren auto meer terug waarvan ik alleen de brandstof hief te betalen.
@gerjan: een leren auto..ik zie een nieuwe wraphype aankomen :P
De S-type gaat gewoon naar de Porsche-specialist, daar hebben ze tenminste verstand van Jaguar.

Met heel veel toeval op internet dit bedrijf gevonden. Ooit zijn ze begonnen als Jaguar specialist, nu zijn ze voornamelijk op Porsche gericht, maar de knowhow is er nog steeds. Vaak hoeven ze alleen maar twee tellen te kijken of te luisteren om precies te weten wat er aan de hand is. Goud waard zo’n bedrijf, zeker bij een auto die wat onderhoudsgevoeliger is, al zijn de meeste aandachtspunten inmiddels wel aangepakt.

De dealer zal ongetwijfeld ook goed werk afleveren, maar met een uurtarief van bijna 150 euro is het voor mij onbetaalbaar om de auto daar heen te brengen.
Nee: mijn auto is van 2005 en heeft wat modelspecifieke eigenaardigheden. Ik heb een specialist die dit type auto’s door en door kent, terwijl er bij de dealer monteurs rondlopen die nog in de brugklas zaten toen mijn auto werd geïntroduceerd. No offence, maar die gasten zien hoofdzakelijk D2 t/m D6 voorbijkomen en daarmee vergeleken is een V70R een prehistorsche rariteit.
Zonet de xenon vervangen van mijn auto, so you can say things are getting pretty pro.
@dromedaris: Stel je ze ook even af? xoxo
Merkdealer? Neen, naar de specialist die wél weet wat ‘ie doet, alleen iets vervangt als dat écht nodig is en bovendien nog een enigszins schappelijk uurtarief rekent.
Ja. 2010 Peugeot 107 in particulier bezit. 08:00 wegbrengen, 11:00 krijg ik een email wat er mis mee is, keurig als PDF met foto’s, meetwaarden en prijzen per onderdeel. Daarna even telefonisch overleg wat er mee gaat in de beurt en vervolgens de volgende ochtend 08:00 ophalen. Strak geregeld. Als ik zeg dat iets niet gedaan hoeft te worden (“doe ik zelf wel”) is daar gewoon begrip voor.

Prijzen zijn vergelijkbaar met universele garages.

Mijn 2008 BMW motor gaat echter naar een specialist van dit type, geen dealer.
Vorig jaar een afspraak gemaakt bij een dealer. Duurde 3 weken voor ik er terecht kon. Een half uur gerekend voor een computer uitdraai. Idem bij mij vader, bij een andere dealer, die zijn auto’s daar al 40 jaar koopt en in onderhoud heeft. Kapotte oliepomp. Duurde 3 weken voor dit gerepareerd was. Ze hadden het zo druk. Te druk voor iemand die door de jaren heen al letterlijk tonnen bij je heeft achter gelaten. Klantenservice? Me r33t.
Ik kan (gelukkig) alles lekker zelf doen.
Breng mijn auto altijd naar Lexus Utrecht. Goeie service en altijd een beleving om weer even boven een kopje koffie te drinken
@weslexus: breng? Lexus haalt hem en brengt hem toch weer terug?
@siemi: Klopt, als het mij niet uit komt met werk oid. dan komen ze de auto gewoon halen. Als ik vrij ben ga ik er gewoon heen..
Onze auto’s gaan naar de (Bovag) dorpsgarage. Gewoon omdat het op loop afstand is fijne mensen zijn die er weken en ik deze mensen een boterham gun.
Ja, naar van Ford van Putten Goes, meer ook omdat ik aan mijn stand een beetje verplicht voel gezien ik mee heb geholpen aan de ontwikkeling van zijn nieuwe pand. En levert prima kwaliteit en prijstechnisch niet duurder dan de occasiondealer, en een “gratis”leenauto.
Ik heb mijn vorige auto (Ford Fiesta) altijd bij de dealer onderhouden, mede omdat de garantie dan tot 4 jaar verlengd kon worden. Eén keertje iets mee gehad en netjes onder garantie vervangen, binnen een dag. Ik kon er weliswaar niet meteen terecht, maar het defect was niet dusdanig dat ik er niet mee kon doorrijden, dus uiteindelijk ben ik ‘m maar een dag kwijt geweest…

