
Niet alleen in Europa.
Nog niet zo heel lang geleden had Tesla de trouwste klanten van allemaal, zowel in de VS als in Europa. Dat wil je als merk, maar Elon Musk heeft daar een einde aan gemaakt. Europa heeft Tesla sowieso keihard laten vallen, en in de VS is de loyaliteit ook niet meer wat het was. S&P Mobility heeft de cijfers.
In juni 2024 was de loyaliteit onder Amerikaanse Tesla-klanten nog 73%. Oftewel: 73% van de klanten koopt als volgende auto weer een Tesla. Dat is een ongekend hoog percentage. In maart was dit echter gedaald naar 49,9%. S&P heeft de loyaliteit van een merk nog nooit zo snel zien kelderen.
Inmiddels is de loyaliteit wel weer opgekrabbeld, naar 57,4% in mei. Daarmee zit Tesla alsnog boven het gemiddelde. Ondanks alles blijft het merk dus nog steeds aardig wat trouwe klanten houden in de VS.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de oude loyale klanten voor een deel vervangen zijn door nieuwe loyale klanten. Elon Musk riep eerder dat nu rechts een Tesla koopt in plaats van links. Helaas voor Elon zijn de rechtse klanten toch minder talrijk.
Want uiteindelijk gaat het niet om loyaliteit, maar om de harde verkoopcijfers. En dan zien we dat Tesla in het eerste kwartaal 5% minder auto’s verkocht in de VS, terwijl EV’s over de gehele linie 14% in de plus zaten. Ondanks claims van Elon Musk dat het alleen in Europa minder gaat, heeft Tesla ook in de VS klappen gekregen.
Bron: Reuters
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Is er echt geen nieuws van andere merken? Een dag zonder Tesla is een dag niet geleefd?
Machiel heeft waarschijnlijk op 499 USD gekocht en op 200 verkocht. Zo ventileert ‘ie dagelijks z’n ongenoegen over het merk.
Tesla is net als Trump, Wilders, Max Verstappen, Taylor Swift, ze zijn beeldbepalende entiteiten, elke scheet van hen, hoe irrelevant ook, is nieuws. En dat heeft een versterkend effect, over hen wordt daarom ook meer nieuws geproduceerd.
Tja zo lang je het blijft lezen en erop reageren ben je zelf net zo erg.
Je vergeet ene Mart met zn verloren hond. Ook erg nieuwswaardig heden ten dage.
Een klant wil ook wel eens wat anders dan een facelift van waar ze het afgelopen halve decennium mee gereden hebben. Tesla heeft echter niet zo veel te bieden in het gamma.
Inderdaad, er werd vroeger veel gelachen met de 911’s die amper wijzigden maar dat waren compleet nieuwe wagens met een gelijkaardig uiterlijk. Een model 3 highland is gewoon grotendeels een facelift van de model 3 uit 2017 met zelfs achteruitgang op bepaalde zaken (trager laden)
Achteraf gezien was de y juniper een beter voorbeeld. Bij de 3 heeft men tenminste nog de carroserie aangepast opdat er minder verschillende onderdelen waren.
Tesla haalt vooral dingen weg: parkeersensoren, hendels achter het stuur, TACC (nieuwe modellen hebben alleen single-click autopilot zonder optie voor TACC). Het enige wat blijft is de eeuwige belofte van Full Self Driving.
50% is behoorlijk hoog. Mensen zijn sowieso amper merkentrouw nog, veel anders dan vroeger. Daarnaast is het niet zo gek: de Model S-rijder (die er misschien al 2 of 3 heeft gehad) zit niet te wachten om weer dezelfde auto te kopen en wil nu ook wel eens wat nieuws (met 800V laden).