
Om maar meteen antwoord te geven: nee.
Een hybride C-segment hatchback van een degelijk merk: op papier is de Honda Civic prima geschikt voor de Nederlandse markt. De verkoopcijfers zijn echter dramatisch. Dit jaar zijn er tot nu toe 44 Honda Civic’s verkocht in Nederland. Je zou zeggen dat het aan de vanafprijs van €43.150 ligt, maar vergeet niet dat een mild hybride Golf met 116 pk ook al €41.990 kost…
Enfin, de huidige generatie is alweer vier jaar op de markt, dus Honda heeft besloten dat het tijd is voor een facelift. Deze is niet heel ingrijpend: het is vooral een gevalletje veranderen om te veranderen. De Civic heeft een compleet nieuwe voorbumper gekregen, die een beetje doet denken aan de 3 Serie LCI.


Verder is er een nieuwe grille, die niet langer optisch verbonden is met de koplampen. Mistlampen schitteren door afwezigheid. Die zijn volgens Honda niet meer nodig, omdat de LED-koplampen een upgrade hebben gekregen. Al met al is de Civic eigenlijk alleen maar anoniemer geworden. De huidige generatie was al een stuk minder uitgesproken dan de vorige, maar nu is het gewoon een oersaai model.
In het interieur zijn er nog wat minimale wijzigingen. Het dak en de raamstijlen zijn nu zwart in plaats van grijs, voor een meer premium gevoel. Verder is er nieuwe interieurverlichting voor de Advance-uitvoering en een 10,2 inch digitaal instrumentarium voor de Sport-uitvoering. Allemaal niet heel schokkend.




Op technisch front is er überhaupt geen nieuws, de hybride aandrijflijn blijft hetzelfde. Je kunt nog steeds rekenen op 184 pk uit een 2,0 liter viercilinder met hybride ondersteuning, gecombineerd met een eCVT-automaat.
Het is dus duidelijk dat deze facelift niet het verschil gaat maken. Tenzij de Civic nu opeens een stuk goedkoper is. Reken daar maar niet op. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar de Britse wel, en die zijn ongeveer hetzelfde gebleven.





Dit ziet er allemaal vrij kansloos uit, inderdaad. En dan heb ik het niet alleen over de karakterdodende voorbumper. De teloorgang van een ooit zo’n aansprekend merk…
Doug Demuro had vorige week een review van een blauw exemplaar. Ik vond het juist behoorlijk goed allemaal. Leuk kleurtje doet veel, ruim achterin, zuinig, de hybride die hij had ging onder de 7 seconden naar de 100. Knoppen voor climate control. Denk dat de Prius net iets beter is, en die verkoopt al bijna niet in NL, maar het lijkt mij echt geen slechte auto deze Civic.
Na de 5e gen wil bijna niemand meer een Civic in Nederland. Daar gaat deze denk ik geen verandering in brengen.
Ze zijn gewoon te duur en voor de prijs gewoon niet begeerlijk met een vrij karakterloos design.
De voorkant is er niet beter op geworden. De achterkant was sowieso al saai.
Wij hadden echt intresse in een Civic. Maar kregen te horen dat alle Civics die naar België kwamen al verkocht waren en er een wachtlijst was. Op die wachtlijst laten bij zetten en regelmatig zelf gecontracteerd. Nu 2 jaar verder en nog steeds niets. Dus het licht niet aan de koper dat er weinig verkocht worden.
Het is op zich een goede auto. Zuinig, vlot, zeer goede wegligging als ik het journaille mag geloven, ruim voor een C-segment hatchback. Ik had er bijna zelf een gekozen, ware het niet dat toendertijd de auto te rijden noch te aanschouwen was, en dat vond ik toch niet verstandig.
.
Maar ja, het is om te beginnen geen crossover, vervolgens was de levertijd tot voor kort idioot, en tot slot het is geen koopje. Voor wat je krijgt (vermogen, ruimte, uitrusting) valt de prijs wellicht mee, maar als je bedenkt dat de auto initieel in 2022 voor maar liefst 8k minder op de prijslijst stond, en die prijs geldt voor het instapmodel, dan werpt dat wel een flinke drempel op. Dan kan Autoblog roepen “vergeet niet dat een mild hybride Golf met 116 pk ook al €41.990 kost”, maar dat is natuurlijk nogal selectief door de prijslijst heen gaan (waarschijnlijk enkel gekeken voor modellen met automaat?). Die Golf begint namelijk bij €36.990, en ik denk dat dat mensen toch echt sneller naar de showroom trekt, ondanks dat dat misschien niet de uitvoering is die ze willen.
Overigens is de facelift wel echt een misser, de neus oogt er zwaarder en langer door. Waarom zou je dat nou willen?
Als meer “meh” de bedoeling was dan is dat goed gelukt.
Na de 6e generatie (vanaf 2000) zijn het voor mijzelf zeker geen aansprekende auto’s meer geweest. Alles wat daarvoor zit is wel leuk en aansprekend. Toevallig ook nog de periode tot ca. 1995 dat Civics bij wijze van spreken de showroom uit vlogen, Jammer dat deze tijden weg zijn (en waarschijnlijk niet meer terugkomen)