Nu rijd ik een leaseauto (Volvo V40) en zal ik sowieso wel naar een dealer toe moeten, want dat wil de leasemaatschappij graag. Voor onderhoud althans, banden wisselen mag ook gewoon bij een bandenboer…
Ha ha ha – die foto! Fantastisch en best wel creatief :)
Dealeronderhouden .. Echt een term voor een “bomvolle” auto op marktplaats ..
Zowel mijn Skoda Octavia (uit 2007) als mijn Mini Cooper S (uit 2003) laat ik door twee zeer kundige monteurs in de avonduren keurig onderhouden. Dan maar geen afgestempelde boekjes, dat maakt voor auto’s op middelbare leeftijd met genoeg kilometers aan ervaring toch niet zoveel meer uit.
Toonzetting van bovenstaande reacties, komt overeen met de gebruikelijke verjaardagsborrelpraat: dealers zijn te duur en de plaatselijke buurtgarage is beter en goedkoper. Ik weet zeker dat er hele goede dealers zijn en universele garages die je rustig Firma List en Bedrog kan noemen, en omgekeerd. Zo zwart- wit is het niet.
@spec: Ach weet je dealers hebben vaker een duurder uurtarief, maar de universeel het niet kan vinden door onkunde of geen specifieke model kennis zijn ze zo 2/3 uurtjes langer bezig wat resulteert in dezelfde eind afrekening.
Mijn 1995 Mitsubishi Galant gaat nog altijd naar de dealer waar hij destijds nieuw is gekocht. Elk jaar krijgt hij een beurt en APK. Nu na bijna 316.000 km rijdt hij nog altijd heel erg goed en lekt hij geen olie of wat dan ook. Ik ben er gewoon tevreden mee zo.
Het is allang niet meer zo dat je de garantie verliest als je niet naar de merken dealer gaat, daar is al genoeg jurisprudentie over. Probleem is echter, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen…
Gewoon bij een onafhankelijke zelf benoemde monteur voor de simpele dingen. En als het ingewikkeld is naar de garage hier in het dorp. Maar vloeistoffen, lampjes,bougies etc etc doe ik gewoon zelf.
Ik ga met mijn Smart Forfour (2007) al jaren voor de grote/kleine beurt, banden en remmen naar KwikFit Capelle a/d IJssel. Nu weet ik dat men op dit forum vaak geen goed woord over heeft voor KF, maar ik moet zeggen dat ik altijd op een bijzonder vriendelijke en professionele manier geholpen ben. Voor meer ‘specialistische’ zaken ga ik wel naar de Mercedes dealer. (Afgelopen zomer gasklephuis en koelventilator laten vervangen (kosten 1100,- euro)). Wat mij echter heel erg tegen staat is dat het uurloon bij ROGAM (mercedes dealer Rotterdam en omstreken)…komt ie… 140/uur is….ja er staat inderdaad HONDERDVEERTIG EURO PER UUR…Joehoe!, een of andere simpele automonteur die toevallig met 2 rechter handen is geboren hoeft toch niet zoveel te rekenen. Althans, die monteur krijgt natuurlijk 20 bruto, de resterende 120 gaat direct naar de baas.
@eetvlagetmoney: daar wil ik als monteur graag werken met 20 euro bruto. Dat krijgt geen enkele monteur namelijk.
@arjontje: schandalig dan, hoe scheef die verhoudingen liggen. Ik ben blij als iemand met vakkennis (monteur dus) aan mijn wagen sleutelt, maar ik ben er gewoon zo klaar mee om dat glazen paleis langs de A13 te bekostigen. ;)
@eetvlagetmoney:
dat is wel bizar veel, laat mn bmw onderhouden bij bmw monaco, tarief is daar “maar” 110E per uur en krijg m altijd netjes gepoetst en gezogen terug. Wat kunde betreft ben ik minder tevreden want als ze iets niet in de computer kunnen vinden wordt het al snel moeilijk (en duur)
De RS2 gaat naar een Porsche specialist, en de 330Ci gaat keurig naar de dealer. Wil geen imitatie troep op mijn auto.
@maxidyne: mijne komt nooit bij de dealer al zit er bij mij geen “imitatie troep” op
@maxidyne: Het enkele feit dat een auto niet naar een dealer gaat betekent niet dat er geen originele onderdelen worden gebruikt. Bovendien zitten er in een auto veel onderdelen die afkomstig zijn van andere fabrikanten (zoals Bosch). Die zijn ook gewoon te verkrijgen bij bijv Brezan.
Yup, ik zweer erbij en de hogere prijs maakt mij niets uit omdat ik er veel voor terug krijg.
Totaal afhankelijk van de garage… Ik heb zowel goede als slechte ervaringen met dealers als ook beun garages.

