Een Frans bommetje met middenmotor en een uiterlijk om van te smullen: dat kost een hoop geld.
Zo worden ze niet meer gemaakt, om nog maar een cliché uit de kast te trekken. Misschien dat de Renault Clio V6 nog enigszins in de buurt komt, al valt het te bezien of dat kanon in zakformaat ooit een heuse klassiekerstatus al verwerven.
De Renault 5 Turbo op de plaatjes verkocht voor een feestelijke 72.000 USD. Een stevig bedrag, maar bedenk wel dat er slechts 3.576 exemplaren van zijn gebouwd. De zestigjarige verkoper kwam tot het besef dat de auto niet langer geschikt voor ‘m is, of andersom, en wist het ding op eBay aan een geluksvogel te slijten.
Originaliteit is het toverwoord bij deze hitsige Fransoos. De lak toont hier en daar dan ook kleine beschadigingen en lelijke krassen van waarschijnlijk de wasstraat, die we voor het gemak onder de noemer ‘karakter’ scharen. Het vermogen ligt ergens rond de 185 pk, wat meer dan genoeg is voor zo’n compact autootje.
Meer info over dit icoon check je in deze uiteenzetting van niemand minder dan larssb, een serie fraaie plaatjes staat in de gallery.
d
Ik zou mijn ex-vrouw er voor verkopen.
@noodles: dus leuk of niet leuk?
@noodles: Ja die verkoopt elke man nog voor een schoenzool.. (Niet specifiek die jouwe hoor)
@noodles: Ik dacht dat ze alleen te huur was..
@onlyfagsdrivebenzes:
Verhuren was financieel misschien een betere keuze geweest.
Altijd leuk gevonden deze waanzin auto….Over die door het internet verziekte auto prijzen zullen we het maar niet hebben…
Prijzen zijn inderdaad absurt. Weliswaar een Turbo-1, maar om een idee te geven: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269051955
@norge: Hoezo het internet? Het is uiteindelijk de mens die de beurs trekt.
@norge: Dit is helaas wel het geval voor maar wagen . Waardoor dit soort leuk speelgoed voor altijd buiten bedreik van meesten van ons zal zijn ……. Dank je Internet…..
De nostalgie
Jammer dat deze auto toch enigszins is verminkt door die -voor de Amerikaanse wet verplichte- side markers tegen de spatborden aan te schroeven.
Verder toch wel verbazingwekkend dat er ergens in de VS er toch iemand bereid is gevonden zóveel geld in een (zeker voor hen) ondergewaardeerd merk en model te steken, want alhoewel er slechts een kleine 3600 exemplaren van zijn gebouwd, is dit niet zo zeldzaam als veel andere Europese klassiekers.
@RRRobert:
http://www.mullinautomotivemeseum.com ..
@lincoln:
http://www.mullinautomotivemuseum.com ..
Deze is wel goed ..
185pk in een vedergewicht auto.. En een uiterst vierkante wielbasis. Geen wonder dat autootjes zoals deze de twijfelachtige erenaam kregen van boomklever.
Zo’n fantastisch bakkie! Zou er alleen al een hoop voor over hebben om eens in te rijden! Liefst op circuit of leuke hillclimb..
Ik vraag me af of een ClioV6 sneller is?
@ghini: ja dat is die zeker, vanwege de vernieuwde wegligging enzo.. en krachtiger blok.
@mercedesbenz63: ik denk dat als ze op een circuit achter elkaar aan zouden zitten, dat de v6 het nog lastig krijgt.
Dat ding weegt ik gok een 400 kilo zwaarder??
En die v6 levert rond de 250 pk??
@g40freak: de eerste V6 had 230pk en woog volgens mij rond de 1335kg. Maak niet de fout te maken dat het een ‘lekker ragbakkie’ is. Dit zijn linke auto’s. Maar als je er mee om kan gaan, schijnen ze fantastisch te zijn. Deze werden door TWR gebouwd, niet geheel naar wens.
De Phase II V6 had 255pk en woog rond de 1400kg, en had een iets grotere wielbasis. Deze werden door Renault Sport in Dieppe gemaakt. Kwaliteit was veel beter, evenals de handling. Maar nog altijd een auto die je niet zomaar even dwars gooit.
@gtwillem: Hammond had er toch ooit een in de vangrail gezet?
Maar als je de pk/gewichtsverhouding gaat terug rekenen, denk ik zelfs dat de r5 een betere verhouding heeft.
Het zou heel interessant zijn om ze op een circuit te zien.
Het zijn allebei linke auto’s.
