Gaan de Cadillac verkopen in de lift door deze Escala?

Auteur: , 39 Reacties

Escala is geen liefkozende afkorting voor de Escalade in dit geval, maar de naam van een grote luxe sedan.

De Cadillac ATS (rijtest) wordt algemeen beschouwd als een van de best rijdende auto’s in zijn klasse. Dat wil wat zeggen in een segment dat jarenlang gedomineerd is door de BMW 3-serie, maar toch zie je er bijna nooit een in ons land.

Als merk is Cadillac dan ook al decennia niet meer succesvol op ons continent, maar het merk doet al jaren verwoede pogingen om de Europeaan weer voor zich te winnen. Een Opel Vectra met een andere badge bleek niet voldoende om ons over de streep te trekken en zelf een ‘3-serie’ van Cadillac werkt kennelijk niet. Misschien dat het merk er daarom voor kiest om datgene te doen wat ze in het verleden zo goed konden: enorme luxe sloepen bouwen.

Want enorm dat is de Escala. Ongeveer 5,5 meter meet de Amerikaan, iets minder dus maar dan bijvoorbeeld een Rolls-Royce Phantom. De auto is gebaseerd op het platform van Cadillac’s huidige topmodel, de CT6. De Escala is echter nog 15 centimeter langer en extra luxe.

Hoewel de Escala net als voorheen de Ciel en Elmiraj als concept wordt gepresenteerd op Pebble Beach claimt Cadillac eindbaas Johan de Nysschen dat er ruimte is voor de Escala in de line-up van Cadillac voor serieproductie. Onder de kap zit een 4.2 liter grote V8 met föhns en cilinderuitschakeling die sowieso terug zal keren in productieauto’s zoals wellicht de Escalade.

Met de supersedan moet Cadillac volgens Johan terugkeren naar de ‘pinnacle of premium’. Zie jij deze ‘caddy’ wel zitten of zou je liever met je entourage in de Ciel rollen?



39 reacties

Minder gers dan de vorige concepten, maar wel realistischer. Ik zie het wel gebeuren dat deze in productie komt en dan hopen op een zeer gelimiteerde oplage van de Ciel.
Hij heeft wat weg van de jaguar xj
@eriklucgerrits: en dat is goed!
Cadillac moet een voorbeeld nemen aan Lincoln: focussen op de thuismarkt terug halen ipv het nutteloos geld pompen in modellen die Europa “kunnen veroveren”.

Cadillac stagneert al jaren in de US en heeft enkel positieve cijfers vanwege de groei in Azië.

Voor hen die wat te lezen willen hebben: http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-08/jaguar-is-the-hottest-car-company-in-america?utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=facebook&utm_medium=social&cmpid%3D=socialflow-facebook-business
@olivier420: te vroeg op enter….

Feit is namelijk dat de “Duitsers komen” al verleden tijd is: die zitten al comfortabel in de luxury vehicle market. Het zijn nu de Engelsen die de markt aan het aanboren zijn.
@olivier420: het zou in europa best kunnen slagen, als ze hier ook wat kleinere en zuinigere motoren aanbieden. Die auto’s zijn hier zeer overpriced, zeker in vergelijking met hun concurrentie.
Weet je wat Cadillac moet doen? Die Ciel in productie nemen. Wat een gaaf ding was dat zeg!
@viezefreddyw: Goede herinneringen aan met Gran Turismo vroeger!
Nee, dit zal GM geen Cadillac succes brengen in Europa… En dan te bedenken dat ze het mooiste Europese premium merk de nek hebben omgedraaid! Als ze aaaaaaallllll die investeringen in Saab ipv in Cadillac hadden gestopt…
@svenska_aeroplan_ab:

Gezien je naam ligt het je dicht aan het hart. Maar de reden dat Saab niet meer bestaat ligt echt aan Saab zelf.

GM heeft zeer veel geld, tijd en moeite in Saab gestoken. In Zweden kozen ze er voor om eigenwijs (middelmatige) auto’s te bouwen voor een premium prijs. Veel karakter hadden ze zeker, de designfilosofie was niet onaardig en ze waren zeer veilig, maar daar red je het niet mee.