De slechtste ervaring wijd ik altijd graag over uit omdat ik geen kans laat liggen om hun het brood uit de mond te stoten zoals zij dat bij mij hebben geprobeerd. Nefkens Peugeot in Den Bosch, durfden mij een total-loss reparatie voor te schuiven waar de auto bijna voor 1/10 van dat bedrag weer drie jaar vooruit kon. En dan denk je misschien, “het zal wel meevallen”. Nee, dat deed het niet, dit was een poging tot oplichting, ze zetten er destijds doodleuk bijvoorbeeld een grote beurt bij op terwijl dat nog geen maand ervoor bij hen was gedaan en ze vergeten waren de melding uit te schakelen! Nogmaals; Nefkens Peugeot Den Bosch, mijden als de pest.

Een pluim zou ik willen uitdelen aan Van den Udenhout VW in Den Bosch; prima service, heel transparant over de kosten en nemen je mee in het proces zelfs met behulp van filmpjes van jouw auto in de werkplaats om toe te lichten wat er moet gebeuren. Je wordt weggebracht en opgehaald en het contact is erg vriendelijk en doorgrondend. Daar gaat onze inmiddels 7 jaar oude auto dan ook naartoe en ik hoop er zo nog lang plezier van te hebben.

Twee totaal verschillende ervaringen die voor een ander weer exact andersom kunnen zijn. Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met de individuen binnen een garage en dat je blijft hangen wanneer het is bevallen.
Jup. Met mijn Opel naar de Kia dealer.
Voor de alfa 166 zijn de prijzen van onderhoud bij Vireo 4x zo duur als bij mijn specialist. Worden bovendien beter en sneller uitgevoerd. Ook nog klantvriendelijker. Moet ik doorgaan?
Natuurlijk! Ik heb een Lexus! Beste service ter wereld! En: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-merken-hebben-de-hoogste-onderhoudskosten-88028
Alsof universele garage’s zo goed zijn…. Ok, ze schrijven met 50,- per uur minder dan de dealer. Maar los van het uurloon wil ik graag dat ze gewoon simpelweg gedegen werk afleveren.

Helaas kijken ze de trucjes af van dealers en een hoop bedrijven hebben een grote eigendunk. Er wordt gewoon heel matig gewerkt in de werkplaatsen. Pas als je zelf wat verstand van auto’s hebt ga je dat zien.

Wielbouten met het zand eraan erin gedraaid, een drupje kopervet kan er niet vanaf!
Remmen compleet vervangen tijdens een totale beurt van 2000,- euro, maar de handrem niet even op de juiste plek aangespannen.
Dynamo-riem vervangen nadat ik bijgeluiden hoorde. Totaal overbodig geweest want het geluid ging niet weg en was dus duidelijk iets anders.
Zogenaamd orginele onderdelen willen monteren van een versnellingsbak terwijl fabrikanten dat helemaal niet zelf maken maar gewoon inkopen bij Luc, Sachs oid. Maar wel 900,- vragen voor die onderdelen tov 500,-. Zelf moeten vragen naar universele onderdelen en dan na een lulverhaal en zonder garantie willen ze dat wel monteren. Auto rijdt er als nieuw mee. De leek was dus 400,- meer kwijt geweest.

