
20.000 euro voor een oude Honda Civic, maar dan heb je wel eentje waar er maar 36 van zijn.
We leven in rare tijden voor oude auto’s, helemaal Japanners. Want auto’s uit het Aziatische land werden lange tijd niet echt gewaardeerd. Totdat bleek dat ze onder de radar vaak erg leuk reden en betrouwbaar waren. En heerlijk eigenwijs. Tot een punt dat de normaalste Japanse auto’s altijd dezelfde carrière meemaakten als een wegwerpbord, maar de gekoesterde exemplaren ook echt gekoesterd worden.

Honda Civic Cabrio
Soms is een auto zeldzaam omdat ze ook echt weinig gebouwd zijn. Dat is het geval bij deze vierde generatie Honda Civic. Er is namelijk nooit een cabrio geweest van deze generatie, enkel een sedan, hatchback en coupé (CR-X). Van de generatie erna heb je nog de Del Sol gehad, maar die ervoor moest het doen met dichte versies. Tenminste: je had een CR-X cabrio in de VS die gebouwd werd door een derde partij. En in Duitsland had je de Civic cabrio gebouwd door Kraus & Marquandt.

Honda Civic Kraus & Marquandt
De Duitse firma Kraus & Marquandt wist slechts 36 Civics om te bouwen tot cabrio, waarvan drie in Nederland eindigden. Je kon kiezen uit drie combinaties met één vouwdak: volledig dakloos, targa (met de B-stijl omhoog) en dicht. Uiteraard bleef de auto technisch vooral heel erg Civic, dus alleen de dakconstructie is anders.



De Honda Civic cabrio uit 1988 is de 1.4 GL, een viercilinder met handbak, goed voor 90 pk. Wat allemaal weinig uitmaakte voor de vorige bezitter. De auto heeft namelijk maar 4.777 kilometer gelopen. Vooral gebruikt voor shows en verzamelobject, hebben wij het idee.

Kopen
Dat is het nadeel van de Honda Civic cabrio: deze maagdelijke staat heeft zijn prijs. Zoals al verklapt moet deze Civic nog 19.950 euro opleveren. Dan heb je iets bijzonders, maar ook iets duurs. En ga je die maagdelijke staat vervagen door er mee te rijden? Want lage kilometers is ook uniek. Het blijft een dilemma bij dit soort auto’s.

Mocht dit nou echt wat voor jou zijn, neem dan vooral een kijkje op Marktplaats.
Met dank aan Teun voor de tip!





Best unieke auto, ik vermoed dat een gewone Civic met deze kilometerstand niet eens zoveel goedkoper zou zijn. Ik snap alleen niet waarom de ongetwijfeld dure ombouw ooit is gebeurd op een 1.4 en niet op een 1.6VT.
Wilde zeggen, snap dat er maar 36 van gebouwd zijn. Maar word, best veel 36 stuks, waarom?
Dan is de Swift Cabrio een stukje voordeliger. En misschien wel minder lelijk.
Waarom doet mij dit denken aan een Swift Cabrio?
Ja zelfde gedachte hier haha. Heeft er idd wel wat van weg.
Geinig toch. Dat Honda toen al 90pk uit een 1.4 wist te halen. VW haalde maar 80pk uit een 1.4 in een Polo, 15 jaar later ofzo. 8 kleppers deden ze niet echt aan in het verre oosten eh.
Alfa Romeo haalde ruimschoots voordien (midden 60-er jaren vorige eeuw) al 89 peekaa uit het 1300 cc Nord-blok. Dus an sich is dit allemaal niet zo bijzonder.
De 1.4 was met een carburateur en verder niet heel bijzonder. De 1.6i-VT in de 4e gen Civic was een van de eerdere pareltjes van Honda met de 1.6 VTEC B16A1. Achteraf een legendarisch blok wat nu nog weleens gebruikt wordt is swaps in een EG of EK. Al dan niet als B16A2.
Opel had (VW ook dacht ik) een 8v 1.6 injectie motor met nog geen/net aan 75pk in/rond die tijd. Zat in de 92’er Astra van mn moeder. Er was ook een 1.4 8v leverbaar, die had 60pk. De 1.8 8v kwam wel aan 90pk. Wat later kwamen er 8v S motoren die qua vermogen gelijk zaten aan de 16v motoren (80pk, 100pk).
Als je voor zo’n auto 20K wil betalen moet je toch echt niet meer weten wat je met je geld moet doen.
Het feit dat het een import bak is met een saaie kleur icm met die foeilelijke letters “cabrio” achterop, maakt er geen pareltje van.
Ik begrijp nu ook de kilometerstand, hiermee wil je niet gezien worden 😉
Wat een negatieviteit weer in het commentaar. Dit is toch gewoon leuk om te zien. Althans, ik krijg er warmere gevoelens bij dan bij de Apollo die in Haren gespot is. Maar we hoeven het niet allemaal op onszelf te betrekken. Gewoon je laten informeren is ook al leuk
Wat een negatieviteit weer in het commentaar. Dit is toch gewoon leuk om te zien. Althans, ik krijg er warmere gevoelens bij dan bij de Apollo die in Haren gespot is. Maar we hoeven het niet allemaal op onszelf te betrekken. Gewoon je laten informeren is ook al leuk