Dat maakt ze leuk, vind ik persoonlijk
@g40freak:
R5 Turbo: 6,0 kg/pk
Clio V6: 5,8 kg/pk
Clio V6-255: 5,4 kg/pk
@gtwillem:
Lood om oud ijzer dus.
Beide zijn overigens alleen geschikt voor de gevorderde rijder.
Ik ben echt anti Renault. Maar deze staat toch wel hoog op mijn verlanglijstje!!
Zo’n 70k zou ik er voor betalen
@mercedesbenz63: en dat is nu ook een beetje de prijs. De Turbo I modellen (in topstaat) zitten rond de 80-90 en de Turbl II rond 60-70.
@gtwillem: ey thanks voor info1
Blijft een geweldige klein cannon. Heb er wat extra jeugdsentiment aan omdat mijn vader in met een Renault 5 GT Turbo racete.
Vind de prijs wel bizar, $72.000 en dan is hij nog niet in topstaat. Krassen op de motorkap, hier en daar wat roest wat meestal betekend overal roest.
VSOC in Sassenheim heeft een hele mooie te koop staan
@mnmg: Dat is een Turbo 1….
Maar voor beide zou ik wel ruimte maken in de garage…
Mijn stiefmoeder oke?
Jeugd sentiment idd! Maar staat t ding nou op Mini velgjes..?
@ukbob: ja. Vet toch?
@scottishcarspotter2000: stiekem best wel ja! :)
@ukbob:
Nee, dat zijn Minilites, wel vaakgemonteerd onder Mini’s maar itt wat de naam doet vermoeden ik het een zelfstandige velgen fabrikant. Je ziet ze ook veel onder klassieke Lotussen zoals de Elan en de Cortina.
Het bedrijf bestaat nog steeds en je kan deze velgen in bijna elke denkbare maat en steek krijgen, goedkoop zijn ze trouwens niet.
Als je geld als water heb is dit stiekem wel heel leuk om er bij te hebben!
Ik had zelf een Renault 5 Alpine Turbo en mocht op een meeting een keer een stukje meerijden in zo’n machine. Niet normaal zo snel en inderdaad le-vens-gevaarlijk.
Nou, het is geen concour staat. Het zijn leuke auto’s maar ik zou er zelf niet zoveel geld voor neerleggen.
Gaaf, die velgen zijn echt dik
6-8 jaar geleden stond er eentje hier in de garage. Met veel stof er op. Een blauwe. Mooi ding was dat. Uiteindelijk besefte de eigenaar dat het tijd was om hem in ere te herstellen. Daarna niet meer terug gezien.
@noodles: waarschijnlijk weet jij dit beter dan ik, maar de R5 Turbo was een homologatiemodel. Renault had de benodigde stuks gebouwd. Daarna gingen ze verder met de Turbo II, waarbij ze het lichtgewicht plaatwerk vervingen voor het standaard plaatwerk en exotische onderdelen eveneens te vervangen voor eenvoudiger spul. Zoiets toch?
@gtwillem:
In grote lijnen wel ja, voor de details verwijs ik je graag naar het larssb linkje.
@noodles: thanks, overheen gelezen… Zal de leeftijd wel zijn ;-).
100 eero.
@arashrsf: dit is geen marktplaats, hup terug in je hok.
Jaren geleden Had ik samen met een vriend een escort cosworth geïmporteerd en te koop. Toen belde iemand dat hij een zo’n Renault wilde ruilen tegen de cossie. Hebben we niet gedaan toen, maar Was een leuk ding. Alleen de cossie Was beter. ;)
gave auto, maar met de orginele velgen en niet minilite velgen. Die minilite velgen direct door de schredder halen.
Gisteren 2 en vandaag 3 van zien rijden langs de Franse riviera. Allemaal verschillende overigens. Leuke verschijning, maar ik zie de genoemde waarde er niet vanaf…
Ik heb er 1 en nee die is niet te koop en gaat ook nooit in de verkoop. De R5 Maxi en zelfs nog een R9T .. alleen die doet weinig meer. mist wat zuigertjes. HE zuigers + renault = F1 motor
@Soulmaster:
Ik ben echt niet jaloers niet, echies niet.?
@Soulmaster: Er moet toch wel een toko te vinden zijn die zuigers voor zo’n apparaat kan maken?
@w0o0dy: ow jawel maar de drijfstang die voor zichzelf ging beginnen nam ook een deel van het blok mee op zijn weg naar buiten..
heb al wel een origineel R9T blok op het oog, moet daarvoor alleen even naar Limoges tuffen..
Dat is net wat teveel. Well een heel dikke auto!