Het probleem van de autobranche is dat ze denken dat iedereen 4000,- netto verdient. Het beste wat je kan doen is een auto met garantie kopen of een auto met zeer eenvoudige techniek.
@tstile: of zelf doen
Ik zou iedereen een merkdealer aanraden. Je kan jezelf gigantisch veel gezijk besparen. En de prijzen zijn niet gek veel hoger.
Ook voor de fabrieksgarantie hoef je tegenwoordig niet meer verplicht naar de merkdealer, een universeel bedrijf mag gewoon onderhoud uitvoeren met behoud van die garantie dus. Zelf ben ik absoluut geen fan van universele bedrijven eerlijk gezegd ook veel van die zogenaamde specialisten zeggen mij niets.

De merk dealer weet precies hoe het het zit en heeft alle technische documentatie gelijk voorhanden, ook de specifieke merkwaaltjes kunnen zij veel beter ondervangen en sneller oplossen.
Uurtarief van de dealer is vaak wel fors hoger, maar als de universeel 2/3 uurtjes langer bezig is omdat ze er niet uit komen is de eindafrekening vaak bijna net zo duur of gelijk.

Mijn wagen wordt onderhouden door een Mercedes monteur in de avond uren, voor mij de beste optie.
En alleen met originele merk onderdelen.
Het begon ooit met doe-het-zelf al vanaf m’n 12e omdat ik een brug en goed gereedschap tot mijn beschikking had en veel vrije tijd. Deinsde niet terug voor carrosserie werk of motor revisie alleen spuitwerk is eigenlijk het enige dat ik altijd heb laten doen. Werk en inherent m’n vrije tijd veranderde en toen maar naar de gewone garage maar ik bleef qua carrière steed. verder groeien en uiteindelijk rij ik al jaren lang nieuw, dus is het onderhoud garantie en laat ik automatisch de beurten daar ook doen.
Ik doe eigenlijk alles wat ik kan zelf. De kleine dingen als storingen laat ik dan aan specialist over. Er zit hier wel een lokale garage die ik redelijk vertrouw. Bij de dealer kom ik ook niet meer, vroeger ging ik nog wel eens onderdelen halen maar zelfs die kosten nu 2x zoveel dan op het internet.

De gemiddelde garage vertrouw ik vaak niet zo goed en die mist vaak merk-specifieke kennis. De dealer lijkt vaak van een andere planeet wat betreft kosten en heeft vaak weer minder kennis van storingen dan de specialist. En de specialist doet dan weer alleen zijn specialisme. Kortom het is gewoon ellende.
Ik koop 4 vrachtwagenbanden voor een Iveco Daily van een goed onbekend merk voor € 42,– per stuk ex de BTW, zou ik nog naar de Iveco dealert gaan?
Voor sommige zaken is de dealer niet meer nodig, ondanks dat moet je niet vergeten dat een moderne wagen af en toe updates nodig heeft die alleen de dealer kan geven.
En de dealer kan soms iets duurder zijn, met de bedrijfswagens ben ik wel verzekerd van hulp in het buitenland omdat ieder bedrijfswagenmerk tegenwoordig een netwerk heeft waar je niet onmiddellijk hoeft te betalen bij panne, dat gaat dan via jouw eigen dealer.
Zo stonden we begin februari met panne in Bratislava en werden we zonder te betalen gewoon netjes geholpen
Waar ik zoals velen ook niet zo kapot van ben zijn de glazen paleizen met marmer bedekte trappen en van okapi botten gemaakte trapleuningen bij de zgn premium dealers.
Misschien dat ik juist daarom geen premium hoef.
En daar heerst vaak meer arremoeje dan je zo denkt