Vooral het bedrijf zelf en de structuur was een drama. De auto’s konden ook veel beter. Saab heeft het nog lang uit kunnen zingen dankzij GM, niet ondanks.
@willeme: inderdaad. Top Gear heeft dit ook al eens haarfijn uitgelegd.
@willeme: Niet mee eens, omdat het onwaar is… Geen tijd om het uit te leggen. Laten we het houden op GM die zei ‘als jullie een top gaan verkopen, gaan we écht investeren’. En Saab die zei ‘Jullie moeten eerst goed investeren voordat we top gaan verkopen’…
@svenska_aeroplan_ab: …helaas ontbrak het aan overtuigingskracht binnen het management van Saab om het gelijk te halen.
Klinkt wel heel makkelijk trouwens: la la la geld en dan gaan we presteren.
@awesome: Dat is niet vreemd, eerst geld en dan presteren, als je modellen hebt, die niet genoeg presteren, omdat de kwaliteit niet top, maar subtop is, dan zul je eerst moeten investeren in middelen, om die kwaliteit te verhogen. Dat kan niet alleen maar met meer controles, of eigenlijk betere en strengere controles.
Dat helpt ook wel, maar is niet genoeg, om je eigenlijke probleem op te lossen. als dat je achilleshiel is, als het gaat om topkwaliteit, dan moet er eerst geïnvesteerd worden, om te testen en in te kopen wat nodig is, om de top te halen.
Je kunt niet iets ontwikkelen met een weinig geld, als je de top wil, of moet bereiken. Zie de vele start-ups die falen.
Maar GM is sowieso een slecht moederbedrijf, kijkt en handelt niet goed, met en voor haar kinder-ondernemingen.
De laatste decennia heeft zij bewezen, zelf alleen maar uit te zijn, op geld, geld, geld, door dit overal en nergens weg te halen en geen tegenprestatie te leveren en mocht er een topverkopend produkt tussen zitten, dan zo hard mogelijk de boel leegzuigen en de show er mee te sieren.

OT: deze Cadillac is aardig, maar niet echt Amerikaans, zoals Amerikaans vroeger was, het is weer meer Europees en Axiatisch en in voor Europa hoeft het niet, die zitten hier niet op te wachten, die willen prima Amerikaanse auto’s, maar meer in de oude trant en met kleine motoren en onderstelafstellingen, gericht op de Europeaan en voor de Aziaten geldt waarschijnlijk hetzelfde qua onderstelafstemming, meer is het niet. Als men dat gaat maken, dan kan het een mooi Amerikaans merk worden, wat in de rest van de wereld ook succes heeft.
@awesome: ‘de kost gaat voor de baat’…
@svenska_aeroplan_ab: GM heef Saab meer dan 15 jaar onder zijn hoede gehad.

Saab heeft daarin structureel de plank misgeslagen. GM had zeker een beter moederbedrijf kunnen zijn zoals Volkswagen en Ford dat wél succesvol hebben weten te doen. Maar door zeer eigenwijs de satelliet in Zweden te draaien heeft Saab het zichzelf onmogelijk gemaakt.

GM heeft Saab tot het laatst financieel enorm gesteund totdat het ook bij de Amerikanen doordrong dat hier geen eer aan viel te behalen.

Dus een gedeelte licht bij GM, maar vooral bij Saab. Ook al was de kwaliteit van de auto’s op niveau, dan nog hadden ze het lastig. Saab was gewoon veel te klein om rendabel te worden.

Bij een sportwagenfabrikant kun je met 100 tot 200.000 auto’s per jaar overleven: de marges zijn immers hoger. Maar ondanks dat Saabs flink aan de prijs waren voor wat je er voor kreeg, waren de marges te klein. Niet alleen de auto’s, maar ook de onderdelen en de diensten erom heen.

Ik draag Saab een zeer warm hart toe en kan de eigenwijsheid van hun producten zeker waarderen. Op het gebied van veiligheid, ergonomie en turbotechniek liepen ze enorm voor. Maar de gecompliceerde productieprocessen, torenhoge ontwikkelingskosten en het falende marketingbeleid konden dit niet rechtvaardigen.

Er was geen toekomstvisie en daardoor geen toekomstperspectief.

