• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeuren

Auteur: Dizono, gepost 21 december 2015 om 20:56 – 29 Reacties

Afbeelding Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeurenAfbeelding Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeurenAfbeelding Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeurenAfbeelding Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeurenAfbeelding Gaaf! Renault bouwde ooit deze 5 Turbo met vleugeldeuren

Renault 5 Turbo Pace Car
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Er is een tijd geweest dat Renault flinke ambities had in de Verenigde Staten. Al in de jaren ’60 kun je via Renault-dealers Amerikaanse Ramblers aanschaffen en in 1980 gaan Renault en Ramblers-moederbedrijf AMC een samenwerking aan. In 1983 resulteert dat in een meerderheidsbelang van Renault in American Motors Corporation, dat dan ook het moederbedrijf is van Jeep.

Via de AMC-dealers gaat men vervolgens proberen ook Renaults in de VS aan de man te brengen. Enigszins bekend is de Renault (5) ‘Le Car’, maar ook de Renault 9 en 11 worden als respectievelijk Alliance en Encore verkocht. Van die eerste verschijnen zelfs een coupé en cabrio, die aan de Europese neuzen voorbij gaan. De grotere modellen 21 en 25 worden later nog op de markt gebracht als Eagle Medallion en Premiere. In 1987 verkoopt Renault zijn meerderheidsbelang al weer aan Chrysler, een Amerikaanse droom armer.

Begin jaren ’80 zit Renault AMC echter nog vol ambitie en besluiten ze de pace car voor de PPG Indy Car World Series 1982 te sponsoren. Ze gaan daarbij niet over één nacht ijs door simpelweg een productiemodel het circuit op te rijden. Op basis van een Renault 5 Turbo 2 wordt een schitterende one-off gemaakt met voor die tijd futuristische looks. Kenmerkende Renault-lijnen, met een klein snufje AMC Gremlin, op papier gezet door een designchef bij AMC.

De koets is van glasvezel, met plexiglas ruiten die naadloos aansluiten op de body. De voorzijde is vrijwel compleet gesloten, aangezien de 160 pk sterke vierpitter met turbo toch achter de bestuurder ligt. Maar de mooiste feature zijn toch wel de vleugeldeuren, waarvoor wat DeLorean-onderdelen werden gebruikt. Nutteloos, maar o zo cool.

Na zijn korte dienstverband verdwijnt de Renault 5 Turbo Pace Car in een privécollectie om pas enkele jaren geleden weer op te duiken. De auto wordt in onderdelen te koop aangeboden voor slechts 40.000 dollar en vindt uiteraard een nieuwe koper. Deze herstelt de auto weer in ere, al wordt er helaas voor gekozen de A- en B-stijlen niet langer zwart te spuiten.

Ook interessant!

  • Deze Turbo 3 is een kneiterdikke restomod
  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Koop een Renault 5 Turbo occasion met verrassing achterin
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Maandenlang gratis tanken komt vrouw duur te staan
    Blijf weg van dure benzinepompen. Ik herhaal…
  • Echt helemaal niemand wil een handbak
  • Dit is de echte reden dat Horner ontslagen is bij Red Bull
  • Het is zwart, weegt 2684 kilo en de vloermatten trillen. Rara, wat is dat?
FacebookTweetPinLinkedIn

amc, Renault, renault-5, safetycar, turbo, turbo-2, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Gratis Formule 1 kijken is weer iets moeilijker geworden
Volgend bericht: Barnfind: allereerste BMW M1, gebouwd door Lamborghini »

Lees Interacties

Reacties

  1. biohazardracer zegt

    21 december 2015 om 21:08

    Jammer dat ze deze niet in Europa gebouwd hebben gebouwd. Deze is echt heel dik!

    Login om te reageren
  2. dracae zegt

    21 december 2015 om 21:11

    Wat een leuk ding!

    helemaal goed.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    21 december 2015 om 21:14

    Ik vind vooral de wielen echt heel gaaf!

    Login om te reageren
  4. papa zegt

    21 december 2015 om 21:26

    Had wel een foto met de deuren open verwacht

    Login om te reageren
    • hammerman zegt

      21 december 2015 om 21:32

      @papa: derde foto bovenaan in het midden: kleine zwart/wit foto’s met de deuren open.

      Login om te reageren
      • kaasisslecht zegt

        21 december 2015 om 21:39

        @hammerman: en nu in HD

        Login om te reageren
    • Brutus zegt

      21 december 2015 om 21:33

      @papa: http://www.sunspeed.com/PPG-2.jpg

      Login om te reageren
  5. hammerman zegt

    21 december 2015 om 21:30

    De A en B stijl in zwart vind ik mooier, maar inderdaad bij een restauratie kun je beter kiezen voor het orgineel. Geel dus.

    Jammer dat er geen grote foto in kleur is met de vleugeldeuren open.