De FIAT Alfa dealer is een jeugdvriend, dus ja wat kan ik daar van zeggen, gewoon een keurig ouderwetse dealert die niet op een triple A locatie zit, het pand al jaaaaren geleden is gekocht en betaald en de voorraad auto’s is ook van hen niet van de bank.
@desjonnies: Dat denk jij, maar ook jij kent de financiële situatie van die fiat dealer niet precies.
Is een merk wat al jaren helaas achteruit boert kwa verkoop, in de lease doen ze al helemaal niet meer mee.
Nu wil het toeval dat een goede kennis van mij ook fiat dealer is, een van de oudste van Nederland, nou de beste man pocht echt niet, maar de zaak blijft netjes draaien en het personeel heeft werk, is ook wat waard volgens hem..
Toch leuk om te lezen dat er hier nog zoveel mensen zijn die de dealer geweldig vinden… Vaak word je opgelicht waar je bij staat. En dealer onderhoud is absoluut niet altijd beter dan een universele garage. Bij de meeste dealers moet alles zo snel mogelijk, dus waar bespaard kan worden, zullen ze dit ook echt doen. Mijn voorkeur gaat altijd nog uit naar een (goed) universeel bedrijf, dus geen kwikshit oid.
Gewoon naar een garage waar ik al jaren kom en wat een familiebedrijfje is.. Lekker betaalbaar en geen gezeik.
Ik doe mijn onderhoud meestal zelf. Ik heb ook geen idee waar ik een merkdealer zou moeten vinden (Daihatsu), daarnaast zijn ze mij veel te duur.
Als ik het zelf niet meer kan dan ga ik naar een universele garage van een kennis, goedkoper (zeker voor mij) en hij is altijd berijd mij wat te leren zodat ik het de volgende keer zelf kan doen.
De CR/Z (mét hoge volt batterij!) en de vorige Civic gaan netjes naar de Honda-dealert. 1X per jaar voor verse olie en een keer nwe banden, en voor de rest zie ik die lui nooit.
De dealer…..daar loop ik met een grote boog om heen….. Ik heb twee hele goede adressen in de buurt , een Turkse garage en een Nederlandse ( die ook alleen buitenlanders in dienst heeft). Jongens die nog kunnen sleutelen en niet klakkeloos alles vervangen.

Alle onderdelen origineel, olie castrol, en ik weet precies wat er gebeurt. Ze informeren mij ook netjes als er iets aan zit te komen, dan heb ik nog de tijd om de auto eventueel weg te doen.

Overigens zijn het tevens klanten van mij, dus vaak hoef ik helemaal niks te betalen, vooral als het iets kleins is als olie verversen of zo
Het verschilt bij mij per auto waar hij heen gaat. De laatste keer bij de lokale dorpsgarage is me erg slecht bevallen. Dat kwam vooral doordat hun communicatie niet compatibel bleek met mij. En ik dus 3700 euro mocht betalen. Maar goed. Het topic over de rekening hebben we al eens gehad.
Meestal ga ik er mee naar een vrije garage van mijn vertrouwen. Toch zijn er soms ook klusjes die een dealer beter kan.
Al met al heb ik nu een sport netwerk van 4 garages waar ik auto’s heen breng.
Na meermalen door een merkdealer te zijn besodemieterd. (Had de te vervangen onderdelen netjes gemerkt) doe ik tegenwoordig al het onderhoud zelf. Heerlijke hobby om te hebben en voor complexe reparaties ga ik naar een specialist.
Ja ik ga naar de merkdealer.
Ook al heb ik 2 Toyota Corolla’s uit 99 ga ik voor de onderdelen en APK gewoon naar de dealers
Ik heb overigens 1 van de 2 als ”First class” occasion gekocht en ben altijd goed geholpen
Ik heb een 325ci E46 uit 2000. De BMW dealer vraagt €125 per uur! Die ziet me dus niet. Aan de andere kant heb ik laat 1200 kunnen afrekenen bij een lokale garage en die heeft vrijwel niets gemaakt.
Ik ga naar de welbekende beunhaas. Een monteur die bij een erkende dealer werkt en in de avond netjes mijn auto’s bijhoudt. Daarnaast geeft hij nog garantie ook.
Kan iemand mij eens vertellen wat het voordeel aan een BOVAG bedrijf is?