Gek genoeg denk ik dat Victor Muller dichterbij de redding was dan dat wij aannemen. De opvolger van de 9-3 was zeer veelbelovend en een bevlogen eindbaas zou meer kunnen bereiken dan een hoofdkantoor in Detroit. Maar dan nog: te hoge kosten, te weinig animo. Net als Lancia en misschien Alfa Romeo. Wat dat betreft is het enorm knal wat Volvo op dit moment aan het doen is.
Geen idee, maar ik wil erg best eentje hebben
Als ze deze nou wat laten krimpen in de wasdroger tot 3 serie proporties, misschien dat het wat wordt .. We houden niet zo van benzineslurpende sloepen in NL
@autodrome: spreek voor jezelf, daar houd ik zeker wel van. Helaas weinig met mij… laag, groot, luxe, V8, dit is hoe een cadillac hoort te zijn.
@uselessguy: 5,5 meter houden we van, vind het ontwerp heel geslaagd maar denk dat jij voor jezelf spreekt dat een auto van zulke proporties en verbruikscijfers heel populair zal zijn of worden in NL …
Dit moeten ze niet doen. Interieur is prima, exterieur is ook niet lelijk, maar het frontje moet echt anders. Dat vind ik hier te veel lijken op dat van de huidige Chevrolet Impala.
Of het Cadillac succesvol gaat maken in Europa weet ik niet. Dat ik het een schitterende auto vind weet ik wel. Jeetje zeg wat een wagen.
@jaapiyo;
‘iets minder dus maar dan’ … 3e alinea, leest niet heel lekker :-)

Erg geslaagd concept. Ook het interieur zit er fraai uit. Maar dat ze mooie concept konden maken wisten we al… Nu nog de vertaling naar productie!
@reactief: * conceptEN
Wat een vreselijk dikke bak zeg. Amerika gaat deze zeker kopen.
via iPhone app
Wow, dat interieur, laat me echt denken aan Amerikanen uit vervlogen tijden, terwijl het hypermodern is. Het kan dus wel, een mooi interieur, gecombineerd met de laatste technieken.
Wauw wat een enorme sexy wagen. Beauty!!
Eigenlijk is dit merk een goede weerspiegeling van de staat van de hele Amerikaanse auto-industrie.
Ze bouwden ooit gave auto’s, maar bleven te lang haken in hun Amerikaanse-droom-zuipschuiten.
Ondertussen ging de rest van de wereld door en stonden ineens op enorme achterstand. Hoe haal je zoiets in?
Als dit model een nieuwe strategie van het merk vertegenwoordigt zou dit weleens de redding van het merk kunnen zijn. De wanhopige manier waarop Cadillac de laatste jaren erkenning zocht in Europa, met ‘Europese’ modellen was bijna zielig, zet gewoon iets onderscheidends neer waarvan je weet dat het in eigen land ook gewaardeerd wordt.
Ik vind hem zeker fraai. Lekker futuristisch, maar toch ook wel stijlvol. Het interieur is ook fraai en dat is volgens mij de eerste keer dat ik dat vind bij een Amerikaan. Alleen het stuur vind ik nog minder, om de een of andere reden ontwerpen Amerikanen altijd erg lelijke stuurtjes.
Oeps ik dacht dat het om een Geely ging aan de voorkant te zien. Mis toch een beetje het kenmerkende Cadillac gezicht. Interieur is wel prachtig.
Vanaf zo’n 40k koopt men nu eenmaal vele malen liever iets Duits. Jammer maar helaas.
Zo moeilijk is het niet lijkt mij. Bouw een auto met de cadi vormen, bouw “europese” turbomotoren, gooi er een bak van ZF in, doe er wat leuke gimmics in, zorg dat het gewicht laag blijft en bouw een kraakvrij dashboard met aardige materialen en dat alles voor een schappelijke prijs. Dit is de enige manier om voet te krijgen in Europa. Of het leuk is of niet, dat is wat men in Europa wil.

Ik zeg het natuurlijk wel erg makkelijk maar een 3.5 v6, gerebadgde auto’s en allerlei rare opsmuk werkt hier niet in Europa.

Eigenlijk zeg ik dat je een A6, 5-serie of een E-Klasse moet bouwen met een Cadi vorm, meer niet
Holy tildrempel Batman!
Meer precies: De BLS was een Vectra met een andere badge waar ze weer een andere badge op hebben geplakt…. BLS = 9-3 = Vectra….
Ziet er niet onaardig maar zal in Europa geen potten breken. In de US en China wellicht wel.
Fraaie auto met dito interieur. Alleen zal die tildrempel het productiestadium niet halen…
Lekker dik, mega groot en een dikke motor. Dat de hele autoindustrie hier maar meer naar kijkt. Met al die kleine frut autootjes met grasmaaier motortjes in Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).