    Login om te reageren
    • handigeharry zegt

      21 december 2015 om 21:40

      @hammerman:
      Is ook lastig te vinden, in dit plakwerkje staat hij linksonder met zijn vleugels te wapperen. http://www.sunspeed.com/PPG-2.jpg

      Login om te reageren
      • handigeharry zegt

        21 december 2015 om 21:46

        @handigeharry:
        Handig Harry, die had Brutus dus ook al gepost.

        Login om te reageren
  6. aquila2003 zegt

    21 december 2015 om 21:31

    Ha! Wat een dik apparaat!!

    Login om te reageren
  7. majeko zegt

    21 december 2015 om 21:37

    Er zijn nog meer bijzondere PPG Pace Cars gebouwd. Onder andere Ferrari heeft er een gebouwd. Misschien iets voor een vervolg.

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    21 december 2015 om 21:57

    -Thanks, fixed!-

    Verder wel leuk speelgoed, 160 pk is lekker veel in zo’n licht gebakje als de r5 ?

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      22 december 2015 om 09:00

      @tjorque: Ja. Rallye/Race versies van de 5 Turbo hadden tot wel meer dan 350 pk zelfs.

      Login om te reageren
  9. lompey zegt

    21 december 2015 om 22:07

    Neem alsnog maar in productie Renault. Wat een vette bak

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    21 december 2015 om 22:10

    Zo’n artikel kan alleen maar van @dizono afkomen! Top man!

    Login om te reageren
  11. blackf430 zegt

    21 december 2015 om 23:04

    Ik vind je openingszin echt geniaal haha

    Login om te reageren
  12. sanderm3 zegt

    21 december 2015 om 23:16

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  13. philipf zegt

    22 december 2015 om 01:07

    Wouw wat dik! Hebben!

    Login om te reageren
  14. eaurouge zegt

    22 december 2015 om 02:36

    Mag relnout ook eens meenndoen. X2

    Login om te reageren
  15. moveyourmind zegt

    22 december 2015 om 06:09

    Wat een hippe auto!

    Als erbij de topicfoto gestaan had dat Renault in 2016 met een nieuwe Renault 5 Turbo zou komen was ik er met open ogen ingetuind, zo modern oogt dit ding nog.

    Hopelijk komen ze ooit nog met een echte symbolische opvolger voor de 5. Het siert Renault in ieder geval dat ze bij de huidige Twingo al een subtiel eerbetoon aan de 5 Turbo hebben gebracht.

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    22 december 2015 om 08:55

    Erg leuk stukje Renault historie in een van de vroegere Franse kolonies.

    Login om te reageren
  17. henkp1 zegt

    22 december 2015 om 08:57

    Erg gave auto inderdaad. Jammer dat de samenwerking of eigenlijk overname van AMC door Renault geen succes is geworden. Overigens al in de jaren na WOII was Renault actief in de USA met de 4CV die relatief populair was daar. De Dauphine scoorde minder goed, maar ook de 8, 10, 12 en Caravelle deden het goed. En de 16 niet te vergeten. De Renault/AMC Rambler werd in Argentinië gebouwd en werd ook in Europa gevoerd. Hier was trouwens een assemblagelijn van de Rambler in Brussel. De R25 is nooit in de USA geleverd, zowel de Medaillon als de Premier zijn gebaseerd op de 21.
    Tot slot, zelfs voor WOII verkocht Renault auto’s in de USA. Dat waren voornamelijk de luxere varianten niveautje Rolls Royce zeg maar (ja, op dat level zat Renault toen ook!). De auto aan boord van de Titanic, die waarin Leonardo Kate even te grazen neemt, is zo’n Renault. En dat was origineel waar. Er was zo’n exemplaar aan boord voor een rijke klant in de USA.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 december 2015 om 15:33

      @henkp1: De Dauphine was in de States zelfs als elektrische auto te koop: http://www.groen7.nl/henney-kilowatt-de-eerste-geelektrificeerde-renault/

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 december 2015 om 15:34

      @henkp1: Oh, en de Premier is toch echt een 25 met een andere neus en kont:
      http://oldcarbrochures.org/var/albums/NA/Eagle—AMC-and-Chrysler/1989-Eagle-(Chrysler)/1989-Eagle-Premier-Brochure/1989%20Eagle%20Premier-02-03.jpg

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        24 december 2015 om 13:36

        @Dizono: je hebt gelijk. De premier is inderdaad op basis van de 25. Wel heeft ie een deel van het onderstel van de 21.

        Login om te reageren
  18. Alfarobert zegt

    22 december 2015 om 09:06

    Denk dat ze hem beter eerst helemaal klaar kunnen maken en dan verkopen.In onderdelen brengt hij natuurlijk veel minder op.

    Login om te reageren
  19. e1000bmw zegt

    22 december 2015 om 10:56

    Dus toen ontstond het idee om Redbull als sponsor binnen te halen…of andersom: Redbull besloot een slogan met vleugels aan te nemen…

    Login om te reageren
  20. baasbas zegt

    22 december 2015 om 11:13

    Moest als eerste aan playmobil denken… Nee, niemand?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North