Wel graag letterlijk met inhoudelijk onderbouwing.
@v60germany: Letterlijk? Ok. Artikel 16 – BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie
1. De reparateur garandeert binnen de Europese Economische Ruimte de goede uit- voering van de door hem aangenomen of uitbestede opdrachten en de daarbij gebruikte materialen gedurende een periode van drie maanden, te rekenen vanaf het tijdstip dat de auto weer ter beschikking van de opdrachtgever is gesteld. De garantie omvat het alsnog op juiste wijze en binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren van de niet of niet deugdelijk uitgevoerde opdracht. Indien de alsnog door de reparateur uit te voeren werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol zijn, heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding.
2. Geen garantie wordt verstrekt op opgedragen noodreparaties.
3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken de reparateur daarvan in kennis stelt;
b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te verhelpen; c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur werkzaamheden hebben verricht die in verband staan met de door de reparateur verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan een beroep op garantie wordt gedaan. De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de opdracht- gever aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond. Indien herstel in Nederland plaatsvindt, dient die reparateur eveneens lid van BOVAG te zijn.
Het hiervoor onder b. en c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland noodzakelijk is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis van het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze vergoeding bedraagt nimmer meer dan de werkelijk gemaakte kosten.
@spec: lol, ik bedoel “welk voordeel” geen statuut ;-)
@v60germany: Een BOVAG bedrijf past de algemene voorwaarden van deze organisatie toe. Dat houdt onder meer in dat je drie maanden garantie op reparaties hebt.

Het is echter niet de BOVAG die voor deze garantie zorgt, maar de reparateur zelf. Stel dat de reparateur tussentijds failliet gaat kan je geen garantie bij de BOVAG claimen. Dat is ook zo als je ergens een auto koopt met BOVAG garantie.

De enige meerwaarde die de BOVAG biedt is dat je als je een geschil hebt met de garage je en je komt er echt niet uit je de zaak bij de BOVAG geschillencommissie neer kan leggen. Maar veel moet je daar niet van verwachten, de BOVAG is een branchevereniging, geen consumentenorganisatie, en een garage moet het wel heel erg bont maken voordat de BOVAG ze royeert.
Ik doe wat ik kan lekker zelf. Voor nog geen 21 euro een gloednieuwe carterpan onder je auto lukt zelfs bij beun de haas niet, laat staan de fastfitter, de universeel garage of de merkdealer. Naast dat ik onderhoud en reparaties door zelf doen kwalitatief goed én dirt cheap kan houden, is het ook leuk en leerzaam om zoveel mogelijk zelf te doen.
@marv46: wel lekker dik kopervet op het aluminium carter gesmeerd?
@lekbak: Geen last van, stalen carter.
Ik doe wat ik kan zelf, en wat ik niet kan vraag ik 2 van mijn kameraden die auto monteur zijn. Zo heb ik deze week op mijn E39 rondom de schokbrekers vervangen en de wiellagers aan de voorkant. Kosten inclusief arbeid is 650 euro. Ik was benieuwd wat de BMW dealer vraagt hiervoor, en die gaf aan “dat je zeker rond de 1000 euro zit”. Komt daarbij dat ie meteen aangaf dat “vaste klanten voorgaan” en dat ze “misschien over een paar weken wel een gaatje hebben”. Bedankt voor de bevestiging denk ik dan maar.
Beide BMW’s zien uitsluitend de specialist vlakbij. Geen enkele dealer zal mij ooit zien. Arrogante kikkers bij BMW. Specialist krijgt mijn auto, kent mijn verhaal, mijn wensen en eisen en doet daarmee wel wat ik wil. Dealer verprutste die kans meteen door €60 voor ruitensproeiervloeistof te rekenen (tijd + materiaal). LOL ?
Het meeste doe ik zelf. Eens per twee jaar mag een professional er naar kijken of als ik het niet weet.

Die prof is tegenwoordig alibaba van autobedrijf start. Zit ergens in een gek hoekje in de Waalhaven, Rotterdam maar het is werkelijk ongelooflijk wat die man van oude Mercedessen weet. Een reparateur ipv vervanger en daarbij een behoorlijk kwaliteitsstandaard. Zelfs als ik volgend jaar aan de andere kant van het land woon trailer ik de auto nog daarheen als ik er echt niet uit kom.
Naar de merk dealer voor een gratis diagnose en dan laten repareren door een beunhaas. (Die zitten hier meer dan genoeg)
Ik ga naar voor groot onderhoud naar een dealer maar niet naar een merkdealer. Heb laatst geen toestemming gegeven om remblokken te vervangen. Heb dit bij m’n lokale eenpitter bandenboer laten doen. Vond het prijsverschil te groot. Ben van plan om vaker nee te zeggen als ze iets willen vervangen.
Ik ben enkel met mijn eerste autootje naar de merkdealer gegaan. Daarna besloten dat nooit meer te doen. In België had ik een heel erg goeie BMW specialist, in Nederland moest ik na mijn verhuis natuurlijk weer op zoek voor de goede zorg voor de M535i. Via een vriend terecht gekomen bij iemand die 17 jaar bij BMW gewerkt heeft als hoofdmechanieker in het tijdperk van mijn auto en daarna voor zichzelf is begonnen. Hij is eerlijk, niet duur en verdomd goed in wat hij doet. Dat is dan ook de reden dat we zelfs met onze Volvo V70 daar gaan. Topgozer die ik blind vertrouw.
Ik ga gewoon naar de dealer voor onderhoud (Opel). Gratis leenauto en gratis wegenwacht service abonnement. Auto loopt al 120k als een zonnetje. Banden bestel ik gewoon online. Ik zou er helemaal geen vertrouwen in hebben om mijn auto door een of andere beunhaas te laten onderhouden die ik niet ken. En universele garages zijn helemaal niet zo goedkoop. Alleen in vergelijking met premium glaspaleizen.
Met de skoda fabia doen we veelal zelf onderhoud en met de skoda octavia gaan we naar de skodadealer en met de citroën gaan we naar de peugeotdealer
Bij Tesla hebben ze gezegd dat mijn auto alles zelf doet. Dus ik veronderstel dat netjes op tijd naar de dealer gaan daar ook bij is.
Heb mezelf ooit beloofd altijd naar de merkdealer te gaan na halve oplossingen van een universele garage. Maar nu met mijn Audi begin ik er aan te twijfelen of ik wel blijf. Klant gerichte service is ver te zoeken in Tilburg. Dat doen ze bij de Spaanse concerngenoot (en bijna buren), voor onze andere auto, beter. Daar zijn ze blij dat je nog komt met een wat minder jonge auto en niet met een nieuwe leasebak waarvan ze de rekening bij de leasemaatschappij kunnen dumpen.
Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met merkdealers.. Ik heb ooit eens geprobeerd om er een afspraak te maken voor groot onderhoud en een lek aan de koelinstallatie. (Astra H GTC, 1.7 diesel). Maar dat was moeilijk moeilijk. Toen ik ook nog vroeg naar een nieuwe antenne en vloermatten werd het helemaal moeilijk, ik moest maar ff mailen. Ik wacht nog steeds op antwoord, 4 jaar later.. Toen ben ik maar naar mijn vaste garage gegaan, beurtje gedaan en de lekkage verholpen. In totaal was ik net zoveel kwijt als voor de hele grote beurt bij de Opel-boer. De antenne en vloermatten heb ik zelf online besteld. Als garantie ooit nog een rol gaat spelen zoek ik wel een goeie dealer uit, daar zijn er hier in de omgeving gelukkig nog wel genoeg van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).